Tesla dyr i Sverige

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av fth »

MDurante skrev:
Problemet om någon EU medlemsstat incentiverar med momsfria bilar kommer det innebära en rejäl ökning av exportering av bilar därifrån. Då kommer de säljade bilarna som fått incentiv användas i andra EU länder, något som blir helt fel. Norge är ju inte med i EU och kan således göra vad de vill med sina bilar, alla som köper där och avser exportera åker på moms och tull.
Ja, så är det ju förstås, och chansen att t.ex. Tyskland skulle godkänna momsfria Tesla i hela EU är väl lika med noll.

Samma problem finns iofs med alla nationella incitament, se bara på alla svenska miljöbilspremier som hamnade i Norge...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av bylund »

På nya bilar ska moms betals i landet bilen registreras in i. Men visst, många lätt begagnade bilar skulle nog exporteras vid låg moms.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
På nya bilar ska moms betals i landet bilen registreras in i. Men visst, många lätt begagnade bilar skulle nog exporteras vid låg moms.
Tror att Nederländerna har något system med momsfrihet genom skatteavdrag eller nåt. Dock inte fördjupat mig i det...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Pontus »

Men sänker man momsen på elbilar till 5% så kanske försäljningen i Sverige skulle öka så mycket att det uppväger den lägre skatten. Staten får in moms och slipper slitaget på våra vägar :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Wilson »

Det sjuka är ju att elbilar är ungefär lika billiga i Sverige som i Norge. För företag alltså. Subventionerna finns även här i Sverige, men man har gjort ett bra jobb när det gäller att dölja det för gemene man. Jag tror inte att många fler än vi som redan kör elbil känner till hur läget är.

En snikig manuell Volvo V60 D3 kostar i Norge från 471’NOK, och då får man ju vara väldigt fäst vid diesel för att inte välja en Model 3 LR AWD för 442’NOK,

Fast är man företagare i Sverige kan man faktiskt göra samma val. På teslakalkylen.com kan man hitta en exempelkalkyl på M3 LR AWD på 5730krmån omräknat till privat kostnad.
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 0009785728

Samma V60 som i exemplet ovan kostar här 322’SEK, men när jag justerar ingångsvärdena i teslakalkylen till att spegla Volvo landar kostnaden på 6498kr/mån. Alltså en större procentuell skillnad mot Norge, men så är det också en viss besparing i bränslekostnad inräknad i teslakalkylen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mati »

Helt korrekt. Folk har ingen aning hur förmånligt det är att företagsleasa en elbil. Jag har en kollega som är egenföretagare precis som jag. Han skaffade en V90 eller vad det nu är förra året. Kärran kostade ganska exakt en halv miljon och han lägger många tusenlappar i månaden på soppa och minst lika mycket på förmånen. Samtidigt säger han att han är avundsjuk på mig eftersom jag har råd med en elbil. Jag får inte ihop hans kalkyl. Jag är säker på att han betalar mer varje månad än vad jag gör. Jag har inga höga inkomster alls. Det är det låga förmånsvärdet (och billig el) som gör att jag har råd. Synd bara att det inte gäller för gemene man som inte kan skaffa förmånsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Mickep »

Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av hooked »

Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 864
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av juristen »

hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Orättvist, eftersom det är en stor förmån som bara erbjuds vissa. Det finns ingen rationell förklaring som jag kan se varför bara egna företagare ska kunna åtnjuta förmånen att kunna ha ett rimligt prissatt elbilsägande. Det vore väl mycket bättre om förmånerna kunde åtnjutas av alla, inte minst för miljön. Norge har ett klart bättre system på det sättet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

juristen skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Orättvist, eftersom det är en stor förmån som bara erbjuds vissa. Det finns ingen rationell förklaring som jag kan se varför bara egna företagare ska kunna åtnjuta förmånen att kunna ha ett rimligt prissatt elbilsägande. Det vore väl mycket bättre om förmånerna kunde åtnjutas av alla, inte minst för miljön. Norge har ett klart bättre system på det sättet.
Man måste komma ihåg att företaget äger bilen och att det betalas väldigt mycket skatt totalt med förmånsbeskattning arbetsgivaravgifter mm. För den enskilde är det förmånligt på kort sikt, på så sätt att man får köra en fin bil, men när förmånen upphör har man ju ingen bil längre,
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Xmag »

juristen skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Orättvist, eftersom det är en stor förmån som bara erbjuds vissa. Det finns ingen rationell förklaring som jag kan se varför bara egna företagare ska kunna åtnjuta förmånen att kunna ha ett rimligt prissatt elbilsägande. Det vore väl mycket bättre om förmånerna kunde åtnjutas av alla, inte minst för miljön. Norge har ett klart bättre system på det sättet.

