Jag "överger" min M5:a (BMW) för en M3 (Tesla)... Tror att mitt körbeteende kommer vara ganska likt. Snabbt som tusan upp till tillåten hastighet och sen håller jag mig oftast däromkring, förutom på motorväg då viss "moms" kan tillkomma ifall omständigheterna tillåter. Det är väl det senare som kanske kommer minska ännu mer, ifall det drar mycket batteri. Kommer definitivt att sakna tysken, det finns en hel del ångest inblandad i bytet, men tanken att inte behöva tanka mer får mig att känna att detta är rätt väg att gå... Synd bara att någon annan kommer köra vidare med gamla bilen. Borde vara en (EV) in, en (ICE) ut till skroten.mati skrev:bjelkeman skrev:Någon före detta Merca/BMW/Audi förare som kan berätta om hur ditt beteende i trafiken ändrats när du börjat köra Tesla, eller inte?
Körbeteende när alla kör elbil?
Moderator: Redaktion
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Den effekten syns tydligt på min lilla grusvägssnutt som jag skrapar själv. Folk kör gärna i exakt samma spår hela tiden och skapar därmed två diken. Och när det blir en håla så verkar alla älska att köra ner i den för att göra den så stor som möjligt.Rennwagen skrev:En besvärlig effekt för vägverket blir att vägarna blir spåriga genom att självkörningen gör att alla kör i exakt samma hjulspår
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Jag tror inte att det blir någon större skillnad mot när alla har en fossilbil. Det finns ju en stor skillnad redan mellan olika fossilbilar. En trött diesel med manuell låda kan man ju inte köra likadant som en piggare bensinare med lite kraftigare motor och automatlåda. De skillnaderna mellan olika bilar kommer att kvarstå när alla kör elbil.
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Ja, det kommer jämna ut sig. Men vilken elbil som helst är snabbare än en avgasbil från stillastående, även med Leaf kan jag vara hyggligt säker på att hinna byta fil efter en start från rödljus då jag är tre fyra billängder framför de övriga innan de ens hunnit rulla igång.Hok skrev:Jag tror inte att det blir någon större skillnad mot när alla har en fossilbil. Det finns ju en stor skillnad redan mellan olika fossilbilar. En trött diesel med manuell låda kan man ju inte köra likadant som en piggare bensinare med lite kraftigare motor och automatlåda. De skillnaderna mellan olika bilar kommer att kvarstå när alla kör elbil.
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Jag tror faktiskt att man inte nödvändigtvis är snabbare från start med en elbil, men det är lättare. Med en fossilbil tar det ju lite emot att göra en rivstart. Det låter nåt så in i h*e, det drar en massa soppa, det känns allmänt fel. För elbilar gäller det inte i samma utsträckning, det enda som lider är kanske däcken. Det är nog därför man är mer benägen att rusa iväg när det blir grönt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Jag uppfattade inte att frågan gällde skillnaden mellan fossiler och elbilar. Det vet vi ju alla att elbilar är kvicka i startögonblicket jämfört med fossilbilar.LarsL skrev:Ja, det kommer jämna ut sig. Men vilken elbil som helst är snabbare än en avgasbil från stillastående, även med Leaf kan jag vara hyggligt säker på att hinna byta fil efter en start från rödljus då jag är tre fyra billängder framför de övriga innan de ens hunnit rulla igång.Hok skrev:Jag tror inte att det blir någon större skillnad mot när alla har en fossilbil. Det finns ju en stor skillnad redan mellan olika fossilbilar. En trött diesel med manuell låda kan man ju inte köra likadant som en piggare bensinare med lite kraftigare motor och automatlåda. De skillnaderna mellan olika bilar kommer att kvarstå när alla kör elbil.
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Även förare av fossilbilar med lite mer kraft än medelbilen accar ibland snabbare iväg vid starten. Speciellt när man har automatlåda. Inga problem att komma före de flesta andra fossilbilar om det behövs.mati skrev:Jag tror faktiskt att man inte nödvändigtvis är snabbare från start med en elbil, men det är lättare. Med en fossilbil tar det ju lite emot att göra en rivstart. Det låter nåt så in i h*e, det drar en massa soppa, det känns allmänt fel. För elbilar gäller det inte i samma utsträckning, det enda som lider är kanske däcken. Det är nog därför man är mer benägen att rusa iväg när det blir grönt.
Och råkar det vara någon annan som accar snabbt i den andra filen så är det ju bara att lugna sig lite och gå in bakom i stället när filerna t. ex. går ihop efter en korsning.
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Riskerar kanske att bli fler, onödigt hetsiga, tvära kast. När de flesta kör elbilar med omedelbar respons kanske fler satsar på att hinna in i små luckor osv.
Sen är ju frågan hur 18-åringar med nytaget körkort hanterar omedelbar kraft och häftiga prestanda... Tänker tillbaka till då man själv började sin körkortskarriär med ca100hk som utnyttjades med en 18-årings omdöme allt för ofta!
Så DAGENS elbilsförare är nog i genomsnitt hyfsat erfarna i frågan om ålder och årlig körsträcka. Så hur vi beter oss bakom ratten på en elbil idag kommer kanske skilja sig från hur en genomsnittsförare beteer sig i framtiden?
Men personligen tror jag ändå i slutändan det blir lugnare i trafiken framöver med fler elbilar och allt bättre förarstöd (typ, Front Assist, dagens AP osv) och i framtiden så småningom även självkörande bilar som dessutom ”kommunicerar” med varandra.
Sen är ju frågan hur 18-åringar med nytaget körkort hanterar omedelbar kraft och häftiga prestanda... Tänker tillbaka till då man själv började sin körkortskarriär med ca100hk som utnyttjades med en 18-årings omdöme allt för ofta!

Så DAGENS elbilsförare är nog i genomsnitt hyfsat erfarna i frågan om ålder och årlig körsträcka. Så hur vi beter oss bakom ratten på en elbil idag kommer kanske skilja sig från hur en genomsnittsförare beteer sig i framtiden?
Men personligen tror jag ändå i slutändan det blir lugnare i trafiken framöver med fler elbilar och allt bättre förarstöd (typ, Front Assist, dagens AP osv) och i framtiden så småningom även självkörande bilar som dessutom ”kommunicerar” med varandra.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Jo, det riskerar defenetivt bli betydligt hetsigare med elbilar. Elbilen rör sig ju nästan lika fort som man tänker, ibland snabbare.