Sida 2 av 2

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 11:03
av PoloPrinsen
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.
Att använda bromsljustdetektion som en starkt viktad parameter i det beslutet tror jag skulle ge för många falska utslag. Radarn däremot, och kombinationen av kamerainputs, get mycket bra bild av vilka hastigheter bilarna i närliggande filer har, det finns det gott om stöd för i analyser som gjorts av Teslans AP2.

När jag ser videoklippet så tänker jag dock mest på min pet-peeve, att utnyttja så mycket vägbana som möjligt innan man lämnar fil som tar slut:
18952933_10155406612641202_177884556909493429_n.jpg
via Danni/Bylund
Ja, det ser fint ut på pappret. Verkligheten är annorlunda eftersom vi är ett köande folk. Vägverket har den varianten som sitt motto, att använda båda filerna så länge som möjligt. Men det har visat sig vara väldigt ineffektivt. Eftersom aphjärnan sätter in efter vägmärket att vänsterfilen tar slut om 700 meter så ska fan ingen släppas in. Vilket medför att hela högerfilen går ryckigt. Så blir det snabbt väldigt fullt i båda filerna.

En gång, för väldigt många år sedan, så prövade vägverket en annan taktik, där de i väldigt god tid upplyste om att filen var avstängd, välj höger filen. Detta resulterade i att fler la sig i högerfilen, höll en lägre hastighet (70), men trafikrytmen förbi avstängningen blev betydligt bättre. Om alla hade kunnat tänka "Jag ligger här i kön, så kommer alla fram i 70 km/h" istället för att tänka "Jag håller 120 km/h och så tränger jag mig in så att alla i innerfilen får anpassa sig efter mig" så hade det fungerat bättre i trafiken.
Om man ser hur det ibland kan vara vid våra trefiliga vajjervägar, tex E20, och det inte är vägarbeten eller annat utan bara grundförutsättningen variabelt med 1 eller 2 filer i respektive färdriktning så beror det ofta (inte alltid!) På vad man har för medtrafikanter. OM "Agda 87 år" är ute och kör så är det lätt att hon håller 110 på den 2 filiga delen men bara 80 på den 1 filiga delen. Skyltningen är 100 i bägge fallen...
Agda ( och många andra är alltså lite fega/rädda/försiktiga/???? När det är enfilgt. Om ingen saktade in i den enfiliga delen så skulle det vara färre som vill om på tvåfiliga delen samt enklare att hinna om på tväfiliga delen om inte alla Agda då gasar upp o helt plötsligt kör fortare.

Mvh PP.

EDIT känns som om det ofta kan vara lite samma symptom vid vägarbeten etc, dvs endel saktar ner lite väl mycket och det drabbar ju alla bakom... ds.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 12:36
av Jeppe_E
ochso skrev:
Jeppe_E skrev:
Ja, det ser fint ut på pappret. Verkligheten är annorlunda eftersom vi är ett köande folk. Vägverket har den varianten som sitt motto, att använda båda filerna så länge som möjligt. Men det har visat sig vara väldigt ineffektivt.
Vad intressant! Vet du om det finns några dokument tillgänliga där man kan se detta? Mina kollegor hävdar att det mest effektiva är att blåsa längst fram i båda fälten och tillämpa blixtlås där. Jag hävdar att snitthastigheten blir högre om alla glider in i det gemensamma fältet i så god tid som möjligt.
Tyvärr visar då den mesta forskning på att det är effektivare att köra blixtlåsprincipen. Men det är ju på pappret, baserat på en massa antagande som inte riktigt är förankrade i hur vi bilförare faktiskt kör.

Men här är en bra sida som visar på när man bör köra med blixtlås och när man bör använda tidig sammanflätning

http://www.texashighwayman.com/zipper.shtml

When to merge early
The zipper merge works best when traffic is already congested and moving slowly through a bottleneck. When traffic is free-flowing, then the early merge is the right thing to do. Merging early in this situation is safer and helps to maintain the free-flow of traffic because, as mentioned before, drivers who wait until the very last minute often need to slow considerably or stop to merge.

Så, beroende på var avstäningen är så är båda rätt. Men om vi tar E6:an som exempel, så är det att betrakta som "Free flowing traffic" alltså bör man sammanfläta trafiken så tidigt som möjligt för att få ett jämnt trafikflöde.


