












Moderator: Redaktion
Inte fått din krok ännu? Vet inte vad man ska välja mellan, vänta på servicetimme eller vänta på en krok ...mati skrev:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag pendlar mellan desperation, uppgivenhet, ilska, och en allt svagare förhoppning att allting ändå kommer lösa sig.MDurante skrev:Inte fått din krok ännu? Vet inte vad man ska välja mellan, vänta på servicetimme eller vänta på en krok ...mati skrev:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
mati skrev:De säger inte att det inte går att eftermontera krok, de säger bara att de inte vet när detta är möjligt. "Troligen under sommaren" är det enda jag har fått veta. Luddigare går ju nästan inte. Känns lite som Tesla, same shit but different. Återköp är nog inte aktuellt så länge de hävdar att kroken går att eftermontera. Frågan är vilken väntetid som kan anses vara rimlig. Det har ju redan gått några månader. Dessutom vill jag inte byta bort bilen. Jag vill bara ha dragkrok.Laban skrev:Känns väldigt märkligt. Om det nu inte går att åtgärda det med din nuvarande bil måste de väl låta dig byta till en bil med krok eller återköp till nybilspriset. Allt annat borde vara kontraktsbrott.
Min åf har många gånger erbjudit mig en lånebil med krok, jag kan även låna deras demo e-tron som levererades med krok redan i januari (!). Men det är så jäkla omständligt. Det kräver en massa planering, allt blir så himla komplicerat när man måste låna andras bilar hit och dit. Att köra till tippen eller till bygghandeln en lördag eller söndag - som jag brukar göra i vanliga fall - funkar ju inte då.
Jag rekommenderar att du ligger på Audi att skruva dit en krok snarast så att du kan underhålla dina byggnader. Den verkar grym som dragbil. Har du papper på det så får de fixa det på ett eller annat sätt, annars förfaller dina hus. Har du köpt den privat kan du börja prata om ARN också, få se om de får lite fart och prioriterar ditt ärende. Det är väl nu på sommaren som man vanligen renoverar byggnader och du har störst behov, du har merkostnader (extra tid) för att du måste hyra bil med dragkrok, det får Audi stå för om de inte rimligt snabbt får dit en krok. Sluta se dig själv som olycksfågel.mati skrev:Jag behöver inget garage. Jag bor på ett gammalt torp som byggdes i början av 1900-talet. Det är fem byggnader totalt, inklusive en stor ladugård. Sen har vi ytterligare ett hus som är ännu äldre (och större). Alla dessa byggnader behöver konstant kärlek. Det handlar inte om ett enskilt byggprojekt. Det är ett konstant behov av underhåll och renovering. Jag har med vissa problem klarat mig tre år utan dragkrok, när jag körde Tesla. Jag visste att detta inte skulle funka hur länge som helst. Det var därför jag var noga med att välja en bil med dragkrok igen när jag ändå skulle byta bort Teslan. Tyvärr var det ett rejält felköp om det visar sig att jag inte kan få en krok på denna bil heller. Jag kan inte vara utan krok i ytterligare tre år, dvs hela leasingperioden ut. Det funkar inte. Jag får i det fallet bita i det sura äpplet och sälja den tidigare. Men då har jag inte längre råd med en ny elbil. Då får det bli en begagnad laddhybrid eller än värre.
Alternativet är att köpa en gammal skrotbil med krok och att ha den vid sidan av Audin. Men ska allt detta verkligen vara nödvändigt? Det finns ju bevisligen krok för e-tron. Se bilderna ovan. Det är bara att jag har dragit nitlotten igen.
Jag har inte köpt den privat. Annars hade jag gått till ARN för länge sedan.Swede1 skrev:...Det är väl nu på sommaren som man vanligen renoverar byggnader och du har störst behov, du har merkostnader (extra tid) för att du måste hyra bil med dragkrok, det får Audi stå för om de inte rimligt snabbt får dit en krok. Sluta se dig själv som olycksfågel.
