Jävla märkliga priser de har i designstudion. Model 3 medium range ska kost $33,200 eller nåt. Men sen när man börjar kolla så är det inklusive en massa potentiella besparingar och det verkliga priset är $45,000. Vad f-n är det? Ohederligt!
Är det så att de ska kunna hävda att de visst klarar de där $35,000 i pris som de pratat om i många år? Tycker det här blev löjligt. Vore bättre att krypa till korset och säga "ledsen, det gick inte att bygga de riktigt så billigt som vi trodde".
Det tror jag inte, det var ju hur det såg ut i USA tidigare på alla bilar. De kommer helt klart gå att sälja de till $35k men frågan är ju när, så de kommer ju få rätt till sist oavsett hur de gör.
Tror de helt enkelt har problem med att förmedla en vettig kostnadsjämförelse mot en likvärdig bensinbil, inte för att det här är ett bra sätt att göra det på men det är ett sätt iaf. Är ju iaf klart och tydligt vad som gäller innan man trycker på köp, som tur är.
Tesla har tyvärr alltid kört med "efter besparingar" priser i USA, som har en annan priskultur än Europa. (De försökte här också men bland andra vi på TCS protesterade så mycket så de slutade.)
Elon var dock väldigt tydlig med att detta är INTE $35,000 bilen utan den kommer om 3-6 månader.
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Tesla har tyvärr alltid kört med "efter besparingar" priser i USA, som har en annan priskultur än Europa. (De försökte här också men bland andra vi på TCS protesterade så mycket så de slutade.)
Elon var dock väldigt tydlig med att detta är INTE $35,000 bilen utan den kommer om 3-6 månader.
Nja, jag tror de ändrade tillbaka även i USA ungefär samtidigt som för oss, kolla amerikanska konfiguratorn för S och X - där visas priserna före besparingar på samma sätt som i Sverige.
Jävla märkliga priser de har i designstudion. Model 3 medium range ska kost $33,200 eller nåt. Men sen när man börjar kolla så är det inklusive en massa potentiella besparingar och det verkliga priset är $45,000. Vad f-n är det? Ohederligt!
Är det så att de ska kunna hävda att de visst klarar de där $35,000 i pris som de pratat om i många år? Tycker det här blev löjligt. Vore bättre att krypa till korset och säga "ledsen, det gick inte att bygga de riktigt så billigt som vi trodde".
Det tror jag inte, det var ju hur det såg ut i USA tidigare på alla bilar. De kommer helt klart gå att sälja de till $35k men frågan är ju när, så de kommer ju få rätt till sist oavsett hur de gör.
Tror de helt enkelt har problem med att förmedla en vettig kostnadsjämförelse mot en likvärdig bensinbil, inte för att det här är ett bra sätt att göra det på men det är ett sätt iaf. Är ju iaf klart och tydligt vad som gäller innan man trycker på köp, som tur är.
Är rätt säker på att det inte var så här för några veckor sen. Då stod de korrekta priserna på alla ställen utom ett. Nu är det tvärtom.
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-
Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-
Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?
Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-
Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?
Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
Precis 5000$ = ca: 48.000 kr. Jag tror Verdi råkade räkna fel helt enkelt i brådskan?
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-
Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?
Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
Tror Verdi missade att Mid Range just nu bara säljs med premiumpaketet, och jämförde priset på $45k för Mid Range mot $35k för STD Range. Borde bli ca $40k för Mid Range utan premium och således typ 60k dyrare än STD Range i Sverige.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-
Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?
Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
Precis 5000$ = ca: 48.000 kr. Jag tror Verdi råkade räkna fel helt enkelt i brådskan?
Skärmavbild 2018-10-19 kl. 14.47.35.png
För medium range står det ju "Purchase Price $45,000" och ska inte standard kosta $35,000? Och så får du räkna med Tesla-dollarn på 12 spänn (inkluderar moms, tull osv) och inte nån skum Forex-kurs (eller vad du nu har där?)
I vilket fall så är det väl Premium-paketet som verkar ingå i Medium Range. Hittar inget sätt att välja bort det i konfiguratorn. Kommer kanske gå i Sverige?
För medium range står det ju "Purchase Price $45,000" och ska inte standard kosta $35,000? Och så får du räkna med Tesla-dollarn på 12 spänn (inkluderar moms, tull osv) och inte nån skum Forex-kurs (eller vad du nu har där?)
I vilket fall så är det väl Premium-paketet som verkar ingå i Medium Range. Hittar inget sätt att välja bort det i konfiguratorn. Kommer kanske gå i Sverige?
Jag tror inte att man kommer kunna välja bort premiumpaketet på Model 3 i Europa från start, iaf inte på denna version (om den kommer hit). Tesla kommer att vilja få in så mycket pengar som möjligt så länge det finns efterfrågan för det. När efterfrågan sjunker och/eller produktionskapaciteten ökar kommer man göra det. Och det är ju då STD Range varianten kommer börja säljas också.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Sån tur att premiumpaketet har precis alla de tillval som jag själv skulle kryssa för
Har lagt handpenning på en 3:a, men varit lite tvek mellan SR o LR (kort räckvidd, eller högt pris). Denna bil kommer att gå som en andrabil. MR blir nog min sweetspot.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Standard Range => Från 420 000:-
Medium Range => Från 540 000:-
Jag är bara intresserad av SR. Iaf så länge det rör sig om en ren andrabil. Liknande räckvidd som en Model S 75D är mer än tillräckligt.
Varför tror du de ska skilja 120 000 mellan en standard range och en mid? de skiljer ju bara 5000 dollar mellan dessa?
Tror jag egentligen skulle klara mig med en SR men medium känns som de där extra som är nice plus att jag räknar med att den kommer vara tillgänglig tidigare än standard range även i Sverige vilket också skulle kunna vara ett plus.
