Volkswagen ID. ROOMZZ

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Men... de har ju missat att leverera historiskt. Så varför förutsätter ni nu att de skall göra det i tid?
Deras tidigare elbilar har blivit rejält försenade. Trots att de givetvis "säkrat" volymer även då.
Kort sagt finns det inga garantier, oavsett om det är VW eller nån annan.

Det är så tröttsamt att se att folk låter sig luras igen och igen och igen. "Jo men om 2 år så, då ska ni se!".
Samma problem finns i energisektorn runt kärnkraft. "GenIV löser alla problem, om några år finns det!".

Med det sagt hoppas och tror jag ändå att VW skall komma igång med massproduktion av ID inom kort. Men jag känner mig ganska säker på att det kommer drabbas av fördröjningar och fördyrningar, tyvärr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Walker »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.
Rätta mig gärna om jag har fel: men en orsak till att det är lång väntan på Kia är att LG inte kan leverera tillräckligt med batterier....
Vilka ska leverera batterier till ID?
LG.... :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Men... de har ju missat att leverera historiskt. Så varför förutsätter ni nu att de skall göra det i tid?
Deras tidigare elbilar har blivit rejält försenade. Trots att de givetvis "säkrat" volymer även då.
Kort sagt finns det inga garantier, oavsett om det är VW eller nån annan.

Det är så tröttsamt att se att folk låter sig luras igen och igen och igen. "Jo men om 2 år så, då ska ni se!".
Samma problem finns i energisektorn runt kärnkraft. "GenIV löser alla problem, om några år finns det!".

Med det sagt hoppas och tror jag ändå att VW skall komma igång med massproduktion av ID inom kort. Men jag känner mig ganska säker på att det kommer drabbas av fördröjningar och fördyrningar, tyvärr.
Klart det inte finns några garantier, det har jag inte påstått heller. Men bara med tanke på vilka pengar som är inblandade för MEB kan man vara säker på att VW iaf anstränger sig för att kunna leverera. Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det. Men självklart är det ju så att VW tillsammans med sina leverantörer har planer för vilka volymer det behöver investeras för och när, frågan är om de gissar rätt angående hur efterfrågan utvecklar sig. Det är det som är en av de svårare bitarna. :)

Man kan inte bara titta på hur det har sett ut historiskt när man försöker sia om framtiden, förutsättingarna kan ändras. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Headline »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Men... de har ju missat att leverera historiskt. Så varför förutsätter ni nu att de skall göra det i tid?
Deras tidigare elbilar har blivit rejält försenade. Trots att de givetvis "säkrat" volymer även då.
Kort sagt finns det inga garantier, oavsett om det är VW eller nån annan.

Det är så tröttsamt att se att folk låter sig luras igen och igen och igen. "Jo men om 2 år så, då ska ni se!".
Samma problem finns i energisektorn runt kärnkraft. "GenIV löser alla problem, om några år finns det!".

Med det sagt hoppas och tror jag ändå att VW skall komma igång med massproduktion av ID inom kort. Men jag känner mig ganska säker på att det kommer drabbas av fördröjningar och fördyrningar, tyvärr.
Klart det inte finns några garantier, det har jag inte påstått heller. Men bara med tanke på vilka pengar som är inblandade för MEB kan man vara säker på att VW iaf anstränger sig för att kunna leverera. Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det. Men självklart är det ju så att VW tillsammans med sina leverantörer har planer för vilka volymer det behöver investeras för och när, frågan är om de gissar rätt angående hur efterfrågan utvecklar sig. Det är det som är en av de svårare bitarna. :)

Man kan inte bara titta på hur det har sett ut historiskt när man försöker sia om framtiden, förutsättingarna kan ändras. :)
"Volkswagen will source its battery cells from either LG Chem or Samsung; the company says having two options will avoid production slowdowns if there's a supply issue."

https://www.cnet.com/roadshow/news/volk ... CAD7f780fb

Sen är ju allt relativt, efterfrågan kan bli mycket större än förväntat och även om det blir Kia/Hyundai effekter så lär det bli på en betydligt högre nivå i producerat antal.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Stevvee »

Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Nope passat generellt har genom alla år haft långa levtider (7-14 månader)och inte enbart för GTE (fast det blev ju ett skämt när folk som beställt dom blev uppringda och fick byta till diesel istället)
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Headline »

Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Headline skrev:
Är övertygad om att VW jobbar med detta och att de inte behöver släppa detaljinformation som verkar efterfrågas här.

Jobbar själv inom fordonsindustrin och jag skulle bli otroligt förvånad om VW inte kommer leverera. Här vill jag påstå att det är stor skillnad på de klassiska biltillverkarna och Tesla.
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Nope passat generellt har genom alla år haft långa levtider (7-14 månader)och inte enbart för GTE (fast det blev ju ett skämt när folk som beställt dom blev uppringda och fick byta till diesel istället)
Vi kan ju hålla på fram och tillbaka i frågan. I slutet av dagen killgissar vi ändå allihop. Jag släpper härmed detta och väntar nyfiket på utfallet.

Fast jag har rätt! :D :lol:
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Stevvee »

Headline skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Stevvee skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
VW har ju exempelvis alltid haft problem med leveranser på Passat som ibland skenat iväg över 1 år så VW har ju en meritlista för att inte leverera.
Hur bra de lyckats hänger ju mycket på hur bra de lyckats förutspå efterfrågan, något de inte lyckades så bra med för Passat GTE (som jag antar du syftar på). Förhoppningsvis har de lärt sig något. Det här med förhandsbokningar av bilmodeller är väl ett typexempel på försök att uppskatta efterfrågan.
Nope passat generellt har genom alla år haft långa levtider (7-14 månader)och inte enbart för GTE (fast det blev ju ett skämt när folk som beställt dom blev uppringda och fick byta till diesel istället)
Vi kan ju hålla på fram och tillbaka i frågan. I slutet av dagen killgissar vi ändå allihop. Jag släpper härmed detta och väntar nyfiket på utfallet.

Fast jag har rätt! :D :lol:
Ja så är det ! Men historiken är svår att bli av med.

Jag killgissar att det går åt skogen med leveranser precis som det gick åt skogen med GTE Bild hörs närmare och ser hur det blev Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det.
De naiva är nog de som tror att bara för att VW är stora så löser sig allt.
Det spelar ingen roll hur många hundratals miljarder det är fråga om.
Många verkar nämligen lägga sina ägg i samma korg som övriga. LG Chem, Samsung SDI och/eller CATL.
Dessa bolag är medvetna om att de sitter i en väldigt bra sits förhandlingsmässigt. Missar de att leverera till 100% so what? Biltillverkarna har inte mycket att välja på än att acceptera läget.

Att VW inte bygger eget tycker jag är ett tydligt tecken på att de inte förstår utmaningen riktigt. Alternativt att de är desperata, de kan inte vänta på att få färdig egen tillverkning.
Med de volymer det är frågan om är det ju ganska självklart att det lönar sig att ”insourca”. VW tillverkar ju tex sina egna motorer av en anledning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Vissa verkar vilja få det till att VW är så naiva att det tror att de utan ansträngning kommer kunna köpa tillräckligt med battericeller hux flux när de behöver det.
De naiva är nog de som tror att bara för att VW är stora så löser sig allt.
Det spelar ingen roll hur många hundratals miljarder det är fråga om.
Många verkar nämligen lägga sina ägg i samma korg som övriga. LG Chem, Samsung SDI och/eller CATL.
Dessa bolag är medvetna om att de sitter i en väldigt bra sits förhandlingsmässigt. Missar de att leverera till 100% so what? Biltillverkarna har inte mycket att välja på än att acceptera läget.

Att VW inte bygger eget tycker jag är ett tydligt tecken på att de inte förstår utmaningen riktigt. Alternativt att de är desperata, de kan inte vänta på att få färdig egen tillverkning.
Med de volymer det är frågan om är det ju ganska självklart att det lönar sig att ”insourca”. VW tillverkar ju tex sina egna motorer av en anledning...
Som sagt, alla här analyserar på olika sätt kombinerat med sina egna killgissningar. Vi får se hur det blir. :)

För övrigt så är det bara BYD som tillverkar egna battericeller. Även Tesla har alla ägg i samma korg (Panasonic), som ju verkar ha problem med att komma upp i kapaciteten det investerades för. Vem som äger byggnaden som leverantörens maskiner står i spelar mindre roll i det här sammanhanget.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Men självklart är det ju så att VW tillsammans med sina leverantörer har planer för vilka volymer det behöver investeras för och när, frågan är om de gissar rätt angående hur efterfrågan utvecklar sig. Det är det som är en av de svårare bitarna. :)
Efterfrågan är relativ till priset och vem sätter priset om inte VW själva. Så jag vill säga val istället för gissning. Tror inte den grundläggande efterfrågan vad gäller elbilar i sig är något man behöver fundera över i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Även Tesla har alla ägg i samma korg (Panasonic), som ju verkar ha problem med att komma upp i kapaciteten det investerades för. Vem som äger byggnaden som leverantörens maskiner står i spelar mindre roll i det här sammanhanget.
De är samarbetspartner. Tesla har garanterat full insyn i hela tillverkningen.
Som vanligt listigt av Tesla. De behövde komma igång med tillverkning av celler snabbt i stor skala och involverade därför panasonic som ju är erkänt duktiga på detta.
Nu när det är dags för nästa fabrik, i Kina, har de dessa erfarenheter att bygga på. Därför är panasonic inte nödvändigtvis särskilt viktiga framöver.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Men självklart är det ju så att VW tillsammans med sina leverantörer har planer för vilka volymer det behöver investeras för och när, frågan är om de gissar rätt angående hur efterfrågan utvecklar sig. Det är det som är en av de svårare bitarna. :)
Efterfrågan är relativ till priset och vem sätter priset om inte VW själva. Så jag vill säga val istället för gissning. Tror inte den grundläggande efterfrågan vad gäller elbilar i sig är något man behöver fundera över i dagsläget.
Nu kan de ju inte helt fritt bara sätta ett pris för att dopa efterfrågan om de också vill tjäna pengar, någon minimumgräns finns ju. Så hur ser den årliga grundläggande efterfrågan ut för tillfället i Europa? :) 1, 2, 3, 4, 5 miljoner elbilar? Självklart är det något man behöver fundera på när det ska investeras mångmiljardbelopp på saker som har ledtider på flera år. Att efterfrågan är hög är vi nog alla överens om, men att kvantifiera "hög" är nog svårare. Skulle alla som idag köper en Golf köpa en ID om priset för var detsamma för motsvarande variant? Jag är inte så säker jag.
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Även Tesla har alla ägg i samma korg (Panasonic), som ju verkar ha problem med att komma upp i kapaciteten det investerades för. Vem som äger byggnaden som leverantörens maskiner står i spelar mindre roll i det här sammanhanget.
De är samarbetspartner. Tesla har garanterat full insyn i hela tillverkningen.
Som vanligt listigt av Tesla. De behövde komma igång med tillverkning av celler snabbt i stor skala och involverade därför panasonic som ju är erkänt duktiga på detta.
Nu när det är dags för nästa fabrik, i Kina, har de dessa erfarenheter att bygga på. Därför är panasonic inte nödvändigtvis särskilt viktiga framöver.
Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.

Men nu är vi off-topic. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Nu kan de ju inte helt fritt bara sätta ett pris för att dopa efterfrågan om de också vill tjäna pengar, någon minimumgräns finns ju. Så hur ser den årliga grundläggande efterfrågan ut för tillfället i Europa? :) 1, 2, 3, 4, 5 miljoner elbilar? Självklart är det något man behöver fundera på när det ska investeras mångmiljardbelopp på saker som har ledtider på flera år. Att efterfrågan är hög är vi nog alla överens om, men att kvantifiera "hög" är nog svårare. Skulle alla som idag köper en Golf köpa en ID om priset för var detsamma för motsvarande variant? Jag är inte så säker jag.
Visst, de måste även tjäna pengar. Men jag tror att spelrummet är ganska stort om batterierna ens är i närheten av $100/kWh.

När det gäller efterfrågan vet jag inte om man måste kvantifiera "hög". Det finns gissningsvis en gräns för hur många elbilar VW kan producera de närmsta åren oberoende av batteriproduktionen och deras vilja och jag tror att "hög" är mycket större än den gränsen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Nu kan de ju inte helt fritt bara sätta ett pris för att dopa efterfrågan om de också vill tjäna pengar, någon minimumgräns finns ju. Så hur ser den årliga grundläggande efterfrågan ut för tillfället i Europa? :) 1, 2, 3, 4, 5 miljoner elbilar? Självklart är det något man behöver fundera på när det ska investeras mångmiljardbelopp på saker som har ledtider på flera år. Att efterfrågan är hög är vi nog alla överens om, men att kvantifiera "hög" är nog svårare. Skulle alla som idag köper en Golf köpa en ID om priset för var detsamma för motsvarande variant? Jag är inte så säker jag.
Visst, de måste även tjäna pengar. Men jag tror att spelrummet är ganska stort om batterierna ens är i närheten av $100/kWh.

När det gäller efterfrågan vet jag inte om man måste kvantifiera "hög". Det finns gissningsvis en gräns för hur många elbilar VW kan producera de närmsta åren oberoende av batteriproduktionen och deras vilja och jag tror att "hög" är mycket större än den gränsen.
Förmodligen så har omställningen av fabriker och avtal med leverantörer någon koppling till en förväntad utveckling av efterfrågan. Kommer bli spännande de kommande åren så mycket kan man iaf säga. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Jerka »

Är inte VW storinvesterare i Northvolt?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Förmodligen så har omställningen av fabriker och avtal med leverantörer någon koppling till en förväntad utveckling av efterfrågan. Kommer bli spännande de kommande åren så mycket kan man iaf säga. :)
Vi kan i alla fall konstatera att Hyundai/Kia har missat rätt grovt vad gäller efterfrågan. Alternativt så hade de inte tänkt producera mer bilar oavsett marknadens val. Det är trots allt en ganska drastisk omställning som ska göras hos de stora.

Men spännande år blir det. Vad man än tycker om VW så verkar de göra mer än någon av de andra stora, åtminstone på pappret. Vad det blir i verkligheten är en annan femma. Får vi ex se konceptens mer Model 3 liknande avskalade interiörer eller blir det gammaldags e-Tron stuk ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 756
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av bat »

Jerka skrev:
Är inte VW storinvesterare i Northvolt?
Forskningspartner
https://www.nyteknik.se/fordon/northvol ... en-6952421
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.
Du får det att låta som att GF1 är Panasonics fabrik, men det stämmer ju inte.
Det är som sagt ett samarbete, där Tesla är huvudman.

Du menar alltså att Panasonic skulle ha tillverkning inuti Teslas egna fabrik som Tesla inte har åtkomst till? Really? :)
Vad får dig att tro att Panasonic står för "alla investeringar"?

Det är knappast nått magiskt med celltillverkning, utan det är cellens innehåll/komposition som är det avgörande och det tar ju Tesla fram själva. Just därför har Panasonic i mångt och mycket spelat ut sin roll.
Tesla vet nu hur man masstillverkar celler på bästa sätt.
Att de inte är aktuella i Kina lär knappast ha något med kinesiska krav att göra? Snarare just att Panasonic inte är intressanta/intresserade. De skulle ju kunna starta en kinesisk filial(det har dom säkert redan...).
Tesla har uppenbarligen inte varit helt nöjda med deras prestation, och Panasonic kanske inte med ROI. :)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Förmodligen så har omställningen av fabriker och avtal med leverantörer någon koppling till en förväntad utveckling av efterfrågan. Kommer bli spännande de kommande åren så mycket kan man iaf säga. :)
Vi kan i alla fall konstatera att Hyundai/Kia har missat rätt grovt vad gäller efterfrågan. Alternativt så hade de inte tänkt producera mer bilar oavsett marknadens val. Det är trots allt en ganska drastisk omställning som ska göras hos de stora.

Men spännande år blir det. Vad man än tycker om VW så verkar de göra mer än någon av de andra stora, åtminstone på pappret. Vad det blir i verkligheten är en annan femma. Får vi ex se konceptens mer Model 3 liknande avskalade interiörer eller blir det gammaldags e-Tron stuk ?
Hyundai/Kia har ju faktiskt varit ärliga och sagt att deras elbilar är till för att kunna sänka snittutsläppen av alla deras fordon, så de slipper böter från bl.a. EU.
Dvs de tillverkar bara så många som krävs för att nå de målen.
De har aldrig haft något mål att sälja dem i stor volym.

VW är ju en ännu större tillverkare än koreanerna, dvs de behöver fler elbilar för att minska snittutsläppen. Vill man vara konspiratorisk så kan man tänka att VW nog siktar på att först och främst få till volymer som gör att de slipper just böter från EU.
Det kan ju också vara en anledning till att de vänder sig till tredje part för batterier nu i början.
De behöver dem snabbt för att undvika böter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av iAkita »

Walker skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.
Rätta mig gärna om jag har fel: men en orsak till att det är lång väntan på Kia är att LG inte kan leverera tillräckligt med batterier....
Vilka ska leverera batterier till ID?
LG.... :?
Det är SK innovation som levererar batterier till Kia (e-Niro), inte LG. Oavsett det så kan man nog inte utgå från att VW kommer ha problem att få fram nog med batterier bara för att t.ex. Hyundai har det. Allt beror ju på hur avtalen ser ut.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Walker skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.
Rätta mig gärna om jag har fel: men en orsak till att det är lång väntan på Kia är att LG inte kan leverera tillräckligt med batterier....
Vilka ska leverera batterier till ID?
LG.... :?
Det är SK innovation som levererar batterier till Kia (e-Niro), inte LG. Oavsett det så kan man nog inte utgå från att VW kommer ha problem att få fram nog med batterier bara för att t.ex. Hyundai har det. Allt beror ju på hur avtalen ser ut.
Avtal är just bara avtal. När det globalt är enorm brist på en produkt så är det den som betalar bäst som får den oavsett vad avtalen säger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Walker skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Precis. De måste säkra volymer för alla komponenter som ingår i bilarna, det har de alltid behövt göra och jag förstår inte varför de helt plötsligt skulle börja bortse från en sån sak med tanke på pengarna de plöjer ner i MEB och allt runt omkring som krävs.

Med det sagt så finns det självklart en risk att det blir problem vid upprampningen av volymerna, men de lär göra allt för att minimera den risken.
Hyundai/Kia koncernen sålde 7.6 miljoner bilar 2018 men har nu 1+ års väntetid på e-Niro samt Kona trots relativt låga volymer totalt sett. Om ett så stort företag kan misslyckas att möta efterfrågan så kan nog även VW göra det.
Rätta mig gärna om jag har fel: men en orsak till att det är lång väntan på Kia är att LG inte kan leverera tillräckligt med batterier....
Vilka ska leverera batterier till ID?
LG.... :?
Det är SK innovation som levererar batterier till Kia (e-Niro), inte LG. Oavsett det så kan man nog inte utgå från att VW kommer ha problem att få fram nog med batterier bara för att t.ex. Hyundai har det. Allt beror ju på hur avtalen ser ut.
Avtal är just bara avtal. När det globalt är enorm brist på en produkt så är det den som betalar bäst som får den oavsett vad avtalen säger.
Har du några exempel som styrker detta?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

https://www.businessinsider.com/panason ... ?r=US&IR=T

Den här artikeln målar upp en ganska otrevlig bild av Panasonic.
Inte konstigt om Tesla inte är så jättesugna på utökat samarbete med dom om det stämmer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.
Du får det att låta som att GF1 är Panasonics fabrik, men det stämmer ju inte.
Det är som sagt ett samarbete, där Tesla är huvudman.

Du menar alltså att Panasonic skulle ha tillverkning inuti Teslas egna fabrik som Tesla inte har åtkomst till? Really? :)
Vad får dig att tro att Panasonic står för "alla investeringar"?

Det är knappast nått magiskt med celltillverkning, utan det är cellens innehåll/komposition som är det avgörande och det tar ju Tesla fram själva. Just därför har Panasonic i mångt och mycket spelat ut sin roll.
Tesla vet nu hur man masstillverkar celler på bästa sätt.
Att de inte är aktuella i Kina lär knappast ha något med kinesiska krav att göra? Snarare just att Panasonic inte är intressanta/intresserade. De skulle ju kunna starta en kinesisk filial(det har dom säkert redan...).
Tesla har uppenbarligen inte varit helt nöjda med deras prestation, och Panasonic kanske inte med ROI. :)
Som sagt, off-topic det här men jag har absolut inte påstått att det är Panasonics fabrik. Däremot står Panasonic för celltillverkningen i fabriken, en fabrik i fabriken så att säga vilket är vanligt för andra komponenter i bilindustrin om man vill slippa investeringskostnader. Celler som Tesla sedan skruvar ihop kompletta pack av. Det är ingen hemlighet. Panasonic har stått för de investeringar som har med celltillverkningen att göra. Det är inte heller någon hemlighet. Tesla har investerat i byggnad, packtillverkning och tillverkning av drivenheter (inverter, elmaskin och transmission).

Nej det är inget magiskt med att tillverka en cell. Det luriga är såklart att tillverka enorma mängder celler med en hög och jämn kvalitet till en låg kostnad. $1.3 miljarder hade Panasonic investerat i GF1 fram till slutet av 2017. Har därmed svårt att se att Panasonic bjuder in Tesla till att reverse-engineera deras produktionsprocesser hur som helst. Att celltillverkningen sköts av Panasonicpersonal är ju ett sätt att skydda sig mot sånt.

https://electrek.co/2018/08/21/tesla-gi ... 0-workers/

Resten av ditt inlägg är lite väl mycket killgissningar så jag avstår att kommentera, men en Kinesisk filial hade inte hjälpt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar