Sida 2 av 9
Re: V3
Postat: 04 mar 2019 19:41
av Surfaren
Jordad skrev:Kanske är det alla bilar tillverkade efter något specifikt datum som kommer få möjlighet att ladda med upp till 200kw?
Det låter rimligt. Jag tror för övrigt inte att Tesla skulle lansera nytt nu, och säga att "det kommer i bilarna som tillverkas om 4 månader". Då skulle de ju verkligen dra ner efterfrågan i närtid. Smartare då att säga att "det nya har varit i produktion i två veckor nu".
Re: V3
Postat: 05 mar 2019 14:06
av icreate
Rykten från TeslaMotors subreddit säger att v3 blir vätskekyld 200 kW.
https://www.teslarati.com/tesla-superch ... id-cooled/
Re: V3
Postat: 05 mar 2019 20:38
av OfarligTesla
Jag är väldigt intresserad av om det blir realitet med ökad laddhastighet även för S/X av senare modell, snackas även om inte bara ökad topphastighet utan även skifte av kurvan.
Re: V3
Postat: 05 mar 2019 20:39
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Jag är väldigt intresserad av om det blir realitet med ökad laddhastighet även för S/X av senare modell, snackas även om inte bara ökad topphastighet utan även skifte av kurvan.
Då ska de ut och byta kablarna igen?

Re: V3
Postat: 05 mar 2019 20:43
av OfarligTesla
Verdi skrev:OfarligTesla skrev:
Jag är väldigt intresserad av om det blir realitet med ökad laddhastighet även för S/X av senare modell, snackas även om inte bara ökad topphastighet utan även skifte av kurvan.
Då ska de ut och byta kablarna igen?

För ökad topphastighet ja, men om de tillåter högre laddhastighet vid given SoC även högre upp så drar vi alla nytta av det även utan att de installerat v3 laddarna och kablar. Elon själv har ju hintat om att även senare årsmodeller av S och X skall klara högre laddhastigheter än idag så frågan är om det är toppen eller kurvan vi pratar om då.
Sen låter det ju väldigt häftigt om v3 kan dela kapaciteten över alla laddare och inte bara mellan paren som idag, kommer öka genomströmningen.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 17:11
av frippan
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 17:15
av Verdi
Ok, men vilka bilar kommer kunna dra nytta av det?
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 17:17
av Pontus
Det måste ju provas. Hoppas på snabb uppgradering av befintliga laddare.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 17:18
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Ok, men vilka bilar kommer kunna dra nytta av det?
Personen det kommer från på Reddit sa att absolut inte tidiga S och X iaf, men frågan är om det är spekulation från hans sida som bygger på det Elon sagt tidigare om att ”sena” S och X kommer kunna dra nytta av v3 eller om det är någon ny information.
EDIT: Kollade igen och det var ”I was told” på att tidiga S/X säkert inte kommer ha stöd för det men att han inte vet något om senare årsmodeller.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 19:19
av frippan
Blir väl 05:00 svensk tid om jag räknat rätt

Re: V3
Postat: 06 mar 2019 20:10
av Pontus
9 timmar kvar...
Bara inte dom första kommer dit med SOC 50% eller mer

Re: V3
Postat: 06 mar 2019 20:12
av Pontus
Verdi skrev:
Ok, men vilka bilar kommer kunna dra nytta av det?
Är man väldigt positivt lagd kan man ju tänka att alla bilar kommer dra nytta av det då det blir kortare köer

Re: V3
Postat: 06 mar 2019 20:18
av frippan
Tycker att det skall bli riktigt spännande med detta släpp, om det nu nu stämmer att alla platser ger full fart hela tiden och om nu de kan leverera 200kW, då lär man knappt hinna iväg och köpa en kaffe innan det är dags att dra igen.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 21:04
av Pontus
frippan skrev:Tycker att det skall bli riktigt spännande med detta släpp, om det nu nu stämmer att alla platser ger full fart hela tiden och om nu de kan leverera 200kW, då lär man knappt hinna iväg och köpa en kaffe innan det är dags att dra igen.
200 kW ger 21,5 km/min i model 3 -> 20 mil på 10 min
Det skulle ju vara i nivå med att det nästan är onödigt att prata om att det tar lång tid att ladda på lång resorna