En video på denna sidan visar på hur det bör fungera vid de olika metoderna. Men man bör ju då titta på hur det är tänkt och hur det faktiskt fungerar :)

https://www.sacbee.com/news/local/trans ... 32413.html

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 12:42
av Jeppe_E
PoloPrinsen skrev:
Jeppe_E skrev:
boreno skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hade teslans dator varit riktigt bra (vad gäller förebygga krock) så hade den noterat den markanta hastighetsskillnaden i filen den byter in i samt att merparten av de framförvarande bilarna har tända bromslysen, vilket i sig ytterligare indikerar att här i denna fil går det ej fort. Typ.
Att använda bromsljustdetektion som en starkt viktad parameter i det beslutet tror jag skulle ge för många falska utslag. Radarn däremot, och kombinationen av kamerainputs, get mycket bra bild av vilka hastigheter bilarna i närliggande filer har, det finns det gott om stöd för i analyser som gjorts av Teslans AP2.

När jag ser videoklippet så tänker jag dock mest på min pet-peeve, att utnyttja så mycket vägbana som möjligt innan man lämnar fil som tar slut:
18952933_10155406612641202_177884556909493429_n.jpg
via Danni/Bylund
Ja, det ser fint ut på pappret. Verkligheten är annorlunda eftersom vi är ett köande folk. Vägverket har den varianten som sitt motto, att använda båda filerna så länge som möjligt. Men det har visat sig vara väldigt ineffektivt. Eftersom aphjärnan sätter in efter vägmärket att vänsterfilen tar slut om 700 meter så ska fan ingen släppas in. Vilket medför att hela högerfilen går ryckigt. Så blir det snabbt väldigt fullt i båda filerna.

En gång, för väldigt många år sedan, så prövade vägverket en annan taktik, där de i väldigt god tid upplyste om att filen var avstängd, välj höger filen. Detta resulterade i att fler la sig i högerfilen, höll en lägre hastighet (70), men trafikrytmen förbi avstängningen blev betydligt bättre. Om alla hade kunnat tänka "Jag ligger här i kön, så kommer alla fram i 70 km/h" istället för att tänka "Jag håller 120 km/h och så tränger jag mig in så att alla i innerfilen får anpassa sig efter mig" så hade det fungerat bättre i trafiken.
Om man ser hur det ibland kan vara vid våra trefiliga vajjervägar, tex E20, och det inte är vägarbeten eller annat utan bara grundförutsättningen variabelt med 1 eller 2 filer i respektive färdriktning så beror det ofta (inte alltid!) På vad man har för medtrafikanter. OM "Agda 87 år" är ute och kör så är det lätt att hon håller 110 på den 2 filiga delen men bara 80 på den 1 filiga delen. Skyltningen är 100 i bägge fallen...
Agda ( och många andra är alltså lite fega/rädda/försiktiga/???? När det är enfilgt. Om ingen saktade in i den enfiliga delen så skulle det vara färre som vill om på tvåfiliga delen samt enklare att hinna om på tväfiliga delen om inte alla Agda då gasar upp o helt plötsligt kör fortare.

Mvh PP.

EDIT känns som om det ofta kan vara lite samma symptom vid vägarbeten etc, dvs endel saktar ner lite väl mycket och det drabbar ju alla bakom... ds.
Jo, men absolut. Då är det mer frågan om vilket som är snabbast. Att köra i 70 km/h i 3 km (2-3 minuter) eller att köra ryckigt i 1,5 km i 20 km/h (4.5 minuter). naturligtvis går det snabbare för alla de som gasar på i den tomma filen, men alla andra går det långsammare för. Det är också den slutsats som en del forskningsrapporter visar, att på motorvägar med "fri" trafik, så är tidig sammanflätning, med sänkt hastighet ett bättre val.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 13:34
av Klintan
Vore det inte bra med omkörningsförbud när kön börjar innan blixtlåspunkt? Då kan alla ligga kvar i sin fil och sedan kontrollerat väva ihop sent. Allt utrymme utnyttjas maximalt och ingen tränger sig före och stoppar upp trafiken.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 14:06
av Pontus
Om det inte vore så att det var en fördel att använda båda filerna så mycket som möjligt (förutsatt att bytet till högerfoten sker på samma sätt) så skulle ju det effektivaste vara att bara ha en fil hela tiden?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 14:19
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Om det inte vore så att det var en fördel att använda båda filerna så mycket som möjligt (förutsatt att bytet till högerfoten sker på samma sätt) så skulle ju det effektivaste vara att bara ha en fil hela tiden?
Jo, de flesta kör ju i en fil på motorvägen. Jag har testat genom att köra 90 km/h. Jag har lyckats att köra 50km motorväg utan att ens röra pedalerna (ja, alltså jag har en bil med en dum konstantfarthållare). När jag håller 110 km/h så blir det väldigt mycket mer duttande på pedalerna och filbyten. Naturligtvis kom jag marginellt snabbare fram.

