juristen skrev:[JM] skrev:juristen skrev:Hm... Så på en 100kw-laddare behöver man ladda 54 minuter för 80% = 26 mil WLTP = ca 20-22 verkliga mil. Inget för långresan.
Lite knas med huvudräkningen där:
80% av 38,3kwh är 30,64 kwh
Ladda 30,64kwh med 100kw tar 18,384min
Dvs du laddar de 20-22 verkliga milen på ca 18 minuter.
Eller missförstod jag vad du räknade på?
Jag har inte räknat, utan jag har bara reflekterat över de siffror som artikeln i inlägget ovan mitt presenterade. Det går inte ens att räkna, eftersom laddhastigheten inte är konstant (iaf inte i högre effekter) och nya Ioniq av allt att döma inte kommer upp i 100kw någon gång på hela sin laddkurva.
Mycket att ta hänsyn till.
Antar att CCS uttaget "endast" stöder CCS 1.0, d.v.s. max 80 kW max 500V och max 200 A. Samma som en del andra Kia och Hyundai elbilar som ska klara av 100 kW, kan vara så att systemet i bilen klarar av det men begränsas av uttaget.
Batteriet i nya Ioniq är på 319,4 V medans befintlig Ioniq är på 360 V, så befintlig Ioniq ska klara högre effekt.
BMS, minst lika stor betydelse har hur tillverkaren har programmerat hanteringen av laddningen. Hyundais angivna laddtid för nya Ioniq tyder på en laddkurva motsvarande Leaf 40, d.v.s. laddningen avtar redan vid 65% batteri. Fast detta vet vi först när någon har testat.