Undrar hur skulle en tandhygienist eller metallarbetare ha nytta av en självkörande bil? Kan dom börja jobba på vägen till jobbet?
Alla kan inte jobba på distans så privatägda bilar kommer vi att ha väldigt länge till.
Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Moderator: Redaktion
Re: Döden för Big Oil, taxisektorn och det egna bilägandet
Det är olika mellan olika människor. Jag föredrar definitivt tåget framför bilen.
Tåget har den fördelen att järnvägen av nödvändighet läggs extremt rakt. Det gör att tåget aldrig svänger mer än några få grader vilken reducerar risken för åksjuka. Jag har t ex mycket lättare att läsa på ett tåg än i en bil.
Intressant tanke om privatchaufförer kontra att åka taxi jämt. Jag tänker mig att en skillnad är hur vanliga bilarna är. En taxi tar det ofta en stund att få tag i, men om det finns tusentals självkörande taxibilar som cirkulerar så behöver de aldrig vara längre bort än att man hinner få på sig rocken och skorna så står bilen där. Man behöver säkert inte heller betala för den på plats utan det sköts via någon sorts abonnemang (app, tagg, kort etc). Och så slipper man prata med en okänd människa.
Tåget har den fördelen att järnvägen av nödvändighet läggs extremt rakt. Det gör att tåget aldrig svänger mer än några få grader vilken reducerar risken för åksjuka. Jag har t ex mycket lättare att läsa på ett tåg än i en bil.
Intressant tanke om privatchaufförer kontra att åka taxi jämt. Jag tänker mig att en skillnad är hur vanliga bilarna är. En taxi tar det ofta en stund att få tag i, men om det finns tusentals självkörande taxibilar som cirkulerar så behöver de aldrig vara längre bort än att man hinner få på sig rocken och skorna så står bilen där. Man behöver säkert inte heller betala för den på plats utan det sköts via någon sorts abonnemang (app, tagg, kort etc). Och så slipper man prata med en okänd människa.
Det här med självkörande bilar är jag tyvärr rejält skeptisk till. Vad händer om den råkar köra över en katt? Om nån backar in i den på en parkering? Om den får punktering? Finns hur många konstiga situationer som helst som kräver en förare.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det krävs ett ganska rejält utbud av bilar för att du skall få en bil med kort varsel när alla andra skall till/från jobbet vid samma tid eller när du tänkte åka ut till sommarstugan eftermiddagen före midsommaraften etc. Bor du lite mer utanför stan kanske du inte heller kan räkna med att det cirkulerar bilar i närheten av din bostad.Jerka skrev:Det är olika mellan olika människor. Jag föredrar definitivt tåget framför bilen.
Driver sajten Car.info
Ja, vi får se angående det. En självkörande elbil kanske kostar 500k i inköp och skrivs av på 5 år säger vi. I runda slängar 10k i månaden kostar den då om vi inkluderar el, lite service, däckbyten osv.
Om varje körning kostar 50 kr blir det 200 körningar per månad för break even vilket innebär 7 körningar per dag. Jag har ingen som helst koll på taxibranschen men tänker mig att det är rätt lite. Vi talar trots allt om 24 timmar per dygn. Räcker alltså med en 50-kronorskörning var tredje timme för att gå runt på en sån bil. Jag tror därför att man kommer kunna ha rätt många innan marknaden blir mättad.
Men absolut, den som bor på landet kommer säkert fortsätta vilja ha en egen bil. Den som bor i en förort till en större stad? Jag är inte så säker.
Om varje körning kostar 50 kr blir det 200 körningar per månad för break even vilket innebär 7 körningar per dag. Jag har ingen som helst koll på taxibranschen men tänker mig att det är rätt lite. Vi talar trots allt om 24 timmar per dygn. Räcker alltså med en 50-kronorskörning var tredje timme för att gå runt på en sån bil. Jag tror därför att man kommer kunna ha rätt många innan marknaden blir mättad.
Men absolut, den som bor på landet kommer säkert fortsätta vilja ha en egen bil. Den som bor i en förort till en större stad? Jag är inte så säker.