Det är lite som vissa mornar när en del förare blåser om mig i 120-130. När jag kommer fram till rödljuset inne i Helsingborg, gissa vem som står där? :lol:

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 15:53
av boreno
Mer än en gång har jag svurit i roadrage över att bägge filerna inte nyttjas hela vägen fram till slutet av vänsterfilen. Situationen som gör det upprörande är när en avfart jag vill ta är blockerad av en kö i högerfil, samtidigt som 100-tals meter av vägyta i vänsterfil är outnyttjad. Så jag sitter och köar för min avfart i onödan, bara för att resten av världen vill åka rakt fram men inte använda båda filerna eftersom den vänstra tar slut (eller är blockerad) längre fram...

(Det är jag mot världen. Jag är medveten om det. Var ligger närmaste väderkvarn?)

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 16:28
av Jeppe_E
boreno skrev:
Mer än en gång har jag svurit i roadrage över att bägge filerna inte nyttjas hela vägen fram till slutet av vänsterfilen. Situationen som gör det upprörande är när en avfart jag vill ta är blockerad av en kö i högerfil, samtidigt som 100-tals meter av vägyta i vänsterfil är outnyttjad. Så jag sitter och köar för min avfart i onödan, bara för att resten av världen vill åka rakt fram men inte använda båda filerna eftersom den vänstra tar slut (eller är blockerad) längre fram...

(Det är jag mot världen. Jag är medveten om det. Var ligger närmaste väderkvarn?)
Problemet är att den hade varit blockerad ändå :lol:
Ingen vill släppa in någon som tränger sig i ytterfilen för att sedan försöka svänga av. Speciellt inte i en enmiljonerkronorsbil :lol:

Holland har en del väderkvarnar. ;)

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 19 dec 2018 19:27
av Mickep
ser ut som om den vita bilen blinkar, och har koll bakåt vid filbytet, men den hinner bromsa (kanske de också har auto-broms) dock inte få stopp på bilen.
Den egentliga faran är att folk kör för nära varandra, man skall klara av om någon panikbromsar före, vilken föraren ser ut att göra strax innan det smäller. men hade de haft avstånd hade säkert någon lagt sig emmellan dem ändå.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 28 dec 2018 20:48
av kler
boreno skrev:
Mer än en gång har jag svurit i roadrage över att bägge filerna inte nyttjas hela vägen fram till slutet av vänsterfilen. Situationen som gör det upprörande är när en avfart jag vill ta är blockerad av en kö i högerfil, samtidigt som 100-tals meter av vägyta i vänsterfil är outnyttjad. Så jag sitter och köar för min avfart i onödan, bara för att resten av världen vill åka rakt fram men inte använda båda filerna eftersom den vänstra tar slut (eller är blockerad) längre fram...

(Det är jag mot världen. Jag är medveten om det. Var ligger närmaste väderkvarn?)
Det är vi två emot världen, boreno!

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 28 dec 2018 21:03
av mati
kler skrev:
boreno skrev:
Mer än en gång har jag svurit i roadrage över att bägge filerna inte nyttjas hela vägen fram till slutet av vänsterfilen. Situationen som gör det upprörande är när en avfart jag vill ta är blockerad av en kö i högerfil, samtidigt som 100-tals meter av vägyta i vänsterfil är outnyttjad. Så jag sitter och köar för min avfart i onödan, bara för att resten av världen vill åka rakt fram men inte använda båda filerna eftersom den vänstra tar slut (eller är blockerad) längre fram...

(Det är jag mot världen. Jag är medveten om det. Var ligger närmaste väderkvarn?)
Det är vi två emot världen, boreno!
Nej, vi är tre. Mitt tyska bilförarblod kokar när jag ser detta. Där jag lärde mig köra bil är det böter på ett sådant idiotbeteende. Reißverschlussverfahren heter det när man mergar ihop två filer så sent som möjligt. Jisses vad vi fick öva det i körskolan.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 28 dec 2018 23:47
av Macrobson
mati skrev:
kler skrev:
boreno skrev:
Mer än en gång har jag svurit i roadrage över att bägge filerna inte nyttjas hela vägen fram till slutet av vänsterfilen. Situationen som gör det upprörande är när en avfart jag vill ta är blockerad av en kö i högerfil, samtidigt som 100-tals meter av vägyta i vänsterfil är outnyttjad. Så jag sitter och köar för min avfart i onödan, bara för att resten av världen vill åka rakt fram men inte använda båda filerna eftersom den vänstra tar slut (eller är blockerad) längre fram...