Man behöver inte vara egenföretagare. Alla med en anställning kan, rent tekniskt, skaffa tjänstebil eller förmånsbil. Det är företagets bilpolicy som förmodligen sätter stopp för en bil som blir för dyr i inköp. Inget som inte borde gå att rätta till med, bra förhandling, lobbying, och nettolöneavdrag. Så orättvist är det bara mot pensionärer, studenter och arbetslösa. Men de köper nog inte så ofta nya bilar ändå.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mati »

Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Pontus »

hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Alla har rätt att göra det men efter som det är ett sätt att ta ut ersättning så kan man ju tycka att det är orättvist att dom som har denna möjligheten får betala mindre skatt på sin arbetsinsats. Det blir ju då så att en som bara kan ta ut ersättning i pengar för sitt arbete betalar mer skatt för samma arbete. Jag kan tillägga att jag har möjligheten till personalbil men tycker ändå inte att det är rättvist.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Har nog blivit vanligare senaste 10 åren.
Många som erbjuder ”personalbil” där det är kostnadsneutralt för företaget.
Just att det inte kostar företaget något är ju sånt man kan använda för att motivera det.

Sen betalar man som sagt en förmånsskatt, och tanken med den är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat.
Kostnadsneutrala förmånsbilar brukar dessutom ofta betyda bl.a. mindre pensionsinbetalningar.
Dvs det är långt ifrån säkert att man tjänar på det i slutänden, man måste räkna ordentligt... och där lurar nog många sig själva...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Varför blir det mindre skatt ? Missar jag något ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Jeppe_E »

Gustafsson skrev:
Varför blir det mindre skatt ? Missar jag något ?
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mati »

hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Det var precis det jag gjorde. Jag kan med gott samvete hävda att jag aldrig hade startat eget, utan istället sökt ett annat jobb, om det inte hade gett mig möjligheten att få köra elbil till en någorlunda rimlig månadspeng. Min totalekonomi har knappast blivit bättre sedan jag har blivit egenföretagare. Men som anställd hade jag kört privatägd dieselbil idag. Man får välja och prioritera vad man anser är viktigare. Trygg inkomst och stinkande dieselkärra eller otrygghet och elbil. De flesta skulle nog välja det första alternativet. För man kan väl knappast kräva eller påstå att alla har möjlighet och rätt förutsättningar att starta eget. Det är lika befängt som att påstå att alla kan lära sig att spela piano eller springa en maraton. Och om det nu är ett överordnat mål att samhället ska bli fossilfritt så anser jag att det är tämligen konstigt att man inte underlättar för största delen av befolkningen att uppnå det målet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av DSV »

Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Varför blir det mindre skatt ? Missar jag något ?
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Njae det är väl möjligen mindre skatt för att man får mindre i lön men någon direkt skattefördel är det väl inte med nettolöneavdrag mot bruttolöneavdrag. Däremot upprätthåller man pension och sgi som kan bli lidande om man sänker bruttolönen
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Legato »

DSV skrev:
Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Varför blir det mindre skatt ? Missar jag något ?
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Njae det är väl möjligen mindre skatt för att man får mindre i lön men någon direkt skattefördel är det väl inte med nettolöneavdrag mot bruttolöneavdrag. Däremot upprätthåller man pension och sgi som kan bli lidande om man sänker bruttolönen
Samt lönebaserat utdelningsutrymme om man är egenföretagare...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av DSV »

