Delivery Hell?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av chpaulin »

Varför inte införskaffa ett set vintergummin från däckonline eller motsv. och kränga på dessa på sommarfälgarna om behovet finns. Kan ju levereras till närmaste däckverkstad.

Ni kommer ju behöva vinterdäck tids nog ändå och om ni leasar bilen blir det billigare att kränga av och på några säsonger än att köpa kompletta vinterhjul ändå.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Delivery Hell?

Inlägg av OfarligTesla »

Av just denna anledning så beställde jag helt enkelt vinterdäcken med fälg av Tesla så de fanns vid leverans när jag köpte min S, var det vinter skulle de sitta på och i värsta fall fick jag köra hem dem och använda dem första nästa vinter (vilket blev fallet för mig). Det lär finnas vinterdäck att beställa så de kan levereras med bilen så då behöver man inte oroa sig alls.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Delivery Hell?

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:

På varje båt ca:5000 bilar, glöm inte andra modellerna S och X
S/X skickas inte med RoRo, de skickas i containers som lyfts av, med lösa batterier. Däremot slåss Tesla med platser på båtarna med andra bilmärken :)
Bra. Massa intressanta info att tänka på. Hur fick du fram det? Tidigare leveranser kanske?
Jag spenderar alldeles för mycket tid på internätet :lol: + att jag jobbar med transporter.
tracking-car.jpg
Perfekt!

Då kan du/vi ha stenkoll på transporterna. :D

Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.

Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?

Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.

Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?

Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?

Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Crappy »

lator skrev:
Jag tänkte att jag kan ju försöka lugna dig lite (fast risken är ju att du blir ännu mer stressad...). Det spekuleras ju mycket om leveranstider och nu oroar du dig för att få bilen "för tidigt" så att det fortfarande behövs vinterdäck... Ta det lugnt, du kommer inte att få bilen "för tidigt"! Tesla kommer att börja leverera bilar till Europa i februari, inte januari, inte på plats i Europa i februari... Du har ingen Tesla sen förut så du är inte prioriterad, jag minns inte nu men jag tror att du reserverade 31/3, men om du får din bil innan den 15/3 2019 ska jag bjuda dig på en riktigt fin middag! (fast då vill jag ju få provköra din bil också) ;)
Tänk lite rimligt och du kommer att få leverans någon gång under april månad. Solen skiner och däcken på bilen passar till årstiden! Våren kommer att vara skimrande och varm när du glider iväg med dina kära mot solnedgången... 8-) (och jag sitter fortfarande och funderar på när de ska släppa bokningarna till Teslas folkelbil för $35000... :( )
Stressad? Pffsstt Jag trodde jag skulle ha kört en M3 i 9 månader vid det här laget, så tålamod har man fått :D
Nu hoppas jag verkligen på att de får ut bilarna i alla fall i Mars, eftersom de öppnade designstudion för "vanligt folk" i går och angav leveranstid Mars för dem.
Så en månad försenad är nog rimligt att räkna med
Vi spikar ort och ställe för provköring (middagen) efter leverans :D

Många fler frågor blir det :d
Är det möjligt att få vinterdäck på originalfälgarna? Eller kommer man stå där med gummi som man inte vill ha? Alternativt köpa Teslas 19" och köpa originalfälgarna löst/med vintergummi?

Men om det stämmer att det tar ca 30min, som det står på hemsidan, för ds att lämna över en bil, så borde 5 pers få iväg >50 bilar om dagen, gissningsvis jobba de både lördag och söndag plus övertid. Så närmare 400 i veckan? Förutsatt att alla papper är i ordning före såklart

Önsketänkande igen?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:

Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.

Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?

Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.

Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?

Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?

Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
1. Jag vet inte riktigt varför en del tror att det är en anstormning? Om vi tänker oss att 3000 bilar per vecka ska fördelas över 14 länder (det är så många som finns på Teslas sida) och att det blir en procentuell fördelning baserat på hur många bilar som är beställda av respektive land, så hamnar många av bilarna i Norge, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Ponera att de 5 största marknaderna får 300 bilar var. Då återstår 1500 bilar. Sedan är där förmodligen ett antal små marknader, säg 3 länder som får 50 bilar var. Då återstår 1350 bilar som skall delas på 6 marknader = 225 bilar per land och vecka.

Ok, så Sverige får 225 bilar i veckan, 3 servicecenters = 75 bilar per servicecenter. 3 anställda som sköter leveranserna = 25 bilar per anställd och vecka = 5 bilar per dag mån-fre.

Det blir naturligtvis en utmaning för Tesla Sverige, eftersom det är ett leveransläge som de inte tidigare har erfarenhet av. Men jag är ganska övertygad om att de som jobbar med logistiken inom Tesla har koll på deras kapacitet och hur många bilar som förväntas komma per vecka.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Jeppe_E »

Crappy skrev:

Men om det stämmer att det tar ca 30min, som det står på hemsidan, för ds att lämna över en bil, så borde 5 pers få iväg >50 bilar om dagen, gissningsvis jobba de både lördag och söndag plus övertid. Så närmare 400 i veckan? Förutsatt att alla papper är i ordning före såklart

Önsketänkande igen?
Se mitt svar. Tror mer det handlar om fördelningen. Således kommer inte Tesla servicecenters att vara en flaskhals. Sverige är inte USA :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Crappy »

Ja jag tror du har rätt.
Vi får inte hit 500 bilar i veckan, tyvärr. Får vi hit 200 i veckan ska vi nog vara glada. När Mars har gått lär vi kanske ha 1000 M3 rullande och jag väntar fortfarande

Dessa sabla realister som förstör helgen :D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Delivery Hell?

Inlägg av TeslaTissel »

Jeppe_E skrev:
TeslaTissel skrev:

Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.

Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?

Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.

Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?

Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?

Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
1. Jag vet inte riktigt varför en del tror att det är en anstormning? Om vi tänker oss att 3000 bilar per vecka ska fördelas över 14 länder (det är så många som finns på Teslas sida) och att det blir en procentuell fördelning baserat på hur många bilar som är beställda av respektive land, så hamnar många av bilarna i Norge, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Ponera att de 5 största marknaderna får 300 bilar var. Då återstår 1500 bilar. Sedan är där förmodligen ett antal små marknader, säg 3 länder som får 50 bilar var. Då återstår 1350 bilar som skall delas på 6 marknader = 225 bilar per land och vecka.

Ok, så Sverige får 225 bilar i veckan, 3 servicecenters = 75 bilar per servicecenter. 3 anställda som sköter leveranserna = 25 bilar per anställd och vecka = 5 bilar per dag mån-fre.

Det blir naturligtvis en utmaning för Tesla Sverige, eftersom det är ett leveransläge som de inte tidigare har erfarenhet av. Men jag är ganska övertygad om att de som jobbar med logistiken inom Tesla har koll på deras kapacitet och hur många bilar som förväntas komma per vecka.
Supersvar på mina funderingar!
1. Anstormning var av vi såg framför oss en annan bild för någon månad sedan.
Men du har benat ut det ganska bra - väldigt tydligt också och då ser vi ju att riksen för det är klart mindre.

2. Det visar ju sig också att anatal order i första svängen uppenbarligen inte blev så stor. 982 bilar enligt uppgifter via Tesla Owners Club Canada 4/1

Du har alldeles rätt. Tack! :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Bjelke »

Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så ;)
Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X :)
Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.

Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Delivery Hell?

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så ;)
Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X :)
Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.

Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd ;)
Vad betyder detta? Felskrivning? ”Snart därefter släpper Tesla (sniken)”.
Bra så jag förstår alltså? ;)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Bjelke skrev:
Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så ;)
Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X :)
Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.

Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd ;)
Vad betyder detta? Felskrivning? ”Snart därefter släpper Tesla (sniken)”.
Bra så jag förstår alltså? ;)
Model 3 SR. (snikmodellen alltså :lol:)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Bjelke »

Japp, den billigaste versionen alltså (av 3:an) :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Svenssons »

Jeppe_E skrev:

Model 3 SR. (snikmodellen alltså :lol:)
Model X 75D är också en snikmodel :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Model 3 SR. (snikmodellen alltså :lol:)
Model X 75D är också en snikmodel :)
Och min S75D helt utan tillval :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Pontus »

Gällande transporter så är det ju några med kontroll av bilarna mellan varje transportsätt.
När jag beställde min tog det 4 veckor att få bilen från västkusten till öst här i USA. Vill minnas att det var lastbil, tåg, lastbil och sedan en till lastbil. Mellan varje byte så skulle bilarna kollas så inga skador skett vilket adderade upp till typ 1 veckas ledtid bara det.
Det är många småsaker och dom tar ju inte en bil i taget utan även första bilen av båten måste säkert vänta på ett par hundra andra bilar kontrolleras innan dom går vidare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Remuz »

Pontus, den biten är lugn här i Sverige. Här leverar tesla bilarna med skador, eller så får man på leveransdagen, typ 3min innan leverans som man släpat med hels familjen till via buss tåg buss, vet att bilen inte är i skick att levereras. Båda har hänt mig, dvs två av tre leveranser har varit mindre lyckade...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Jeppe_E »

Remuz skrev:
Pontus, den biten är lugn här i Sverige. Här leverar tesla bilarna med skador, eller så får man på leveransdagen, typ 3min innan leverans som man släpat med hels familjen till via buss tåg buss, vet att bilen inte är i skick att levereras. Båda har hänt mig, dvs två av tre leveranser har varit mindre lyckade...
Ja, det är väl mer där som det kan bli delivery hell. Ponera att 5% av bilarna behöver åtgärdas på något sätt = 10 bilar per vecka. Det är garanterat en större utmaning för Tesla än själva leveransen.

https://www.nytimes.com/2018/11/15/busi ... uyers.html
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 510
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Delivery Hell?

Inlägg av tor »

Ok, så ni tror inte på något större Delivery hell, möjligen service center hell.

Men sanorlikt kommer ju Tesla vilja bli av med bilarna innan 1:e april. Baserat på det borde dom bygga i princip 100% europa M3 nu fram till kanske mitten februari för att sedan bygga närmare ocg närmare fabriken. Allt för att minska antalet bilar i transit vid kvartalsbrytet. Så har jag fattat att det går till för S och X.
Min poäng är alltså att delivery hell borde inträffa i slutet av mars, i synnerhet om alla bilar (1500?) Inte börjar dyka in för än i mars.

Jag tycker mycket pekar på att vi redan kommer få bilar hit i början av februari (transport 15 dagar + inom europa). Dom har ju börjat bygga redan och att lagra dessa ett par veckor är ju helt tokigt av många skäl.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 510
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Delivery Hell?

Inlägg av tor »

@jeppe_e du som verkar ha koll på transporter: Finns det något sätt man kan se när teslas första båt går?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Delivery Hell?

Inlägg av 12man »

Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Jeppe_E »

tor skrev:
@jeppe_e du som verkar ha koll på transporter: Finns det något sätt man kan se när teslas första båt går?
Nej, då behöver man veta vilka rederier som Tesla använder sig av. Det finns ett antal som använder sig av hamnarna i Los Angeles (Port Hueneme & Long Beach).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Delivery Hell?

Inlägg av Jeppe_E »

12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Inga bekymmer, kapaciteten har ökat de senaste åren. Wallenius är världens största rederi för bilskeppningar med 120 fartyg. Totalt finns det ca 800 fartyg i världen som skeppar fordon. Att Tesla skall skicka 3000 bilar i veckan till Europa och kanske lika många till Kina? är ingen större utmaning. Ett normalt fartyg har en kapacitet på ca 6000 bilar. Förr seglade man jorden runt och lastade på/av bilar från de olika tillverkande regionerna. Numera är flödet så pass stort att båtarna går mer som busslinjer :)

För de som är intresserade, så har Wallenius en fin karta på sina fartygsrörelser. Det är alltså den röda linjen som gäller för Tesla (som jag förstått det). Sen är det förstås inte säkert att de använder sig av Wallenius, men de är trots allt världens största :)

https://www.2wglobal.com/globalassets/4 ... rldmap.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: Delivery Hell?

Inlägg av skegge »

12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Delivery Hell?

Inlägg av lator »

skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian
Fast många "stortyskar" tillverkas ju faktiskt i USA...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: Delivery Hell?

Inlägg av skegge »

lator skrev:
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian
Fast många "stortyskar" tillverkas ju faktiskt i USA...
Det har du ju alldeles rätt i :)

En knölig ekvation att få ihop med transporterna helt klart
De vill ju inte gärna köra tomma färjor tillbaka
O vi vill inte betala frakt tor när bilarna bara åker en väg
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Skriv svar