Re: Mercedes EQE Electric Sedan
Postat: 05 sep 2021 17:34
Tror jag köper en som pendlarbil.
Nu tror jag faktiskt inte att Porsche-ägare är så fantastiskt fina i kanten att de inte skulle kunna tänka sig en Mercedes. Jag tycker inte Porsches bruksbilar är nåt särskilt faktiskt.HelectriC skrev:Fast EQE blir ju ingen flashig bil. Den blir en bruksbil på samma linje som en E-klass. Foliera den i elfenben-vit så kommer den se ut som en tysk taxi. Tror väldigt få Porscheägare är intresserad av en sådan.Elof skrev:Oavsett kördynamiska egenskaper kan den nog mycket väl konkurrera om samma målgrupp: välbeställda personer som vill ha en flashig bil. Vi bilnördar överskattar nog ofta gemene bilköpares kravspec och analys.HelectriC skrev:Konkurrent till Model S och Taycan på samma gång? Ähh, det blev nog lite fel där. Jag ser verkligen fram emot EQE, men den lär ju inte vara konkurrent till Taycan varken kördynamiskt eller storleksmässigt. Model S blir nog en korrekt konkurrent.
MWall skrev:Nu tror jag faktiskt inte att Porsche-ägare är så fantastiskt fina i kanten att de inte skulle kunna tänka sig en Mercedes. Jag tycker inte Porsches bruksbilar är nåt särskilt faktiskt.HelectriC skrev:Fast EQE blir ju ingen flashig bil. Den blir en bruksbil på samma linje som en E-klass. Foliera den i elfenben-vit så kommer den se ut som en tysk taxi. Tror väldigt få Porscheägare är intresserad av en sådan.Elof skrev:Oavsett kördynamiska egenskaper kan den nog mycket väl konkurrera om samma målgrupp: välbeställda personer som vill ha en flashig bil. Vi bilnördar överskattar nog ofta gemene bilköpares kravspec och analys.HelectriC skrev:Konkurrent till Model S och Taycan på samma gång? Ähh, det blev nog lite fel där. Jag ser verkligen fram emot EQE, men den lär ju inte vara konkurrent till Taycan varken kördynamiskt eller storleksmässigt. Model S blir nog en korrekt konkurrent.
Taycan är bara liten på insidan.HelectriC skrev:MWall skrev:Nu tror jag faktiskt inte att Porsche-ägare är så fantastiskt fina i kanten att de inte skulle kunna tänka sig en Mercedes. Jag tycker inte Porsches bruksbilar är nåt särskilt faktiskt.HelectriC skrev:Fast EQE blir ju ingen flashig bil. Den blir en bruksbil på samma linje som en E-klass. Foliera den i elfenben-vit så kommer den se ut som en tysk taxi. Tror väldigt få Porscheägare är intresserad av en sådan.Elof skrev:Oavsett kördynamiska egenskaper kan den nog mycket väl konkurrera om samma målgrupp: välbeställda personer som vill ha en flashig bil. Vi bilnördar överskattar nog ofta gemene bilköpares kravspec och analys.HelectriC skrev:Konkurrent till Model S och Taycan på samma gång? Ähh, det blev nog lite fel där. Jag ser verkligen fram emot EQE, men den lär ju inte vara konkurrent till Taycan varken kördynamiskt eller storleksmässigt. Model S blir nog en korrekt konkurrent.
Inget fel på Merca, men det finns många olika, allt från småbilar till värsta sportbilar. Just E-klass/EQE befinner sig ju i fållan bra, praktisk, status, men knappast i fållan sportbilar som tex Taycan, som är liten, tight, sportig, dvs något helt annat.
Enligt autogefühl har Mercedes designat denna främst för den kinesiska marknaden.dd88 skrev:Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?
Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
Jag håller inte med. Jag tycker numera att fossilbilarna är helt off i proportionerna. Oftast alldeles för lång huv.dd88 skrev:Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?
Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
MWall skrev:Jag håller inte med. Jag tycker numera att fossilbilarna är helt off i proportionerna. Oftast alldeles för lång huv.dd88 skrev:Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?
Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
https://electrek.co/2021/09/05/mercedes ... ile-range/
The battery has a usable energy content of 90 kWh, and the range of up to 660 km1 according to WLTP
Huven har jag inga problem med, snarare den könlösa framtoningen där allt ska vara så effektivt som möjligt. Man ger inte längre utrymme för designelement för allt handlar om luftmotståndet.MWall skrev:Jag håller inte med. Jag tycker numera att fossilbilarna är helt off i proportionerna. Oftast alldeles för lång huv.dd88 skrev:Är det en oskriven regel att elbilar måste se ut som skit?
Jakten på lågt luftmotstånd har gått för långt.
HelectriC skrev:430 liter bagage, som jag förstår det endast 50liter mer än vanlig Golf. Och i tillägg liten brevlådelucka. Hmm, nja, vet inte helt hur lyckad denna bil faktiskt blir
Ja, det är konstigt. Tydligen säger Merca att de var tvungna att flytta gångjärnen från huvudhöjd till midjelinje för att inte inskränka för mkt på takhöjden bak.Aida skrev:HelectriC skrev:430 liter bagage, som jag förstår det endast 50liter mer än vanlig Golf. Och i tillägg liten brevlådelucka. Hmm, nja, vet inte helt hur lyckad denna bil faktiskt blir
Så den blir en sedanmodell?!?![]()
![]()
![]()
Varför gör man EQS som ska vara lyxbil till halvkombi och familjebilen till sedan???
EQC kostar från 780, och EQE lär knappast bli billigare. Så jag tror 800+ i grundpris. Med lite utrustning över miljonen.OfarligTesla skrev:Ja jag har väl gissat på att den börjar kring 700k och att man hamnar runt miljonen för den jag vill ha, dvs större batteri, fyrhjulsdrift och lite utrustning.