Men är det så? På vilket sätt? Bilen ska ju vara förberedd för krok, allt kablage och så ska redan finnas. Det finns till och med en inställning i menyn för släpvagnskörning. Det kan mycket väl vara så att bilen faktiskt tror att det redan sitter en krok där bak. Jag kanske är ute och cyklar, men i min värld kan det inte handla om så mycket mer än att bara skruva dit den. Vad mer kan krävas som kan ställa till det?LarsL skrev:Jobbigt att det finns så många funktioner kopplade till kroken att man helt enkelt inte vill hänga på en eftermarknadsgrej.
Låter som du ska få en krok nu snart, har du hört med dem varför det dröjer? Fattas det krokar, mjukvara eller servicetid? Det är uppenbart viktigt för dig så de borde informera om varför det dröjer och när du kan förväntas få kroken. Fråga igen. Du har betalat en miljon för en lyxbil och förväntar dig lyx service.mati skrev:Jag har inte köpt den privat. Annars hade jag gått till ARN för länge sedan.Swede1 skrev:...Det är väl nu på sommaren som man vanligen renoverar byggnader och du har störst behov, du har merkostnader (extra tid) för att du måste hyra bil med dragkrok, det får Audi stå för om de inte rimligt snabbt får dit en krok. Sluta se dig själv som olycksfågel.
Jag kan låna en bil gratis hos min Audi-handlare. Men det är opraktiskt och omständligt eftersom jag knappast kan ha bilen på obegränsad tid utan snarare över dagen, och sen får jag lämna tillbaka den tills jag behöver den igen. Det är inte så jag vill ha det. Och jag är ärligt talat inte beredd att göra sådana eftergifter. Då säger de bara att det uppenbarligen fungerar för mig att låna en dragbil vid behov, ergo är det inte så bråttom att sätta en krok på min egen bil.
Dessutom har jag ju belatat för kroken. Jag tycker inte att jag ens behöver förklara för Audi varför jag behöver en bil med drag och inte nöjer med med en lånebil då och då. Jag har beställt den, jag har betalat den för över fyra månader sedan, jag har följaktligen all rätt att kräva att få den monterad omgående.
Det är varken service eller servicetid det är brist på. Felet ligger enbart hos Audi centralt. De har av någon anledning levererat några bilar utan krok, och min är tyvärr en av dem. Sedan i april hävdar de att krokarna är beställda från fabrik men att det inte finns något leveransdatum. De vet mao inte när krokarna finns tillgängliga. Både jag och min säljare har varit på dem och tjatat, men vi har båda fått ungefär samma svar. Nämligen att de inte vet när krokarna kan levereras. Han brukar visa mig mejlen han får från Audi, jag vet alltså hur tongångarna går dem sinsemellan. Nu har de gått ut med ett mejl till alla säljare där de skriver att återförsäljarna ska ge kunderna en lånebil med krok vid behov, så att kunderna inte blir missnöjda, som de uttryckte sig. För sent, skulle jag vilja säga. Och en lånebil vid behov kompenserar knappast för en dragkrok på den egna bilen som man dessutom har betalat för.Swede1 skrev:Låter som du ska få en krok nu snart, har du hört med dem varför det dröjer? Fattas det krokar, mjukvara eller servicetid? Det är uppenbart viktigt för dig så de borde informera om varför det dröjer och när du kan förväntas få kroken. Fråga igen. Du har betalat en miljon för en lyxbil och förväntar dig lyx service.
Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100milmati skrev:Det är varken service eller servicetid det är brist på. Felet ligger enbart hos Audi centralt. De har av någon anledning levererat några bilar utan krok, och min är tyvärr en av dem. Sedan i april hävdar de att krokarna är beställda från fabrik men att det inte finns något leveransdatum. De vet mao inte när krokarna finns tillgängliga. Både jag och min säljare har varit på dem och tjatat, men vi har båda fått ungefär samma svar. Nämligen att de inte vet när krokarna kan levereras. Han brukar visa mig mejlen han får från Audi, jag vet alltså hur tongångarna går dem sinsemellan. Nu har de gått ut med ett mejl till alla säljare där de skriver att återförsäljarna ska ge kunderna en lånebil med krok vid behov, så att kunderna inte blir missnöjda, som de uttryckte sig. För sent, skulle jag vilja säga. Och en lånebil vid behov kompenserar knappast för en dragkrok på den egna bilen som man dessutom har betalat för.Swede1 skrev:Låter som du ska få en krok nu snart, har du hört med dem varför det dröjer? Fattas det krokar, mjukvara eller servicetid? Det är uppenbart viktigt för dig så de borde informera om varför det dröjer och när du kan förväntas få kroken. Fråga igen. Du har betalat en miljon för en lyxbil och förväntar dig lyx service.
Att häva köpet vet jag inte om det går. Jag har ju redan kört nästan 1000 mil med den. I så fall borde jag förmodligen inte accepterat bilen vid leverans. Men då trodde jag ju att det handlar om kanske några dagar att få kroken monterad.
Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.nek0 skrev:Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Men du har ju faktiskt inte fått den produkt du beställt och betalt för. Jag har svårt att tro att man kan komma undan med att leverera något annat än det man tagit betalt för. Är det ens lagligt?mati skrev:Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.nek0 skrev:Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Känns som att man måste slåss mot Goliat här, och då är det bara inse att jag kan förlora ännu mer.
Din leverantör (Audihandlaren) kan väl inte skylla på sin leverantör (Audi) för att komma undan? Din leverantör har väl ändå ett ansvar gentemot dig, oavsett om de i sin tur anlitat klåpare (även om de inte detta fall inte kan välja en annan och bättre Auditillverkare)?mati skrev:Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.nek0 skrev:Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Känns som att man måste slåss mot Goliat här, och då är det bara inse att jag kan förlora ännu mer.
Det är ju återförsäljaren som har hela ansvaret, har de problem får de lösa det med VAG.bylund skrev:Din leverantör (Audihandlaren) kan väl inte skylla på sin leverantör (Audi) för att komma undan? Din leverantör har väl ändå ett ansvar gentemot dig, oavsett om de i sin tur anlitat klåpare (även om de inte detta fall inte kan välja en annan och bättre Auditillverkare)?mati skrev:Fast det där är lite lurigt. Jag har bara skummat igenom paragraferna. Men felet i det här fallet ligger ju inte hos säljaren utan hos säljarens leverantör (dvs Audi) och säljaren har inte heller möjlighet att göra nånting åt det. Man har alltså som jag tolkar det ingen möjlighet att kräva skadestånd av säljaren. Men man kanske ändå kan häva köpet.nek0 skrev:Att häva köpet kostar 0,5%/månad + 0,5%/100mil
https://www.lawline.se/answers/foretags ... hava-kopet
Känns som att man måste slåss mot Goliat här, och då är det bara inse att jag kan förlora ännu mer.
Varför kan du inte bara ta den istället?mati skrev:Jag får göra ett nytt försök nu på måndag. Troligen har jag varit alldeles för snäll hittills. Fixa en dragkrok pronto, annars kommer jag häva köpet. Det kanske sätter fart på maskineriet. Det finns ju två demobilar på plats som båda har krok. En av dem står bara i utställningshallen och används inte. Ta kroken och sätt den på min bil. De måste ju för h*e vara möjligt. Gör de det så är jag nöjd och kommer inte ställa några ytterligare krav.
Inte vad jag har hittat ivarjefall. Står inget i instruktionsboken om det heller.HelectriC skrev:Har inte eTron sån släpfunktion som många andra VAG-bilar har där man ”styr” med spegelinställningsspaken?