Gissar att Tesla bygger ca 500.000 bilar 2019.
BMW bygger ca 500.000 laddbara bilar 2019.
"the BMW Group accounted for more newly registered electrified vehicles (all-electric + plug-in hybrid) than any other manufacturer in Europe, with a share of 21 percent. The BMW Group intends to grow sales of its electrified vehicles to at least 140,000 units globally in 2018 and is targeting more than half a million units on the world’s roads by the end of 2019. " https://insideevs.com/bmw-commits-money-ever-evs/
Kommer man bara igång med leveranserna så ökar försäljningen rejält av elbilar.
Exempel på Norska reservationer.
Tesla Model 3: 10.000 reservations (estimated)
Audi e-tron quattro: 6300 reservations
Hyundai Kona Electric: deliveries have started but they estimate that 6000 reservations are still on the books
Kia Niro Electric: 5900 reservations
Nissan Leaf (next-gen 2018-2019): deliveries have started but they estimate that 3000 reservations are still on the books
Jaguar I-Pace:3,000 reservations
Porsche Taycan: 2300 reservations
Mercedes-Benz EQC: 2200 reservations
DS Crossback E-Tense: 1350 reservations
BMW iX3: 1,000 reservations, which is the limit that the company allowed https://electrek.co/2018/10/11/norway-3 ... a-model-3/
En halv miljon BMW på vägarna slutet av 2019, det är något helt annat än att sälja en halv miljon under 2019. De kanske ska sälja lite över 180 000 laddbara bilar under 2019.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 11 nov 2018 22:09
av Jeppe_E
vigge50 skrev:
En halv miljon BMW på vägarna slutet av 2019, det är något helt annat än att sälja en halv miljon under 2019. De kanske ska sälja lite över 180 000 laddbara bilar under 2019.
"Laddbara bilar" = Inte nödvändigtvis fossilfria
Som jag tidigare sagt, biltillverkarna kommer att göra så mycket de kan för att dra ut på denna övergång och erbjuda hybrider som kommer att rulla 50-80km på el under "många" år. Elbilarna är fordonsindustrins största utmaning sedan introduktionen av förbränningsmotorn.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 12 nov 2018 01:35
av Zalman3
"By 2020, the Chinese government hopes to bring 5 million electrified vehicles including both plug-in hybrids and pure electric vehicles onto the nation’s roads, which would make China the largest production hub of vehicles powered by electricity. "
Det går kanske inte att dra för stora växlar av den totala globala försäljningen med tanke på hur begränsat det är med modeller av elbilar i dagsläget. Det har hänt mycket den senaste tiden men ofta med förseningar och begränsad produktion. Men nog kan man väl säga att det finns en tydlig trend om man ex ser på Model S/X/3 vs konkurrenterna på fossilsidan i USA.
Model S:
Model 3:
Premiumsegmentet endast:
Visst, ser man på siffrorna för SUV/crossovers så ser det inte riktigt likadant ut:
Men Lexus RX kostar från $43k, ungefär i samma prisnivå som Model Y förväntas hamna. Tesla tillverkar snart lika många Model 3/månad som RX säljs/kvartal. Även om tro är att icke veta så tror jag inte att någon tror att Model Y kommer att bli mindre populär än Model 3. I så fall kommer denna lista att se lite annorlunda ut om 2-3 år.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 12 nov 2018 08:30
av Jeppe_E
Laban skrev:
Det går kanske inte att dra för stora växlar av den totala globala försäljningen med tanke på hur begränsat det är med modeller av elbilar i dagsläget. Det har hänt mycket den senaste tiden men ofta med förseningar och begränsad produktion. Men nog kan man väl säga att det finns en tydlig trend om man ex ser på Model S/X/3 vs konkurrenterna på fossilsidan i USA.
Nej, man kan inte se en trend baserat på en mätpunkt
Först när man tittar över tid på föregående års försäljning av bilmodellerna så får man en trend. Men inte ens då kan man med säkerhet utläsa, eftersom det även är påverkat av människor beteende och vilke kategori av bil man väljer.
Dvs helt plötsligt kan ett segment minska, men det kan bero på helt andra faktorer än att det kommit en ny bilmodell i segmentet.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 12 nov 2018 09:23
av Verdi
Är det bara jag som tycker att det ökar långsamt? Antagligen beror det delvis på produktionsbrist. Men ändå.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 12 nov 2018 12:53
av Jeppe_E
Verdi skrev:
Är det bara jag som tycker att det ökar långsamt? Antagligen beror det delvis på produktionsbrist. Men ändå.
