Sida 2 av 10

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 06 mar 2019 19:45
av anna__
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Det är jag också nyfiken på :)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 06 mar 2019 20:02
av Wahll
anna__ skrev:
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Det är jag också nyfiken på :)
Jag såg inget på min. Har endast hittat en kardborre tejp i bagaget som jag inte vet var den ska sittaBild

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 06 mar 2019 20:59
av Bjelke
Wahll skrev:
anna__ skrev:
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Det är jag också nyfiken på :)
Jag såg inget på min. Har endast hittat en kardborre tejp i bagaget som jag inte vet var den ska sittaBild
Det är den som håller fast motorn... :lol:

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 06 mar 2019 21:03
av Wahll
Bjelke skrev:
Wahll skrev:
anna__ skrev:
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Det är jag också nyfiken på :)
Jag såg inget på min. Har endast hittat en kardborre tejp i bagaget som jag inte vet var den ska sittaBild
Det är den som håller fast motorn... Bild
Aj då är det därför det är tomt fram nu då? Har den redan trillat ur. Skitbil. Bild

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 17:49
av default
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 18:00
av TeslaMartin
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 18:14
av default
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 19:10
av perre
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
Mina drogs på fakturan direkt så jag behöver inte få nån återbetalning. Det blir nog samma för dig. eller har du redan betalat en faktura?

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 19:17
av olarsson
Är inte draget på min leasingfaktura (DNB).

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 20:45
av Monark1954
default skrev:
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Jag har en kreditnota hos Tesla på den reservations och bokningspengar jag betalt in.
Tänkte använda den för vinterdäcken, vi får se om det lyckas.

Sixt har betalt in "ny" reservations och bokningsavgift då de övertog min bokning och jag behöver inte bry mej om deras betalningar mot Tesla.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 21:36
av mahulkp
default skrev:
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Ja det ska man få om man säger till om det. Utbetalas efter ca 3 veckor enligt Tesla.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 22:04
av default
mahulkp skrev:
default skrev:
TeslaMartin skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
De är dragna från slutfakturan. Står som 20’ före moms
Var lite otydlig, frågan gäller om man har valt företagsleasing
Ja det ska man få om man säger till om det. Utbetalas efter ca 3 veckor enligt Tesla.
Alltså det jag menade var om de sätter tillbaka det på kortet på själva leveransdagen eller hur det faktiskt går till. Jag förstår att man får tillbaka pengarna :) Det lär visa sig på måndag hur som helst!

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 22:06
av default
perre skrev:
default skrev:
Får man tillbaka reservation och bokningspengarna vid leverans?
Mina drogs på fakturan direkt så jag behöver inte få nån återbetalning. Det blir nog samma för dig. eller har du redan betalat en faktura?
Jag har betalt 25000 privat och bilen leasas av ett företag så de 25000 inbetalda kronorna vill jag ju såklart få tillbaka istället för att skänka dom till DNB och/eller leasingtagaren.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 22:44
av TeslaTissel
bolleboll skrev:
Daoops skrev:
Jag fick ett mail idag där dom hade lagt på 9180:- på köpeavtalet som inte funnits där tidigare på imn ännu ej levererade M3. Jag trodde kanske lite naivt att det ingick i grundpriset. Tänkte bara kolla så det här är något som händer alla?
Det är destinations- och dokumentavgiften de har lagt på. Alltså vad det kostar för för Tesla att registrera bilen i sverige och annan dokument som jag inte har full kolla på.
Jag blev också förvånad, men om man beställer en bil idag är det mera tydligt:
destinations- och dokumentavgift.JPG

Jag tror det stod någonstans på support-sidan (Tesla) det gäller att vara observant.
Bra att ta upp det så att fler ser det.

För övrigt tar jag det lugnt, har fått mail från Tesla och jag hittar inga överraskningar - än.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 22:50
av themax
Tillbaka till ämnet. Mycket smidig leveransupplevelse. Jag behövde ju inte be DM om mycket hjälp så hustrun fick snabbkurs. Alla bilar är precis nytvättade och därmed blöta – de levererar ut runt 50 bilar per dag i Stockholm.

I ”fixa-till-dealen” med de som tvättar bilarna ingår inte polering, så är man extrempetig ser man säkert nåt, men jag ska ändå lackskydda bilen inom kort så det löser sig. Autopiloten sparkade igång efter nån kilometer. Däcktrycksvarningen kom och försvann igen och i det mesta en bra leverans. Hade en dörrlist som var sned som påpekades (och fixades direkt) men inget mer.

Fick inte med typ-2-kabeln, men jag hade en känd Teslaanställd som DM som jag litar på när han sa att de var slut och att jag får hämta i Väsby senare. Ser inget direkt behov förrän vecka 16 då vi tänkte resa ner i Europa. Det finns i vissa bilar, så i det lotteriet drog jag nitlott idag, andra kan ha bättre tur.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 22:52
av Crappy
Har inte Tesla någon lista som ska prickas av, där man godkänner att man fått med allt?

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 23:00
av cederstock
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Japp, tyvärr en hel del repor. Syns extra mkt på svart. Förhoppningsvis kan de poleras bort

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 07 mar 2019 23:04
av bjelkeman
Crappy skrev:
Har inte Tesla någon lista som ska prickas av, där man godkänner att man fått med allt?
Denna kommer från u/Tesrella på Reddit.
https://docs.google.com/document/d/1gw1 ... sp=sharing

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 00:26
av MEL
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Jag var ganska noga med detta, framförallt att det inte fanns dammkorn eller liknande som letat sig in vid lackering (multi coat red). Bilen såg dock bra ut, i en vinkel upplevde jag att det på en liten yta, några cm i diameter, såg ut som lacken hade annan lyster. Jag påtalade detta och det dokumenterades i händelse att det skulle vara något bestående. Bilen ska in på Rosenbergs Inpol för Opti coat Pro lackskydd om någon vecka och enligt Johan där så är det sådant han får bort vid behandling. Jag har inte heller kunnat se det när jag granskat bilen efteråt, men med strålkastarljus i en viss vinkel så syntes det i uthämtningshallen. Annars har de nog generellt en utmaning att få i ordning alla bilar som står utomhus och väntar på leverans...

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 07:07
av andersjo
MEL skrev:
MikaelE skrev:
Ni som har hämtat ut, har ni hittat några repor/lackskador? Man har ju hört en del från USA, samt sett bilder på bilar som fraktats över utan skydd.
Jag var ganska noga med detta, framförallt att det inte fanns dammkorn eller liknande som letat sig in vid lackering (multi coat red). Bilen såg dock bra ut, i en vinkel upplevde jag att det på en liten yta, några cm i diameter, såg ut som lacken hade annan lyster. Jag påtalade detta och det dokumenterades i händelse att det skulle vara något bestående. Bilen ska in på Rosenbergs Inpol för Opti coat Pro lackskydd om någon vecka och enligt Johan där så är det sådant han får bort vid behandling. Jag har inte heller kunnat se det när jag granskat bilen efteråt, men med strålkastarljus i en viss vinkel så syntes det i uthämtningshallen. Annars har de nog generellt en utmaning att få i ordning alla bilar som står utomhus och väntar på leverans...
Låter precis som vad jag observerade på min röda vid uthämtningen. En liten yta framtill på huven för mig. Han som levererade var dock inte alls sugen på att notera något utan tyckte jag skulle ta bilder och maila in i efterhand. Hade även dåligt sittande list i bagageöppningen samt dåligt inpassning på den svarta plastdelen under bakre stötfångaren.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 07:47
av Bejje
bjelkeman skrev:
Crappy skrev:
Har inte Tesla någon lista som ska prickas av, där man godkänner att man fått med allt?
Denna kommer från u/Tesrella på Reddit.
https://docs.google.com/document/d/1gw1 ... sp=sharing
Just det, får de som reserverat tidigt och hämtar ut bilen i Sverige leksaksbilen också?
Verkar inte så, inte sett någon som nämnt det.

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 11:38
av Anekdot
Första inlägget på forumet (som jag dock följt i ca 3år) efter man blivit ny glad förstagångs elbil/Tesla-ägare :D

Hämtade ut vår M3 LR Vit 19” igår.
Leveransupplevelsen har dock mycket kvar att önska, det kändes mer som att de bara ville gå igenom de mest grundläggande och sedan bli av med en så fort som möjligt. Det var flera på kö i vänthallen så jag förstår kanske varför, men hoppades ändå på att få ”min halvtimme”, vilket blev ca 15-20min. Nåja, lite trist.

Jag påpekade även att ena bakdörren stod ut lite när den var stängd, alltså inte låg jämt med linjen på bilen som på andra sidan. Men hon hävdade att det var inom de godkända ramarna för ”felmarginal” eller nåt liknande. Hon sa att jag kunde ta en bild och skicka till ett service center i Stockholm om jag verkligen störde mig på det. (Hallå det är en helt ny bil, ska den inte vara felfri?)

Allt som allt, inte imponerad av leveranspersonal - men väldigt imponerad av bilen! Superskön och tyst att köra! Vilket j*kla drag också :lol:
Nu gäller det bara att lusläsa alla manualer så man förstår vad det är man köpt :)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 16:49
av anna__
:)

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 17:01
av taliz
Anekdot skrev:
Hämtade ut vår M3 LR Vit 19” igår.
Pics! Vit och 19" är precis vad jag siktar på, verkar inte så vanlig!

Re: Leveransupplevelse Model 3

Postat: 08 mar 2019 19:11
av Liibo
Någon av er som fått era teslor som bytte första tiden ni fick för att hämta den :)?

Fått en tid nästa fredag och har inte vinterdäck på :)