Sida 2 av 3

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 06:58
av LarsL
Precis ny utveckling sker bäst i små smidiga grupper/företag utan allt för många styrda rutiner och ordningar som hindrar.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 07:02
av Jerker
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 07:08
av LarsL
Det var inte Elon utan någon annan klok industriman som typ 2012-14 sa att elbilar kommer levereras av Tesla och av ett gäng friggebods tillverkare som vi ännu inte känner namnet på. Jag gissar att dessa friggebods tillverkare finns i Kina och attde just nu växer så det knakar.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 08:38
av Jerker
Det är sant. Kineserna håller sig framme även här. Det är ju helt otroligt att de har så svårt att fatta detta. Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 09:06
av Laban
Jerker skrev:
Visst, det kommer att tillverkas fossilbilar ett antal år framåt, men det funkar ju inte att streta emot som de nu gör.
Det kan också vara så att de inte har något val. Se ID.3 tråden, mjukvaruproblem, VW har svårt att få tag på rätt personal för att åtgärda detta. Det talas om att grunden potentiellt är för dålig, måste göras om. Problem som uppstår pga att olika leverantörers komponenter ska samverka.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 09:15
av dd88
Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.

Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 09:37
av Zalman3
dd88 skrev:
Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.

Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Vi har ju ett "varvskris moment".
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?

Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!

Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!

Snacka om framtidsbransch!

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 09:40
av nek0
Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.

Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Vi har ju ett "varvskris moment".
Ska man som på 1970.talet slösa miljarder på en döende verksamhet?
Eller ska man satsa på det som är framtiden?

Trump i USA, har ju valt sida, oljeindustrin måste räddas till varje pris!

Northvolt har ju redan 122 miljarder i orderstock och hoppas på att 2025 ha en årlig försäljning på 520 miljarder!!!

Snacka om framtidsbransch!
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster :) Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 09:47
av Fredrik j
dd88 skrev:
Tror återigen att ni är för tidiga att räkna ut traditionella biltillverkare, troligtvis kommer några försvinna under stundande lågkonjuktur, men pga en tvåprocentig andel elbilar på marknaden? Troligtvis inte. Problemen är bra mycket större än så.

Frågan är snarare hur mycket lågkonjunkturen kommer fördröja omställningen pga stödpaket för att rädda jobben hos en av Europas största industrier.
Tror inte heller att det är aktuellt att låta europeiska biltillverkare gå i konkurs efter Corona p.g.a. utsläppsgränser. Vi kan nog förvänta oss stora stöd från EU för att undvika katastrof.

Jag tänker att det ändå på något sätt dom gamla tillverkarna ska uppskatta att det var ett företag som Tesla som lanserade den första seriösa elbilen. Tröskeln för traditionella kunder att köpa en Tesla har ju ändå varit påtagligt större än om den lanserats som en vanlig bil fast eldriven. Tänk tanken att det skulle varit t.ex. VW, Toyota eller någon av premiumtyskarna som lanserat en bil med en drivlina likt Teslas i någon av deras redan storsäljande fossilbilar (Toyota Camry?). Försäljningen hade ju startat på en mycket högre nivå direkt.

Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 10:03
av Laban
nek0 skrev:
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster :) Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?

Sen känns det givet att många av de traditionella tillverkarna kommer att överleva, men sannolikt inte alla. Och skulle jag gissa på vilka som definitivt inte kommer att göra det så skulle Fiat/Chrysler ligga högt uppe i listan.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 10:23
av Fredrik j
Laban skrev:
nek0 skrev:
Hur många avgasbilar säljs i världen varje år? Snacka om inkomster :) Så länge efterfrågan finns kommer vi att dras med avgasbilarna oavsett vad du eller jag önskar oss.
Problemen för tillverkarna uppstår väl långt innan vi har nått 50% elbilar ?

