Re: 2012 Tesla S 61% mer effektiv än Audi e-tron
Postat: 12 maj 2019 11:05
Jag ser inte riktigt problemet med att E-tron drar lite mer när den laddar så pass snabbt, den håller ju sig runt 150 kW typ upp till 80%.
Tycker det är helt rätt att kritisera. om man tar det som att vi vill att de skall bli bättre och inte för att dissa. (det är det som är lite beskt att vissa vill inte att de andra skall bli bättre utan de för fram kritik för att avfärda tillverkarna).Laban skrev:Tror att de flesta här är överrens om att e-Tron, i-Pace osv är bra för elbilsmarknaden. Samtidigt vill jag se så bra elbilar som möjligt från alla tillverkare. Och forum som dessa handlar väl om att diskutera just detta. Hur får vi så bra elbilar som möjligt. Kritik är en ganska naturlig del i det. Det är inte så att Tesla inte får någon kritik här.Walker skrev:Det är imo löjligt att hålla på och räkna så här. Vi ska väl vara glada att Audi tagit fram en seriös elbil. Man måste börja någonstans och eTron är 100 gånger bättre än en Q5 eller 1000 gånger bättre än en Q7.
Mångfalden av olika typer av elbilar blir förhoppningsvis större. Om de sedan drar olika mycket kW eller har större eller mindre frunk (eller vad man nu fick kalla det) - vad spelar det för roll?
Ja för det vimlar ju av 150kW laddare...OfarligTesla skrev:Jag ser inte riktigt problemet med att E-tron drar lite mer när den laddar så pass snabbt, den håller ju sig runt 150 kW typ upp till 80%.
I Björns test var i-Pace var effektivare än Model X lägre i hastighet och skillnaden mellan X och e-Tron var då bara 6%, 2.5 kWh/mil för e-Tron vs 2.36 kWh/mil för X. Tar man med körningen i högre hastighet i den beräkningen så känns det som att huvudproblemet är Cd. Konservativ design har gett högt Cd. Rätt eller fel får köparna avgöra.mati skrev:Bilen måste alltså bli rejält mycket snålare för att kompensera för allt detta, och jag antar att det inte gick att få ihop.
Sant.Det är bara dumt att peka på en enskild faktor som förbrukning eller räckvidd om inte syftet med det hela är att dissa en bil.
För mig handlar det främst om räckvidd. Hade e-Tron haft ett 150 kWh batteri med bibehållet pris hade jag inte brytt mig så mycket om förbrukningen. Samt då som du nämner infrastrukturen.Gustafsson skrev:Har inget emot att man beskriver förbrukningssiffror, men jag tycker man problematiserar dessa för mycket. När det gäller ICE är det ju relevant, men mycket mindre så här. Med den elmix Sverige har är det knappast något miljöproblem. Det är ju bara att ladda lite mer ( på kortare tid f.ö.) Vissa tycker att det här är en dealbreaker. Förstår inte det. Audi ska ha cred för att de gjort en mycket bra elbil, men ännu saknas infrastrukturen för att jag ska överväga ett inköp.
Tror även det har med val av motor, Model S och Model X har enligt EPA alltid varit effektivare i testet highway jämfört med city fram tills senaste uppdateringen, nu är Model S effektivare i stadskörning. Model X long range har inte testats än men skulle bli väldigt förvånad om vi inte ser samma förändring där. Model 3 är även den effektivare i stadskörning jämfört med highway. Model S har blivit effektivare även under highway med senaste uppdateringen men den största vinsten är i stadskörning.Laban skrev:I Björns test var i-Pace var effektivare än Model X lägre i hastighet och skillnaden mellan X och e-Tron var då bara 6%, 2.5 kWh/mil för e-Tron vs 2.36 kWh/mil för X. Tar man med körningen i högre hastighet i den beräkningen så känns det som att huvudproblemet är Cd. Konservativ design har gett högt Cd. Rätt eller fel får köparna avgöra.mati skrev:Bilen måste alltså bli rejält mycket snålare för att kompensera för allt detta, och jag antar att det inte gick att få ihop.
Sant.Det är bara dumt att peka på en enskild faktor som förbrukning eller räckvidd om inte syftet med det hela är att dissa en bil.
Ne inte ännu tyvärr, men Ionity bygger ju så det knakar så det är ju inte så fasligt långt kvar tills det fungerar i var fall. Nu är det månader bort och inte år.Verdi skrev:Ja för det vimlar ju av 150kW laddare...OfarligTesla skrev:Jag ser inte riktigt problemet med att E-tron drar lite mer när den laddar så pass snabbt, den håller ju sig runt 150 kW typ upp till 80%.
Jag tror artikelförfattaren bara vill säga att Tesla är bäst. Men jag kan hålla med om att det är ett problem att den drar mer och behöver ett större batteri för att nå en acceptabel räckvidd så därför har den större miljöpåverkan än en mer effektiv elbil. Sen att klaga på det när den förmodligen ersätter en fossilbil är lite fjantigt.OfarligTesla skrev:Jag ser inte riktigt problemet med att E-tron drar lite mer när den laddar så pass snabbt, den håller ju sig runt 150 kW typ upp till 80%.
