Sida 2 av 3
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 02 okt 2018 18:49
av mati
JonasAnd skrev:
Jag hade en VW fusk-diesel, den drog mer än vad färddatorn talade om, men till VW:s försvar så tycker jag det verkar gälla för alla bilar. Jag hade en BMW innan och den drog horribelt mycket mer än färddatorn, samma problem med Volvon innan den.
Jag har alltid fört bok över mina tankningar och räknat ut förbrukningen varje gång jag tankat. Jag tog över tankboken av min mamma, så den innehåller (nästan) samtliga tankningar sedan 70-talet ungefär. Ett antal sidor har dock försvunnit. Roligt att spara sånt.
Min första bil med färddator var en V50 2008 1.6D. Den visade förbrukningen hyfsat rätt. Samtidigt var den verkliga förbrukningen mycket nära den officiella. Efter nån mjukvaruuppdatering blev bilen till och med snålare och starkare.
Därefter skaffade jag en V70 1.6D 2010. Färddatorn i den visade också den officiella förbrukningen, dvs 4.5l/100km. Men den verkliga förbrukningen var 10% högre.
Därefter hade hag en V60 D3. Även den visade snällt den officiella förbrukningen 4.5l/100km. Verkligheten var 20% över.
Sen hade jag en Mazda CX5 diesel. Den visade 20% över NEDC, och i verkligheten låg den ytterligare 20% över.
Det råder helt klart nån form av inflation. Det ljugs överallt, den saken är klar.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 02 okt 2018 19:00
av jeppe_sthlm
LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

Den sålde du in bra

Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 02 okt 2018 19:57
av nek0
LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

Kanske därför att bensinaren också blir förbjuden inom samma områden

.
Jag har haft 3 nya bensinare sedan 2008 och alla hade ryckigt gång. Jag orkar inte köra en bil som hela tiden ändrar varvtalet utan att jag gör något med gaspedalen.
En så stor bil som min Superb är, vill jag inte ha med en 1,5l motor och dsg7 växellåda.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 02 okt 2018 20:23
av Verdi
LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

För att de drar mindre bränsle och har bra effekt i vardagsregistret?
Det här dieselhatet som kom är en överreaktion. Jag skulle hellre köpa en diesel än en bensinare. Iaf om det är en större bruksbil.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 11:11
av chaffis75
Verdi skrev:LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

För att de drar mindre bränsle och har bra effekt i vardagsregistret?
Det här dieselhatet som kom är en överreaktion. Jag skulle hellre köpa en diesel än en bensinare. Iaf om det är en större bruksbil.
Om vi nu tar elbil ur ekvationen och bara tänker diesel eller bensin bil så tror jag att rädslan för att köpa en diesel är betydligt större ju närmare man bor Stockholm och i andra hand Göteborg och Malmö. Detta eftersom de är här man pratar om förbud. Om man aldrig kör i dessa storstäder eller ner i storstäder i Europa så tror jag inte heller man reflekterat så mycket över att de skulle vara en fördel med en bensin VS diesel bil.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 11:43
av Verdi
chaffis75 skrev:Verdi skrev:LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

För att de drar mindre bränsle och har bra effekt i vardagsregistret?
Det här dieselhatet som kom är en överreaktion. Jag skulle hellre köpa en diesel än en bensinare. Iaf om det är en större bruksbil.
Om vi nu tar elbil ur ekvationen och bara tänker diesel eller bensin bil så tror jag att rädslan för att köpa en diesel är betydligt större ju närmare man bor Stockholm och i andra hand Göteborg och Malmö. Detta eftersom de är här man pratar om förbud. Om man aldrig kör i dessa storstäder eller ner i storstäder i Europa så tror jag inte heller man reflekterat så mycket över att de skulle vara en fördel med en bensin VS diesel bil.
Det där med förbud lär ju inte hända. Kanske för äldre dieslar men inte för de som säljs idag. Jo, kanske om typ 10 år men då är ju värdet på bilen försumbart ändå.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 12:40
av Gustafsson
Man ska inte utesluta att biobränsletekniken tar ett stort skutt framåt och förlänger livet på gamla Otto...
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 15:11
av dd88
Verdi skrev:chaffis75 skrev:Verdi skrev:LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

