Sida 2 av 2
Re: Förbrukning X
Postat: 15 okt 2018 20:32
av danni
kler skrev:Hur håller ni koll på "detaljförbrukningen"?
Alltså under vilka förhållanden bilen drar vad?
Jag har ganska vag uppfattning, förutom på långresor då jag planerat med abrp och på så sätt benchmarkar under tiden jag kör.
Jag har alltid uppe energidisplayen på högersidan i den lilla skärmen. Det gör att jag ser rätt tydligt vilken slags körning som leder till toppar och vilken som leder till dalar.
Re: Förbrukning X
Postat: 15 okt 2018 20:46
av Tars
Remuz skrev:Snittar 300+ än så länge i min XP nu, men det är för att det fortfarande är galet kul att trycka hårt på höger pedal... weeeeeiiiiii
Ligger 25% högre än på min X90D i samma förhållanden just nu...
Förstår inte alls vad du pratar om....

Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:11
av far1far2
Tars skrev:Remuz skrev:Snittar 300+ än så länge i min XP nu, men det är för att det fortfarande är galet kul att trycka hårt på höger pedal... weeeeeiiiiii
Ligger 25% högre än på min X90D i samma förhållanden just nu...
Förstår inte alls vad du pratar om....

Inte jag heller

Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:15
av evilirish
Frugan lånade X'en till/från jobbet hennes igår. Imorse när jag tog bilen låg snittet på 159 över 50km. Hur f*n lyckas människan? O_o
Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:37
av fth
Förbrukningen sjunker också drastiskt så fort man lämnar landet, jag har sträckkört Stockholm-Barcelona i dagarna och snittar 231Wh/km över drygt 3000km.
Då är det i huvudsak motorväg 130+ och autobahn 170+. I Sverige snittar jag 260 på 110-vägar, vad har vi i asfalten i Sverige egentligen, Karlssons klister?
/fth
Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:49
av jeppe_sthlm
Den känner jag igen. Räckte med att komma till Danmark, så sjönk det. Måste vara asfalten
Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:51
av Hedman
fth skrev:Förbrukningen sjunker också drastiskt så fort man lämnar landet, jag har sträckkört Stockholm-Barcelona i dagarna och snittar 231Wh/km över drygt 3000km.
Då är det i huvudsak motorväg 130+ och autobahn 170+. I Sverige snittar jag 260 på 110-vägar, vad har vi i asfalten i Sverige egentligen, Karlssons klister?
/fth
Nja inte klister men en högre grad av storkornigt grus och sten i asfalten för att minimera spårbildning och slitage från dubbdäck. Tyvärr gör den asfaltsblandningen ökad förbrukning av både däck och energi. Bromssträckan blir också längre speciellt vid våt vägbanan.
Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:54
av TeslaX Anders
danni skrev:kler skrev:Jag kör extremt lite långkörning, dvs många långsamma sträckor = lägre förbrukning.
För mig är det dessa sträckor som drar upp förbrukningen. Jag har ca 7 km till kontoret om jag väljer vägen genom stadskärnan, där det är 50-skyltat i stort sett hela vägen, och ofta långsammare trafik än så, mycket trafikljus, etc. Då ligger min förbrukning ofta över 400 Wh/km. Om jag däremot håller mig till lederna runtom stan som är skyltade 70-80 och jag ofta håller runt 100, så kan förbrukningen istället ligga runt 200 Wh/km. På längre resor på motorväg i 140 km/h drar den en bit över 300 Wh/km.
Ursäkta, men 100 km/h på 70-80 väg och 140 km/h på 110 väg, varför? Trodde bara att utryckningsfordon fick köra så. Kör själv på 70-80 leder runt Göteborg och 100 km/h är INTE lämpligt då det ofta är rusningstrafik. Dessutom är det ingen bra reklam för Teslaägare att vissa av oss bryter mot basala fartgränser.
Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 19:55
av kler
Våt vägbanan

(Fast som torkat)

Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 20:29
av Bjelke
Kan hända att våra vägar måste tåla stränga vintrar och tillhörande snöröjning samt
24-meters 60-tons-ekipage också, vilket inte är lika söderut

Re: Förbrukning X
Postat: 17 okt 2018 20:59
av fth
Bjelke skrev:Kan hända att våra vägar måste tåla stränga vintrar och tillhörande snöröjning samt
24-meters 60-tons-ekipage också, vilket inte är lika söderut

Tyskland har väl iofs typ 10ggr mer trafik på sina vägar, men så är det ju också konstant vägarbete på autobahn.
Även om man trycker på i 200+ där det går så blir snitthastigheten runt 85km/h med laddning och alla 60/80-sträckor med 2.0m vägbana.
Hemvägen blir det Frankrike i så stor utsträckning som möjligt, där är det max 130, men tomma motorvägar och inga vägarbeten.
/fth
Re: Förbrukning X
Postat: 18 okt 2018 09:39
av far1far2
En anledning tror lilla jag är dubbdäcken och saltet. Sliter upp mängder med materiel ur asfalten och gör ytan "rå"! Söder om Öresundsbron finns ju inte dubb. Eller?
Re: Förbrukning X
Postat: 19 okt 2018 22:09
av alseC
Samma erfarenhet när vi körde Sicilien tur och retur i juli, ca 700 mil, tidvis låg vi på under 140 Wh per km i Italien längs E45:an i autostradatempo med övriga trafiken. Sedan är vår medelförbrukning på körda 9200 mil 204 Wh i snitt sedan 3 juli 2017. 20 tum Michelin sommar- och friktionsdäck. Kört en hel del med släpkärror också, vilket ofta drar upp förbrukningen 100 Wh dvs närmare 300 Wh per km. Kör mest utan farthållaren och då blir förbrukningen betydligt lägre, för man kan släppa lite i uppförsluten och sedan behålla låg effekt och åka på riktigt bra när det lutar nedför och då blir energiåtgången obetydlig.
Re: Förbrukning X
Postat: 30 okt 2018 13:18
av far1far2
alseC skrev:Samma erfarenhet när vi körde Sicilien tur och retur i juli, ca 700 mil, tidvis låg vi på under 140 Wh per km i Italien längs E45:an i autostradatempo med övriga trafiken. Sedan är vår medelförbrukning på körda 9200 mil 204 Wh i snitt sedan 3 juli 2017. 20 tum Michelin sommar- och friktionsdäck. Kört en hel del med släpkärror också, vilket ofta drar upp förbrukningen 100 Wh dvs närmare 300 Wh per km. Kör mest utan farthållaren och då blir förbrukningen betydligt lägre, för man kan släppa lite i uppförsluten och sedan behålla låg effekt och åka på riktigt bra när det lutar nedför och då blir energiåtgången obetydlig.
Med en mod X?????
Re: Förbrukning X
Postat: 30 okt 2018 15:37
av alseC
Ja, Modell X 75D
Re: Förbrukning X
Postat: 03 nov 2018 12:39
av Remuz
Har nu efter Att foten blivit lättare legat på 240 med min P100D. Verkar som att typical är 230. Laddade till 100% för att testa igår, 433km dvs 99.6kWh. Känns nästan för bra så jag tror något är fel på typical. Min 90 hade bara 77kWh med samma typ av uträkning.
Snittad förbrukning runt 270. Det är bara 20mer än min 90a...