Precis, den äldre performancemotorn, äldre batteripack (90 kWh) och 22" fälgar gör sitt. Jag kan köra vilken sträcka som helst i 110 km/h och förbrukningen kommer vara över 300Wh/km under förutsättning att start och stopp är på samma höjd.Laban skrev:Björn körde en X100D , 20" fälgar om jag inte såg helt fel. Dessutom bör man väl jämföra med den uppgraderade versionen av X, e-Tron har ju precis släppts på marknaden.Svenssons skrev:Jag skulle vara mycket glad om min Model X kunde köras på 2,75 kWh/mil i konstant 110 km/h...
Har du tagit upp din förbrukning med SC? Jag tycker som sagt att den är alldeles för hög, 30-35% högre än min X90 med samma batteripack.Svenssons skrev:Jag kan köra vilken sträcka som helst i 110 km/h och förbrukningen kommer vara över 300Wh/km under förutsättning att start och stopp är på samma höjd.
22" fälgar gör väldigt mycket men det är också performancemotorn.fth skrev:Det där förstår jag inte riktigt, min X90 drar c:a 225Wh/km i 110km/h, 20”Svenssons skrev:Jag skulle vara mycket glad om min Model X kunde köras på 2,75 kWh/mil i konstant 110 km/h...
Slipstream 3.1 bar. Jag körde senast igår Gävle-Stockholm, delvis blöt vägbana, och kontrollerade förbrukningen noggrant för kalibrering av ABRP. På 120-sträckorna låg jag i 128km/h med konstant förbrukning på 255Wh/km.
Hur gör du för att få så höga siffror, är det verkligen så stor skillnad på 22”-fälgar?
Idag ska jag köra ToR Sthlm-Gävle med stor släpvagn, då räknar jag att få ungefär dina siffror.
/fth
Den modelltyp som ökar mest är kompakt-SUV, ex USA:mati skrev:Men grundproblemet är ju att bilarna är så stora och tunga. Och det blir bara värre och värre. Jag hade hemskt gärna köpt en elbil i Golf-kombi storlek istället. Det hade varit bättre för min plånbok och bättre för miljön. Och jag hade klarat mig utmärkt med en sådan lagom stor bil. Om den hade funnits. Tyvärr går trenden mot allt större SUV-liknande bilar, och den trenden verkar inte ens elbilarna kunna stoppa.
Fossilbilar drar någonstans mellan 6 och 15kWh per mil (lite beroende på hur man räknar, well to wheel etc), elbilar mellan 1.5 och 3 kWh per mil.mati skrev:Men grundproblemet är ju att bilarna är så stora och tunga.
Det stämmer naturligtvis. Annars hade jag ju knappast skaffat en e-tron. Det finns ju inte på planeten att jag t.ex. hade skaffat en Q5 eller Q7, även om jag inte hade suttit fast i elbilsträsket.fth skrev:Fossilbilar drar någonstans mellan 6 och 15kWh per mil (lite beroende på hur man räknar, well to wheel etc), elbilar mellan 1.5 och 3 kWh per mil.mati skrev:Men grundproblemet är ju att bilarna är så stora och tunga.
Övergången till eldrift är det centrala, eftersom alla elbilar är extremt mycket mer effektiva än någon fossil så tycker jag det är sekundärt vilken typ av bil man kör, sedan, SUV, trehjuling, låt alla få det dom vill, så länge dom kör på el.![]()
/fth
Helt sant, jag behöver dock utrymmet (fru, tre barn och hund), men jag skulle heller aldrig kommit på tanken att köpa ett fossil-SUV-monster.mati skrev:Det finns alltså många skäl varför man inte ska åka omkring i en för stor bil.
Det är säkert så. Men jag får erkänna att det är en del som säljaren förklarade som inte hann fastna i mitt huvud heller. Överlämningen och genomgången av bilen tog över två timmar. Och då skippade vi ändå allt som har med laddning att göra, det hade jag ju bätre koll på än säljaren. Säljarna har faktiskt förhållandevis bra kunskap redan idag. De går ju kurser och så. Men för en stackars kund som aldrig haft en elbil blir det nog lite mycket på en gång.fth skrev:Det verkar som att Audis personal behöver lite träning i utlämning av elbilar![]()
/fth
Håller helt med och även det som skrivits om bilstorlek efter behov.Gustafsson skrev:Har inget emot att man beskriver förbrukningssiffror, men jag tycker man problematiserar dessa för mycket. När det gäller ICE är det ju relevant, men mycket mindre så här. Med den elmix Sverige har är det knappast något miljöproblem. Det är ju bara att ladda lite mer ( på kortare tid f.ö.) Vissa tycker att det här är en dealbreaker. Förstår inte det. Audi ska ha cred för att de gjort en mycket bra elbil, men ännu saknas infrastrukturen för att jag ska överväga ett inköp.
"säkert bidragit till Teslas utveckling av laddhastighet som vi dock bara får någon nämvärd inverkan på nya Teslor."Monark1954 skrev:Håller helt med och även det som skrivits om bilstorlek efter behov.Gustafsson skrev:Har inget emot att man beskriver förbrukningssiffror, men jag tycker man problematiserar dessa för mycket. När det gäller ICE är det ju relevant, men mycket mindre så här. Med den elmix Sverige har är det knappast något miljöproblem. Det är ju bara att ladda lite mer ( på kortare tid f.ö.) Vissa tycker att det här är en dealbreaker. Förstår inte det. Audi ska ha cred för att de gjort en mycket bra elbil, men ännu saknas infrastrukturen för att jag ska överväga ett inköp.
Att det nu finns elbilar, Model X, e-tron och e-pace som tar kunder från SUV kunderna är väl underbart.
Det går inte jämföra Model S mot ovanstående grupp än mindre Model 3.
När laddnätverk byggs ut blir restid (laddhastighet) kombinerat med förbrukning en intressant jämförelse. e-trons möjliget till relativ höga laddhastighet under lång tid av laddcykeln jämfört med vår X som nu är stryp till topp 95 kW kan göra kampen jämnare framöver trots lägre förbrukning hos model X.
e-tron med flera har säkert bidragit till Teslas utveckling av laddhastighet som vi dock bara får någon nämvärd inverkan på nya Teslor.
85 kW låter lågt. Jag fick 118 kW med min P85 -14 senast jag laddade i Kungälv.Foluke skrev:"säkert bidragit till Teslas utveckling av laddhastighet som vi dock bara får någon nämvärd inverkan på nya Teslor."
Visst sker det utveckling. Jag hade en lånebil härom dagen, en X, som laddade 112kw i Kungälv. Några dagar senare testade jag med min S, 3,5 år gammal och fick 85 kw på samma ställe.. X:en hade 90 batteri och var inte helt ny men nyare än min.
Nicke Nyfiken skrev:85 kW låter lågt. Jag fick 118 kW med min P85 -14 senast jag laddade i Kungälv.Foluke skrev:"säkert bidragit till Teslas utveckling av laddhastighet som vi dock bara får någon nämvärd inverkan på nya Teslor."
Visst sker det utveckling. Jag hade en lånebil härom dagen, en X, som laddade 112kw i Kungälv. Några dagar senare testade jag med min S, 3,5 år gammal och fick 85 kw på samma ställe.. X:en hade 90 batteri och var inte helt ny men nyare än min.
Glöm inte att 80% på Audin är mindre än 80% på din Tesla med 100-pack. Det här med procent känns som ganska irrelevant när man ska göra en jämförelseVerdi skrev:Nicke Nyfiken skrev:85 kW låter lågt. Jag fick 118 kW med min P85 -14 senast jag laddade i Kungälv.Foluke skrev:"säkert bidragit till Teslas utveckling av laddhastighet som vi dock bara får någon nämvärd inverkan på nya Teslor."
Visst sker det utveckling. Jag hade en lånebil härom dagen, en X, som laddade 112kw i Kungälv. Några dagar senare testade jag med min S, 3,5 år gammal och fick 85 kw på samma ställe.. X:en hade 90 batteri och var inte helt ny men nyare än min.
Det beror ju alldeles på vilken SOC ni har. 85 och 90-batterierna har ju lite olika kurvor. Det fina med Audin är att kurvan inte är en kurva nästan utan den håller 150 kW mer eller mindre hela tiden. Min 100D kanske snittar 95-100 kW mellan 0-80%.
Så visst kompenserar Audin en del där. Dock har den fortfarande klart kortare räckvidd och det är ett minus för t ex ToR-körningar utan tillgång till snabbladdning osv.
Självklart beror det på SoC. Men jag förutsatte givetvs att Folukes siffror var vid så låg SoC att max laddeffekt uppnåddes. Annars är ju siffrorna helt irrelevanta och meningslösa att jämföra.Verdi skrev:Det beror ju alldeles på vilken SOC ni har. 85 och 90-batterierna har ju lite olika kurvor. Det fina med Audin är att kurvan inte är en kurva nästan utan den håller 150 kW mer eller mindre hela tiden. Min 100D kanske snittar 95-100 kW mellan 0-80%.Nicke Nyfiken skrev:85 kW låter lågt. Jag fick 118 kW med min P85 -14 senast jag laddade i Kungälv.Foluke skrev:"säkert bidragit till Teslas utveckling av laddhastighet som vi dock bara får någon nämvärd inverkan på nya Teslor."
Visst sker det utveckling. Jag hade en lånebil härom dagen, en X, som laddade 112kw i Kungälv. Några dagar senare testade jag med min S, 3,5 år gammal och fick 85 kw på samma ställe.. X:en hade 90 batteri och var inte helt ny men nyare än min.