(Det är jag mot världen. Jag är medveten om det. Var ligger närmaste väderkvarn?)
Det är vi två emot världen, boreno!
Nej, vi är tre. Mitt tyska bilförarblod kokar när jag ser detta. Där jag lärde mig köra bil är det böter på ett sådant idiotbeteende. Reißverschlussverfahren heter det när man mergar ihop två filer så sent som möjligt. Jisses vad vi fick öva det i körskolan.
Fyra! Jag som gammal holländare kan bara hålla med. På holländska heter det ”ritsen”. Rits=Blixtlås. Snacka om bilköer i Holland.
Också jag blir vansinnig när någon (ofta en lastbil) lägger sig mitt emellan filerna för att förhindra framkörning. Dags att vägverket sätter upp fler skyltar vid vägbyggen som visar hur det ska gå till.
Även i Sverige har det blivit böter för sådant beteende.
http://www.vibilagare.se/nyheter/hindra ... boter-1673

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 29 dec 2018 08:40
av Leo
Att lastbilarna gör det beror IBLAND på att de då måste hålla till vänster och ta ut svängen för att kunna komma runt i kurvan om de ska svänga tex höger. Samt att om de skulle stå i vänster fil och svänga höger är det dels ofta ”fel fil” samt att någon bil ofelbart kör fram i höger fil och därmed förhindrar att det ens är möjligt. Samma sak på vissa ”vägomledningar” med skarpa kurvor vid vägbyggen. Det blr lätt trångt om du ligger bredvid i dessa ”S-kurvor” så därför KAN det vara orsaken till att de ”spärrar” genom att köra mitt emellan två filer där.

Samma sak att busschaufförerna ”uppskattar” att man stannar en bit innan och inte kör ända fram i korsningen om de kommer och ska in på din gata. Eftersom de behöver ”låna” lite av gatan på din sida för att komma genom kurvan, alternativt vänta tills det är tomt i korsningen. (Oavsett vem som har förkörsrätt)

Så självklart måste vi hjälpas åt i trafiken oavsett om det gäller blixtlås, tung trafik, cyklister osv.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 29 dec 2018 10:00
av mati
Leo skrev:
Så självklart måste vi hjälpas åt i trafiken oavsett om det gäller blixtlås, tung trafik, cyklister osv.
Men det är ju precis det som är problemet. Folk tar ju inte hänsyn. Väldigt många kör som om de vore ensamma på vägarna. Den relativt glesa trafiken i Sverige gör att detta beteendet oftast inte leder till några större katastrofer. Men i de stora städerna får jag intrycket att huvudsyftet med bilkörningen är att folk ska ta livet av varandra. Jag försöker in i det sista undvika att köra bil i Stockholm. Även Göteborg ser jag hellre i backspegeln än genom framrutan.
Jag har däremot inga större problem med stora tyska städer som t.ex. Hamburg. Visst är det vansinnigt mycket trafik där. Men folk tar hänsyn på ett helt annat sätt.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 29 dec 2018 20:31
av TeslaTissel
mati skrev:
Leo skrev:
Så självklart måste vi hjälpas åt i trafiken oavsett om det gäller blixtlås, tung trafik, cyklister osv.
Men det är ju precis det som är problemet. Folk tar ju inte hänsyn. Väldigt många kör som om de vore ensamma på vägarna. Den relativt glesa trafiken i Sverige gör att detta beteendet oftast inte leder till några större katastrofer. Men i de stora städerna får jag intrycket att huvudsyftet med bilkörningen är att folk ska ta livet av varandra. Jag försöker in i det sista undvika att köra bil i Stockholm. Även Göteborg ser jag hellre i backspegeln än genom framrutan.
Jag har däremot inga större problem med stora tyska städer som t.ex. Hamburg. Visst är det vansinnigt mycket trafik där. Men folk tar hänsyn på ett helt annat sätt.

Instämmer helt!
Tar nog inte och kör heller med vett och vilja min Tesla Model 3 i Stockholm heller. Bekvämare Lämna den utanför city och ta tunnelbanan in istället för att panik-leta parkeringsplatser.

Här är ett par intressanta klipp till.




Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 01:13
av LarsL
Blixtlås funkar bra om det inte kommer en gniden (Audi) och ska vräka sig förbi alla istället för attta sin plats i kön. Jag gissar att föraren av den bilen verkligen tyckte att hen utnyttjade hela vägbanan eftersom hen trängde sig i precis när filen stängdes.

