Sida 2 av 2
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 06:37
av Tars
Verdi skrev:mati skrev:Stämmer e-Niro verkligen? Jag provkörde den förra veckan och då hamnade jag på exakt samma snittförbrukning som Golfen har vid dessa förhållanden, 1.5kWh/mil. Den är alltså grymt mycket snålare än en Model S vid landvägskörning, som ligger en bit över 2kWh/mil just nu. Visserligen har jag inte kört över 100km/tim en längre tid, men jag har svårt att se att den skulle dra så mycket mer i högre hastigheter.
Såklart. En SUV går snålare än Model S... Allt är bättre än Tesla va?

Provkörde själv e-Niron i förra veckan och blev som sagt var positivt överraskad.
Kändes bra i kupén och enligt mitt körmönster, blandat landsväg och motorväg, så skulle jag komma strax över 30 mil i snöslasket.
Men va den är ful i mitt tycke, ingen 4WD, ingen frunk, och det absolut värsta för mig är avsaknaden av 3-fas.
Nä, tycker fortfarande att s:en är sjukt snygg.
Ska nog kanske undvika göra som Mati gjorde, sålt sin felfria tesla mot en som det ständigt är något fel på.
Mycket tankar såhär innan dopparedagen.
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 08:48
av mati
Verdi skrev:mati skrev:Stämmer e-Niro verkligen? Jag provkörde den förra veckan och då hamnade jag på exakt samma snittförbrukning som Golfen har vid dessa förhållanden, 1.5kWh/mil. Den är alltså grymt mycket snålare än en Model S vid landvägskörning, som ligger en bit över 2kWh/mil just nu. Visserligen har jag inte kört över 100km/tim en längre tid, men jag har svårt att se att den skulle dra så mycket mer i högre hastigheter.
Såklart. En SUV går snålare än Model S... Allt är bättre än Tesla va?

Nej. Den är runt ett halvt ton lättare än Model S, har synkronmotor (snålare), och dessutom är det bara en mini-SUV dvs en ganska liten bil jämfört med en Tesla, även om den är något högre.
Den är bevisligen snålare, det är inget konstigt.
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 09:06
av +46
Tars skrev:
Nä, tycker fortfarande att s:en är sjukt snygg.
Ska nog kanske undvika göra som Mati gjorde, sålt sin felfria tesla mot en som det ständigt är något fel på.
Mycket tankar såhär innan dopparedagen.
Instämmer! Man blir glad av att bara att titta på den.
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 09:52
av Remuz
Tars, sälja felfri bil och byta mot en som är full av fel har jag också gjort. Det var 15månader av slit. Har man en felfri tesla så är mitt tips att behålla den länge

Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 11:40
av Tars
Remuz skrev:Tars, sälja felfri bil och byta mot en som är full av fel har jag också gjort. Det var 15månader av slit. Har man en felfri tesla så är mitt tips att behålla den länge

Tydligen. Får kanske sprida min visdom till Niclas bla och lösa mitt dilemma med min sjukdom om att byta bilar....
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 11:49
av Bjelke
Remuz skrev:Tars, sälja felfri bil och byta mot en som är full av fel har jag också gjort. Det var 15månader av slit. Har man en felfri tesla så är mitt tips att behålla den länge

Japp, har svårt att se att jag kommer att lämna ifrån mig min nya, den är ruskigt felfri, förutom
deep sleep problemet som vägrar ge upp men det gäller ju alla nya i princip...
Den gamla var jobbig första åren men sen har den också rullat på ganska bra (förutom klonk i fram
som har funnits sedan dag 1).
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 20:21
av mati
Remuz skrev:Tars, sälja felfri bil och byta mot en som är full av fel har jag också gjort. Det var 15månader av slit. Har man en felfri tesla så är mitt tips att behålla den länge

Skillnaden mellan oss är bara att du har kämpat som en tjur för att få det åtgärdat, och sen har du köpt en ny Tesla.
Jag däremot har slutat lägga energi på det för länge sedan och byter istället märke.
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 23 dec 2018 22:54
av jeppe_sthlm
Verdi skrev:bjelkeman skrev:Vi får väl testköra dessa bilar och publicera resultaten.

I-Pace: 271 Wh/km (Alfa)
Model X: 250 Wh/km. (Ok)
E-Tron: 245 Wh/km (Alfa)
Kia E-Niro: 214 Wh/km (Alfa)
Model S: 210 Wh/km (Ok)
Renault Zoe: 210 Wh/km (Alfa)
Hyundai Kona: 200 Wh/km (Alfa)
VW e-Golf: 195 Wh/km (Alfa)
Nissan Leaf: 180 Wh/km (Alfa)
BMW i3: 170 Wh/km (Alfa)
Model 3 LR AWD: 160 Wh/km (Beta)
Hyundai Ioniq: 144 Wh/km (Ok)
Tänk på att rätt många av de här bilarna är alfa eller beta (se ovan) i ABRP, dvs det finns för litet dataunderlag för att det skall vara pålitligt.
Bara S, X och Ioniq som är ”i produktion”
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 24 dec 2018 09:59
av Svenssons
jeppe_sthlm skrev:
Bara S, X och Ioniq som är ”i produktion”
Sedan får man tänka på att en Model X 75D på 20" inte drar alls samma som en Model X P100D på 22".
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 24 dec 2018 13:26
av blincoln
jeppe_sthlm skrev:Verdi skrev:bjelkeman skrev:Vi får väl testköra dessa bilar och publicera resultaten.

I-Pace: 271 Wh/km (Alfa)
Model X: 250 Wh/km. (Ok)
E-Tron: 245 Wh/km (Alfa)
Kia E-Niro: 214 Wh/km (Alfa)
Model S: 210 Wh/km (Ok)
Renault Zoe: 210 Wh/km (Alfa)
Hyundai Kona: 200 Wh/km (Alfa)
VW e-Golf: 195 Wh/km (Alfa)
Nissan Leaf: 180 Wh/km (Alfa)
BMW i3: 170 Wh/km (Alfa)
Model 3 LR AWD: 160 Wh/km (Beta)
Hyundai Ioniq: 144 Wh/km (Ok)
Tänk på att rätt många av de här bilarna är alfa eller beta (se ovan) i ABRP, dvs det finns för litet dataunderlag för att det skall vara pålitligt.
Bara S, X och Ioniq som är ”i produktion”
Helt rätt. En ytterligare faktor är att referensförbrukningen är vid just 110 km/h. En större och klumpigare bil ökar förbrukningen mer vid högre hastigheter, men kan dra lite vid t.ex 70 eller 90.
Re: Elbilars WLTP räckvidd
Postat: 24 dec 2018 15:00
av Pontus
Jag tror ju att model 3 LR kommer ligga stadigt under 1.5 kWh/mil i svensk motorväg.
Vi får fråga Bo hur min bil gjorde de dryga 50 milen till Washington med typ 12 grader ute. Mycket 75-80 mph men även drygt 5 mil start stopp köande.
Sist jag tittade en bit innan vi kom fram låg den på 1.55 kWh/mil.
Ingen snö men lite regn en kort stund.
Nu såg jag att ni räknat utan leveransavgiften för model 3 LR D men om man räknar med att en LR utan extra kommer kosta 550 tkr så ligger den ju nästan precis på 10 tkr/mil vilket måste vara hyfsat bra?