Nej, det är inte bara du. Men det beror inte bara på kapaciteten, även om tillverkarna skulle kunna förse marknaden med elbilar, så är det fortfarande många som inte är redo att byta till en elbil. Förmodligen så tar de flesta omvägen med en hybrid först. Så kan man ivf säga att man kör en laddbar bil
Beställer du en TM3 idag (i USA) så är väntetiden kortare/samma som en vanlig fossilbil (ja, om du nu inte väljer en lagerbil).
Däremot har nog de andra tillverkarna samma utmaning som Tesla hade i början med sin TM3.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 12 nov 2018 16:56
av Zalman3
Intressant är att världens femte största ekonomi köper 10% av sina bilar som elbilar.
"Den amerikanska delstaten Kaliforniens ekonomi växer, och delstatens BNP har passerat 2 700 miljarder dollar. Samtidigt har Storbritanniens BNP minskat något mätt i dollar, och det innebär att Kaliforniens ekonomi nu är den femte största i världen. Det rapporterar nyhetsbyrån AP." https://omni.se/kaliforniens-ekonomi-ga ... t/a/A2mzRM
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 12 nov 2018 19:27
av Jeppe_E
Zalman3 skrev:
Intressant är att världens femte största ekonomi köper 10% av sina bilar som elbilar.
"Den amerikanska delstaten Kaliforniens ekonomi växer, och delstatens BNP har passerat 2 700 miljarder dollar. Samtidigt har Storbritanniens BNP minskat något mätt i dollar, och det innebär att Kaliforniens ekonomi nu är den femte största i världen. Det rapporterar nyhetsbyrån AP." https://omni.se/kaliforniens-ekonomi-ga ... t/a/A2mzRM
Intressant är även att just Californien tillhör en av de delstater som har allra mest förmåner när det gäller elbilar. De räknar med att överträffa målet på 1,5 miljoner laddbara bilar om 7 år.
Kommer VW, Skoda och Seats småbilar i endast elversion?
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter." https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade" https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 27 nov 2018 09:15
av StefL
Zalman3 skrev:
Kommer VW, Skoda och Seats småbilar i endast elversion?
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter." https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade" https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
Det känns fullt logiskt om de främst rullar som stads/andrabilar. Som förstbil skulle jag inte klara mig med en sån men behövde man en mindre bil i familjen för att pendla, ta sig runt i stan, skjutsa till aktiviteter mm vore den ju klockren. I takt med att priserna på elektriska drivlinor inklusive batterier sjunker lär det dessutom bli billigare att tillverka den här typen av bilar i elversion än med fossil drivlina vilket förhoppningsvis även kommer att avspegla sig i priserna.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 27 nov 2018 09:23
av TeslaTissel
StefL skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer VW, Skoda och Seats småbilar i endast elversion?
"Skoda’s first electric car will be an electric version of its Citigo city car, the firm’s R&D boss has confirmed.
Speaking to Autocar at the Geneva motor show, Christian Strube said that the Skoda e-Citigo would launch at the end of 2019, with a range of 186 miles (300km). It will be a sister car to the Seat e-Mii and the Volkswagen e-Up, but with a much greater range than the latter." https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... tric-model
Det spekuleras i att man lägger ner fossilversionerna när elbilarna får lång räckvidd och lågt pris.
"The improved tech is seen by VW Group insiders as a way of transforming the three city cars into exclusively electric models - a switch that could happen early in the next decade" https://www.autoexpress.co.uk/skoda/cit ... ue-in-2019
Det känns fullt logiskt om de främst rullar som stads/andrabilar. Som förstbil skulle jag inte klara mig med en sån men behövde man en mindre bil i familjen för att pendla, ta sig runt i stan, skjutsa till aktiviteter mm vore den ju klockren. I takt med att priserna på elektriska drivlinor inklusive batterier sjunker lär det dessutom bli billigare att tillverka den här typen av bilar i elversion än med fossil drivlina vilket förhoppningsvis även kommer att avspegla sig i priserna.
Ligger mycket i det du säger.
Det tråkiga är att små elbilstillverkare inte verkar slå lika högt som de större.
Antingen har de bekymmer med batteritillgångens eller så är det andra orsaker som brist på riskkapital eller stöd från myndigheter.
Är förstås nyfiken på Uniti - men det lär väl inte hända något drastiskt sedan flytten till England?
Det viktigaste kan vi konstatera däremot. Elfordon dödar fossilbilsindustrin, inte bara persontransporter, hela transportsektorn vibrerar i svetsskarvarna av rykten kring helt nya projekt.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 27 nov 2018 10:18
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Det viktigaste kan vi konstatera däremot. Elfordon dödar fossilbilsindustrin, inte bara persontransporter, hela transportsektorn vibrerar i svetsskarvarna av rykten kring helt nya projekt.
Ett mer korrekt uttryck är: Elfordon transformerar bilindustrin. Världen kommer att leva med fossila bilar under minst 20 år till, även om de kommer att bli färre och färre. Vi har levt med fossila bilar i över 100 år. Man behöver inte gå på som om detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Det är fortfarande långt kvar innan transportsektorn kan ställa om.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 27 nov 2018 14:48
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Det viktigaste kan vi konstatera däremot. Elfordon dödar fossilbilsindustrin, inte bara persontransporter, hela transportsektorn vibrerar i svetsskarvarna av rykten kring helt nya projekt.
Ett mer korrekt uttryck är: Elfordon transformerar bilindustrin. Världen kommer att leva med fossila bilar under minst 20 år till, även om de kommer att bli färre och färre. Vi har levt med fossila bilar i över 100 år. Man behöver inte gå på som om detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Det är fortfarande långt kvar innan transportsektorn kan ställa om.
Det håller jag med dig om!
Jag blir entusiastisk ändå!
- Och tänkte närmast lite ”smalt” på rubriken i tråden.
Frågan är hur alla kunder skall kunna få skaffa sitt elfordon inom rimlig tidsrymd och till vettigt pris utan att för den skull låsas up återigen av så kallade serviceplaner där tillverkaren försöker hålla kvar kunden i ett järngrepp.
Som det varit är ju verkstäderna faktiskt tvingade att arbeta med ett flertal olika system som gör att det är hutlösa kostnader i service och arbete. Alla mjukvaror som inte är i synk med varandra?
Tex VW, skall de bara strunta i den sektorn? BMW? Mercedes etc.?
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 00:32
av vigge50
Zalman3 skrev:
Du hänvisar till Clio och Zoe. Försäljningen av Zoe har nästan 3 dubblats på bara ett år.
Lite försäljningstatistik.
2017 oktober
Clio, 267
Zoe, 119
Detta måste väll betyda att det är över för elbilarna och fossilbilarna kommer ta över Zalman3?
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 00:37
av TeslaTissel
Gjorde detta collage idag
Kunde inte låta bli, det är ett detaljbild ur en gammal annonskampanj som gick under flera varianter på 1960-talet
Gjorde om den med följande resultat.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 00:38
av Zalman3
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 00:41
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
Japp den där är väldigt bra. De visar också intressant statistik i klippet.
Tyvärr blir de lite långa men förstås viktig info.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 01:06
av Zalman3
Hur går det för fossilbilstillverkarna?
tid 2.30
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 01:09
av TeslaTissel
Zalman3 skrev:
Hur går det för fossilbilstillverkarna?
tid 2.30
Wow! Den där hade jag missat om du inte lagt upp den!
Nu talar finansmarknaderna äntligen samma språk som alla andra, som jag försökte illustrera i min bild.
Och det stora skiftet sker redan igår!
Häftigt! Det här är stort, kanske större än när polletten trillade ned i industrialiseringens historia? Sedan telegrafen? Edison och glödlampan?
Världens märkligaste fynd i medelhavet? Den mekaniska handdatorn Antikythera!
Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
Ska bli mycket intressant att se om ID kommer att kosta 250 000. Nuvarande e-Up kostar från 284 000 , en mindre bil än ID, 16 mils räckvidd. e-Golf kostar 400k. De ska alltså göra rätt drastiska prissänkningar jämfört med nuvarande bilar, ge dem längre räckvidd samtidigt som man i samma veva som du nämner dödar marknaden för nuvarande motsvarande modeller med förbränningsmotorer.
På det pratar man om att sista "nya" förbränningsmotorn kommer 2026. En marknad som om detta inträffar borde vara stendöd.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 07:02
av Zalman3
Exempel på vad kompisar betalat för sina elbilar.
(Ej batterihyra).