Jag hade för ett antal år sedan en långdragen diskussion efter en motorrenovering där bilen morrade rejält efter verkstadens jobb. Jag hävdade hela tiden att de måste fått balansaxlarna fel men de vägrade i månader att göra något åt det utan försökte hitta andra orsaker.
Till slut fick jag dem att justera om balnsaxlarna och jag gjorde en mätning före och efter enligt så lika förutsättningar som jag kunde hitta. Antalet dB i sänkning var inte så märkvärdigt men skillnaden i upplevt ljud var enorm.
Har kvar detta gamla klippet.
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 02 maj 2019 20:03
av Nicke Nyfiken
Det är kanske fel på balansaxlarna på P-versionens motorer, för den är ju mer högljudd än de vanliga LR.
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 02 maj 2019 20:11
av Niklas Z
per skrev:
Enligt forskningsrapporter från bl.a. VTI och Arbetsmiljöfonden måste man skilja mellan hörbart ljud och infraljud.
Deras slutledning är:
- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg".
Exempel är en välisolerad tysk lyxbil som upplevs som helt tyst, samtidigt som infraljudnivån är extremt hög. Ohörbart knatter från explosionerna i dieselmotorn blir man inte av med.
Hjärnan upplever det starka infraljudet, men öronen hör inget. Hjärnan får spader.
- "Kombinationen hörbart ljud och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem".
Exempel är min gamla Volvo 745-88 med hög ljudnivå men ändå inte obehaglig att köra eftersom infraljudet som hjärnan upplever matchas av hörbart oljud. Dessutom har den bensinmotor med avsevärt lägre infraljud än en dieselmotor.
Hur gör man i de tyska lyxbilarna för att hjärnan inte ska få spader? Jo, man tillför hörbart ljud. Man har alltid på musiken på högsta volym.
- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande hörbart ljud OCH låg infraljudnivå".
Tesla är inte helt tyst. Men eftersom man slipper infraljud från en dieselmotor så blir den ändå vilsam att köra på långresor.
Se på djuren: Min sons hund som alltid (i snart 10 år) darrar i hans Peugeot med bensinmotor, ligger helt lugn och avslappnad när den åker med i min Tesla.
Säger rapporterna verkligen att det är just dieselmotorn som ger upphov till infraljudet?
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 02 maj 2019 21:08
av Tom
Niklas Z skrev:
per skrev:
Enligt forskningsrapporter från bl.a. VTI och Arbetsmiljöfonden måste man skilja mellan hörbart ljud och infraljud.
Deras slutledning är:
- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg".
Exempel är en välisolerad tysk lyxbil som upplevs som helt tyst, samtidigt som infraljudnivån är extremt hög. Ohörbart knatter från explosionerna i dieselmotorn blir man inte av med.
Hjärnan upplever det starka infraljudet, men öronen hör inget. Hjärnan får spader.
- "Kombinationen hörbart ljud och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem".
Exempel är min gamla Volvo 745-88 med hög ljudnivå men ändå inte obehaglig att köra eftersom infraljudet som hjärnan upplever matchas av hörbart oljud. Dessutom har den bensinmotor med avsevärt lägre infraljud än en dieselmotor.
Hur gör man i de tyska lyxbilarna för att hjärnan inte ska få spader? Jo, man tillför hörbart ljud. Man har alltid på musiken på högsta volym.
- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande hörbart ljud OCH låg infraljudnivå".
Tesla är inte helt tyst. Men eftersom man slipper infraljud från en dieselmotor så blir den ändå vilsam att köra på långresor.
Se på djuren: Min sons hund som alltid (i snart 10 år) darrar i hans Peugeot med bensinmotor, ligger helt lugn och avslappnad när den åker med i min Tesla.
Säger rapporterna verkligen att det är just dieselmotorn som ger upphov till infraljudet?
Finns mycket annat än förbränningsmotor som kan ge upphov till lågfrekvent ljud, t.ex. i chassie och drivlina. För att det inte skall upplevas konstrueras större artiklar med en hög egenfrekvens, åtminstone över 35 Hz. Vet av erfarenhet t.ex. kombicopebakluckor på franska bilar gladeligen kan spela med i vissa låga frekvenser. En kvadratmeter trumskinn kan säkert få en hund att må dåligt.
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 02 maj 2019 21:54
av Niklas Z
Tom skrev:
Niklas Z skrev:
per skrev:
Enligt forskningsrapporter från bl.a. VTI och Arbetsmiljöfonden måste man skilja mellan hörbart ljud och infraljud.
Deras slutledning är:
- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg".
Exempel är en välisolerad tysk lyxbil som upplevs som helt tyst, samtidigt som infraljudnivån är extremt hög. Ohörbart knatter från explosionerna i dieselmotorn blir man inte av med.
Hjärnan upplever det starka infraljudet, men öronen hör inget. Hjärnan får spader.
- "Kombinationen hörbart ljud och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem".
Exempel är min gamla Volvo 745-88 med hög ljudnivå men ändå inte obehaglig att köra eftersom infraljudet som hjärnan upplever matchas av hörbart oljud. Dessutom har den bensinmotor med avsevärt lägre infraljud än en dieselmotor.
Hur gör man i de tyska lyxbilarna för att hjärnan inte ska få spader? Jo, man tillför hörbart ljud. Man har alltid på musiken på högsta volym.
- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande hörbart ljud OCH låg infraljudnivå".
Tesla är inte helt tyst. Men eftersom man slipper infraljud från en dieselmotor så blir den ändå vilsam att köra på långresor.
Se på djuren: Min sons hund som alltid (i snart 10 år) darrar i hans Peugeot med bensinmotor, ligger helt lugn och avslappnad när den åker med i min Tesla.
Säger rapporterna verkligen att det är just dieselmotorn som ger upphov till infraljudet?
Finns mycket annat än förbränningsmotor som kan ge upphov till lågfrekvent ljud, t.ex. i chassie och drivlina. För att det inte skall upplevas konstrueras större artiklar med en hög egenfrekvens, åtminstone över 35 Hz. Vet av erfarenhet t.ex. kombicopebakluckor på franska bilar gladeligen kan spela med i vissa låga frekvenser. En kvadratmeter trumskinn kan säkert få en hund att må dåligt.
Precis. Det är exakt därför jag undrade om rapporterna verkligen pekar ut dieselmotorn som källa till infraljuden.
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 02 maj 2019 22:13
av KingRikard
taliz skrev:
Nä Alfa är väl inte direkt kända för att vara tysta.
Har du åkt i en Giulia?
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 05 maj 2019 10:34
av Splfredde
Sitter nu i en Passat i 100km/h
Appen ”Buller” visar 70db
Appen ”Decibel” visar 90db
Så att mäta med mobilen är således inte mycke värt
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 05 maj 2019 11:58
av tr1
e5m1r skrev:
Verdi skrev:
KingRikard skrev:
mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone...
Och exakt samma sträcka under exakt samma förutsättningar. Samma temperatur, vått/torrt, samma vind...
Glöm inte samma sorts däck
Nej inte samma sorts däck utan med de däck och fälgar som trådskaparen ska ha på sin 3a. Han vill ju veta hur det blir för honom om han köper en.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 05 maj 2019 12:00
av KingRikard
Splfredde skrev:
Sitter nu i en Passat i 100km/h
Appen ”Buller” visar 70db
Appen ”Decibel” visar 90db
Så att mäta med mobilen är således inte mycke värt
Nej, det verkar inte stämma ett smack.
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 10 jul 2019 22:04
av bjelkeman
Tesla Bjørn provar att fixa ljudnivån i sin Model 3.
Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat
Postat: 11 jul 2019 00:19
av snowtroll
Intressant, man får ju inte glömma att all denna glas gör det lite lurigt med dämpning också.