Sida 2 av 2

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 09 dec 2018 21:49
av ippii
Jämförbar fossilare mot en P3D är en Mercedes-AMG C63S. Det blir väl bra? ;)

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 10 dec 2018 00:15
av Pontus
Tars skrev:
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
ippii skrev:
Angående det som nämndes om att allt "elbilsrelaterat" ej skulle påverka förmånsvärdet.
Det måste väl också vara rättvist elbilsköpare sinsemellan företag/privat? Annars blir det lite konstigt, något som en privatperson måste betala 100.000 kr extra för, anses inte vara någon förmån alls för tjänstebilsföraren?
Det är precis det jag menar också. Någon logik borde det väl finnas. När det gäller elbilrelaterat så borde det ju vara i relation till motsvarande fossilbil inte två elbilar emellan. Annars borde man ju nästan kunna hävda att P3D ska ha samma förmån som en lika utrustad Model 3 SR, det har ju bara med elbilsrelaterade saker att göra?
Återigen, på papperet så är S75D och S100D snudd på identiska när det kommer till jämförbar fossilare, oavsett
vad som skiljer i pris på dom. Däremot en P100D är på papperet (och verkligen irl oxo) en heeeeelt annan bil även
när man tittat på motsvarande fossilare. Detsamma gällde när det fanns rwd och 4-hjulsdrivna som ger helt olika
fossila motsvarigheter.
Så länge reglerna ser ut som dom gör så blir det så här knäppt.
Vad är det som skiljer en P mot en vanlig annat än prestanda? Prestandan tar man ju ändå inte hänsyn till när man letar motsvarig fossilare, annars skulle ju alla ha samma förmånsvärdet som en BMW M5 eller liknande och det hade inte min 85D.
Och större elmotor är väl lika elbilsrelaterat som större batteri?

Andra fjädrar, sänkt och större fälgar
På model S också, där har ju P högre förmånsvärde motsvarande 380.000 kr högre inköpspris. Vad på P modellen är det som kostar så mycket extra på en P som inte är elbils relaterat?

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 10 dec 2018 06:48
av Bjelke
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 10 dec 2018 09:16
av Verdi
Jag tror de räknar P som "extrautrustning".

Model S 100D: 1 192 780:-
Model S P100D: 1 582 680:-

Skillnad i pris är 389 900:-

En Model S 100D med 389 900:- i extrautrustning har ett förmånsvärde på 11 500 kr/månad. En naken Model S P100D har 11 191 kr/månad. (Naken S 100D ligger på 4 875 kr/månad.)

Tyvärr stämmer teorin sämre på Model X. :oops: :lol:

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 10 dec 2018 09:36
av Smutt
Verdi skrev:
Jag tror de räknar P som "extrautrustning".

Model S 100D: 1 192 780:-
Model S P100D: 1 582 680:-

Skillnad i pris är 389 900:-

En Model S 100D med 389 900:- i extrautrustning har ett förmånsvärde på 11 500 kr/månad. En naken Model S P100D har 11 191 kr/månad. (Naken S 100D ligger på 4 875 kr/månad.)

Tyvärr stämmer teorin sämre på Model X. :oops: :lol:
Jag tror du har helt rätt att så kommer dom göra hitta en motsvarande bil sen låta premium 4hjulsdrift och P räknas som extrautrustning när dom bestämmer förmånsvärdet, problemet är att 4hjulsdrift ligger i ett paket tillsammans med ett större batteri vilket kan bli till vår nackdel

Model X förmånsvärde sattes av en praktikant från en grundskola det är enda förklaringen 8-)

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 10 dec 2018 12:18
av Pontus
Bjelke skrev:
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?

Re: Förmånsvärde Model 3

Postat: 10 dec 2018 13:42
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Prestanda har väl inte med eldriften att göra?
en P85D motsvarar knappast samma fossilare som en vanlig 85D?
Speciellt inte om SKV tittar på dom där siffrorna med typ 700 hästar osv, och även om dom "bara" tittar på 0-100-tider så blir det
en sasnslös skillnad på "jämförbar bil" osv => högre förmånsvärde.
Men som sagt, HUR dom gör när dom tar fram en motsvarande bil vet vi inte (tyvärr).
Vad jag menade med att prestandan inte var med i beräkningen var att 75D har förmånsvärdet på 4850 kr/mån och du hittar väl ingen motsvarande bil med samma prestanda som har så lågt förmånsvärdet eller har jag fel?
Jo det har du ju helt rätt i, det förmånsvärdet är väl efter att dom har sänkt det ytterligare just för att det är en elbil, vilket enligt reglerna även borde ha gjorts för en P-bil men så noggrant har jag
inte kollat (har ju ingen P-bil själv liksom) om dom har gjort på samma sätt... Det är ju stört omöjligt att veta hur dom räknar vilket det är många som hade velat se såklart.
Man borde ju iofs kunna kika på vad det där 4850kr ligger på före elbilssänkningen och efter det klura ut ungefär vilken bil dom ligger närmast (det sägs ju att dom tar flera stycken och tar medlet så helt exakt
kommer man alltså inte kunna pricka in värdet men ungefär kanske?).