dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Ja, så hur lång tid tar det från att du vill gasa tills du eller bilen (allt fler prestandabilar kommer ju utan manuell låda) växlat ner, du tryckt på pedalen och fått kraften? Svaret är bra mycket längre tid än det tar att bara trycka på pedalen, alltså är den seg. Så alternativet är ju att alltid ligga på låg växel när man kör men det blir gammalt rätt fort i trafiken. Det hjälper ju inte heller från stillastående när man skall ut på en landsväg eller liknande.
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Jag har bara reflekterat över hur snabb tesla är och känns mot en fosil bil även om det är motorstark fosil.
Varför är det så svårt att acceptera och börjar direkt prata om tusen ursäkter hit och dit.
Vad det gäller min körning så beter jag mig lika som jag altid gjort.
Är sällan i vägen för någon

även om det händer när man drömmer bort sig och kör på autopilot.
Min fösta bil var SAAB 9000 Aero därefter i ordning
BMW E46 320d
BMW E83 X3 2,0d
Mercedes E55 AMG
BMW Z3 2,8
BMW E46 330ci Cab
BMW E53 X5 4.6 is
BMW E90 320d
BMW E85 Z4 2.5si
BMW E63 630d
Tesla Model S
Om jag säger att en BMW med 320hk ( som jag hade som lånebil när teslan var på lite plåtarbete ) känns seg och att jag första dagen körde som en kärring och väntade tills det var rent från båda håll inan jag körde ut från korsning så är det inte för att trycka ner nån eller lyfta upp nån annan utan bara att presentera fakta relevant för TS
Så en Model 3 AWD utan P kommer kännas som en gocart mot TS audi på 180hk och detta inte bara från stillastående utan också i omkörningar.
För att sätta det i perspektiv för icke tesla ägare som uttalar sig.
En med iphone 5 tycker inte den är seg förrän man haft en X och sedan provat 5an igen.
Så prova tesla i en vecka och sätt dig i din fosil så får du gärna i varje korsning lägga allt i sport + manuell 1an vara beredd på gaspedalen så kommer den ändå kännas seg från start.
Tror jag nu sagt allt i ämnet och kommer inte svara nåt mer i denna tråd