Sida 2 av 2

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 06:36
av Zalman3
Jag har nu med min S75D kört ca 6700 mil i Norrland.
Jag hade valt 120kWh batteri om jag skulle byta bil idag.
Eftersom det finns så få laddstolpar i inlandet i Västerbotten och Norrbotten, hade 120kWh varit värt guld.
Att sitta och ladda 11kW länge för att kunna ta sig hem igen är inte kul när det är -25 grader, när man med 120kWh batteri hade klarat hela dagens arbetspass utan att behöva ladda.
Det är bilköpare som ska kunna välja hur stort batteri man ska ha, inte biltillverkaren.

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 06:49
av mickeisol
Zalman3 skrev:
Jag har nu med min S75D kört ca 6700 mil i Norrland.
Jag hade valt 120kWh batteri om jag skulle byta bil idag.
Eftersom det finns så få laddstolpar i inlandet i Västerbotten och Norrbotten, hade 120kWh varit värt guld.
Att sitta och ladda 11kW länge för att kunna ta sig hem igen är inte kul när det är -25 grader, när man med 120kWh batteri hade klarat hela dagens arbetspass utan att behöva ladda.
Det är bilköpare som ska kunna välja hur stort batteri man ska ha, inte biltillverkaren.
Helt klart bara fördelar att kunna välja ett större batteri, att kunna öka radien från 15-20 mil upp till 25 30 mil i kyla är ju väldigt bra.
Det kommer ju också minska belastningen på supercharger stationerna i och med att det förmodligen går att ladda snabbare (upp mot 250kw som det har talats om ) och kanske man oftast inte behöver använda snabbladdarna alls.

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 07:03
av Henrik Torphammar
mati skrev:
Det står faktiskt ingenting om Model S/X utan bara Model 3.
Följer man diskussionen så säger dom ett batteripaket som är lättare, effektivare etc. Nu i sista videon så säger Jerome att man även löpande utvecklar cellerna (no shit).

Alltså inget nytt under solen!
Pontus skrev:
Varför måste det vara antingen eller. Hoppas det kommer ett större och ett lättare typ i 90 kWh storleken så kanske de flesta kan välja det dom vill.
Exakt, en Model 3 med 30kWh(inkl CCS, gärna utan dragkrok och takräcke) hade passat mig perfekt.

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 07:25
av Zalman3
Nu bygger ju Ionity 350kWh laddare var 10 mil hela vägen upp till Sundsvall-Östersund.
Finns det 350kW laddare även norr om denna linje så hade många klarat sig med ett mindre batteri.

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 08:51
av Henrik Torphammar
Zalman3 skrev:
Nu bygger ju Ionity 350kWh laddare var 10 mil hela vägen upp till Sundsvall-Östersund.
Finns det 350kWh laddare även norr om denna linje så hade många klarat sig med ett mindre batteri.
kW*

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 15:19
av mickeisol
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Nu bygger ju Ionity 350kWh laddare var 10 mil hela vägen upp till Sundsvall-Östersund.
Finns det 350kWh laddare även norr om denna linje så hade många klarat sig med ett mindre batteri.
kW*
Jo hejsan, försök att klara ladda ett mindre batteri med 350kw med dagens batterityper (möjligen litium polymer).

Större batterier möjliggör laddning till högre effekt dvs mera mil/minut samt färre stopp vid snabbladdarna.

Re: Tesla is working on new and improved battery cells

Postat: 14 nov 2018 15:37
av Verdi
Svenssons skrev:
Hur ofta behöver eller ens vill man ligga i marchfart på motorväg i 4 timmar i sträck och där motorvägskörning är i princip den enda körning man gör?
a.
Bor man i t ex Uppsala som jag och Niklas Z gör så är 4 timmar motorväg inte så konstigt. Så fort man ska ner mot södra Sverige eller Europa så är det mil efter mil på motorväg som gäller. Även norrut längs kusten innebär långa sträckor med hög fart.