Undrar hur det kommer se ut med autonoma bilar? Jag antar att det kommer hållas optimal fart fram till hindret där sedan varannan bil från varje fält sys in, för autonoma bilar kommer inte ha skitstövelläge... eller?
Men framför allt kommer väl köerna bli mindre då de inte ska bliga på olyckan när de passerar.

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 12:07
av ippodrome
TeslaTissel skrev:
Instämmer helt!
Tar nog inte och kör heller med vett och vilja min Tesla Model 3 i Stockholm heller. Bekvämare Lämna den utanför city och ta tunnelbanan in istället för att panik-leta parkeringsplatser.
Nä så illa är det väl ändå inte?
Det är ju därför jag skaffar min Model 3, för att plöja genom Sthlms-trafiken! Bild

Fast folk kör väldigt illa i den här stan, blir definitivt att flytta över min dashcam när det är bilbyte!
Den införskaffades för övrigt pga en Taxi-Sthlmschafför som tyckte det var en bra idé att skära in framför i min fil utan att blinka och sen tvärnita när jag uppmärksammade honom på det. Olagligt och olycksprovokation men utan vittnen fanns inte mkt att göra för min del...
så idioter finns det gott om. BildBild

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 18:11
av M3apan
ippodrome skrev:
TeslaTissel skrev:
Instämmer helt!
Fast folk kör väldigt illa i den här stan, blir definitivt att flytta över min dashcam när det är bilbyte!
Den införskaffades för övrigt pga en Taxi-Sthlmschafför som tyckte det var en bra idé att skära in framför i min fil utan att blinka och sen tvärnita när jag uppmärksammade honom på det. Olagligt och olycksprovokation men utan vittnen fanns inte mkt att göra för min del...
så idioter finns det gott om.
Vad jag förstår det så kanske du inte ens behöver flytta över en dashcam, utan det ska gå att använda den inbyggda kameran: https://cleantechnica.com/2018/10/23/ho ... ware-v9-0/

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 18:29
av TeslaTissel
M3apan skrev:
ippodrome skrev:
TeslaTissel skrev:
Instämmer helt!
Fast folk kör väldigt illa i den här stan, blir definitivt att flytta över min dashcam när det är bilbyte!
Den införskaffades för övrigt pga en Taxi-Sthlmschafför som tyckte det var en bra idé att skära in framför i min fil utan att blinka och sen tvärnita när jag uppmärksammade honom på det. Olagligt och olycksprovokation men utan vittnen fanns inte mkt att göra för min del...
så idioter finns det gott om.
Vad jag förstår det så kanske du inte ens behöver flytta över en dashcam, utan det ska gå att använda den inbyggda kameran: https://cleantechnica.com/2018/10/23/ho ... ware-v9-0/
Jag har tolkat det som att den är aktiverad på de bilar som kommer hit, AP 9. och jag har redan sett flera klipp där den varit i full funktion.
Fast det kan ju ha varit med det tricket också som du länkade till?

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 18:45
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Här är ett par intressanta klipp till.

Sista klippet hade ju dock ingenting att göra med att det var en Tesla. Men man kan ju hävda det ivf ;)

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 19:10
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Här är ett par intressanta klipp till.

Sista klippet hade ju dock ingenting att göra med att det var en Tesla. Men man kan ju hävda det ivf ;)
Jodå, det var klipp från en Model 3. ;)

(Footage from Model 3 dash cam.)


Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 19:51
av NinjaNiklas
Magnus71 skrev:
Jag tycker precis tvärt om.
Radarn uppfattar inte att bilen framför den vita står still. Inte heller klarar systemet att undvika påkörning av den vita bilen. Även om den hjälper till och minskar farten vid kollidionsögonblicket.
Inte imponerad.
Har du kört en tesla och sett vad radarn uppfattar å inte?
I min s å x så kan jag se samtliga bilar kringom mig och framförvarande deras fordon även. Spolar ngn på bromsen tre fordon fram i morgonrusningen så säger den till om jag e för nära

Re: Kollision undveks bakifrån med autobroms och Tesla Model

Postat: 30 dec 2018 19:59
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Här är ett par intressanta klipp till.

Sista klippet hade ju dock ingenting att göra med att det var en Tesla. Men man kan ju hävda det ivf ;)
Jodå, det var klipp från en Model 3. ;)

(Footage from Model 3 dash cam.)

Jo, men vad jag menade var att det snarare var förare som styrde undan. Finns ingenting som tyder på att det var bilen som undvek kollisionen. Ljud samt info saknas. :) Det är möjligt att jag har fel, men det ser snarare ut som att det är föraren som upptäcker faran, än AP (om nu ens bilen var utrustad/använde det)