mati skrev:
hooked skrev:
Mickep skrev:
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Det var precis det jag gjorde. Jag kan med gott samvete hävda att jag aldrig hade startat eget, utan istället sökt ett annat jobb, om det inte hade gett mig möjligheten att få köra elbil till en någorlunda rimlig månadspeng. Min totalekonomi har knappast blivit bättre sedan jag har blivit egenföretagare. Men som anställd hade jag kört privatägd dieselbil idag. Man får välja och prioritera vad man anser är viktigare. Trygg inkomst och stinkande dieselkärra eller otrygghet och elbil. De flesta skulle nog välja det första alternativet. För man kan väl knappast kräva eller påstå att alla har möjlighet och rätt förutsättningar att starta eget. Det är lika befängt som att påstå att alla kan lära sig att spela piano eller springa en maraton. Och om det nu är ett överordnat mål att samhället ska bli fossilfritt så anser jag att det är tämligen konstigt att man inte underlättar för största delen av befolkningen att uppnå det målet.
Tycker också det känns lite orättvist men frågan är om det inte ger flest elbilar i trafik per skattekrona. Räknar man om den subventionen som ges för tre år (vanliga förmånsbilsperioden innan den glider ut på privatmarknaden) så blir det inte så mycket pengar per bil. Fördelen är ju att man på detta vis uppmuntrar företag att stå för en del av kostnaden. Bilen är ju fortfarande dyr, bara att man i mindre utsträckning betalar den med privata skattade pengar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mati »

Det är säkert sant, och jag håller med när det gäller matematiken bakom ditt resonemang. Men för gemene man ändrar det inte faktumet att det känns orättvist. Och säg att jag som privatbilist vill köpa en elbil, men jag har inte råd. Då måste jag nu alltså forsätta köra fossilbil och vänta minst tre år tills förmånsbilarna har hunnit komma ut på begagnatmarknaden. Så har man kanske tur och hittar en som inte är för dyr. Bland de få som inte har gått till Norge vill säga. Nu ska jag inte kasta sten i glashuset, för jag tillhör ju själv den skaran som sålde sin Tesla till en norrman. (Men det berodde knappast på att jag fick så otroligt bra betalt utan snarare pga att ingen i Sverige ville köpa den.)
Oavsett så är tre år gamla elbilar fortfarande väldigt dyra och/eller mycket svåra att få tag i. Så frågan är om det verkligen ger så många fler elbilar i trafik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av DSV »

Inget som hindrar att det både är rationellt och orättvist på samma gång ;) Fast jag kan leva med viss orättvisa om det ger snabbare resultat för att rädda klimatet.
På min bil gissar jag förmånsvärdet är typ 6000 längre än det borde vara. På 36mån med 50% marginalskatt så är det 108000 i förlorade skatteintäkter. Hade jag fått motsvarande subvention om jag köpt bilen privat så hade jag fortfarande inte förmått mig punga ut resterande 900000.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av mati »

Helt sant. Men kanske är en Tesla inte riktigt representativ heller. Få har råd med en så pass dyr bil, oavsett hur mycket staten bidrar med. Jag brukar säga att vår e-Golf är den billigaste bilen vi någonsin har haft. Och det är naturligtvis med tanke på det låga förmånsvärdet på drygt 2000kr/månad med den löjligt låga elförbrukningen som extra bonus. Det går nästan inte att ha en billigare bil i den klassen. Men som privatköp hade e-Golfen inte varit något vettigt alternativ ändå eftersom fossilvarianterna är billigare för privatbillister. Och det är inte bra. För just de lite mindre bilarna köps oftast av privatpersoner och inte så mycket av företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Xmag »

mati skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Jo så kan det vara, men det är inte statens fel utan respektive bolags policy.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla dyr i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Jeppe_E skrev:
Gustafsson skrev:
Varför blir det mindre skatt ? Missar jag något ?
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Ja, jo, jag gör ju nettolöneavdrag för mina förmånsbilar, vilket gör att jag inte förmånsbeskattas för dem men nettolöneavdrag ändrar inte din lönesumma väl ? Visserligen går ju en del av lönen åt direkt till att betala företaget för förmånen att ha bil, men det betyder ju att du får samma lön på pappret (och skatt) men betalar tillbaka motsvarande förmånen med dina skattade pengar. Den disponibla inkomsten blir ju mindre, men det är inte den man skattar för. Om du istället förhandlar dig till en förmånsbil, men får lägre lön så får du ju mindre skatt på lön men måste ta upp förmånen till beskattning istället. Samma sak, men med nettolöneavdrag får du ju förmånerna enligt ovan vilket är bra i vissa situationer således. Förstår alltså fortfarande inte vari en evt skattelättnad skulle ligga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar