Sida 2 av 4
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 19:52
av nek0
e5m1r skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:Liibo skrev:e5m1r skrev:Vad har du för bil idag ?
AUdi a6 avant 180 hk. Tror den gör 0-100 9.8 sek. Men har haft bilar som gjort 0-100 på typ 6 tidigare.
AWD kommer räcka gott
Dels så är effekten omedelbar och så är den ruskigt snabb ändå
Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen

Kör själv en S75 (bara)
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Precis som @Verdi skriver så är det sånt som du kompenserar för när du ska köra ut att kompensera med tesla = köra in i den andra bilen finns ingen fördröjning
Vad jag försöker säga är att en BMW med 320hk käns hur slö som helst mot min S 75 även om de på pappret är ganska lika
http://www.sprintbooster.nu/press/TV-1023-s060.pdf
Här får du snabbgas för ca 2000kr

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 19:55
av nek0
Verdi skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:Liibo skrev:e5m1r skrev:Vad har du för bil idag ?
AUdi a6 avant 180 hk. Tror den gör 0-100 9.8 sek. Men har haft bilar som gjort 0-100 på typ 6 tidigare.
AWD kommer räcka gott
Dels så är effekten omedelbar och så är den ruskigt snabb ändå
Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen

Kör själv en S75 (bara)
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Det är en vanesak. Du märker inte att du kompenserar för den slöa gasresponsen förrän du kört el ett bra tag och vant dig av vid det. Sen när du ska prova bensin/diesel igen känns det jättekonstigt.
Men de handlar inte om motortekniken utan om medveten programmering det går att få snabb respons hos alla motorer
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 20:03
av e5m1r
nek0 skrev:Verdi skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:Liibo skrev:
AUdi a6 avant 180 hk. Tror den gör 0-100 9.8 sek. Men har haft bilar som gjort 0-100 på typ 6 tidigare.
AWD kommer räcka gott
Dels så är effekten omedelbar och så är den ruskigt snabb ändå
Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen

Kör själv en S75 (bara)
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Det är en vanesak. Du märker inte att du kompenserar för den slöa gasresponsen förrän du kört el ett bra tag och vant dig av vid det. Sen när du ska prova bensin/diesel igen känns det jättekonstigt.
Men de handlar inte om motortekniken utan om medveten programmering det går att få snabb respons hos alla motorer
Så du menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos fosilbilar
Nu får du bara ge dig
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 20:06
av nek0
e5m1r skrev:nek0 skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:e5m1r skrev:Vad har du för bil idag ?
AUdi a6 avant 180 hk. Tror den gör 0-100 9.8 sek. Men har haft bilar som gjort 0-100 på typ 6 tidigare.
AWD kommer räcka gott
Dels så är effekten omedelbar och så är den ruskigt snabb ändå
Alltså jag har haft låne BMW med 320Hk och körde som världens osäkraste gubbe vågade inte köra ut i korsningar det händer ju inget när man trycker på pedalen

