Problemet om någon EU medlemsstat incentiverar med momsfria bilar kommer det innebära en rejäl ökning av exportering av bilar därifrån. Då kommer de säljade bilarna som fått incentiv användas i andra EU länder, något som blir helt fel. Norge är ju inte med i EU och kan således göra vad de vill med sina bilar, alla som köper där och avser exportera åker på moms och tull.
Ja, så är det ju förstås, och chansen att t.ex. Tyskland skulle godkänna momsfria Tesla i hela EU är väl lika med noll.
Samma problem finns iofs med alla nationella incitament, se bara på alla svenska miljöbilspremier som hamnade i Norge...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Men sänker man momsen på elbilar till 5% så kanske försäljningen i Sverige skulle öka så mycket att det uppväger den lägre skatten. Staten får in moms och slipper slitaget på våra vägar
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det sjuka är ju att elbilar är ungefär lika billiga i Sverige som i Norge. För företag alltså. Subventionerna finns även här i Sverige, men man har gjort ett bra jobb när det gäller att dölja det för gemene man. Jag tror inte att många fler än vi som redan kör elbil känner till hur läget är.
En snikig manuell Volvo V60 D3 kostar i Norge från 471’NOK, och då får man ju vara väldigt fäst vid diesel för att inte välja en Model 3 LR AWD för 442’NOK,
Fast är man företagare i Sverige kan man faktiskt göra samma val. På teslakalkylen.com kan man hitta en exempelkalkyl på M3 LR AWD på 5730krmån omräknat till privat kostnad. https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 0009785728
Samma V60 som i exemplet ovan kostar här 322’SEK, men när jag justerar ingångsvärdena i teslakalkylen till att spegla Volvo landar kostnaden på 6498kr/mån. Alltså en större procentuell skillnad mot Norge, men så är det också en viss besparing i bränslekostnad inräknad i teslakalkylen.
Helt korrekt. Folk har ingen aning hur förmånligt det är att företagsleasa en elbil. Jag har en kollega som är egenföretagare precis som jag. Han skaffade en V90 eller vad det nu är förra året. Kärran kostade ganska exakt en halv miljon och han lägger många tusenlappar i månaden på soppa och minst lika mycket på förmånen. Samtidigt säger han att han är avundsjuk på mig eftersom jag har råd med en elbil. Jag får inte ihop hans kalkyl. Jag är säker på att han betalar mer varje månad än vad jag gör. Jag har inga höga inkomster alls. Det är det låga förmånsvärdet (och billig el) som gör att jag har råd. Synd bara att det inte gäller för gemene man som inte kan skaffa förmånsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Orättvist, eftersom det är en stor förmån som bara erbjuds vissa. Det finns ingen rationell förklaring som jag kan se varför bara egna företagare ska kunna åtnjuta förmånen att kunna ha ett rimligt prissatt elbilsägande. Det vore väl mycket bättre om förmånerna kunde åtnjutas av alla, inte minst för miljön. Norge har ett klart bättre system på det sättet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Orättvist, eftersom det är en stor förmån som bara erbjuds vissa. Det finns ingen rationell förklaring som jag kan se varför bara egna företagare ska kunna åtnjuta förmånen att kunna ha ett rimligt prissatt elbilsägande. Det vore väl mycket bättre om förmånerna kunde åtnjutas av alla, inte minst för miljön. Norge har ett klart bättre system på det sättet.
Man måste komma ihåg att företaget äger bilen och att det betalas väldigt mycket skatt totalt med förmånsbeskattning arbetsgivaravgifter mm. För den enskilde är det förmånligt på kort sikt, på så sätt att man får köra en fin bil, men när förmånen upphör har man ju ingen bil längre,
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Orättvist, eftersom det är en stor förmån som bara erbjuds vissa. Det finns ingen rationell förklaring som jag kan se varför bara egna företagare ska kunna åtnjuta förmånen att kunna ha ett rimligt prissatt elbilsägande. Det vore väl mycket bättre om förmånerna kunde åtnjutas av alla, inte minst för miljön. Norge har ett klart bättre system på det sättet.
Man behöver inte vara egenföretagare. Alla med en anställning kan, rent tekniskt, skaffa tjänstebil eller förmånsbil. Det är företagets bilpolicy som förmodligen sätter stopp för en bil som blir för dyr i inköp. Inget som inte borde gå att rätta till med, bra förhandling, lobbying, och nettolöneavdrag. Så orättvist är det bara mot pensionärer, studenter och arbetslösa. Men de köper nog inte så ofta nya bilar ändå.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Alla har rätt att göra det men efter som det är ett sätt att ta ut ersättning så kan man ju tycka att det är orättvist att dom som har denna möjligheten får betala mindre skatt på sin arbetsinsats. Det blir ju då så att en som bara kan ta ut ersättning i pengar för sitt arbete betalar mer skatt för samma arbete. Jag kan tillägga att jag har möjligheten till personalbil men tycker ändå inte att det är rättvist.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Har nog blivit vanligare senaste 10 åren.
Många som erbjuder ”personalbil” där det är kostnadsneutralt för företaget.
Just att det inte kostar företaget något är ju sånt man kan använda för att motivera det.
Sen betalar man som sagt en förmånsskatt, och tanken med den är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat.
Kostnadsneutrala förmånsbilar brukar dessutom ofta betyda bl.a. mindre pensionsinbetalningar.
Dvs det är långt ifrån säkert att man tjänar på det i slutänden, man måste räkna ordentligt... och där lurar nog många sig själva...
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Det var precis det jag gjorde. Jag kan med gott samvete hävda att jag aldrig hade startat eget, utan istället sökt ett annat jobb, om det inte hade gett mig möjligheten att få köra elbil till en någorlunda rimlig månadspeng. Min totalekonomi har knappast blivit bättre sedan jag har blivit egenföretagare. Men som anställd hade jag kört privatägd dieselbil idag. Man får välja och prioritera vad man anser är viktigare. Trygg inkomst och stinkande dieselkärra eller otrygghet och elbil. De flesta skulle nog välja det första alternativet. För man kan väl knappast kräva eller påstå att alla har möjlighet och rätt förutsättningar att starta eget. Det är lika befängt som att påstå att alla kan lära sig att spela piano eller springa en maraton. Och om det nu är ett överordnat mål att samhället ska bli fossilfritt så anser jag att det är tämligen konstigt att man inte underlättar för största delen av befolkningen att uppnå det målet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Njae det är väl möjligen mindre skatt för att man får mindre i lön men någon direkt skattefördel är det väl inte med nettolöneavdrag mot bruttolöneavdrag. Däremot upprätthåller man pension och sgi som kan bli lidande om man sänker bruttolönen
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Njae det är väl möjligen mindre skatt för att man får mindre i lön men någon direkt skattefördel är det väl inte med nettolöneavdrag mot bruttolöneavdrag. Däremot upprätthåller man pension och sgi som kan bli lidande om man sänker bruttolönen
Samt lönebaserat utdelningsutrymme om man är egenföretagare...
Borde sätta upp en poll om det är orättvist att företag kan få tag i elbil så mycket förmånliga än gemene man.
Då har man ett frikort att vara bitter och avundssjuk.
Vaddå orättvist? Det är risk/reward att starta företag och fritt fram för alla att göra så. Det handlar om ambition, drivkraft och vilja. Inget kommer gratis och vill man så kan man. Är det så att man tycker det verkar bra med förmånsbil så får man slita hårt och starta ett bolag, då kan man också anskaffa en bil på bolaget.
Det var precis det jag gjorde. Jag kan med gott samvete hävda att jag aldrig hade startat eget, utan istället sökt ett annat jobb, om det inte hade gett mig möjligheten att få köra elbil till en någorlunda rimlig månadspeng. Min totalekonomi har knappast blivit bättre sedan jag har blivit egenföretagare. Men som anställd hade jag kört privatägd dieselbil idag. Man får välja och prioritera vad man anser är viktigare. Trygg inkomst och stinkande dieselkärra eller otrygghet och elbil. De flesta skulle nog välja det första alternativet. För man kan väl knappast kräva eller påstå att alla har möjlighet och rätt förutsättningar att starta eget. Det är lika befängt som att påstå att alla kan lära sig att spela piano eller springa en maraton. Och om det nu är ett överordnat mål att samhället ska bli fossilfritt så anser jag att det är tämligen konstigt att man inte underlättar för största delen av befolkningen att uppnå det målet.
Tycker också det känns lite orättvist men frågan är om det inte ger flest elbilar i trafik per skattekrona. Räknar man om den subventionen som ges för tre år (vanliga förmånsbilsperioden innan den glider ut på privatmarknaden) så blir det inte så mycket pengar per bil. Fördelen är ju att man på detta vis uppmuntrar företag att stå för en del av kostnaden. Bilen är ju fortfarande dyr, bara att man i mindre utsträckning betalar den med privata skattade pengar.
Det är säkert sant, och jag håller med när det gäller matematiken bakom ditt resonemang. Men för gemene man ändrar det inte faktumet att det känns orättvist. Och säg att jag som privatbilist vill köpa en elbil, men jag har inte råd. Då måste jag nu alltså forsätta köra fossilbil och vänta minst tre år tills förmånsbilarna har hunnit komma ut på begagnatmarknaden. Så har man kanske tur och hittar en som inte är för dyr. Bland de få som inte har gått till Norge vill säga. Nu ska jag inte kasta sten i glashuset, för jag tillhör ju själv den skaran som sålde sin Tesla till en norrman. (Men det berodde knappast på att jag fick så otroligt bra betalt utan snarare pga att ingen i Sverige ville köpa den.)
Oavsett så är tre år gamla elbilar fortfarande väldigt dyra och/eller mycket svåra att få tag i. Så frågan är om det verkligen ger så många fler elbilar i trafik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Inget som hindrar att det både är rationellt och orättvist på samma gång Fast jag kan leva med viss orättvisa om det ger snabbare resultat för att rädda klimatet.
På min bil gissar jag förmånsvärdet är typ 6000 längre än det borde vara. På 36mån med 50% marginalskatt så är det 108000 i förlorade skatteintäkter. Hade jag fått motsvarande subvention om jag köpt bilen privat så hade jag fortfarande inte förmått mig punga ut resterande 900000.
Helt sant. Men kanske är en Tesla inte riktigt representativ heller. Få har råd med en så pass dyr bil, oavsett hur mycket staten bidrar med. Jag brukar säga att vår e-Golf är den billigaste bilen vi någonsin har haft. Och det är naturligtvis med tanke på det låga förmånsvärdet på drygt 2000kr/månad med den löjligt låga elförbrukningen som extra bonus. Det går nästan inte att ha en billigare bil i den klassen. Men som privatköp hade e-Golfen inte varit något vettigt alternativ ändå eftersom fossilvarianterna är billigare för privatbillister. Och det är inte bra. För just de lite mindre bilarna köps oftast av privatpersoner och inte så mycket av företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är en sanning med modifikation. Jag har under alla mina anställningsår som systemutvecklare och utvecklingsingenjör aldrig haft möjlighet att få en förmånsbil. Oftast är det bara chefer och andra högre befattningar som får sånt. Inte vanliga knegare.
Mina bilar fick jag vackert köpa själv.
Jo så kan det vara, men det är inte statens fel utan respektive bolags policy.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Nettolöneavdrag finns det något som heter. Innebär att du minskar din disponibla inkomst och därmed betalar mindre skatt. Speciellt förmånligt för de som tjänar över brytpunkten för statlig inkomstskatt.
Ja, jo, jag gör ju nettolöneavdrag för mina förmånsbilar, vilket gör att jag inte förmånsbeskattas för dem men nettolöneavdrag ändrar inte din lönesumma väl ? Visserligen går ju en del av lönen åt direkt till att betala företaget för förmånen att ha bil, men det betyder ju att du får samma lön på pappret (och skatt) men betalar tillbaka motsvarande förmånen med dina skattade pengar. Den disponibla inkomsten blir ju mindre, men det är inte den man skattar för. Om du istället förhandlar dig till en förmånsbil, men får lägre lön så får du ju mindre skatt på lön men måste ta upp förmånen till beskattning istället. Samma sak, men med nettolöneavdrag får du ju förmånerna enligt ovan vilket är bra i vissa situationer således. Förstår alltså fortfarande inte vari en evt skattelättnad skulle ligga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16