Sida 2 av 2
Re: Debitering laddning
Postat: 08 dec 2018 19:42
av nek0
e5m1r skrev:nek0 skrev:Jeppe_E skrev:LarsL skrev:Jeppe_E skrev:
Nej, när skatteintäkterna från den fossila försäljningen minskar, så måste regeringen göra något. För så kan vi inte ha det. Då måste det till en extra laddskatt.

Myt!
Skatten på el är lika hög som skatten på bensin, bara det att koldioxid utsläppen för bensin är så mycket större att den delen ökar kraftigt.
Kostnaden för vägunderhåll motsvarar ungefär 5000kr/år och bil. Den delen bör så klart fördelas över vikten på de bilar som körs på vägarna, vilket då ger atten lätt personbil, under 3500kg, bör kunna hamna på 3-400kr/år.
Skatten på bensin är 6,44 kr/liter samt 3,22 kr i moms = 9,66 kr /liter
Skatten på el är ca 35 öre per kWh samt 9 öre i moms = 46 öre/kWh
Ponera att man kör 2000 mil/år med en bränsleförbruknng på 0,7 l/m = 1400 liter * 9,66 kr = 13524kr
En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr
så?
"En elbil som drar 2,5 kW/mil = 5000 kWh *0,46 kr = 2300 kr"
Var kan man köpa så billig el?
Vi pratar skatter inte totalpris

Oj det missade jag

Re: Debitering laddning
Postat: 08 dec 2018 21:27
av mati
Ett högt pris, säg 4-5kr/kWh, är acceptabelt när det handlar om snabbladdning med hög effekt. Det är som att köpa en flaska vatten på en fin restaurang. Man får ändå nånting för pengarna, även om det är ett högt pris för själva varan. Till vardags har man ju kranvatten hemma.
Men att ta dessa priser för vanlig typ2-laddning (jfr kranvatten) är ocker och borde förbjudas. Ingen människa med vettet i behåll skulle väl långsamladda frivilligt för det priset, förutom i yttersta nödfall.
Re: Debitering laddning
Postat: 08 dec 2018 21:33
av Jeppe_E
mati skrev:Ett högt pris, säg 4-5kr/kWh, är acceptabelt när det handlar om snabbladdning med hög effekt. Det är som att köpa en flaska vatten på en fin restaurang. Man får ändå nånting för pengarna, även om det är ett högt pris för själva varan. Till vardags har man ju kranvatten hemma.
Men att ta dessa priser för vanlig typ2-laddning (jfr kranvatten) är ocker och borde förbjudas. Ingen människa med vettet i behåll skulle väl långsamladda frivilligt för det priset, förutom i yttersta nödfall.
Precis, dessutom om det är kommunen som står för stolparna, så är dessa redan betalda med.... tadaa... skattemedel.. Sen betalar kommunerna inte samma som konsumenterna gör för hushållselen heller. Så allt över 1,5 kr/kWh är ju ett högt pris.
Re: Debitering laddning
Postat: 08 dec 2018 21:38
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:mati skrev:Ett högt pris, säg 4-5kr/kWh, är acceptabelt när det handlar om snabbladdning med hög effekt. Det är som att köpa en flaska vatten på en fin restaurang. Man får ändå nånting för pengarna, även om det är ett högt pris för själva varan. Till vardags har man ju kranvatten hemma.
Men att ta dessa priser för vanlig typ2-laddning (jfr kranvatten) är ocker och borde förbjudas. Ingen människa med vettet i behåll skulle väl långsamladda frivilligt för det priset, förutom i yttersta nödfall.
Precis, dessutom om det är kommunen som står för stolparna, så är dessa redan betalda med.... tadaa... skattemedel.. Sen betalar kommunerna inte samma som konsumenterna gör för hushållselen heller. Så allt över 1,5 kr/kWh är ju ett högt pris.
Instämmer, sedan är det fortfarande vissa kommuner som inte har särskilt mycket laddare att erbjuda.
Några har rätt illa ställt - Eskilstuna - Västerås - vissa delar av andra kommuner.
Och effekten är oftast begränsad. Kan bli långa stopp för en Tesla.
och Norrbotten förstås
Minns jag såg en karta över nuvarande fördelning, - men hittar den inte nu.
Re: Debitering laddning
Postat: 09 dec 2018 10:30
av jeppe_sthlm
Jag tycker det är helt ok att betala ett premiumpris för snabbladdning. Att däremot se långsam- eller semisnabb laddning som en lyxprodukt som man bara använder vid specifika tillfällen håller inte för alla. Har man inte tillgång till hemmaladdning, vilket gäller de flesta som bor inne i storstäder, är tillgång på destinationsladdning en förutsättning för att ens kunna äga en elbil.
Om man då får en milkostnad som är likvärdig eller högre än för en fossilbil, samt behöver köpa en bil som kostar betydligt mer, tror jag att man fördröjer omställningen.