Sida 2 av 3

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 07:46
av Bod
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 07:57
av Zalman3
Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Känns inte som nån bra tajming att ha Vätgas dag idag.
I USA sprängdes en vätgas station för några dagar sedan.
Och nu sprängdes en i Oslo.
Därför har nu Uno-x stängt av alla sina vätgas stationer tills man kan säkerställa säkerheten.
Jobbigt läge.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 14:46
av taliz
Kan tänka mig att det inte är utan snarare

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 15:11
av Jeppe_E
Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Kanske, men vad som faktiskt skedde i Los Angeles var att oljebolagen köpte upp spårvagnsnätet för att sedan lägga ner det och istället anlägga motorvägar. Ja, alltså på den tiden som det begav sig.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 17:06
av clecab
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Kanske, men vad som faktiskt skedde i Los Angeles var att oljebolagen köpte upp spårvagnsnätet för att sedan lägga ner det och istället anlägga motorvägar. Ja, alltså på den tiden som det begav sig.
Nja… Det var bilföretagen som köpte upp spårvagnsnätet i alla städer utom San Fransisco och Boston. Därefter började de sälja bussar och inte renovera spårvagnarna. Alltså började folk åka buss och senare bil. Efter drygt 10år så började man lägga ner spårvagnsnäten för då var bussarna och bilarna så mycket bättre, snabbare, snyggare och renare. :-)

Det är riktig kapitalism... De i SF och Boston används flitigt och blev bra underhållna fungerar bra efter 100år.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 18:59
av Jeppe_E
clecab skrev:
Jeppe_E skrev:
Bod skrev:
Jag skulle vilja veta hur uppbyggnaden av infrastrukturen skall finansieras. Tesla bygger sina egna laddstationer. VW kommer att bygga upp en egen infrastruktur och är med och finansierar Ionity tillsammans med några andra biltillverkare. Dessutom finns det ett antal "oberoende" företag som sätter upp laddstationer för batteribilar.

Kommer tillverkarna av vätgasbilar att bygga en egen infrastruktur och/eller finns det några oberoende företag som planerar att starta upp vätgasmackar? Jag vet att BMW visade upp en mobil vätgasstation, men det var några år sedan.

Ang avgasbilar, bygge inte Ford upp egna besninstationer, för att hjälpa upp försäljningen?
Kanske, men vad som faktiskt skedde i Los Angeles var att oljebolagen köpte upp spårvagnsnätet för att sedan lägga ner det och istället anlägga motorvägar. Ja, alltså på den tiden som det begav sig.
Nja… Det var bilföretagen som köpte upp spårvagnsnätet i alla städer utom San Fransisco och Boston. Därefter började de sälja bussar och inte renovera spårvagnarna. Alltså började folk åka buss och senare bil. Efter drygt 10år så började man lägga ner spårvagnsnäten för då var bussarna och bilarna så mycket bättre, snabbare, snyggare och renare. :-)

Det är riktig kapitalism... De i SF och Boston används flitigt och blev bra underhållna fungerar bra efter 100år.
Så var det ja. Mindes fel.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 11 jun 2019 23:11
av JonasH
Pratades det något om explosionsrisken?

Att det kan explodera fick vi ju bevis på igår...
Så svaret på fråga 2 är uppenbart JA!!!!!

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 12 jun 2019 02:19
av evilirish

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 12 jun 2019 10:28
av Mickep
Någon artikel hur det var på dagen på gång?

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 12 jun 2019 11:00
av Zalman3
Mickep skrev:
Någon artikel hur det var på dagen på gång?
Skriver en rapport ikväll.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 14 jun 2019 19:52
av Zalman3
1. Total verkningsgrad på 19%?
Det stämmer att den totala verkningsgraden ligger runt 20-25%.

2. Finns risk för explosion?
Pinsamt att de började med att säga att en vätgasanläggning i Oslo hade haft en explosion och att UNO-X hade stängt alla Norska vätgasstationer och att alla som kör vätgasbil hade fått en låne fossilbil så länge.

