Elförbrukning Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87

Re: Elförbrukning Model 3

Inlägg av Geni87 »

Kalle skrev:
Det stämmer, de stämde på pappret, men jag hoppade decimalsteg när jaknappa in de här. :)
Grejen med tåget är att när du är framme får du ofta ta disel bussen sista killometrarna ochså. De slipper man me bilen :)
Absolut, lite beroende på vart man ska. :) Ska jag till Sthlm (och inte har något annat delmål på vägen) tar jag alla gånger tåget pga krånglet med parkering plus att tunnelbanan är så smidig när man kommer fram. Här om veckan var jag i Dalsland med jobbet och då är bilen 100 gånger smidigare på alla sätt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Jag och sambon kör Linköping - Dalarö (stockholm) regelbundet, från centralen är det ca 5 mil buss dit.

Så en vanlig hälg blir det 80 mil tåg och 10 mil buss. (Kör alldrig med x2000 heller för de kostar ju sjortan) så me 80Wh/km blir de en 128 kWh i tågresa för oss båda. (Pluss bussen)

Kör vi bil därimot blir det 46 mil t.o.r.

De blir ju bara 75,9 kWh för hälgen, och ingen disel buss. Vi sparar alltså 52kWh varje hälg.
De blir faktiskt en hel del ström vi sparar sverige varje år de av att skaffa elbil :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tibor skrev ju om det här för bra länge sedan ;)
http://teslaclubsweden.se/elbil-eller-kollektivtrafik/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Staten borde sådeles bygga Fler motorvägar och färre tåg alltså. Om de är miljövänner
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Kalle skrev:
Staten borde sådeles bygga Fler motorvägar och färre tåg alltså. Om de är miljövänner
Nej, inte innan fordonsflottan är utbytt till eldrift. Bygger man fler motorvägar idag så fylls dom snabbt upp av avgasbilar.
Staten borde istället uppmuntra/påbjuda byte till elfordon, men det kommer nog inte att ske innan Volvo har slutat tillverka avgasbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

PoloPrinsen skrev:
Om staten (eller någon annan stor aktör) skulle få för sig att tänka på miljön på riktigt då skulle man såklart i detta fallet se till så att bussarna går på el. Alternativt att man i varje stad drar igång en elbiluthyrningsfirma där de som ankommit staden via elfordon (tåg) har extra goda möjligheter att fortsätta sin resa mha en hyrd elbil.

Mvh PP
Exakt vad Norges motsvarighet till SJ gjort nu i Oslo! :)
Man kan boka dom lite överallt så inte bundet till just tågstationen, men 250 bilar tror jag det var som nu finns att hyra, elbilar alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

PoloPrinsen skrev:

Mvh PP
Elbussar har man ju redan börjat sätta i trafik i några städer. I Göteborg rullar det 12 st i nuläget om jag inte minns fel, och i mitten av nästa år ska det vara runt 60 stycken. De snabbladdas via en pantograf på ändhållplatserna. Även flera andra städer i Sverige har eller har beställt elbussar.

Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Geni87 skrev:
Jag har åkt elbussarna här i Göteborg flera gånger och de är en fröjd att färdas i jämfört med de bullrande dieselbussarna.
Ja, där finns det en USP som heter duga, jag satt längst bak i en avgasbuss här i Stockholm häromdagen, det kändes som tänderna skulle skaka loss ur käken varje gång den gick ned i varv vid rödlyse :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

fth skrev:
Geni87 skrev:
Ja, där finns det en USP som heter duga, jag satt längst bak i en avgasbuss här i Stockholm häromdagen, det kändes som tänderna skulle skaka loss ur käken varje gång den gick ned i varv vid rödlyse :shock:

/fth
Haha ja det gör verkligen stor skillnad i de dåligt isolerade stadsbussarna. :D Tyvärr verkar de mest utreda i Stockholm...

"Utredningen pågår under 2017-2018. Därefter ska politikerna fatta beslut om detta är rätt väg att gå. Om beslutet blir att fortsätta satsa på elbusstrafik i Stockholm så kommer en ny fas i arbetet att ta vid. Ett större antal elbussar skulle kunna introduceras i Stockholms innerstad från år 2022 eller 2026, beroende på när de nya avtal kommer att skrivas."
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur bra är elbussar då? Jag har för mig att det i genomsnitt sitter 7 passagerare i en buss. Så det är alltså 7 personer som ska dela på förbrukningen hos hela den tunga bussen.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Hur bra är elbussar då? Jag har för mig att det i genomsnitt sitter 7 passagerare i en buss. Så det är alltså 7 personer som ska dela på förbrukningen hos hela den tunga bussen.
Det har väl väldigt lite med bussen i sig att göra och mer med vilken sträcka den sätts i trafik på? :) Här i GBG körs det ledade Volvoelbussar på linje 16 som har väldigt många resande. Generellt är det många linjer här där bussarna ofta är väldigt packade. Men det finns garanterat busslinjer där man borde ersätta bussarna med något mindre, inte minst i småstäder.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det var någon som visade statistik, från London tror jag, där de visade att deras bussar hade typ 7 passagerare i genomsnitt. Genomsnitt är ju det viktiga här, så klart. Bussen som kör folk in till Göteborg härifrån är helt fullsatt på morgonen, vilket kan se trevligt ut. Men då ska man komma ihåg att den förmodligen gått tom åt andra hållet först och att den förmodligen var ganska tom när den startades.

Dit jag vill komma är att ett system med poddar(bilar) som transporterar folk från ett ställe där de är till ett det ställe de vill komma är mycket effektivare än dagens system med bussar som skeppar folk från ett ställe där de inte är till ett ställe de inte vill vara.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Det var någon som visade statistik, från London tror jag, där de visade att deras bussar hade typ 7 passagerare i genomsnitt. Genomsnitt är ju det viktiga här, så klart. Bussen som kör folk in till Göteborg härifrån är helt fullsatt på morgonen, vilket kan se trevligt ut. Men då ska man komma ihåg att den förmodligen gått tom åt andra hållet först och att den förmodligen var ganska tom när den startades.

Dit jag vill komma är att ett system med poddar(bilar) som transporterar folk från ett ställe där de är till ett det ställe de vill komma är mycket effektivare än dagens system med bussar som skeppar folk från ett ställe där de inte är till ett ställe de inte vill vara.
Det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns ställen där bussar passar bättre och det finns ställen där poddar skulle passa bättre, och än så länge finns inget bra system för poddar i bruk så vi får nog leva med bussarna ett tag till - och då föredrar iaf jag att de går på el istället för på diesel.

London har för övrigt ett av världens största och bästa tunnelbanenät, varför man skulle vilja åka buss där förstår inte jag, det är inget jag brukar pyssla med när jag är där iaf. Men här i Göteborg däremot där vi har någon slags pervers fetisch för värdelösa spårvagnar är bussarna viktigare. :)

Men nu är vi ganska mycket off topic. :P
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Inlägg av cederstock »

Observation från faktisk körsträcka på 130 mil, mestadels motorväg och hastighet 120 km/h (något högre ibland, något lägre ibland) med en longrange awd och 19 tum utan navkapslar 320 kW, dvs 2,44 kW/mil. Var kommer alla andras fantasisiffror ifrån? Eller är det något fel på den bil jag har?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

cederstock skrev:
Observation från faktisk körsträcka på 130 mil, mestadels motorväg och hastighet 120 km/h (något högre ibland, något lägre ibland) med en longrange awd och 19 tum utan navkapslar 320 kW, dvs 2,44 kW/mil. Var kommer alla andras fantasisiffror ifrån? Eller är det något fel på den bil jag har?
Motorväg suger!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jaeng
Teslaägare

Inlägg av jaeng »

Nån som har koll på vad som är normal förbrukning vid stillastående, parkerade bilen på fredagskvällen utan tillgång till laddning, displayen visade 402 km, efter helgen på måndag morgon visade den 336 km. Känns som nåt galet. Det enda som var igång var Sentry Mode.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Förutom motorväg som drar mycket energi, så drar ju bilen väldigt mycket mer när den är kall, så om dina siffror innefattar många korta sträckor så bidrar det förstås också. Min model S drar 150 Wh/km i 90 km/tim när den är varm, 190 Wh/km i 100-105.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

jaeng skrev:
Nån som har koll på vad som är normal förbrukning vid stillastående, parkerade bilen på fredagskvällen utan tillgång till laddning, displayen visade 402 km, efter helgen på måndag morgon visade den 336 km. Känns som nåt galet. Det enda som var igång var Sentry Mode.
Det är sentry mode som drar ~250watt
Utan sentry ~20watt

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
jaeng skrev:
Det är sentry mode som drar ~250watt
Utan sentry ~20watt

Nä. Han testade ju först med Sentry Mode på, då drog den 315w. Med det av var det 250-260w.
Sen slog han av visible tesla, då droppade det till 25w.

Så i teorin drar Sentry Mode ca 60w.
Han testade dock aldrig att slå av visible tesla men ha Sentry Mode på.
Så risken finns ju att Sentry Mode kräver att alla datorer är igång och därmed ändå drar 300+ watt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Om sentry mode är på ett helt år, så drar den 300 W x 24 h x 365 = 2600 kWh. Nästa 1500 mil körning i en trea. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Inlägg av cederstock »

Gustafsson skrev:
Förutom motorväg som drar mycket energi, så drar ju bilen väldigt mycket mer när den är kall, så om dina siffror innefattar många korta sträckor så bidrar det förstås också. Min model S drar 150 Wh/km i 90 km/tim när den är varm, 190 Wh/km i 100-105.
Laddade fullt. Körde sedan 665 km i ett svep (med stopp för 2 efterfrågade laddningar). Parkerade och laddade fullt. Körde sedan tillbaka samma väg i ett svep dag 2 (med två stopp för nödvändiga laddningar). Laddade fullt vid ankomst. Läser av att jag tankat 180 kW på superchargers och lägger till de 2x70kW som jag laddade vid ankomst

Det är två saker som jag tycker inte stämmer (med förväntningarna). Dels att den drog vad den drog (320 kW på dessa 1330 km). Jag har inte hört så höga siffror vid vanlig motorvägsfart.
Dels att laddhastigheten på Supercharges aldrig kom över 80 kw/h. Jag har läst att 3:an skall kunna ta 120 kw/h som bäst (varmt batteri, nästan tomt) vilket det var vid samtliga laddtillfällen.
Vad har ni andra för erfarenheter?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

cederstock skrev:
Gustafsson skrev:
Laddade fullt. Körde sedan 665 km i ett svep (med stopp för 2 efterfrågade laddningar). Parkerade och laddade fullt. Körde sedan tillbaka samma väg i ett svep dag 2 (med två stopp för nödvändiga laddningar). Laddade fullt vid ankomst. Läser av att jag tankat 180 kW på superchargers och lägger till de 2x70kW som jag laddade vid ankomst

Det är två saker som jag tycker inte stämmer (med förväntningarna). Dels att den drog vad den drog (320 kW på dessa 1330 km). Jag har inte hört så höga siffror vid vanlig motorvägsfart.
Dels att laddhastigheten på Supercharges aldrig kom över 80 kw/h. Jag har läst att 3:an skall kunna ta 120 kw/h som bäst (varmt batteri, nästan tomt) vilket det var vid samtliga laddtillfällen.
Vad har ni andra för erfarenheter?
Har inte kört så mycket motorväg. Förorts/stadskörning mest, 250 mil, 2-4 mil åt gången, 0-10 plusgrader, 1,73 kWh i snitt. 18" med kapslar. Hur kallt var det på din långfärd? Du har alltså 19-tummare?
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare

Inlägg av Grovsnus »

Åkte lite E4 från stockholm till gävle! Låg på ca 210kw! Min är en p med 20tum! Ca 5grader varmt i luften. Det är en bra bit som är 120km/h. Laddade i gävle å fick full fart till 50%. Tyckte det var bra eftersom zoe jag har låg på 245kw samma väg!
Tesla Model 3 röd med svart inredning -2024!
Nissan leaf 30 kWh vit -2017
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare

Inlägg av MaxE »

En LR AWD 18” med kåpor. Har 179 Wh/km i snitt på våra första 335 mil.
Skriv svar