Edit: Ser att andra hann före mig, började skriva, sen ringde telefonen..
I exemplet ovan är 420.000:- gissningspriset för en SR utan premiumpaket och 540.000:- gissningspriset för en MR med premiumpaketet. Så det är lite missvisande.
Senast redigerad av ippii, redigerad totalt 2 gång.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Tror också dom försöker locka över folk till midrange från basmodellen. Vidare så har dom ju problem med att producera nog med battericeller så det kan ju också vara en anledning. På detta sättet kan dom få ut fler bilar baserat på de celler de producerar = mer vinst i slutändan.
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Standard range-varianten är lika effektiv på långresa som en Model S 75D. En LR ligger när en 100D. Medium Range hamnar då på 85-90 kWh Model S? Behövs den varianten verkligen?
Ska bli intressant och se hur det blir med laddningen, kommer den kunna ta samma eller lägre effekt på supercharger? I USA så står det att SR har en mindre laddare än LR, vilken får då MR?
Har kollat lite och en Medium Range verkar få samma räckvidd som en S75D. Dvs helt tillräckligt för ganska många. Bakhjulsdrift har ju visat sig funka riktigt bra på S även vintertid. Finns ju mycket erfarenhet från Norge. Jag tycker personligen också att vår RWD P85 var riktigt bra på vintern. Så helt plötsligt kändes det som ett väldigt intressant alternativ jämfört en billigare basmodell med kortare räckvidd.
Frågan är ju om man tycker det blir värt 100000 extra för 4WD och räckvidd som då är ungefär som en SP100?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Prisbilden blir ju klart intressant. Vem væljer ex leaf 60kWh om man kan få en m3 før næstan samma peng ?
Undrar hur prestanda blir på midrange, færre batterier => lægre spænning ?? Ska bli intressant at se. Kan bli en riktig folkbil, speciellt som førmånsbil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tesla kör alltså ett sista tappert försök att locka över 35tusen-dollars-kunder till en dyrare konfig innan det är helt "kört"...
Dels så kommer det många bilmodeller "underifrån" och närmar sig basmodell-3:an (typ Nya Leaf, Kona och allt vad dom heter) och dels så
börjar folk tröttna rent allmänt på att vänta...
Dom utnyttjar tillgång/efterfrågan ultimativt... (dvs testar vart smärtgränsen går innan dom slutligen släpper bas-modellen)
Japp helt klart utnytjar de efterfrågan för att maximera sin vinst... och helt ärligt så är de fullt möjligt att han lyckat locka mig till en midrange bil. Jag har aldrig varit de minsta intresserad av en LR til de priset som de är idag men en mid range känns vettig...
Men allt beror på vad baspriset blir i Sverige blir, dvs vad kostar en $35000 bil verkligen. Ja jag har sett alla uträkningar och estimat men nu menar jag officiella priser och inge spekulationer så vi får hålla ut ett tag till.
Tror också dom försöker locka över folk till midrange från basmodellen. Vidare så har dom ju problem med att producera nog med battericeller så det kan ju också vara en anledning. På detta sättet kan dom få ut fler bilar baserat på de celler de producerar = mer vinst i slutändan.
Japp! Riktigt smart lösning för att både behålla bra marginal och samtidigt få ut maximalt antal bilar givet en flaskhals i mängden battericeller Panasonic hinner få ut...
Min första reaktion var att de har fått upp produktionen i freemont så den överstiger gigafactorys. För att då kunna få ut fler fordon med samma batterimängd minskar de batteristorleken. Min andra reaktion var att de tar mer betalt per kWh än long range.
Min första reaktion var att de har fått upp produktionen i freemont så den överstiger gigafactorys. För att då kunna få ut fler fordon med samma batterimängd minskar de batteristorleken. Min andra reaktion var att de tar mer betalt per kWh än long range.
Hm fast med det argumentet kan de ju lika gärna börja producera SR = ännu färre celler. Nä jag tror som någon var inne på att det är ett försök att locka över några som har bokat en SR, för att få kunna casha in lite mer. SR skulle ju för övrigt börja tillverkas 3-6 Elonmånader efter att 5000 M3/vecka uppnåtts... Det bör ju vara ungefär nu?
Min första reaktion var att de har fått upp produktionen i freemont så den överstiger gigafactorys. För att då kunna få ut fler fordon med samma batterimängd minskar de batteristorleken. Min andra reaktion var att de tar mer betalt per kWh än long range.
Hm fast med det argumentet kan de ju lika gärna börja producera SR = ännu färre celler. Nä jag tror som någon var inne på att det är ett försök att locka över några som har bokat en SR, för att få kunna casha in lite mer. SR skulle ju för övrigt börja tillverkas 3-6 Elonmånader efter att 5000 M3/vecka uppnåtts... Det bör ju vara ungefär nu?
Någonstans ligger ju flaskhalsen och om den nu ligger vid cellproduktionen är detta logiskt. De har antagligen inte fått upp produktionen tillräckligt för att
tillverka SR. Detta är ett bra steg och blir som någon nämnde tidigare, lite svenskt "lagom" i räckvidd och pris. Jag har fortfarande inte bestämt mig vilken variant jag är mest sugen på att pynta upp för, blir nog vad som finns tillgängligt när den väl dyker upp
Någonstans ligger ju flaskhalsen och om den nu ligger vid cellproduktionen är detta logiskt. De har antagligen inte fått upp produktionen tillräckligt för att
tillverka SR. Detta är ett bra steg och blir som någon nämnde tidigare, lite svenskt "lagom" i räckvidd och pris. Jag har fortfarande inte bestämt mig vilken variant jag är mest sugen på att pynta upp för, blir nog vad som finns tillgängligt när den väl dyker upp