Sida 2 av 2

Re: Grus i maskineriet

Postat: 10 mar 2019 22:23
av PatrikS
Geni87 skrev:
PatrikS skrev:
Kan intyga om EGR... kostade mig över 3000 enbart att sota ur min egr... En ny kostar 9600 + arbete.
Plötsligt känns inte lite grus så farligt... Har redan idéer på Mud guards, antingen om jag köper eller försöker designa och skriva ut egna..
Ja EGR har varit en källa till många problem. Felkonstruktionen som tas upp i den här tråden är ju dock drivlineoberoende. :)
Fast din kommentar fick mig att tänka på två saker,

1. Lite grus är inte mycket mot problem med EGR-sensorn, drivlineberoende eller ej.
2. Jag har haft flera bilar med EGR-sensorer utan minsta strul med dom så det verkar vara koncentrerat till vissa märken.

Re: Grus i maskineriet

Postat: 10 mar 2019 22:58
av Geni87
PatrikS skrev:
Geni87 skrev:
PatrikS skrev:
Kan intyga om EGR... kostade mig över 3000 enbart att sota ur min egr... En ny kostar 9600 + arbete.
Plötsligt känns inte lite grus så farligt... Har redan idéer på Mud guards, antingen om jag köper eller försöker designa och skriva ut egna..
Ja EGR har varit en källa till många problem. Felkonstruktionen som tas upp i den här tråden är ju dock drivlineoberoende. :)
Fast din kommentar fick mig att tänka på två saker,

1. Lite grus är inte mycket mot problem med EGR-sensorn, drivlineberoende eller ej.
2. Jag har haft flera bilar med EGR-sensorer utan minsta strul med dom så det verkar vara koncentrerat till vissa märken.
1. Absolut, men "lite" grus tillsammans med fukt kan ju dock orsaka annat så som rost. Att det finns värre problem på andra bilar bör inte förhindra att Tesla fixar detta. :)
2. Samma här, har också haft flera bilar med EGR och har ej haft några problem. Kan säkert bero på märke men säkert också körstil och vanlig tur/otur.

Re: Grus i maskineriet

Postat: 10 mar 2019 23:38
av Teslaspolen
Fick söka mig till vad EGR betyder. Akronymer är jobbiga. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Re: Grus i maskineriet

Postat: 10 mar 2019 23:52
av Nicke Nyfiken
Teslaspolen skrev:
Fick söka mig till vad EGR betyder. Akronymer är jobbiga. ;)
EGR är inget en elbilsägare behöver bry sig om. ;)

Re: Grus i maskineriet

Postat: 10 mar 2019 23:54
av Geni87
Nicke Nyfiken skrev:
Teslaspolen skrev:
Fick söka mig till vad EGR betyder. Akronymer är jobbiga. ;)
EGR är inget en elbilsägare behöver bry sig om. ;)
Visst är det lustigt hur EGR:en letade sig in i en tråd om grus i en elbil. :lol:

Re: Grus i maskineriet

Postat: 11 mar 2019 06:57
av Jerker
Geni87 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Teslaspolen skrev:
Fick söka mig till vad EGR betyder. Akronymer är jobbiga. ;)
EGR är inget en elbilsägare behöver bry sig om. ;)
Visst är det lustigt hur EGR:en letade sig in i en tråd om grus i en elbil. :lol:
"The TCS syndrom" :D

Re: Grus i maskineriet

Postat: 11 mar 2019 11:58
av Bjelke
Jahapp.... Don't mention the grus. :lol:

Re: Grus i maskineriet

Postat: 11 mar 2019 14:42
av taliz
Det är ju inte så lite ”better the devil you know” över många Tesla-relaterade problem.
Att det är galet mkt mer problem med avgasbilar oroar inte folk, för man är van vid det.

Re: Grus i maskineriet

Postat: 11 mar 2019 16:39
av Gustafsson
Skräp där det inte ska finnas är typiskt för Roadstern som suger in allt som flyger omkring i sitt innersta - PEM:en, hindrande kylning av elektroniken som styr laddning och motor. Kräver ett större ingrepp för att rengöra, dammsuga, blåsa. Om man inte gör det ? Not an option...

Re: Grus i maskineriet

Postat: 11 mar 2019 17:01
av BoaNeo
Apropos farlige tre-bogstavs akronymer så led Porsche i 10-år af IMS (Intermediate Shaft Failure) på alle 986,987,996 og 997 (minus turbo og GT modellerne) som ramte hist og pist uden forklaring (fra Porsche ihvertfald), og resulterede i at ejerne måtte bekoste en komplet motor, ofte uden kompensation fra Porsche (Problemet opstår efter lang tids stilstand og rammer derfor oftest biler der ikke har kørt ret langt, men længe efter garantien er gået ud).

Så ja, alle biler har deres skavank(er), men grus er klart i den lettere ende at håndtere :)...

Dermed ikke sagt at det er ok.