Re: V3
Postat: 06 mar 2019 21:09
av frippan
Får det till det så minskar ju även trycket på deras laddstolpar. De kommer nu nästan att öka sin kapacitet med 3-400% / Supercharger om man räknar in laddtid och att både a&b plats kan ladda med full hastighet.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 21:45
av OfarligTesla
Skall bli kul att se vad som händer, jag vågar nästan hoppas på en ökning på senare årsmodeller av S och X faktiskt (som kanske ger något även på v2), förmodligen mer blygsam än för nya modeller som kan tänkas komma men något iaf. Skall bli intressant oavsett. Senaste ryktena från källan som postades tidigare är att det finns inga planer på att konvertera befintliga v2 laddare i dagsläget då det inte finns ekonomi i det, så det blir endast nybyggda stationer ett tag.
EDIT: Kan också vara så att de använt v3 hårdvara på platser som öppnat nyligen men kör dem i v2 hastighet så länge. Han säger även att de kan lägga till v3 på platser där det redan finns v2 när de bygger ut.
EDIT2: Enligt samma person har tanken varit att halvera laddtiden för Model 3 mellan 20-80%, vad det innebär för andra modeller är oklart.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 21:49
av vigge50
Vi kanske ska vara glada att varken Markaryd eller Norrköping är fixad än, resa Malmö-Stockholm kan gå riktigt fort med V3.0 och en bil som klarar effekterna.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 22:33
av Pontus
OfarligTesla skrev:Skall bli kul att se vad som händer, jag vågar nästan hoppas på en ökning på senare årsmodeller av S och X faktiskt (som kanske ger något även på v2), förmodligen mer blygsam än för nya modeller som kan tänkas komma men något iaf. Skall bli intressant oavsett. Senaste ryktena från källan som postades tidigare är att det finns inga planer på att konvertera befintliga v2 laddare i dagsläget då det inte finns ekonomi i det, så det blir endast nybyggda stationer ett tag.
EDIT: Kan också vara så att de använt v3 hårdvara på platser som öppnat nyligen men kör dem i v2 hastighet så länge. Han säger även att de kan lägga till v3 på platser där det redan finns v2 när de bygger ut.
EDIT2: Enligt samma person har tanken varit att halvera laddtiden för Model 3 mellan 20-80%, vad det innebär för andra modeller är oklart.
model 3 ger ju max upp till 55% så kanske man kan få 200 kW upptill 40% eller så men att halvera tiden ända upp till 80% låter lite otroligt men skulle ju vara fantastiskt.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 22:40
av TiborBlomhall
Jag tror aktien kommer dyka i morgon.
Analytiker kommer bara se 200 kW - och jämföra mot Ionitys 250.
Att 200 fungerande kW är mer värda än framtida fantasi-250 är det ingen som bryr sig om.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 22:50
av Verdi
TiborBlomhall skrev:Jag tror aktien kommer dyka i morgon.
Analytiker kommer bara se 200 kW - och jämföra mot Ionitys 250.
Att 200 fungerande kW är mer värda än framtida fantasi-250 är det ingen som bryr sig om.
350 menar du?
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 23:05
av Pontus
Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Jag tror aktien kommer dyka i morgon.
Analytiker kommer bara se 200 kW - och jämföra mot Ionitys 250.
Att 200 fungerande kW är mer värda än framtida fantasi-250 är det ingen som bryr sig om.
350 menar du?
O nej nu dyker den ännu mer

Aktien är redan lågt nu tror jag. Kan säkert gå upp till 300 väldigt snart. Tänk på att Y event kommer snart.
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 23:06
av TeslaTissel
Pontus skrev:frippan skrev:Tycker att det skall bli riktigt spännande med detta släpp, om det nu nu stämmer att alla platser ger full fart hela tiden och om nu de kan leverera 200kW, då lär man knappt hinna iväg och köpa en kaffe innan det är dags att dra igen.
200 kW ger 21,5 km/min i model 3 -> 20 mil på 10 min
Det skulle ju vara i nivå med att det nästan är onödigt att prata om att det tar lång tid att ladda på lång resorna

Magnifique! Tänker mig utlandsresor, blir ännu mer lockande!
Sades det något om dessa generation 3 kommer att vara dyrare avgift på eller?
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 23:07
av taliz
Lär ju slita rätt bra på cellerna?
Re: V3
Postat: 06 mar 2019 23:07
av Pontus
TeslaTissel skrev:Pontus skrev:frippan skrev:Tycker att det skall bli riktigt spännande med detta släpp, om det nu nu stämmer att alla platser ger full fart hela tiden och om nu de kan leverera 200kW, då lär man knappt hinna iväg och köpa en kaffe innan det är dags att dra igen.
200 kW ger 21,5 km/min i model 3 -> 20 mil på 10 min
Det skulle ju vara i nivå med att det nästan är onödigt att prata om att det tar lång tid att ladda på lång resorna

Magnifique! Tänker mig utlandsresor, blir ännu mer lockande!
Sades det något om dessa generation 3 kommer att vara dyrare avgift på eller?
Avgiften blir ju mindre på de ställen där det kost per tid

Re: V3
Postat: 07 mar 2019 02:01
av Henrik Torphammar
taliz skrev:Lär ju slita rätt bra på cellerna?
Nej, absolut inte.