Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?
Postat: 27 mar 2020 06:58
Precis ny utveckling sker bäst i små smidiga grupper/företag utan allt för många styrda rutiner och ordningar som hindrar.
Det kan också vara så att de inte har något val. Se ID.3 tråden, mjukvaruproblem, VW har svårt att få tag på rätt personal för att åtgärda detta. Det talas om att grunden potentiellt är för dålig, måste göras om. Problem som uppstår pga att olika leverantörers komponenter ska samverka.Jerker skrev:Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.
Vi har ju ett "varvskris moment".dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomsterZalman3 skrev:Vi har ju ett "varvskris moment".dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?
Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!
Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!
Snacka om framtidsbransch!
Tror inte heller att det är aktuellt att låta europeiska biltillverkare gå i konkurs efter Corona p.g.a. utsläppsgränser. Vi kan nog förvänta oss stora stöd från EU för att undvika katastrof.dd88 skrev:Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.
Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?nek0 skrev:Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomsterSå länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
När andelen elbilar är på 50% kommer den tillverkare som tillverkar 50% elbilar och 50 fossilbilar vara starkast. Särskilt om kurvan för fördelningen globalt planar ut.Laban skrev:Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?nek0 skrev:Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomsterSå länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Sen känns det givet att många av de traditionella tillverkarna kommer att överleva, men sannolikt inte alla. Och skulle jag gissa på vilka som definitivt inte kommer att göra det så skulle Fiat/Chrysler ligga högt uppe i listan.
Jag har en uppfattning som liknar din och tror att fler tänker som du beskriver. Jag har kört BMW 3-serie i många år och trivts utomordentligt med det. Hade BMW kunnat leverera en 3-serie med lika bra drivlina som Model 3 och med ett lika bra laddnätverk (jag hade förhoppningar på Ionity, men de har ju kommit på skam), så hade jag redan bytt till en sådan. I stället har BMW bedrivit sin elbilsutveckling i sirap de senaste åren och därför har jag beställt en Model 3. Är nog inte ensam om att tänka så.Fredrik j skrev:Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Det kan inte vara panik för de stora. Så länge ingen kan leverera en bil som alla kan köpa är det lugnt för alla.Niklas Z skrev:Jag har en uppfattning som liknar din och tror att fler tänker som du beskriver. Jag har kört BMW 3-serie i många år och trivts utomordentligt med det. Hade BMW kunnat leverera en 3-serie med lika bra drivlina som Model 3 och med ett lika bra laddnätverk (jag hade förhoppningar på Ionity, men de har ju kommit på skam), så hade jag redan bytt till en sådan. I stället har BMW bedrivit sin elbilsutveckling i sirap de senaste åren och därför har jag beställt en Model 3. Är nog inte ensam om att tänka så.Fredrik j skrev:Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Det håller jag med om. Så länge det inte finns ett stort utbud av elbilar så väljer folk att i stället köpa en avgasbil. De får avsättning för sina ICE-bilar.nek0 skrev:Niklas Z skrev:Det kan inte vara panik för de stora. Så länge ingen kan leverera en bil som alla kan köpa är det lugnt för alla.
Tesla har levererat 1000 000 bilar och vad är det jämfört med att man säljer ca 80 000 000 bilar per år.
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
Naturligtvis. Det är ju framtida vinster som driver upp aktiekursen.Bjelke skrev:Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Jo, men bonusprogrammet gör det väldigt tydligt exakt vad de förväntar sig och när. Tex market cap på 650 miljarder usd år 202x(glömt), för att Elon skall få 100% ersättning.Bjelke skrev:Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Exakt!taliz skrev:Jo, men bonusprogrammet gör det väldigt tydligt exakt vad de förväntar sig och när. Tex market cap på 650 miljarder usd år 202x(glömt), för att Elon skall få 100% ersättning.Bjelke skrev:Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och måltaliz skrev:Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram?Jerker skrev:För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Mergers & acquisitions har iofs generellt en fail rate på 70-90%, även för expanderande och framgångsrika företag. På en krympande marknad och i en bransch på fallrepet hamnar man nog i intervallet 90-100% är jag rädd för.taliz skrev:Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Om det pågår länge då kan Corona bli en Tesla-dödare, för en riktig tuff recension kommer inte bli bra för Tesla.Jerker skrev:Jovisst är Tesla ett vinstdrivande företag och det är bara korkat att sluta att expandera så länge som det funkar. Men jag undrar om Elon trodde att de andra tillverkarna skulle vara så här tröga i starten och lämna så mycket utrymme åt Tesla. Det har tjatats länge om Tesladödare nu och vi har ännu inte sett en enda nå marknaden.
Om det skulle stämma, hur förklarar du då dagens bjässar i branschen? De består av bolag som slagits ihop under årens lopp.fth skrev:Mergers & acquisitions har iofs generellt en fail rate på 70-90%, även för expanderande och framgångsrika företag. På en krympande marknad och i en bransch på fallrepet hamnar man nog i intervallet 90-100% är jag rädd för.taliz skrev:Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
/fth