Sida 2 av 2

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:09
av Mats
Som tidigare påpekats,
högt golv i baksätet = dålig sittkomfort bak Gäller till viss det även för model S om du ska åka lååångt. Ungarna klagade lite efter 600 mil i Europa.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:14
av LarsL
Man ska köra bra många mil för att det skrapa ihop 30000kr i snabbladdning.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:26
av LarsA
Hade valt eNiro av de två.
Tittade på begagnad Tesla model S för 2 år sedan pga bl.a. räckvidden, men avstod då de löpande kostnaderna blev för höga.
Den ökande konkurrensen och tillgänglighet betyder nog att prisutvecklingen på begagnade Teslor kommer mer att följa andra elbilar.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:34
av MSO
Vad är det för levtid på e-Niro just nu?

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:43
av Bjelke
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
Fasiken inte lätt att hitta en utan taklucka, håller ett öga på Teslas S85D:or från 2015 (dvs typ alla) och tex just nu bara
en av dom utan luckan :(

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:55
av Jeppe_E
Smutt skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Men det kompenseras till stor del av fri laddning. Men du har en poäng att välja en RWD utan luftfjädring

Du får köra bra många mil för att kompensera för ett MCU-byte för 30000kr :lol:

Man ska nog inte dra alltför stora växlar på det där med fri laddning.. En hel del som aldrig kommer att utnyttja det. Jag satt och fundera på om jag skulle kasta mig ut och beställa en M3 för att få 9 månaders fri SuC. Men jag insåg ganska snabbt att de 9 månaderna kanske skulle innebära typ 500 kWh för mig om jag nu inte skulle ligga och köra 6 mil extra varje gång jag skulle ladda :)

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 19:59
av MSO
Bjelke skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
Fasiken inte lätt att hitta en utan taklucka, håller ett öga på Teslas S85D:or från 2015 (dvs typ alla) och tex just nu bara
en av dom utan luckan :(
Så länge man aldrig använder det så är det ju ändå rätt lugnt. De flesta har det ju bara där för att kunna köra takräcke.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 20:44
av Tars
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Bättre begagnad drivaxel kostar 1500:-
Ny kostar strax över 8000:-
Mcu går att hitta för några tusenlappar på skroten.
Men om man köper nytt så blir det självklart dyrt.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 20:46
av Verdi
Tars skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Bättre begagnad drivaxel kostar 1500:-
Ny kostar strax över 8000:-
Mcu går att hitta för några tusenlappar på skroten.
Men om man köper nytt så blir det självklart dyrt.
Då måste man ju kunna skruva själv eller ha kontakter. Vi andra är utelämnade till SC. :(

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 20:47
av LarsL
Fast det går ju säkert hitta en verkstad som kan byta drivaxlar även på en Tesla.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 20:48
av Tars
Verdi skrev:
Tars skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
MCU för 30 tusen är ju en sån sak som är rätt vanlig. Drivaxlar för 20 papp en annan. Luftfjädring som går sönder... Så visst finns det en del.
Bättre begagnad drivaxel kostar 1500:-
Ny kostar strax över 8000:-
Mcu går att hitta för några tusenlappar på skroten.
Men om man köper nytt så blir det självklart dyrt.
Då måste man ju kunna skruva själv eller ha kontakter. Vi andra är utelämnade till SC. :(
Men snart nära dig, kommer det finnas ett alternativ till er alla!

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 06 feb 2019 21:58
av jeppe_sthlm
Där har du en jäkla bra business! En sådan möjlighet skulle göra att jag kände mig mycket tryggare att behålla bilen efter garantin gått ut!

Lite frustrerande annars när man ser att det finns billiga delar på skroten, men har en centralt placerad tumme och är utan garage.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 07 feb 2019 07:42
av Bjelke
MSO skrev:
Bjelke skrev:
Smutt skrev:
Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
Fasiken inte lätt att hitta en utan taklucka, håller ett öga på Teslas S85D:or från 2015 (dvs typ alla) och tex just nu bara
en av dom utan luckan :(
Så länge man aldrig använder det så är det ju ändå rätt lugnt. De flesta har det ju bara där för att kunna köra takräcke.
Ja om man köpte en ny bil så kunde man ju styra över det men om man köper en från 2015 (som jag tittar mest på) så vet man ju inget om skicket på taket och
kan mycket väl råka ut för läckage och mekanik som strular :(
Jag har testat taken på alla loaners jag haft och det har inte låtit något vidare när man kört taken på dom, känns som en klen och komplicerad konstruktion (inte helt oväntat på en Tesla förvisso).
Extra surt att köpa en bil med panorama på när man inte vill ha det oavsett skicket (jag gillar inte dessa, inte heller glastaket på nya bilen).
Kunde jag så skulle jag välja bort dom där värdelösa handtagen också, och även funktionen med rutor som ska köras upp och ner varenda gång man öppnar dörren.
Det är för mycket som kan krångla på en Tesla helt enkelt, och har man nästan 30 mil till närmaste SC så är det ingen höjdare...

Så min drömTesla att ersätta min gamla med är en S85D med stålfjädring, inget panorama, inga babystolar längst bak, ingen skinnklädsel,
men däremot elbaklucka (den funkar bra iaf), rattvärme, premiumstolar (eller vad dom nu kallades på den tiden, next gen?) och stora stereon.
Plus lite tjusig inredning och fin färg osv såklart :)

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 07 feb 2019 18:29
av Leo
Bjelke: fick byta elmotorn till elbakluckan på vår X100D ganska snabbt <1000mil så man kan nog ha otur med de också ;) (som med allt annat på en bil oavsett märke/modell)

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 07 feb 2019 19:33
av h37
Har en Tesla 2015 som överensstämmer med Bjälkes önskemål men det är en 70D. Köpte bilen ny augusti 2015 och har kört den själv sen dess. Har gjort en del förbättringar som eftermontering av ellyft för bakluckan, förbättrat vindrutespolningen, monterat dashcam. Har lagat ett dörrlås själv, delen som behövde bytas kostar några tior. Den dyraste reparationen var byte av 12 volts batteriet, som kostade lite drygt 2000 kr.
Köpte min första bil 1955 och väntar nu på min TM3 så därför ska MS säljas.
Ring gärna 070-6643200 om ni vill ha del av mina erfarenheter.
Hälsningar Henrik

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 08 feb 2019 09:18
av Bjelke
Leo skrev:
Bjelke: fick byta elmotorn till elbakluckan på vår X100D ganska snabbt <1000mil så man kan nog ha otur med de också ;) (som med allt annat på en bil oavsett märke/modell)
Japp, jag har tänkt på det också eftersom jag öppnade bakluckan två gånger varje dag dom första två åren (laddade på jobbet varje dag med UMC), och har varit lite beredd
på att just den motorn skulle ge upp och den är ju väldigt lätt att byta till skillnad från panoramatak tex :)
Detsamma gäller luftfjädringen, inget man meckar enkelt med, varken hemma eller hos Tesla.

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 08 feb 2019 09:23
av Verdi
Bjelke skrev:
Leo skrev:
Bjelke: fick byta elmotorn till elbakluckan på vår X100D ganska snabbt <1000mil så man kan nog ha otur med de också ;) (som med allt annat på en bil oavsett märke/modell)
Japp, jag har tänkt på det också eftersom jag öppnade bakluckan två gånger varje dag dom första två åren (laddade på jobbet varje dag med UMC), och har varit lite beredd
på att just den motorn skulle ge upp och den är ju väldigt lätt att byta till skillnad från panoramatak tex :)
Detsamma gäller luftfjädringen, inget man meckar enkelt med, varken hemma eller hos Tesla.
UMC:n har man ju i frunken. ;)

Re: Begagnad model S eller ny Kia e-Niro?

Postat: 08 feb 2019 10:20
av Bjelke
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Leo skrev:
Bjelke: fick byta elmotorn till elbakluckan på vår X100D ganska snabbt <1000mil så man kan nog ha otur med de också ;) (som med allt annat på en bil oavsett märke/modell)
Japp, jag har tänkt på det också eftersom jag öppnade bakluckan två gånger varje dag dom första två åren (laddade på jobbet varje dag med UMC), och har varit lite beredd
på att just den motorn skulle ge upp och den är ju väldigt lätt att byta till skillnad från panoramatak tex :)
Detsamma gäller luftfjädringen, inget man meckar enkelt med, varken hemma eller hos Tesla.
UMC:n har man ju i frunken. ;)
Nähe du, såvida man aldrig använder UMCn förstås, frunken ska man ju aldrig öppna utom i nödfall ;)
(eller om man inte är rädd om lacken på huven kanske)