Delivery Hell?
Moderator: Redaktion
Re: Delivery Hell?
Varför inte införskaffa ett set vintergummin från däckonline eller motsv. och kränga på dessa på sommarfälgarna om behovet finns. Kan ju levereras till närmaste däckverkstad.
Ni kommer ju behöva vinterdäck tids nog ändå och om ni leasar bilen blir det billigare att kränga av och på några säsonger än att köpa kompletta vinterhjul ändå.
Ni kommer ju behöva vinterdäck tids nog ändå och om ni leasar bilen blir det billigare att kränga av och på några säsonger än att köpa kompletta vinterhjul ändå.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Delivery Hell?
Av just denna anledning så beställde jag helt enkelt vinterdäcken med fälg av Tesla så de fanns vid leverans när jag köpte min S, var det vinter skulle de sitta på och i värsta fall fick jag köra hem dem och använda dem första nästa vinter (vilket blev fallet för mig). Det lär finnas vinterdäck att beställa så de kan levereras med bilen så då behöver man inte oroa sig alls.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Delivery Hell?
Perfekt!Jeppe_E skrev:Jag spenderar alldeles för mycket tid på internätetTeslaTissel skrev:Bra. Massa intressanta info att tänka på. Hur fick du fram det? Tidigare leveranser kanske?Jeppe_E skrev:S/X skickas inte med RoRo, de skickas i containers som lyfts av, med lösa batterier. Däremot slåss Tesla med platser på båtarna med andra bilmärkenTeslaTissel skrev:
På varje båt ca:5000 bilar, glöm inte andra modellerna S och X+ att jag jobbar med transporter.
Då kan du/vi ha stenkoll på transporterna.

Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.
Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?
Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.
Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?
Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?
Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
Re: Delivery Hell?
Stressad? Pffsstt Jag trodde jag skulle ha kört en M3 i 9 månader vid det här laget, så tålamod har man fåttlator skrev:Jag tänkte att jag kan ju försöka lugna dig lite (fast risken är ju att du blir ännu mer stressad...). Det spekuleras ju mycket om leveranstider och nu oroar du dig för att få bilen "för tidigt" så att det fortfarande behövs vinterdäck... Ta det lugnt, du kommer inte att få bilen "för tidigt"! Tesla kommer att börja leverera bilar till Europa i februari, inte januari, inte på plats i Europa i februari... Du har ingen Tesla sen förut så du är inte prioriterad, jag minns inte nu men jag tror att du reserverade 31/3, men om du får din bil innan den 15/3 2019 ska jag bjuda dig på en riktigt fin middag! (fast då vill jag ju få provköra din bil också)![]()
Tänk lite rimligt och du kommer att få leverans någon gång under april månad. Solen skiner och däcken på bilen passar till årstiden! Våren kommer att vara skimrande och varm när du glider iväg med dina kära mot solnedgången...(och jag sitter fortfarande och funderar på när de ska släppa bokningarna till Teslas folkelbil för $35000...
)

Nu hoppas jag verkligen på att de får ut bilarna i alla fall i Mars, eftersom de öppnade designstudion för "vanligt folk" i går och angav leveranstid Mars för dem.
Så en månad försenad är nog rimligt att räkna med
Vi spikar ort och ställe för provköring (middagen) efter leverans