Kör själv en S75 (bara)
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Det är en vanesak. Du märker inte att du kompenserar för den slöa gasresponsen förrän du kört el ett bra tag och vant dig av vid det. Sen när du ska prova bensin/diesel igen känns det jättekonstigt.
Men de handlar inte om motortekniken utan om medveten programmering det går att få snabb respons hos alla motorer[/quote]
Så du menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos fosilbilar
Nu får du bara ge dig[/quote]
Jag menar ingenting. Har du läst länken som jag postade innan?
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 20:19
av mans71
På min X90D är det tydligt att elektroniken håller igen vid start. Det är duktigt klipp när man väl rullar men stendött 0-30. Jag stör mig något hemskt på det, typ dagligen.
Men att beställa en P3 skulle jag inte göra efter att ha provkört ett gäng lånebilar. P85D känns faktiskt, enligt mig, riktigt trött jämfört med P90DL. 0-100 på 3.4 (3.3?) vs. 0-100 på 3.0 (2.9?) - skillnaden i upplevelse är iaf enligt mig jättestor. Om jag ska betala för P, då vill jag ner på 3 eller lägre för att få den där riktiga wow-effekten.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 20:22
av Remuz
mans71 skrev:På min X90D är det tydligt att elektroniken håller igen vid start. Det är duktigt klipp när man väl rullar men stendött 0-30. Jag stör mig något hemskt på det.
Märks tydligt när man har en P och ställer den på sport istället för Ludi. Seg som tusan 0-30 och sedan suger den i. Med Ludi så suger den i rätt rejält direkt
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 20:24
av mans71
Remuz skrev:mans71 skrev:På min X90D är det tydligt att elektroniken håller igen vid start. Det är duktigt klipp när man väl rullar men stendött 0-30. Jag stör mig något hemskt på det.
Märks tydligt när man har en P och ställer den på sport istället för Ludi. Seg som tusan 0-30 och sedan suger den i. Med Ludi så suger den i rätt rejält direkt
När jag blir stor ska jag också ha en P...
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 08 dec 2018 20:28
av Remuz
mans71 skrev:Remuz skrev:mans71 skrev:På min X90D är det tydligt att elektroniken håller igen vid start. Det är duktigt klipp när man väl rullar men stendött 0-30. Jag stör mig något hemskt på det.
Märks tydligt när man har en P och ställer den på sport istället för Ludi. Seg som tusan 0-30 och sedan suger den i. Med Ludi så suger den i rätt rejält direkt
När jag blir stor ska jag också ha en P...
Hade det inte blivit som det blev så hade jag aldrig lagt pengar på en P. Fördelarna med nya 7sits och det enormt mycket bättre batteriet avgjorde, inte P. P är en bonus dock
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 08:46
av dd88
Verdi skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:Liibo skrev:e5m1r skrev:Vad har du för bil idag ?
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Det är en vanesak. Du märker inte att du kompenserar för den slöa gasresponsen förrän du kört el ett bra tag och vant dig av vid det. Sen när du ska prova bensin/diesel igen känns det jättekonstigt.
Men de handlar inte om motortekniken utan om medveten programmering det går att få snabb respons hos alla motorer
Så du menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos fosilbilar
Nu får du bara ge dig
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 09:00
av Niklas Z
Ja, gasresponsen är seg i komfortläget (som är default), riktigt seg i ecopro-läget, men klart rappare i sportläget (som man måste välja manuellt).
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 09:08
av OfarligTesla
dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 09:17
av e5m1r
dd88 skrev:Verdi skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:Liibo skrev:
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Det är en vanesak. Du märker inte att du kompenserar för den slöa gasresponsen förrän du kört el ett bra tag och vant dig av vid det. Sen när du ska prova bensin/diesel igen känns det jättekonstigt.
Men de handlar inte om motortekniken utan om medveten programmering det går att få snabb respons hos alla motorer
Så du menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos fosilbilar
Nu får du bara ge dig
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Jag ät tidigare BMW sektist

full koll på läget
Kör fortfarande som en As*** och använder inte blinkers nu iofs för att spara el

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 09:54
av dd88
OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 10:00
av e5m1r
dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Sports mode på check
Automat låda in i ettan sport manuellt läge check
Plattan i mattan ........ och iväg
Ekler tryck lätt på acc pedalen
Valet är ditt
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 10:08
av OfarligTesla
dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Ja, så hur lång tid tar det från att du vill gasa tills du eller bilen (allt fler prestandabilar kommer ju utan manuell låda) växlat ner, du tryckt på pedalen och fått kraften? Svaret är bra mycket längre tid än det tar att bara trycka på pedalen, alltså är den seg. Så alternativet är ju att alltid ligga på låg växel när man kör men det blir gammalt rätt fort i trafiken. Det hjälper ju inte heller från stillastående när man skall ut på en landsväg eller liknande.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 10:22
av nek0
dd88 skrev:nek0 skrev:e5m1r skrev:Liibo skrev:e5m1r skrev:Vad har du för bil idag ?
Det är rätt konstigt att jag är vid liv , kör ju en tröt diesel på 150Hk och det är många korsningar i Jönköping och Huskvarna.
Hur klarar sig din pappa med sina 104Hk?
Tycker att en del överdriver lite, eller?
Det är en vanesak. Du märker inte att du kompenserar för den slöa gasresponsen förrän du kört el ett bra tag och vant dig av vid det. Sen när du ska prova bensin/diesel igen känns det jättekonstigt.
Men de handlar inte om motortekniken utan om medveten programmering det går att få snabb respons hos alla motorer
Så du menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos fosilbilar
Nu får du bara ge dig
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).[/quote]
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 10:25
av dd88
OfarligTesla skrev:dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Ja, så hur lång tid tar det från att du vill gasa tills du eller bilen (allt fler prestandabilar kommer ju utan manuell låda) växlat ner, du tryckt på pedalen och fått kraften? Svaret är bra mycket längre tid än det tar att bara trycka på pedalen, alltså är den seg. Så alternativet är ju att alltid ligga på låg växel när man kör men det blir gammalt rätt fort i trafiken. Det hjälper ju inte heller från stillastående när man skall ut på en landsväg eller liknande.
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 10:48
av OfarligTesla
dd88 skrev:
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Ja lådan växlar snabbt i en dubbelkopplingslåda om den har rätt växel förberedd vilket inte alltid stämmer och i många fall behöver man droppa flera växlar vilket tar längre tid. Har kört bilar med relativt mycket kraft och dubbelkopplingslådor mycket (och ägt) och kan säga att i vardagen känns de ofta sega, om du nu inte ligger och är redo på lägre växlar hela tiden såklart. Men att ligga på E4an i 80 km/h och köra ut i vänsterfilen och accelerera upp till 100 km/h kommer innebära mycket mer fördröjning när du måste växla ner 2-3 växlar först.
Jag brukar säga att för att få de bensinbilar med mer motor jag kört och haft att leva upp behövde de piskas (och då var de riktigt bra), medan i Teslan trycker jag på pedalen och allt finns där direkt. Nu är ju Model S inte den roligaste i kurvorna såklart men det kommer 3an råda bot på.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:06
av e5m1r
dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Ja, så hur lång tid tar det från att du vill gasa tills du eller bilen (allt fler prestandabilar kommer ju utan manuell låda) växlat ner, du tryckt på pedalen och fått kraften? Svaret är bra mycket längre tid än det tar att bara trycka på pedalen, alltså är den seg. Så alternativet är ju att alltid ligga på låg växel när man kör men det blir gammalt rätt fort i trafiken. Det hjälper ju inte heller från stillastående när man skall ut på en landsväg eller liknande.
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Jag har bara reflekterat över hur snabb tesla är och känns mot en fosil bil även om det är motorstark fosil.
Varför är det så svårt att acceptera och börjar direkt prata om tusen ursäkter hit och dit.
Vad det gäller min körning så beter jag mig lika som jag altid gjort.
Är sällan i vägen för någon

även om det händer när man drömmer bort sig och kör på autopilot.
Min fösta bil var SAAB 9000 Aero därefter i ordning
BMW E46 320d
BMW E83 X3 2,0d
Mercedes E55 AMG
BMW Z3 2,8
BMW E46 330ci Cab
BMW E53 X5 4.6 is
BMW E90 320d
BMW E85 Z4 2.5si
BMW E63 630d
Tesla Model S
Om jag säger att en BMW med 320hk ( som jag hade som lånebil när teslan var på lite plåtarbete ) känns seg och att jag första dagen körde som en kärring och väntade tills det var rent från båda håll inan jag körde ut från korsning så är det inte för att trycka ner nån eller lyfta upp nån annan utan bara att presentera fakta relevant för TS
Så en Model 3 AWD utan P kommer kännas som en gocart mot TS audi på 180hk och detta inte bara från stillastående utan också i omkörningar.
För att sätta det i perspektiv för icke tesla ägare som uttalar sig.
En med iphone 5 tycker inte den är seg förrän man haft en X och sedan provat 5an igen.
Så prova tesla i en vecka och sätt dig i din fosil så får du gärna i varje korsning lägga allt i sport + manuell 1an vara beredd på gaspedalen så kommer den ändå kännas seg från start.
Tror jag nu sagt allt i ämnet och kommer inte svara nåt mer i denna tråd
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:21
av dd88
OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Ja lådan växlar snabbt i en dubbelkopplingslåda om den har rätt växel förberedd vilket inte alltid stämmer och i många fall behöver man droppa flera växlar vilket tar längre tid. Har kört bilar med relativt mycket kraft och dubbelkopplingslådor mycket (och ägt) och kan säga att i vardagen känns de ofta sega, om du nu inte ligger och är redo på lägre växlar hela tiden såklart. Men att ligga på E4an i 80 km/h och köra ut i vänsterfilen och accelerera upp till 100 km/h kommer innebära mycket mer fördröjning när du måste växla ner 2-3 växlar först.
Jag brukar säga att för att få de bensinbilar med mer motor jag kört och haft att leva upp behövde de piskas (och då var de riktigt bra), medan i Teslan trycker jag på pedalen och allt finns där direkt. Nu är ju Model S inte den roligaste i kurvorna såklart men det kommer 3an råda bot på.
Ligger du i sportläge och i 80kmh så har du i regel i treans växel och troligtvis relativt mitt i prick sett till effekt och varvtal, så några ”2-3 växlar” lär du inte behöva gå ner. På sin höjd ner en växel från fyran (som brukar kunna köras upp till 200kmh) om du slökört tidigare.
Jag håller helt och hållet med att en elektrisk drivlina är fantastisk på många sätt, men många verkar jämföra sin tidigare 2-litersdiesel mot sin nya Tesla och då är det klart att Teslan känns överlägsen på alla plan.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:30
av OfarligTesla
dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Ja lådan växlar snabbt i en dubbelkopplingslåda om den har rätt växel förberedd vilket inte alltid stämmer och i många fall behöver man droppa flera växlar vilket tar längre tid. Har kört bilar med relativt mycket kraft och dubbelkopplingslådor mycket (och ägt) och kan säga att i vardagen känns de ofta sega, om du nu inte ligger och är redo på lägre växlar hela tiden såklart. Men att ligga på E4an i 80 km/h och köra ut i vänsterfilen och accelerera upp till 100 km/h kommer innebära mycket mer fördröjning när du måste växla ner 2-3 växlar först.
Jag brukar säga att för att få de bensinbilar med mer motor jag kört och haft att leva upp behövde de piskas (och då var de riktigt bra), medan i Teslan trycker jag på pedalen och allt finns där direkt. Nu är ju Model S inte den roligaste i kurvorna såklart men det kommer 3an råda bot på.
Ligger du i sportläge och i 80kmh så har du i regel i treans växel och troligtvis relativt mitt i prick sett till effekt och varvtal, så några ”2-3 växlar” lär du inte behöva gå ner. På sin höjd ner en växel från fyran (som brukar kunna köras upp till 200kmh) om du slökört tidigare.
Jag håller helt och hållet med att en elektrisk drivlina är fantastisk på många sätt, men många verkar jämföra sin tidigare 2-litersdiesel mot sin nya Tesla och då är det klart att Teslan känns överlägsen på alla plan.
Nja, det jag alltid upplevt är att sportläge eller ej så kommer den ta högare växlar tills sist. Den kommer dra på 3an och 4an ett bra tag men sen växlar den sakteliga upp om hastigheten hålls jämn, inte till högsta växel men till 5an om 6 st finns. Använder man dessutom automatläget så får den ibland för sig att droppa ner till 2an i en bråkdel av sekund för att sedan välja 3an när man ger gas vilket också stjäl tid.
Oavsett kan jag ju säga att få personer kommer vilja ligga i sport/sport+ konstant då det är relativt irriterande om man bara sitter och kör i trafiken. Det är ju där elbilen har sin fördel, du kör alltid i comfort men har tillgång till sport+ direkt.
Håller dock med om att man måste jämföra mot roligare bilar på fossilsidan.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:31
av helix
dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Oavsett läge så kommer BMWn vara seg, visst kommer något hända direkt när man trycker på gasen (dvs rent tekniskt är det direkt gasrespons då bilen reagerar på pedalen) men du får ingen kraft alls på direkten. Ju mer motor desto bättre såklart men även M modellerna är sega i jämförelse om vi pratar tid från att du rör pedalen tills du trycks bak i stolen.
Du får lära dig att använda rätt växel, även motorstarka bilar är beroende av varvtal.
Ja, så hur lång tid tar det från att du vill gasa tills du eller bilen (allt fler prestandabilar kommer ju utan manuell låda) växlat ner, du tryckt på pedalen och fått kraften? Svaret är bra mycket längre tid än det tar att bara trycka på pedalen, alltså är den seg. Så alternativet är ju att alltid ligga på låg växel när man kör men det blir gammalt rätt fort i trafiken. Det hjälper ju inte heller från stillastående när man skall ut på en landsväg eller liknande.
Vill minnas att en modern dubbelkopplingslåda växlar på runt 60ms, men skillnaden gentemot kommande generations automatlåda kommer bli så pass liten så många även i prestandasegmentet kommer gå över till vanliga automatlådor.
Sen är inte något ”segt” för att en annan teknik är snabbare, lite verklighetsuppfattning får man väl ändå besitta?
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Det är väl inte främst hur många ms det tar för dubbelkopplingslådan att reagera, utan snarare att man måste ligga i rätt varvregister för att få vridmoment. Det är direktresponsen hos elmotorn som alltid finns tillgänglig som är det fina. Man bokstavligen flyger iväg. För att komma i närheten av samma beteende med en dubbelkopplingslåda måste man ju aktivera launch control och då behöver man stå stillastående med rusande motor på 3,5k varv. Det är ju inte så att man använder launch control i vardagskörningen direkt

Med elbilen så är det fina att man får launchcontrol respons och har optimalt varvtal under alla omständigheter.
Jag hade en 991:a tidigare med PDK och den var ju trög som sirap i jämförelse. Där är lagg på gasresponsen även om man kör i Sport+ där lagget är minimerat och PDK-lådan växlar som snabbast. Att det sen är en helt annan typ av bil är en annan femma, men personligen tycker jag Teslan är mycket roligare i vardagskörningen eftersom jag kan utnyttja kraften hela tiden utan att fundera. Det är bara att trampa på plattan så reagerar bilen direkt. Att ligga i rätt varv med PDK-lådan blir lätt enerverande och mest stör omgivningen eftersom det dånar och poppar från ändrören, vilket gör att man inte kan använda det på samma sätt i vardagskörningen

Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:32
av Verdi
nek0 skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er

Den enda BMW:n med direkt gasrespons heter i3.
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:38
av e5m1r
Verdi skrev:nek0 skrev:dd88 skrev:
Är det första gången man sätter sig i en ny BMW så är man troligtvis omedveten om att den ligger i comfort eller eco-läget när man startar den, krävs sport eller (om det finns) sport+ för direkt gasrespons. Det man har gjort är att ge lägre effekt vid gaspådrag, i ecoläget så får du cirka 30-50% av effekten (grov förenkling av kurvan).
Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?
Nu får ni bara ge er

Fan, börjar tröttna på dig. Nej man har inte med mening fördröjt nånting. Man har gjort det bästa man kan utifrån dåliga förutsättningar.
Den enda BMW:n med direkt gasrespons heter i3.
Nu var det jag som skrev ”Så ni menar på fullt alvar att man med mening fördröjt gasresponsen hos avgasbilar ?”
Re: Perfomance vs AWD
Postat: 09 dec 2018 11:40
av Verdi
dd88 skrev:
Sen bör man kanske ifrågasätta sitt beteende i trafiken om man ligger på marginaler som kräver tiondelar gentemot sina medtrafikanter.
Nej men man har inte kontroll på samma sätt i en bensinbil. En kickdown tar tid. Att växla ner manuellt med paddlar eller pedaler/växelspak tar också en himla lång tid. Plus att de flesta moderna bilar är turbomatade vilket ytterligare fördröjer reaktionen. Det här tänker säkert inte du på. Det är först när man har blivit rejält van vid elbilar som det blir knas i huvudet. Jag tordes knappt byt fil på motorvägen med en 535d F11. Men självklart kan man vänja sig tillbaka också.