Sen känns det givet att många av de traditionella tillverkarna kommer att överleva, men sannolikt inte alla. Och skulle jag gissa på vilka som definitivt inte kommer att göra det så skulle Fiat/Chrysler ligga högt uppe i listan.
När andelen elbilar är på 50% kommer den tillverkare som tillverkar 50% elbilar och 50 fossilbilar vara starkast. Särskilt om kurvan för fördelningen globalt planar ut.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 10:34
av Niklas Z
Fredrik j skrev:
Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Jag har en uppfattning som liknar din och tror att fler tänker som du beskriver. Jag har kört BMW 3-serie i många år och trivts utomordentligt med det. Hade BMW kunnat leverera en 3-serie med lika bra drivlina som Model 3 och med ett lika bra laddnätverk (jag hade förhoppningar på Ionity, men de har ju kommit på skam), så hade jag redan bytt till en sådan. I stället har BMW bedrivit sin elbilsutveckling i sirap de senaste åren och därför har jag beställt en Model 3. Är nog inte ensam om att tänka så.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 10:42
av nek0
Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Resonemanget baserar jag på att jag troligtvis inte är ensam om att tycka att Teslas drivlinor är fantastiska och helt utan konkurrens medans det är resten av bilen/företaget som inte riktigt räcker till.
Hade min Volvo funnits med drivlina liknande den i model3 hade jag bytt imorgon.
Jag har en uppfattning som liknar din och tror att fler tänker som du beskriver. Jag har kört BMW 3-serie i många år och trivts utomordentligt med det. Hade BMW kunnat leverera en 3-serie med lika bra drivlina som Model 3 och med ett lika bra laddnätverk (jag hade förhoppningar på Ionity, men de har ju kommit på skam), så hade jag redan bytt till en sådan. I stället har BMW bedrivit sin elbilsutveckling i sirap de senaste åren och därför har jag beställt en Model 3. Är nog inte ensam om att tänka så.
Det kan inte vara panik för de stora. Så länge ingen kan leverera en bil som alla kan köpa är det lugnt för alla.
Tesla har levererat 1000 000 bilar och vad är det jämfört med att man säljer ca 80 000 000 bilar per år.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 10:48
av Niklas Z
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Det kan inte vara panik för de stora. Så länge ingen kan leverera en bil som alla kan köpa är det lugnt för alla.
Tesla har levererat 1000 000 bilar och vad är det jämfört med att man säljer ca 80 000 000 bilar per år.
Det håller jag med om. Så länge det inte finns ett stort utbud av elbilar så väljer folk att i stället köpa en avgasbil. De får avsättning för sina ICE-bilar.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 11:27
av Jerker
Min poäng var egentligen bara att jag tror inte längre, som jag tidigare trodde, att Tesla skulle fortsätta att vara en liten nischtillverkare även när alla andra också huvudsakligen tillverkar elbilar. Nu tror jag att de kommer att vara hyfsat stora och kan komma att tillverka 5-10 miljoner bilar/år. Det innebär i sin tur att andra, nu stadigt etablerade tillverkare, kommer att försvinna. Inte alla, men helt säkert ett antal av dem.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 11:35
av Niklas Z
Jerker, det låter rimligt tycker jag.
Tesla kommer att fortsätta sin expansion och så länge inte de etablerade tillverkarna på allvar utmanar genom att kunna leverera elbilar i stora volymer så kommer Tesla att förbli dominanta på sin spelplan. Efter hand kommer ICE-marknaden att krympa och traditionella tillverkare som inte ställer om kommer att falla ifrån.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 15:23
av taliz
Jerker skrev:
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram? Bild
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 17:20
av Bjelke
taliz skrev:
Jerker skrev:
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram? Bild
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och mål
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 17:28
av Fredrik j
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram? Bild
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och mål
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Naturligtvis. Det är ju framtida vinster som driver upp aktiekursen.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 18:08
av taliz
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram? Bild
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och mål
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Jo, men bonusprogrammet gör det väldigt tydligt exakt vad de förväntar sig och när. Tex market cap på 650 miljarder usd år 202x(glömt), för att Elon skall få 100% ersättning.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 19:02
av Bjelke
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
För varje månad som går så ökar värdet i företaget Tesla. Det har ju varit som ett mantra att säga att Tesla naturligtvis inte kommer att slå ut alla andra biltillverkare och ensamma stå för övergången till ett elbilssamhälle. Men nu när man ser vilka svårigheter gammelbilsföretagen har och vilken motvilja mot en övergång som fortfarande sitter djupt rotad i deras organisationer så tror jag allt mer att Tesla kommer att stå som en av världens stora biltillverkare när dammet har lagt sig. Det scenariot tror jag inte ens att Elon själv hade tänkt sig.
Du har inte kollat detaljerna i Elons bonusprogram? Bild
Ganska tydligt vad han, och bolaget, förväntar sig.
Ja, jag har ju sagt flera gånger att Tesla är som vilket företag som helst, dom har ett syfte och mål
framför allt och det är att växa och tjäna pengar (dom satsar fortfarande 100% på organisk tillväxt).
Snacket om att transformera hela sektorn till eldrift är väl gulligt och helt PK men bolagets mål är
till syvende och sist att tjäna pengar.
Jo, men bonusprogrammet gör det väldigt tydligt exakt vad de förväntar sig och när. Tex market cap på 650 miljarder usd år 202x(glömt), för att Elon skall få 100% ersättning.
Exakt! :)

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 20:30
av Jerker
Jovisst är Tesla ett vinstdrivande företag och det är bara korkat att sluta att expandera så länge som det funkar. Men jag undrar om Elon trodde att de andra tillverkarna skulle vara så här tröga i starten och lämna så mycket utrymme åt Tesla. Det har tjatats länge om Tesladödare nu och vi har ännu inte sett en enda nå marknaden.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 21:03
av fth
taliz skrev:
Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Mergers & acquisitions har iofs generellt en fail rate på 70-90%, även för expanderande och framgångsrika företag. På en krympande marknad och i en bransch på fallrepet hamnar man nog i intervallet 90-100% är jag rädd för.

/fth

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 21:05
av Credde
Jerker skrev:
Jovisst är Tesla ett vinstdrivande företag och det är bara korkat att sluta att expandera så länge som det funkar. Men jag undrar om Elon trodde att de andra tillverkarna skulle vara så här tröga i starten och lämna så mycket utrymme åt Tesla. Det har tjatats länge om Tesladödare nu och vi har ännu inte sett en enda nå marknaden.
Om det pågår länge då kan Corona bli en Tesla-dödare, för en riktig tuff recension kommer inte bli bra för Tesla.

Re: Fiat Chrysler riskerar konkurs?

Postat: 27 mar 2020 21:49
av taliz
fth skrev:
taliz skrev:
Nja, konsolidering är ju standard i en mogen bransch.
Mergers & acquisitions har iofs generellt en fail rate på 70-90%, även för expanderande och framgångsrika företag. På en krympande marknad och i en bransch på fallrepet hamnar man nog i intervallet 90-100% är jag rädd för.

/fth
Om det skulle stämma, hur förklarar du då dagens bjässar i branschen? De består av bolag som slagits ihop under årens lopp.
Exempel: VW. GM. PSA. FCA.

Det betyder inte att de kommer överleva omställningen till elbilar, bara att de överlevt avgasbilseran.