3. Hur lång tid tar det att tanka?
Det ska ju enligt reklamen ta ca 5 minuter att tanka. Dock så är vätgasstationen i Umeå en
snikversion utan kylning. Man ska tydligen ha ca -40 grader på gasen för att man ska kunna fylla på snabbt. När man inte har kylning och i princip en "ballong" som ansluts till bilen tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka fullt. 0-50% tar ca 30 minuter. Gasen i bilen får inte ha högre temp än +80 grader, annars stryps eller stängs tankningen av.

4. Hur ofta måste gastanken besiktigas?
Vet ej.

5. Vad kostar det att besiktiga vätgastanken och vart gör man detta?
Vet ej.

6. I vilken kyla fungerar vätgasbilen?
Den ska fungera i -28 grader. Dock är det ett finskt bolag som prövat vätgas och gav upp i kylan. Frågor kom om vad som är problemen men man ville inte ge tydliga svar. Pratade med flera och fick bilden av att fukt, isbildning, temperaturskillnader och tryckskillnader ger problem.
Frågade specifikt om vad som händer då man i -28 tankar fullt och sen ställer bilen i ett +20 varmgarage. Det blir då en rejät tryckstegring. Men bilen ska klara detta. Oazer ska ha sökt patent på vissa lösningar av köldproblemet. Bränslecellen är också köldkänslig, kan frysa sönder under ogynsamma omständigheter.

7. Hur mycket läker vätgas vid lagring? "förlust av vätgas från bränsleceller med en hastighet av nära två procent per dag"
TYdligen ska det inte vara några läkage. Dock så kostar det ju energi att kyla vätgasen till -40 grader.

8. Vilket tryck och temperatur har vätgas vid lagring? 800bar, -40 grader?
De pratade om 700-800 bar och -40 grader(Inte i Umeå anläggningen).

9. Hur många kWh per mil drar bilen?
3-5kW per mil

10. Hur mycket kostar det att tanka vätgas, vad blir milkostnaden?
80-100kr per kg vätgas. Den drar ca 0,1kg per mil, milkostnad 9-10kr.

11. Hur länge håller bränslecellen? 16.000mil? "Hyundai pratar om tio år på cellen i Nexo"
Ca 16.000 mil och 10 år.

12. Tål bränslecellen smutsig stadsluft, krävs stora dyra luftfilter? Hur ofta byts dessa, till vilken kostnad?
Man måste ha mycket ren luft till vätgasbilen(stora luftfilter som byts ofta), annars går bränslecellen sönder, bilens servicekostnader är därför ungefär samma som för en bensinbil.

13. Hur stor del av vätgasen tillverkas av fossila bränslen?
Vet ej. Dock så är stationen en komplett lösning som behöver vatten och elanslutning, så den producerar egen vätgas med elektrolys. Räcket till ca 2-3 personbilar. Investeringskostnad ca 8 miljoner.

14. Vilka olika typer av bränsleceller finns det?
Vet ej.

15. Klarar bränslecellens membran 100 grader?
Researchers must develop PEMFC membranes that are durable and can operate at temperatures greater than 100 degrees
Celsius and still function at sub-zero ambient temperatures. A 100 degrees Celsius temperature target is required in
order for a fuel cell to have a higher tolerance to impurities in fuel. Because you start and stop a car relatively frequently,
it is important for the membrane to remain stable under cycling conditions.
Currently membranes tend to degrade while fuel cells cycle on and off, particularly as operating temperatures rise.
SVAR: Vet ej.

16. Hur fungerar bränslecellen i låg luftfuktighet?
Hydration
Because PEMFC membranes must by hydrated in order to transfer hydrogen protons, researches must
find a way to develop fuel cell systems that can continue to operate in sub-zero temperatures,
low humidity environments and high operating temperatures.
At around 80 degrees Celsius, hydration is lost without a high-pressure hydration system.
SVAR: Vet ej.

17. Utsläpp av Kvävedioxid?
Nitrogen Dioxide Emission
Critics of hydrogen fuel cells argue that although these cells do not emit carbon after burning, they
give out nitrogen dioxide and other emissions. Nitrogen dioxide is a toxic gas and can still be harmful
when ingested by humans. Experts say talk about the risks of respiratory
problems such as lung edema from exposure with lethal dose even for a short
period of time. Moreover, it can also decrease lung function.
SVAR: Vet ej.

18. Vad kostar en vätgasbil i inköp?
Ca 750.000 till 800.000kr.

19. Vilka vätgasbilar finns att köpa idag?
Toyota Mirai och Hyundai Nexo. De kördes dit med lastbil eftersom det inte finns tankställen.

20. Dyrt att göra en stark vätgasbil?
Vet ej. Dock så fick jag ett ca pris för en stationär komplett anläggning som kunde ge 5kW, pris 350.000kr.

21. Utsläpp av vatten gör korsningar hala på vintern?
Vet ej.

22. Riktlinjer vid trafikolycka och brand?
Vet ej.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 14 jun 2019 20:28
av LarsL
Zalman3 skrev:

3. Hur lång tid tar det att tanka?
Det ska ju enligt reklamen ta ca 5 minuter att tanka. Dock så är vätgasstationen i Umeå en
snikversion utan kylning. Man ska tydligen ha ca -40 grader på gasen för att man ska kunna fylla på snabbt. När man inte har kylning och i princip en "ballong" som ansluts till bilen tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka fullt. 0-50% tar ca 30 minuter. Gasen i bilen får inte ha högre temp än +80 grader, annars stryps eller stängs tankningen av.
Men hallå! Var det inte snabb laddning/tankning som var poängen? :roll:

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 14 jun 2019 20:54
av Zalman3
LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

3. Hur lång tid tar det att tanka?
Det ska ju enligt reklamen ta ca 5 minuter att tanka. Dock så är vätgasstationen i Umeå en
snikversion utan kylning. Man ska tydligen ha ca -40 grader på gasen för att man ska kunna fylla på snabbt. När man inte har kylning och i princip en "ballong" som ansluts till bilen tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka fullt. 0-50% tar ca 30 minuter. Gasen i bilen får inte ha högre temp än +80 grader, annars stryps eller stängs tankningen av.
Men hallå! Var det inte snabb laddning/tankning som var poängen? :roll:
Det är komplicerat att tanka. Dels ska man ju ha ett högre tryck i stationen för att man snabbt ska kunna tanka.

När bilens tank är tom och macken har ett tryck på 700bar, då är tryckskillnaden ca 700 bar och det rusar på rejält.
Tyvärr rusar det inte lika fort när det är 600 bar i tanken och tryckskillnaden är bara 100 bar.

Och värme utvecklingen blir snabbt ett problem.

"Räkna med gaser. Allmänna gaslagen"

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 14 jun 2019 20:55
av Jerker
Ja, det här låter ju verkligen som morgondagens teknik... :shock:

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 14 jun 2019 21:43
av Remuz
0-50% på 30min? Lite långsammare än SuC alltså. Och tankningen som var hela poängen...

Visst ”om tio år kommer det...blablabla”.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 00:35
av taliz
Bra frågebatteri.
Ang. tankning så är det faktiskt ganska likt snabbladdning av ett batteri. I början går det snabbt för det är inte mycket motstånd, men ju högre tryck det blir desto långsammare går det.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 03:14
av bjelkeman
Väldigt utförligt. Tack.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 08:27
av fth
Mycket bra sammanfattning, det är ju tom mycket sämre än jag trodde, och jag var redan helt övertygad om att detta var hål i huvudet.

Nu måste väl ändå vätgasvurmandet äntligen få ett slut?

/fth

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 08:34
av Mickep
Tycker det är bra att folk tittar på detta, men det är svårt att inte tycka att batterier har övertaget . Sedan skall man inte överdriva riskerna utan skall jämföra de med de explosioner som sker vid bensinstationer etc. men det är tydligt att de har en lång väg att gå. Liksom batterierna för att få fram en 50milsräckviddare för 350 kkr.
1 timmas tankning kommer inte att duga iallafall.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 08:48
av Teslaspolen
Med andra ord är tekniken, som alltid, helt dödfödd för landtransporter.

Viktigt att vi fortsätter att tala om detta för våra politiker, så att inte pengar kastas i sjön på detta vansinne.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 08:55
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Med andra ord är tekniken, som alltid, helt dödfödd för landtransporter.

Viktigt att vi fortsätter att tala om detta för våra politiker, så att inte pengar kastas i sjön på detta vansinne.
Det är väl i sjön som bränsleceller kan göra nytta? ;) Just nu bränns många miljarder upp inom EU på detta och det mesta är skattepengar.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 09:17
av olza
Jag får inte ihop detta:
* Stationen kostar 8 miljoner initialt
* Kan serva 2-3 bilar
* Sälljer vätgasen för 80-100 kr/kg
* En vätgasbil drar 0,1 kg vätgas per mil

Anta 3 bilar, 100:-/kg, 2000 mil per bil och år. Det blir 6000 mil totalt och max 60.000:- i intäkter.

Nä, det går ju inte ihop. Så då är frågan: var kommer pengarna ifrån? Och varför satsade man inte dessa pengar på något vettigare? Eller är det så illa att det finns en massa pengar som inte får användas till något annat än vätgassatsningar? Någon som vet?

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 09:24
av LarsL
Kan serva 2-3 bilar, per vad? Det måste var 2-3 bilen per timme, dag, vecka, år eller stationens livstid.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 09:28
av LarsL
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:
Med andra ord är tekniken, som alltid, helt dödfödd för landtransporter.

Viktigt att vi fortsätter att tala om detta för våra politiker, så att inte pengar kastas i sjön på detta vansinne.
Det är väl i sjön som bränsleceller kan göra nytta? ;) Just nu bränns många miljarder upp inom EU på detta och det mesta är skattepengar.
Är det inte bättre att bränna metangas i så fall? Om man nu ändå måste ha gastankar. Fast dessa tankar måste ju vara helt sjukt abnormt stora om det ska funka, antar jag.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni

Postat: 16 jun 2019 09:46
av Zalman3
olza skrev:
Jag får inte ihop detta:
* Stationen kostar 8 miljoner initialt
* Kan serva 2-3 bilar
* Sälljer vätgasen för 80-100 kr/kg
* En vätgasbil drar 0,1 kg vätgas per mil

Anta 3 bilar, 100:-/kg, 2000 mil per bil och år. Det blir 6000 mil totalt och max 60.000:- i intäkter.

Nä, det går ju inte ihop. Så då är frågan: var kommer pengarna ifrån? Och varför satsade man inte dessa pengar på något vettigare? Eller är det så illa att det finns en massa pengar som inte får användas till något annat än vätgassatsningar? Någon som vet?
Nu måste man ju ha klart för sig att kalkylen skulle se helt annorlunda ut om man har 30 bilar och en tankstation med -40 graders
kylning så man kan tanka på 5 minuter.

Man ska se denna vätgasstation som ett test, går det ens köra vätgasbilar på vintern?
Eller fryser allt ihop?

Jag säger inte att vätgasen inte har en marknad, men för vanliga personbilar tror jag att tåget har gått.

För lastbilar och andra tyngre fordon kan den ha en marknad.
Norrmännen har ju köpt 1000st Nikola Tre lastbilar. De kan ha upp till 320kWh batteri och vätgas. 120 mils räckvidd är möjlig.
https://nikolamotor.com/motor