En tanke som slog mig är att det sannolikt skulle vara mycket lätt att bygga en motsvarande adapter för amerikanska bilar.
Det finns kanske inte så stort intresse för Tesla att underlätta gråimport av USA-bilar till Europa, men beroende på hur mycket elektronik och intelligens som adaptern innehåller så kanske någon tredjepartstillverkar skulle kunna bygga en?
Bilderna på Europa-adaptern får iaf mig att tro att det i huvudsak är en "dum" adapter och att all intelligens hanteras av bilen, det borde göra adaptern mycket enkel, och därmed lätt att kopiera för tredjepart.
Amerikanska Tesla har ju hittills varit ganska oanvändbara i Europa, men med en CCS-adapter så öppnas ju nya möjligheter.
/fth
Jo, men Chademo har de ju kunnat ladda på. SuC är väl fortfarande omöjligt?
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Menar du fysiskt eller protokoll etc?
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
amerikansk och europeisk CCS är inte likadana, så det lär inte funka.
Menar du fysiskt eller protokoll etc?
Det fysiska skulle alltså lösas med en "piratadapter" enligt mitt tidigare inlägg, dvs en adapter som har en CCS-ingång i ena änden och en amerikansk Tesla-kontakt i andra, dvs samma funktionalitet som Teslas europeiska CCS-adapter fast med annan "utgång".
Detta förutsätter ju att den "mjuka" delen är identisk, och jag har bestämt för mig att CCS använder samma protokoll, handskakning etc oavsett vilken fysisk kontakt som används?
/fth
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jag menar fysisk. Jag hade nog inte vågat mig på en piratadapter. Vad händer om tex bilen och/eller hela laddstolpen börjar brinna pga den? Då blir det nog dyrt.
Ja, det förstås, även om det som sagt sannolikt bara är en mekanisk mappning mellan pinnar.
Tesla borde tillverka officiella adapters för alla varianter, CCS US och EU till Tesla EU, Tesla US samt kina GB, dvs sex olika adapters om jag tänker rätt.
Tänk vilken reklam när första Teslan kör jorden runt på SuC
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options