Sida 2 av 2

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 11 okt 2018 22:22
av Herr X
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 13 okt 2018 10:02
av kler
Herr X skrev:
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
HerrX, skulle inte du kunna slå ett slag för att en gång för alla eliminera termen "sekundmeter" också. Förstår inte varför den bitit sig fast hos svenskarna.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 13 okt 2018 11:54
av Ric
kler skrev:
Herr X skrev:
ochso skrev:
Teslaspolen skrev:
Anders, du sa kW istället för kWh vid ett tillfälle! Tro inte att vi inte märker. ;)
Jag reagerade också på detta vid ett tillfälle men spolade tillbaka och lyssnade en gång till och kunde tyvärr konstatera att han sa kWh.
Tyvärr :)
Jag har koll på mina enheter.
HerrX, skulle inte du kunna slå ett slag för att en gång för alla eliminera termen "sekundmeter" också. Förstår inte varför den bitit sig fast hos svenskarna.
Snart har vi timkilometer.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 13 okt 2018 13:53
av mati
Ric skrev:
Snart har vi timkilometer.
Ett mycket vanligt uttryck på tyska. Stundenkilometer. Lika fel som sekundmeter.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 21 okt 2018 16:01
av Verdi
LarsL skrev:
Det finns ett få tal eldrivna jordbrukstraktorer. Problemet med just jordbruksmaskiner är att de går på fulleffekt under väldigt lång tid, till skillnad mot en bil som bara använder den höga effekten vid acceleration. Därför tror jag att just jordbrukare är något av det svåraste att elektrifiera. Men tillslut kommer det hända även där, när batteripriset är tillräckligt lågt.

Fendt har en variant: https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html
Det är båda sant och inte. En jordbrukstraktor har en massa användningsområden där den INTE går på full effekt. En s.k. gårdstraktor är ofta en mindre smidigare traktor med frontlastare och används till lättare saker. Man kanske ska sanda eller skotta snö på vintern, köra fram lite extra foder åt kalvarna, vända hö, köra nån liten vagn med virke på osv osv. Finns hur mycket som helst den kan göra på el och där den klarar i stort sett en hel dag på en laddning.

De där stora muskeltraktorerna som drar tunga harvor, plogar och annat på max effekt timme ut och timme in kommer nog aldrig drivas med batterier.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 21 okt 2018 16:05
av LarsL
Gårdmaskiner går att köpa redan idag med eldrift.

De tunga arbetena kommer elektrifieras när batterier är så pass billiga att det är oekonomiskt att köra med olja. Det går alltså att göra men det blir väldigt besvärligt och kommer vara bland det sista som blir helt eldrivet på landbacken.

Re: BMS S02E04: Anti-anti-elbilspropaganda

Postat: 21 okt 2018 16:18
av Verdi
LarsL skrev:
Gårdmaskiner går att köpa redan idag med eldrift.

De tunga arbetena kommer elektrifieras när batterier är så pass billiga att det är oekonomiskt att köra med olja. Det går alltså att göra men det blir väldigt besvärligt och kommer vara bland det sista som blir helt eldrivet på landbacken.

Japp, det var det jag visste. Men av nån anledning kom jag aldrig dit. :D

Jag tycker man kan köra tunga traktorer på HVO100 och liknande. Avgaser och buller är inte så stort problem ute på fälten. Den kopiösa mängd batterier som krävs är helt enkelt inte försvarbart vad gäller vikt, kostnad eller miljöpåverkan. Och så måste man nästan ha en egen Supercharger hemma på gården om det ska vara möjligt. Under säsong går ju de där traktorerna lite mer än 8 timmar per dag också. Och ofta en bra bit hemifrån. Att ta sig hem för att ladda är i princip omöjligt ur en kostnadssynvinkel.

Jag tycker det är ok. Allt är inte lämpat att drivas av batterier.

Omöjligt i det långa loppet är det väl inte men det krävs MINST en batterirevolution innan vi är där.