Många fler frågor blir det :d
Är det möjligt att få vinterdäck på originalfälgarna? Eller kommer man stå där med gummi som man inte vill ha? Alternativt köpa Teslas 19" och köpa originalfälgarna löst/med vintergummi?
Men om det stämmer att det tar ca 30min, som det står på hemsidan, för ds att lämna över en bil, så borde 5 pers få iväg >50 bilar om dagen, gissningsvis jobba de både lördag och söndag plus övertid. Så närmare 400 i veckan? Förutsatt att alla papper är i ordning före såklart
Önsketänkande igen?
Re: Delivery Hell?
1. Jag vet inte riktigt varför en del tror att det är en anstormning? Om vi tänker oss att 3000 bilar per vecka ska fördelas över 14 länder (det är så många som finns på Teslas sida) och att det blir en procentuell fördelning baserat på hur många bilar som är beställda av respektive land, så hamnar många av bilarna i Norge, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Ponera att de 5 största marknaderna får 300 bilar var. Då återstår 1500 bilar. Sedan är där förmodligen ett antal små marknader, säg 3 länder som får 50 bilar var. Då återstår 1350 bilar som skall delas på 6 marknader = 225 bilar per land och vecka.TeslaTissel skrev:
Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.
Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?
Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.
Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?
Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?
Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
Ok, så Sverige får 225 bilar i veckan, 3 servicecenters = 75 bilar per servicecenter. 3 anställda som sköter leveranserna = 25 bilar per anställd och vecka = 5 bilar per dag mån-fre.
Det blir naturligtvis en utmaning för Tesla Sverige, eftersom det är ett leveransläge som de inte tidigare har erfarenhet av. Men jag är ganska övertygad om att de som jobbar med logistiken inom Tesla har koll på deras kapacitet och hur många bilar som förväntas komma per vecka.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Delivery Hell?
Se mitt svar. Tror mer det handlar om fördelningen. Således kommer inte Tesla servicecenters att vara en flaskhals. Sverige är inte USACrappy skrev:
Men om det stämmer att det tar ca 30min, som det står på hemsidan, för ds att lämna över en bil, så borde 5 pers få iväg >50 bilar om dagen, gissningsvis jobba de både lördag och söndag plus övertid. Så närmare 400 i veckan? Förutsatt att alla papper är i ordning före såklart
Önsketänkande igen?

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Delivery Hell?
Ja jag tror du har rätt.
Vi får inte hit 500 bilar i veckan, tyvärr. Får vi hit 200 i veckan ska vi nog vara glada. När Mars har gått lär vi kanske ha 1000 M3 rullande och jag väntar fortfarande
Dessa sabla realister som förstör helgen
Vi får inte hit 500 bilar i veckan, tyvärr. Får vi hit 200 i veckan ska vi nog vara glada. När Mars har gått lär vi kanske ha 1000 M3 rullande och jag väntar fortfarande
Dessa sabla realister som förstör helgen

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Delivery Hell?
Supersvar på mina funderingar!Jeppe_E skrev:1. Jag vet inte riktigt varför en del tror att det är en anstormning? Om vi tänker oss att 3000 bilar per vecka ska fördelas över 14 länder (det är så många som finns på Teslas sida) och att det blir en procentuell fördelning baserat på hur många bilar som är beställda av respektive land, så hamnar många av bilarna i Norge, Nederländerna, Tyskland och Belgien. Ponera att de 5 största marknaderna får 300 bilar var. Då återstår 1500 bilar. Sedan är där förmodligen ett antal små marknader, säg 3 länder som får 50 bilar var. Då återstår 1350 bilar som skall delas på 6 marknader = 225 bilar per land och vecka.TeslaTissel skrev:
Det finns en aspekt till och det är hur sjutton Tesla här i Norden skall klara av alla kund-ärenden samtidigt som anstormningen av bilar rullar in?
Kommer de att anställa fler eller vänder de sig till bemanningsföretag?
Jag är ingen expert på sådant men de kan få dåliga effekter framöver.
Skapas det bekymmer skjuter det nästa framför sig etc?
Risken är att det blir dåligt kundbemötande med telefon-köer, felleveranser, leveransförseningar, reklamations-ärenden som inte blir lösta snabbt, väntan på gensvar alldeles i onödan??
- Vad jag förstått är det här en fråga som diskuteras i USA fram och tillbaka.
Vi har nog enstaka exempel på det här hemma men det drabbar ju många verksamheter även här när något stort händer i organisationen.
Arbetade tex för ett stort företag här hemma med avtal där det krävdes xx antal extra personal bara för den hanteringen under ett helt år.
Lätt tänka sig hur företaget/organisationen uppfattats om inte den bufferten existerat?
Dessutom om leveranserna via Tesla skall klaras av bör det finnas folk för det också. Typ det som jag tog upp tidigare?
Sedan är det så klart INTE vårt ansvar, kanske en omtanke snarare för Teslas del, för framtida bemötande från Tesla?
Ok, så Sverige får 225 bilar i veckan, 3 servicecenters = 75 bilar per servicecenter. 3 anställda som sköter leveranserna = 25 bilar per anställd och vecka = 5 bilar per dag mån-fre.
Det blir naturligtvis en utmaning för Tesla Sverige, eftersom det är ett leveransläge som de inte tidigare har erfarenhet av. Men jag är ganska övertygad om att de som jobbar med logistiken inom Tesla har koll på deras kapacitet och hur många bilar som förväntas komma per vecka.
1. Anstormning var av vi såg framför oss en annan bild för någon månad sedan.
Men du har benat ut det ganska bra - väldigt tydligt också och då ser vi ju att riksen för det är klart mindre.
2. Det visar ju sig också att anatal order i första svängen uppenbarligen inte blev så stor. 982 bilar enligt uppgifter via Tesla Owners Club Canada 4/1
Du har alldeles rätt. Tack!

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Delivery Hell?
Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så
Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X
Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så

Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X

Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Delivery Hell?
Vad betyder detta? Felskrivning? ”Snart därefter släpper Tesla (sniken)”.Bjelke skrev:Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så
Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X
Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd
Bra så jag förstår alltså?

Re: Delivery Hell?
Model 3 SR. (snikmodellen alltsåTeslaTissel skrev:Vad betyder detta? Felskrivning? ”Snart därefter släpper Tesla (sniken)”.Bjelke skrev:Redan i Mars-April-Maj 2015 typ, så leverade väl bara SC i Väsby omkring ett par hundra bilar per månad och
då var det inga snabb-leveranser precis om man säger så
Det har gått ett tag sedan dess och dom har betydligt fler som kan det där med leveranser i Sverige nu
så pratar vi ett par-tre hundra 3:or i veckan (vilket även jag skulle gissa på) så tror jag inte det blir
någon enorm utmaning även om dom samtidigt måste ut med ett gäng S & X
Och efter någon månad så kan man väl tänka sig att dom hunnit utbilda ytterligare ett gäng
leverans-specialister om så behövs, kan man låta tidigare ägare sköta det (USA alltså) så kan man
nog lära upp dessa internt på några dagar (eller inhyrda).
Snart därefter släpper Tesla sniken och det blir garanterat först bara i USA och kanske snart därefter här osv,
och då blir det väl en anstormning igen men den här gången är Tesla bättre rustade såklart.
Sedan har vi ju presentationen av Y (och något mer?) snart men det är ju en annan tråd
Bra så jag förstår alltså?

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Delivery Hell?
Japp, den billigaste versionen alltså (av 3:an) 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Delivery Hell?
Model X 75D är också en snikmodelJeppe_E skrev:
Model 3 SR. (snikmodellen alltså)

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Delivery Hell?
Och min S75D helt utan tillvalSvenssons skrev:Model X 75D är också en snikmodelJeppe_E skrev:
Model 3 SR. (snikmodellen alltså)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Delivery Hell?
Gällande transporter så är det ju några med kontroll av bilarna mellan varje transportsätt.
När jag beställde min tog det 4 veckor att få bilen från västkusten till öst här i USA. Vill minnas att det var lastbil, tåg, lastbil och sedan en till lastbil. Mellan varje byte så skulle bilarna kollas så inga skador skett vilket adderade upp till typ 1 veckas ledtid bara det.
Det är många småsaker och dom tar ju inte en bil i taget utan även första bilen av båten måste säkert vänta på ett par hundra andra bilar kontrolleras innan dom går vidare.
När jag beställde min tog det 4 veckor att få bilen från västkusten till öst här i USA. Vill minnas att det var lastbil, tåg, lastbil och sedan en till lastbil. Mellan varje byte så skulle bilarna kollas så inga skador skett vilket adderade upp till typ 1 veckas ledtid bara det.
Det är många småsaker och dom tar ju inte en bil i taget utan även första bilen av båten måste säkert vänta på ett par hundra andra bilar kontrolleras innan dom går vidare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Delivery Hell?
Pontus, den biten är lugn här i Sverige. Här leverar tesla bilarna med skador, eller så får man på leveransdagen, typ 3min innan leverans som man släpat med hels familjen till via buss tåg buss, vet att bilen inte är i skick att levereras. Båda har hänt mig, dvs två av tre leveranser har varit mindre lyckade...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Delivery Hell?
Ja, det är väl mer där som det kan bli delivery hell. Ponera att 5% av bilarna behöver åtgärdas på något sätt = 10 bilar per vecka. Det är garanterat en större utmaning för Tesla än själva leveransen.Remuz skrev:Pontus, den biten är lugn här i Sverige. Här leverar tesla bilarna med skador, eller så får man på leveransdagen, typ 3min innan leverans som man släpat med hels familjen till via buss tåg buss, vet att bilen inte är i skick att levereras. Båda har hänt mig, dvs två av tre leveranser har varit mindre lyckade...
https://www.nytimes.com/2018/11/15/busi ... uyers.html
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Delivery Hell?
Ok, så ni tror inte på något större Delivery hell, möjligen service center hell.
Men sanorlikt kommer ju Tesla vilja bli av med bilarna innan 1:e april. Baserat på det borde dom bygga i princip 100% europa M3 nu fram till kanske mitten februari för att sedan bygga närmare ocg närmare fabriken. Allt för att minska antalet bilar i transit vid kvartalsbrytet. Så har jag fattat att det går till för S och X.
Min poäng är alltså att delivery hell borde inträffa i slutet av mars, i synnerhet om alla bilar (1500?) Inte börjar dyka in för än i mars.
Jag tycker mycket pekar på att vi redan kommer få bilar hit i början av februari (transport 15 dagar + inom europa). Dom har ju börjat bygga redan och att lagra dessa ett par veckor är ju helt tokigt av många skäl.
Men sanorlikt kommer ju Tesla vilja bli av med bilarna innan 1:e april. Baserat på det borde dom bygga i princip 100% europa M3 nu fram till kanske mitten februari för att sedan bygga närmare ocg närmare fabriken. Allt för att minska antalet bilar i transit vid kvartalsbrytet. Så har jag fattat att det går till för S och X.
Min poäng är alltså att delivery hell borde inträffa i slutet av mars, i synnerhet om alla bilar (1500?) Inte börjar dyka in för än i mars.
Jag tycker mycket pekar på att vi redan kommer få bilar hit i början av februari (transport 15 dagar + inom europa). Dom har ju börjat bygga redan och att lagra dessa ett par veckor är ju helt tokigt av många skäl.
Re: Delivery Hell?
@jeppe_e du som verkar ha koll på transporter: Finns det något sätt man kan se när teslas första båt går?
Re: Delivery Hell?
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
ms 76132 "Eleamore"
Re: Delivery Hell?
Nej, då behöver man veta vilka rederier som Tesla använder sig av. Det finns ett antal som använder sig av hamnarna i Los Angeles (Port Hueneme & Long Beach).tor skrev:@jeppe_e du som verkar ha koll på transporter: Finns det något sätt man kan se när teslas första båt går?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Delivery Hell?
Inga bekymmer, kapaciteten har ökat de senaste åren. Wallenius är världens största rederi för bilskeppningar med 120 fartyg. Totalt finns det ca 800 fartyg i världen som skeppar fordon. Att Tesla skall skicka 3000 bilar i veckan till Europa och kanske lika många till Kina? är ingen större utmaning. Ett normalt fartyg har en kapacitet på ca 6000 bilar. Förr seglade man jorden runt och lastade på/av bilar från de olika tillverkande regionerna. Numera är flödet så pass stort att båtarna går mer som busslinjer12man skrev:Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion

För de som är intresserade, så har Wallenius en fin karta på sina fartygsrörelser. Det är alltså den röda linjen som gäller för Tesla (som jag förstått det). Sen är det förstås inte säkert att de använder sig av Wallenius, men de är trots allt världens största

https://www.2wglobal.com/globalassets/4 ... rldmap.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Delivery Hell?
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU12man skrev:Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor
//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Delivery Hell?
Fast många "stortyskar" tillverkas ju faktiskt i USA...skegge skrev:Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU12man skrev:Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor
//Christian
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Delivery Hell?
Det har du ju alldeles rätt ilator skrev:Fast många "stortyskar" tillverkas ju faktiskt i USA...skegge skrev:Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU12man skrev:Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor
//Christian

En knölig ekvation att få ihop med transporterna helt klart
De vill ju inte gärna köra tomma färjor tillbaka
O vi vill inte betala frakt tor när bilarna bara åker en väg
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Christian
Model 3 LR RWD FSD