Ju mer bränslepriset stiger dessto lättare är det att ha råd med en elbil. Finns ju idag flera privatleasingavtal som är billigare än vad jag skulle betala i bränsle, samma pengar bara annat ställe att skicka dem till. Men då kommer alltid ”gubben” som måste betala allt kontant och som aldrig har lånat till något och säger att nu när bränslet tar alla pengar kan jag aldrig spara ihop till en elbilMickep skrev:Samtidigt är det lite fel att påstå att folk protesterar för att de inte förstått elbilar eller kontantlösa samhället.
Det protesterar för att de inte har något alternativ och att åtgärderna gör deras nuvarande liv dyrt och omständigt. Om 10 år kanske det inte är någon som höjer ögonbrynen. Men när den enda effekten blir att folk får svårare att spara ihop till elbilen eller inte kan sätta in sina kontanter på banken så kan man förstå att folk protesterar. Sedan är det fransmän, så de har tagit på sig gula västarna och gått ut på gatorna för betydligt mindre saker. Det hör till deras kultur.

Lite samma resonemang, alltså, som att det är så jobbigt att dra ett kort i kassan jämfört med att ta ut kontanter (eller tjäna ihop dem svart?) för att sedan så och räkna upp dem i kassan... långsamt.
Ja, fransmännen har sin revolutionskultur men jag tror att samma tankar även snurar ute bland vår allmoge.