För att de drar mindre bränsle och har bra effekt i vardagsregistret?
Det här dieselhatet som kom är en överreaktion. Jag skulle hellre köpa en diesel än en bensinare. Iaf om det är en större bruksbil.
Om vi nu tar elbil ur ekvationen och bara tänker diesel eller bensin bil så tror jag att rädslan för att köpa en diesel är betydligt större ju närmare man bor Stockholm och i andra hand Göteborg och Malmö. Detta eftersom de är här man pratar om förbud. Om man aldrig kör i dessa storstäder eller ner i storstäder i Europa så tror jag inte heller man reflekterat så mycket över att de skulle vara en fördel med en bensin VS diesel bil.
Det där med förbud lär ju inte hända. Kanske för äldre dieslar men inte för de som säljs idag. Jo, kanske om typ 10 år men då är ju värdet på bilen försumbart ändå.
Många städer har ju en tydlig agenda där bilen ska försvinna från centrum, oavsett drivmedel. Man kan ju tycka vad man vill om västlänken i Göteborg, men det är ett sjukt bra sätt att flytta handeln från centrum till köpcentran runtom staden. Då spelar det inte längre någon roll om det är bensin eller diesel, slipper man tullar och parkering så är maluskostnaden till stor del utraderad om man slår ut det på ett år.
Edit: kollade mina parkeringsappar lite snabbt, lagt ca 8500kr på parkering hittills i år, tullen brukar ligga på 800:- i månaden, så totalt cirka 15000kr hittills i år (tull och parkering) för att röra mig nere i stan.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 17:27
av JonasAnd
Jerker skrev:Vem köper en dieselbil idag? Jo, känner några som nyss återigen köpt en diesel, och några av dem har jag innan det pratat med om elbilar. Men anledningarna till att de ändå valde en diesel är några olika:
Först tänker vi bort Tesla S och X, för det är inte ett alternativ för de flesta pga. priset, och då finns det bara elbilar att välja mellan som:
1. saknar dragkrok
2. är för små
3. har för kort räckvidd
Dessutom kanske de inte kan ladda hemma eller på jobbet och då blir det i princip omöjligt att ha en elbil.
De har inte råd att köpa nytt och begagnatmarknaden är ju så begränsad.
Jag har en bekant som jag pratar ofta med och ibland kommer vi in på elbilar. Han och hans fru har vars sin bil och dessutom håller han tre av sina vuxna söner med bilar, alla naturligtvis mer eller mindre bra begagnade. Jag har upprepade gånger försökt att få honom att förstå att de skulle kunna byta hans eller hans frus bil mot en elbil och få ner totalkostnaden. Dessutom har två av hans söner egna inkomster och skulle klara att köpa iaf en Zoe och köra med och ändå inte få högre kostnader än idag eftersom de båda har långa körsträckor till jobbet. Dessutom är de båda intresserade av elbilar, men pappa håller emot, trots att alla hans bekymmer med att hålla på och laga och lappa på gamla bilar skulle försinna.
Trots att han ofta kommer fram till att jag nog har rätt så har han glömt det nästa gång vi pratar om det. Då kan han resonera om hur mycket mer miljövänlig en diesel är än en bensinare och helt ha glömt (förträngt) allt han lärt sig om elbilar. Tillbaka på ruta ett. Han har uppenbarligen ett grundmurat motstånd mot elbilar men kan inte argumentera emot mig när jag bemöter hans fördomar. Ändå slingrar han sig hela tiden och försöker låtsas som om han aldrig har låtit sig övertygas. Tillsammans med andra så försöker han skoja bort alla resonemang.
På nåt sätt så är han livrädd för att tvingas ta steget in i elbilsvärlden. Han fortsätter att köpa dieselbilar.
Fast jag tror din vän på många sätt gör rätt, visst kan det vara lockande med en ny och problemfri bil men även om totalekonomin av allt att döma blir god känns det nog ganska skönt att slippa belåna sig / tömma sparkontot. Jag skulle inte heller köpa en elbil om ekonomin var ungefär densamma som en några år bensin/dieselbil, de elbilar som finns för vettiga pengar (säg runt 250.000kr, eller mindre) är fortfarande ganska enkla och obekväma om man jämför med en begagnad BMW eller Volvo, i synnerhet om man kör många långa sträckor som man får anta till stor del körs på vägar där man med lätthet kör 110-120km/h. Skulle han köpa en elbil tror jag det finns risk att han skulle bli ganska besviken.
Vi skissade på att byta ut våra arbetsbilar mot Nissan E-NV men efter en veckas provkörning var det ingen som ville köra en sådan, alla ville gå tillbaka till sina gamla bilar av samma modell men med dieselmotor, "normala mannen" såg inga fördelar med el alls, bara en massa krångel, så det var bara att backa.
Nu är vi väl precis på gränsen att elbilar är realistiska alternativ (Kona, Golf etc) för andra än de med hyggligt god ekonomi och/eller stort intresse för att köra just en elbil.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 17:39
av Zalman3
Gustafsson skrev:Man ska inte utesluta att biobränsletekniken tar ett stort skutt framåt och förlänger livet på gamla Otto...
Visst sänka CO2 med biobränslen.
Men följande finns också i avgaser.
Koldioxid
Kolmonoxid
Kväveoxider
Kolväten
Sotpartiklar
Cancer-
framkallande
kolväten
Bensen
Formaldehyd
Acetadehyd
Butadien
Propen
Eten
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 18:10
av Ric
Zalman3 skrev:Gustafsson skrev:Man ska inte utesluta att biobränsletekniken tar ett stort skutt framåt och förlänger livet på gamla Otto...
Visst sänka CO2 med biobränslen.
Men följande finns också i avgaser.
Koldioxid
Kolmonoxid
Kväveoxider
Kolväten
Sotpartiklar
Cancer-
framkallande
kolväten
Bensen
Formaldehyd
Acetadehyd
Butadien
Propen
Eten
Reningstekniken kan utvecklas.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 18:57
av bylund
Fast innan den är utvecklad kan man ju använda renare alternativ.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 19:08
av LarsL
chaffis75 skrev:Verdi skrev:LarsL skrev:Fast varför diesel? Varför köpa en bil som kanske är förbjuden att köra inom vissa områden om 4år? Varför inte en bensinare istället alltså?
Någon som vill köpa min dieselbil förresten?

För att de drar mindre bränsle och har bra effekt i vardagsregistret?
Det här dieselhatet som kom är en överreaktion. Jag skulle hellre köpa en diesel än en bensinare. Iaf om det är en större bruksbil.
Om vi nu tar elbil ur ekvationen och bara tänker diesel eller bensin bil så tror jag att rädslan för att köpa en diesel är betydligt större ju närmare man bor Stockholm och i andra hand Göteborg och Malmö. Detta eftersom de är här man pratar om förbud. Om man aldrig kör i dessa storstäder eller ner i storstäder i Europa så tror jag inte heller man reflekterat så mycket över att de skulle vara en fördel med en bensin VS diesel bil.
Det var ju inte alls längesedan jag absolut inte kunde tänka mig att köra en diesel, typ 10 år sedan. Sedan hände något och ”alla” skulle ha diesel.
Nere i Europa har ju dieseln varit stark länge även på mindre bilar.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 20:24
av mati
Ric skrev:
Reningstekniken kan utvecklas.
Visst, och eftersom förbränningsmotorn har funnits i över 100 år kan man ju tycka att det börjar bli dags nu.
Naturligtvis utvecklas reningstekniken. Men allt har sitt pris. Man måste kompromissa på en massa ställen och det blir allt dyrare att möta utsläppskraven. Det går säkert att få motorerna renare, men man kommer till en gräns där det blir olönsamt. Varför fuskar väl mer eller mindre alla med sina utsläppssiffror? Inte för att de inte
kan minska sina utsläpp. De vill inte. Det blir för dyrt.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 20:37
av Remuz
En sak i detta som känns obegripligt är att en liter diesel bara utnyttjas till 30% eller så, resten blir spill. Det betyder att av de 10kr/mil man betalar så är bara 3kr/mil utnyttjat. Så om det var samma verkningsgrad på diesel som på el så skulle det vara billigare med diesel. Kontentan är att diesel är billigare sett till pris per kWh än el. Hur är det möjligt? Är det för att vi plockar en ändlig resurs med extremt energiinnehåll? Tänker jag fel? Får verkligen inte ihop det
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 21:14
av mati
Jag hade exakt samma fundering idag. Men i Sverige är väl el ändå något billigare per kWh än diesel eller bensin. Om mam räknar grovt med 10kWh per liter och 16 kr litern ligger alltså en kWh fossilsoppa runt 1,60 kronor.
Tittar man däremot på t.ex Tyskland blir det skrämmande. En kWh el kostar omräknat drygt 3 kronor. En liter diesel ligger väl runt 12 kronor, dvs en diesel-kWh ligger runt 1,2 kronor. El är alltså nästan 3 gånger så dyr per kWh. Å andra sidan är största delen av elen producerad med fossil energi, dvs kolkraft, samtidigt som diesel subventioneras av staten. Inte så konstigt att elen är dyr. Men inte bra alls.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 03 okt 2018 23:13
av Teslalink
Om man bor i Tyskland och sätter upp solpaneler då?
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 01:23
av joel80
Då får man igen den investeringen tämligen snabbt... Mycket snabbare än dom 8-10 år vi har här.

Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 09:12
av MangeT
Kan ni förklara för mig hur diesel subventioneras av staten? Är det samma här?
Priset på bensin / diesel består väl till ca 2/3 av skatter.
Om priset i Sverige är 16kr inklusive skatter borde priset utan skatter vara ca : 5,35kr.
Moms på det ger ett pris på ca 6,70kr.
Om då priset i Tyskland är 12kr vad är det som subventioneras?
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 09:34
av evilirish
Det verkar vara mest åt transport-sektorn.
EU-länderna beräknas lägga ca 1000 miljarder kronor årligen i subventioner till fossila bränslen:
https://cleantechnica.com/2017/09/29/eu ... subsidies/
För att inte bli flaggat som fake news så kan man titta på andra källor, kanske mer respekterad blaska:
https://www.theguardian.com/environment ... rvey-shows
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 09:56
av Ric
mati skrev:Ric skrev:
Reningstekniken kan utvecklas.
Visst, och eftersom förbränningsmotorn har funnits i över 100 år kan man ju tycka att det börjar bli dags nu.
Naturligtvis utvecklas reningstekniken. Men allt har sitt pris. Man måste kompromissa på en massa ställen och det blir allt dyrare att möta utsläppskraven. Det går säkert att få motorerna renare, men man kommer till en gräns där det blir olönsamt. Varför fuskar väl mer eller mindre alla med sina utsläppssiffror? Inte för att de inte
kan minska sina utsläpp. De vill inte. Det blir för dyrt.
Men varför kommer de undan med fusket? Jo, dåligt skrivna lagar. Om man tvingar bilindustrin och komma ned i acceptabla cancerogena utsläpp så antingen lyckas de eller så försvinner dieselmotorn.
100 år utan att lyckas kan tillämpas på mycket, men inget vattentätt argument.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 10:01
av Ric
mati skrev:Jag hade exakt samma fundering idag. Men i Sverige är väl el ändå något billigare per kWh än diesel eller bensin. Om mam räknar grovt med 10kWh per liter och 16 kr litern ligger alltså en kWh fossilsoppa runt 1,60 kronor.
Tittar man däremot på t.ex Tyskland blir det skrämmande. En kWh el kostar omräknat drygt 3 kronor. En liter diesel ligger väl runt 12 kronor, dvs en diesel-kWh ligger runt 1,2 kronor. El är alltså nästan 3 gånger så dyr per kWh. Å andra sidan är största delen av elen producerad med fossil energi, dvs kolkraft, samtidigt som diesel subventioneras av staten. Inte så konstigt att elen är dyr. Men inte bra alls.
Elenergins höga kostnad i Tyskland beror på till största del av Energiewende, subventioner till sol- och vindkraft med mera.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 10:28
av mati
MangeT skrev:
Om då priset i Tyskland är 12kr vad är det som subventioneras?
Skatten på dieselbränsle är betydligt lägre än på bensin. Så har det alltid varit. Man kanske inte ska kalla det för subentioner, bara olika skattesatser.
Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 10:35
av mati
Ric skrev:
Elenergins höga kostnad i Tyskland beror på till största del av Energiewende, subventioner till sol- och vindkraft med mera.
Nja, inte helt. Elen har alltid varit mycket dyrare i Tyskland än i Sverige. Visserligen har elpriserna stigit med ca 50% de senaste åren, men om det är enbart en direkt konsekvens av Energiewende finns det delade uppfattningar om. Alla andra energipriser, t.ex för villaolja och naturgas har legat stilla eller till och med sjunkit under samma tidsperiod.

Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 10:53
av evilirish
Ganska intressant i kråksången är att EU-länderna alltså ger fossil-industrin subventioner som motsvarar hela Sveriges statsbudget
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsbudget