70D, 85, 85D eller ingen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: 70D, 85, 85D eller ingen?

Inlägg av Svenssons »

Lessmog skrev:
Tillåt mig blanda mig i spekulationerna: ;-)
Tvivlar mycket starkt på att den X-prototyp som visades fram på scen för två år sen hade dubbla motorer. Det var väl inte förrän sent i somras som det dök upp "mules" (på bild här) med takballast och sensorer på alla hjulen till en S för att testköra i det fria?

Så man ska nog inte satsa sin sista skjorta på hur den X-frunken såg ut.
Sant att prototypen sannolikt inte hade dubbla motorer men planen var från början att produktionsversionen av Model X ska ha det. Frunken som visas på filmen liknar också frunken på D-varianterna av Model S och filmen spelades in 2013 eller början av 2014, alltså innan D-eventet. Det stämmer dock att vi inte skall dra för stora växlar på hur prototypen ser ut. Produktionsversionen av Model X kommer garanterat inte vara som prototypen. Det är dock inte någon vild gissning att frunken kommer likna frunken i D-versionerna av Model S fast kanske lite mer djup då Model X skall vara lite högre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

@MSO

Tack för ditt uttömmande inlägg - mycket intressant läsning!

Men vad gäller räckvidden så kan det nog finnas en chans att den blir längre i landsvägsfart iom att jag tror mig ha hört att motorerna fram och bak har olika utväxling och därmed kan arbeta optimalt vid olika hastigheter. Är ju inte samma skillnad som en ICE i verkningsgrad vs. varvtal och belastning men en liten skillnad kan nog finnas.

Sen är det ju inte otroligt att de nya motorerna med lägre effekt har bättre verkningsgrad än originalmotorn och dess inverter. Det är ju ett väldigt kompakt bygge i originalet vilket kan ha lett till vissa kompromisser vad gäller verkningsgraden. Men å andra sidan ser det ju på skisserna på beställningssidan ut som om drivenheten är betydligt mindre bak på 85D jämfört med 85, så där kan jag vara ute och cykla också.

Sen har jag en känsla av att Elon inte brukar sprida osanningar gällande prestanda och så - men där kan jag ha fett fel för jag är inte speciellt påläst...

Är inte riktigt klar i beslutsprocessen, men la för säkerhets skull en beställning på S85D för att slippa prishöjningen. Kan bli modelländring eller tom avbeställning om min mentala ålder av nån anledning skulle närma sig min fysiska.
Som det ser ut nu är det metallic, panorama, next gen säten, autopilot, Hi-Fi och köldpaket (ville inte du ha det MSO?).

Luftfjädringen är inte aktuell för mig. Där går min gräns också, fast jag hade ju ett par grejor till på listan. Med 21-tums hjul är den väl ett måste. Körde en S85 med spiralfjädrar i somras och det var inga större fel på hur den bilen gick, fast lite svårt att bedöma på så kort tid.

Hur jag motiverar Hi-Fi är för krångligt att förklara här, men i stora drag kan man säga att både jag och dottern gillar hög musik där basen känns i kroppen.

Var tveksam till next gen sätena - tyckte iofs att dom var mycket snyggare på bilderna än originalstolarna, men inte 25 tusen snyggare. Hade jag inte valt dom hade det nog blivit original utan skinn. Men efter att jag provat dom nya så var saken klar. Vet att jag skulle ångrat mig varje dag jag satte mig i bilen annars (gäller samtliga val).

Autopiloten har mer med mitt teknikintresse att göra. Adaptiv farthållare använder jag idag nästan hela tiden, så det vill jag ha. Resten av funktionerna är väl mera kul än nödvändiga. Synd att det inte ingår head-up-display också...

Metallic och panorama är samma motivering som din...

Tycker det är skitkass att elbakluckan numera ligger i interiörpaketet, den borde varit standard eller ett eget tillval. Tycker inte den har med övriga saker det paketet att göra - missplaced enl. min mening.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag var rätt besviken på standardstolarna bägge gångerna jag provkört. Jämfört med pampiga sportsäten i premiumtyskar har de inte en suck. Jag har inte provat nextgensätena än, men har hört att de är bättre. Jag vill ha skinnsäten oavsett, och då är steget inte så högt upp till nextgen så varför inte.

Adaptiv farthållare ingår i basutrustningen, så det behöver du inte välja autopilotpaketet för att få. Skulle jag beställa idag hade jag nog avvaktat på autopilot och läst lite recensioner och kanske sett till att testa själv innan jag efterbeställde det (det går ju aktivera i efterhand för en liten slant extra).

Att de flyttat in elektrisk baklucka i premiumpaketet stör jag mig nåt oerhört på, för jag vill verkligen inte behöva vara utan det (har haft det på de tre senaste bilarna och det är guld!, men jag tänker inte lägga 30 loppor på det paketet...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Jad hade nog fel angående räckvidden på D varianterna efter att ha läst lit mer. Det lär ju vara samma motorpaket både bak och fram, så vinsten kommer genom torque sleep. Och när bara ett av drivpaketen jobbar under crusing så får ju det jobba relativt sett hårdare vilket minskar effekten av tomgångsförlusterna i drivpaketet. Sen kan man ju undra om transmissionsförlusterna i det paketet som inte jobbar, med iom att det inte för över nån kraft så kanske de förlusterna är mindre än vinsten i mitt tidigare antagande. Tiden får utvisa, men skillnaden är nog hur som helst liten.

@danni:
Vad jag förstår ingår inte adaptiv farthållare i grundutförandet, även om det stod så på hemsidan för någon vecka sedan. Bäst att dubbelkolla med säljaren. Nedan ett urklipp från specifikationen på hemsidan:
Autopilot.JPG
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

zeb skrev:
Jad hade nog fel angående räckvidden på D varianterna efter att ha läst lit mer. Det lär ju vara samma motorpaket både bak och fram, så vinsten kommer genom torque sleep. Och när bara ett av drivpaketen jobbar under crusing så får ju det jobba relativt sett hårdare vilket minskar effekten av tomgångsförlusterna i drivpaketet. Sen kan man ju undra om transmissionsförlusterna i det paketet som inte jobbar, med iom att det inte för över nån kraft så kanske de förlusterna är mindre än vinsten i mitt tidigare antagande. Tiden får utvisa, men skillnaden är nog hur som helst liten.

@danni:
Vad jag förstår ingår inte adaptiv farthållare i grundutförandet, även om det stod så på hemsidan för någon vecka sedan. Bäst att dubbelkolla med säljaren. Nedan ett urklipp från specifikationen på hemsidan:
Såvitt jag uppfattat det så är det utöver torque sleep också som så att motorerna har olika utväxling och därför kan utnyttjas effektivare, plus att man får bättre regen med två motorer som bidrar till bättre räckvidd. Hur det faktiskt blir i praktiken vet jag inte.

Och titta där, du har helt rätt gällande adaptiv farthållare. Det stod med som standardutrustning efter att teknikpaketet togs bort, men nu verkar de flyttat in även det i autopilotpaketet.

Jag har haft adaptiv farthållare på en av mina bilar, och även om det var en ganska fiffig funktion, så tyckte jag ändå att den ofta var ganska frustrerande, och absolut inte oumbärlig. På de senaste två bilarna har jag faktiskt valt bort det.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

gällande adaptiv farthållare.
Vad fasen. Det är ändrat de senaste dagarna bara. Mycket tråkigt, då jag verkligen vill ha det, men inte bryr mig så mycket om övriga autopilotfunktioner... :(
Jag ska kika vad som gäller min beställda vagn.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

MSO skrev:
gällande adaptiv farthållare.
Vad fasen. Det är ändrat de senaste dagarna bara. Mycket tråkigt, då jag verkligen vill ha det, men inte bryr mig så mycket om övriga autopilotfunktioner... :(
Jag ska kika vad som gäller min beställda vagn.
Stod det som standardutrustning när du beställde så ska du ha det, punkt. Eftersom det aktiveras i mjukvara borde det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
.

Jag har haft adaptiv farthållare på en av mina bilar, och även om det var en ganska fiffig funktion, så tyckte jag ändå att den ofta var ganska frustrerande, och absolut inte oumbärlig. På de senaste två bilarna har jag faktiskt valt bort det.
Vad är frustrerande? Jag älskar det! Använder det i alla lägen förutom när jag är ensam på vägen.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kanylbullen skrev:
danni skrev:
.

Vad är frustrerande? Jag älskar det! Använder det i alla lägen förutom när jag är ensam på vägen.
Nu har jag inte provat just Teslas adaptiva farthållare, men min förrförra bil hade adaptiv farthållare. Jag tyckte att det minsta avståndet den kunde hålla var lite för långt, så om jag t.ex. låg i vänsterfilen på motorvägen och ville komma förbi bilen framför så kunde jag inte komma så nära att det blev uppenbart för föraren framför att jag faktiskt ville köra förbi. Dessutom fick jag gå ut i vänsterfilen alldeles för tidigt när jag närmade mig en bil framför för att inte riskera att farthållaren skulle börja bromsa bilen. Den var också ganska seg på att registrera när bilar framför mig bytte fil, vilket ibland resulterade i att den inte började accelerera i tid, och ibland i väldigt tvära inbromsningar. I motorvägskörning och på leder i stan, och framförallt med mycket trafik, så blev det helt enkelt ofta situationer där jag hellre stängde av den och skötte det själv. På landsväg och 2+1-väg däremot var det klockrent.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Teslas går att ställa på väldigt osäkra avstånd. Eller som Clarksson uttryckte det om en Jaguar en gång allt från ett säkert avstånd till "the full Audi", alltså precis upp i arslet på bilen framför. Kan för övrigt inte tänka mig något mer irriterande än en när förare lägger sig 2 meter bakom, inte direkt så man tänker den här hygglige killen ska jag hjälpa... Blinka vänster så förstår jag att du vill åka fortare utan att du har retat upp mig först, bara ett tips.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:

Nu har jag inte provat just Teslas adaptiva farthållare, men min förrförra bil hade adaptiv farthållare. Jag tyckte att det minsta avståndet den kunde hålla var lite för långt, så om jag t.ex. låg i vänsterfilen på motorvägen och ville komma förbi bilen framför så kunde jag inte komma så nära att det blev uppenbart för föraren framför att jag faktiskt ville köra förbi. Dessutom fick jag gå ut i vänsterfilen alldeles för tidigt när jag närmade mig en bil framför för att inte riskera att farthållaren skulle börja bromsa bilen. Den var också ganska seg på att registrera när bilar framför mig bytte fil, vilket ibland resulterade i att den inte började accelerera i tid, och ibland i väldigt tvära inbromsningar. I motorvägskörning och på leder i stan, och framförallt med mycket trafik, så blev det helt enkelt ofta situationer där jag hellre stängde av den och skötte det själv. På landsväg och 2+1-väg däremot var det klockrent.
Då måste du prova Teslas! Lägger jag i vänster blinker när jag närmar mig framförvarande fordon så börjar den i princip inte sakta ner förrän man är på väg att kollidera.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Teslas går att ställa på väldigt osäkra avstånd. Eller som Clarksson uttryckte det om en Jaguar en gång allt från ett säkert avstånd till "the full Audi", alltså precis upp i arslet på bilen framför. Kan för övrigt inte tänka mig något mer irriterande än en när förare lägger sig 2 meter bakom, inte direkt så man tänker den här hygglige killen ska jag hjälpa... Blinka vänster så förstår jag att du vill åka fortare utan att du har retat upp mig först, bara ett tips.
Alltså, jag pratar inte om att ligga precis upp i röven på andra bilar, bara att ligga nära nog så de förstår att jag väntar på att komma om. Ligger jag 50 meter bak på radarfarthållare så kommer inte den insikten. Det brukar funka. Det är inte så att jag kör hetsigt eller ska förbi till varje pris. Blinka vänster eller tuta med helljuset kan jag ta till om personen ändå inte förstår.
kanylbullen skrev:
Då måste du prova Teslas! Lägger jag i vänster blinker när jag närmar mig framförvarande fordon så börjar den i princip inte sakta ner förrän man är på väg att kollidera.
Ja, jag får väl se till att provköra en med radarfarthållaren och bedöma. Just det där med att blinka hade min gamla bil också i och för sig. Om jag började blinka vänster så accelererade den till och med upp i fart automatiskt för att påbörja omkörningen. Men jag vill ju inte behöva lägga mig på vänsterblinkersen 100 meter före jag kommer ikapp en bil heller, eftersom andra bilar kan vara på väg att köra om mig, och då gör jag dem osäkra och kanske till och med får dem att sakta in för att släppa fram mig.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

LarsL skrev:
allt från ett säkert avstånd till "the full Audi", alltså precis upp i arslet på bilen framför.
:lol: Finns det ett uttryck för det? jag förstår precis vad som syftas efter att kört autobahn i somras. Vi var helt samstämmigt imponerade i bilen av att nästan alla farliga lägen orsakades av en Audi.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det är de sk "cocks" som beter sig så här. Tidigare körde alla dessa BMW, men nu har de gått över till Audi, detta enligt Top Gear då. För övrigt gillar jag uttrycket cock vilket på samma gång antyder sprätt eller kaxpelle och skitstövel.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Har gjort en liten observation över vilka bilar vars ägare inte lyckas parkera på bara en parkeringsruta. Volvo leder överlägset, men det är förmodligen för att det finns så många. Tvåa kommer Audi. Har faktiskt sett en Audi i Täby Centrum som lyckades blockera 3 platser med en A4. Ångrar att jag inte fotade. Det var en märklig syn.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Sedan har vi taxi sthlm i sin model s som parkerar tvärs laddstolparna i infra city...[CONFOUNDED FACE] verkar vara rädd för att backa...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bod skrev:
Har gjort en liten observation över vilka bilar vars ägare inte lyckas parkera på bara en parkeringsruta. Volvo leder överlägset, men det är förmodligen för att det finns så många. Tvåa kommer Audi. Har faktiskt sett en Audi i Täby Centrum som lyckades blockera 3 platser med en A4. Ångrar att jag inte fotade. Det var en märklig syn.
Fick en utskällning igår när jag ifråga satte en herre i en Citra varför han valde att ställa sig på två platser när han kunde backat två meter till (han hade redan backat tre meter) och då gett plats för en bil till. Jag var tydligen dum i huvudet som frågade honom det...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar