Sida 2 av 2
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 21:33
av Laban
taliz skrev:
Tyckte Elon tryckte rätt mycket på att v3 faktiskt sparar bra med pengar åt Tesla.
Stämmer det så bör de ju bygga nästan uteslutande sådana så fort de fått upp volym.
Nya bör bli främst V3 samt att det nog kan löna sig att ersätta befintliga på de stationer som idag har köer vid vissa tider. Istället för att bygga ut dessa mer. De som flyttas bort kan de säkert använda för förtätning av nätverket.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 22:57
av default
Ionity Mantorp med LR AWD. Första laddaren (nr 2) fick jag inte igång. Bilen sa att den behövde service när jag försökte med den. Andra (nr 3) funkade fint. 192kw som max, laddaren visade då 197 på displayen.
Fick börja med att köra ner SoC från 70-22, sen dubbelbetalning till Ionity. Vad gör man inte för vetenskapen

Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 23:01
av pefreli
Now we’re talking!!
Vad kostar laddningen på dessa stationer?
Dyrare än SuC?
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 23:12
av default
80kr per session oavsett mängd eller längd på laddning i nuläget. Jag fick dock dra två ggr för att få igång det idag, vilket jag läst att andra Teslaägare också haft problem med.
Re: 200kw?
Postat: 12 jun 2019 12:30
av helix
Laddkurvan för vanlig 120kW SuC på Model 3 är också förbättrad även om detta inte nämns någonstans!
Jag laddade nu på morgonen och den låg på 118-119kW fram till 57% SoC och höll sig över 100kW fram till runt 68% SoC.
Som jämförelse så dök den innan 2019.20.1 under 100kW redan vid 55% eller något sådant och sen ner mot 75kW vid 65% SoC (kommer inte exakt ihåg och det kan också ändrats över tid i olika sw-versioner).
Det här gör rätt stor skillnad och laddar man 10-70% på en vanlig v2 120KW Supercharger sparar man nog mer än 5 minuter i laddtid. Just de här 5 minuterna låter kanske lite, men åtminstone för min del så är det just de 5 minuterna jag ofta "väntar". Nu när de är bortsopade så är bilen klar när jag är klar. SuC v3 kommer att bli för snabbt på långresor när man ändå behöver pausa en stund innan man är klar att dra vidare

Re: 200kw?
Postat: 12 jun 2019 12:36
av default
Håller med, även om jag inte hade riktigt så bra kurva. Vid 68% laddade jag 92kw
Re: 200kw?
Postat: 12 jun 2019 12:45
av Jeppe_E
default skrev:80kr per session oavsett mängd eller längd på laddning i nuläget. Jag fick dock dra två ggr för att få igång det idag, vilket jag läst att andra Teslaägare också haft problem med.
Men där bör ju ionity ta sitt ansvar och inte debitera?
Re: 200kw?
Postat: 12 jun 2019 13:22
av kenny
Jeppe_E skrev:default skrev:80kr per session oavsett mängd eller längd på laddning i nuläget. Jag fick dock dra två ggr för att få igång det idag, vilket jag läst att andra Teslaägare också haft problem med.
Men där bör ju ionity ta sitt ansvar och inte debitera?
Jag har glömt bort att dubelkolla, men jag TROR att dom släppte reserverationen på mitt kort för de tillfällen där laddningen inte startade. Men borde kanske dubbelkolla dock.
Re: 200kw?
Postat: 13 jun 2019 11:26
av NiklasTesla
helix skrev:Laddkurvan för vanlig 120kW SuC på Model 3 är också förbättrad även om detta inte nämns någonstans!
Jag laddade nu på morgonen och den låg på 118-119kW fram till 57% SoC och höll sig över 100kW fram till runt 68% SoC.
Som jämförelse så dök den innan 2019.20.1 under 100kW redan vid 55% eller något sådant och sen ner mot 75kW vid 65% SoC (kommer inte exakt ihåg och det kan också ändrats över tid i olika sw-versioner).
Det här gör rätt stor skillnad och laddar man 10-70% på en vanlig v2 120KW Supercharger sparar man nog mer än 5 minuter i laddtid. Just de här 5 minuterna låter kanske lite, men åtminstone för min del så är det just de 5 minuterna jag ofta "väntar". Nu när de är bortsopade så är bilen klar när jag är klar. SuC v3 kommer att bli för snabbt på långresor när man ändå behöver pausa en stund innan man är klar att dra vidare

Hmmm. Kör fort som f.n på autobahn (om man nu kan pga alla vägbyggen) sedan supersnabb kisspaus och laddning på 250kw varpå du sedan kör iväg fort som f.n till nästa 250kw laddare

Det kommer gå att vinna tid om man som jag kör runt 100mil per dag med jämna mellanrum

Re: 200kw?
Postat: 13 jun 2019 12:29
av fth
NiklasTesla skrev:Kör fort som f.n på autobahn (om man nu kan pga alla vägbyggen) [...]
Det var ju just det, på mina senaste resor på autobahn har jag haft en snittfart på kanske 70km/h
Så fort man lämnar Tyskland så rullar det på, men autobahn är ju hopplöst nuförtiden.
Är det någon som har någon fungerande app eller hemsida som visar pågående och planerade vägbyggen etc på autobahn?
/fth
Re: 200kw?
Postat: 13 jun 2019 13:44
av Mickep
Hur är det med SR+? (har de kommit hit än?)
Re: 200kw?
Postat: 13 jun 2019 17:11
av taliz
Mickep skrev:Hur är det med SR+? (har de kommit hit än?)
Vad jag sett gäller högre laddhastighet bara de med LR batteri.
SR(+) maxar runt 100kw AFAIK.
Re: 200kw?
Postat: 13 jun 2019 17:53
av Jeppe_E
Laddkurvan (plottad från TeslaBjörns video)
10->20% = 3 Min
20->30% = 2.5 Min (5,5 min)
30->40% = 2.5 Min (8 min)
40->50% = 3 Min (11 min)
50->60% = 4 Min (15 min)
60->70% = 4.5 Min (19,5 min)
70->80% = 6.5 Min (26 min)
80->90% = 10.5 Min (36,5 min)
Re: 200kw?
Postat: 13 jun 2019 20:00
av pefreli
Intressant graf!
Hur såg den ut tidigare på 120 kW?
Re: 200kw?
Postat: 14 jun 2019 11:17
av NiklasTesla
fth skrev:NiklasTesla skrev:Kör fort som f.n på autobahn (om man nu kan pga alla vägbyggen) [...]
Det var ju just det, på mina senaste resor på autobahn har jag haft en snittfart på kanske 70km/h
Så fort man lämnar Tyskland så rullar det på, men autobahn är ju hopplöst nuförtiden.
Är det någon som har någon fungerande app eller hemsida som visar pågående och planerade vägbyggen etc på autobahn?
/fth
Model 3s realtidsbaserade kartinfo med köer fungerade rätt väl senast men generellt rätt hopplöst runt Berlin och Södra Tyskland (mot Österrike) senaste åren.
Re: 200kw?
Postat: 14 jun 2019 11:32
av fth
NiklasTesla skrev:Model 3s realtidsbaserade kartinfo med köer fungerade rätt väl senast men generellt rätt hopplöst runt Berlin och Södra Tyskland (mot Österrike) senaste åren.
Det var lika hopplöst i västra Tyskland på min senaste autobahn-resa i höstas. Jag tog vägen Luxemburg-Dortmund-Bremen på hemvägen efter att ha suttit i oändliga köer mot Schweiz och Österrike på nedresan, men det var precis samma sak där
Det är ju inte så mycket trafiken som orsakar köerna, utan alla vägarbete, det känns ju som ungefär varannan km är under omläggning var/när man än kör på autobahn.
Har dom sämre vägbeläggning, eller är det helt enkelt så mycket trafik att vägarna slits så ohyggligt?
/fth
Re: 200kw?
Postat: 14 jun 2019 11:34
av fth
P.S. å andra sidan är det väldigt behagligt att köra på (betal-) motorvägar i Frankrike och Spanien, där är det 130km/h, perfekt vägbana och mycket lite trafik nästan överallt, mycket behagligt att köra på AP och snittfarten blir väldigt bra.
/fth
Re: 200kw?
Postat: 14 jun 2019 18:48
av Verdi
fth skrev:NiklasTesla skrev:Model 3s realtidsbaserade kartinfo med köer fungerade rätt väl senast men generellt rätt hopplöst runt Berlin och Södra Tyskland (mot Österrike) senaste åren.
Det var lika hopplöst i västra Tyskland på min senaste autobahn-resa i höstas. Jag tog vägen Luxemburg-Dortmund-Bremen på hemvägen efter att ha suttit i oändliga köer mot Schweiz och Österrike på nedresan, men det var precis samma sak där
Det är ju inte så mycket trafiken som orsakar köerna, utan alla vägarbete, det känns ju som ungefär varannan km är under omläggning var/när man än kör på autobahn.
Har dom sämre vägbeläggning, eller är det helt enkelt så mycket trafik att vägarna slits så ohyggligt?
/fth
Det är fruktansvärt mycket trafik. E4:an känns som en liten landsväg i jämförelse. Och det är ju på sommaren som det går att lägga asfalt.
Re: 200kw?
Postat: 14 jun 2019 18:49
av Verdi
fth skrev:P.S. å andra sidan är det väldigt behagligt att köra på (betal-) motorvägar i Frankrike och Spanien, där är det 130km/h, perfekt vägbana och mycket lite trafik nästan överallt, mycket behagligt att köra på AP och snittfarten blir väldigt bra.
/fth
Bra tips. Får kanske omvärdera rutten ner till Spanien och köra mer i Frankrike. Man vill ju inte köra så mycket fortare än 130 km/h ändå.
Re: 200kw?
Postat: 16 jun 2019 20:36
av fth
Verdi skrev:Man vill ju inte köra så mycket fortare än 130 km/h ändå.
Dom få tillfällen det är fritt fram på autobahn brukar jag trycka på ett par minuter, röda siffror är ju kul en stund, men sen lockar AP igen, och då är det ju max 150 som gäller, och då är inte skillnaden så stor i praktiken mot andra länder med ”normala” hastighetsbegränsningar.
På min senaste resa Stockholm-Barcelona ToR hade jag nästan dubbla snittfarten i Frankrike och Spanien jämfört med Tyskland
/fth
Re: 200kw?
Postat: 16 jun 2019 20:45
av Verdi
fth skrev:Verdi skrev:Man vill ju inte köra så mycket fortare än 130 km/h ändå.
Dom få tillfällen det är fritt fram på autobahn brukar jag trycka på ett par minuter, röda siffror är ju kul en stund, men sen lockar AP igen, och då är det ju max 150 som gäller, och då är inte skillnaden så stor i praktiken mot andra länder med ”normala” hastighetsbegränsningar.
På min senaste resa Stockholm-Barcelona ToR hade jag nästan dubbla snittfarten i Frankrike och Spanien jämfört med Tyskland
/fth
Ja. Man håller ju ledigt högre snitthastighet i Sverige än i Tyskland. Autobahn är sjukt överskattat.
Re: 200kw?
Postat: 16 jun 2019 21:00
av boreno
Autobahn igår:
Ska leta upp Ionity i slutet av veckan och testa snabbladdningen. Hoppas det går bättre än
förra gången...
Det är stor skillnad att köra ut i Europa nu och tidigare i M3P. Laddningen startar direkt på över 110kw varje gång, man hinner knappt köa klart för kaffe innan telefonen varnar för idle fee. Det beror också på att varningen nu kommer redan vid 70-75%, förr var det 80%. Det här ställer till med problem för mig eftersom jag som ensamförare vant mig vid 20-30min mikrosömn vid varje laddstopp... Fy på dig Elon!
En annan mycket trevlig effekt är att när jag kör ut på autobahn igen hamnar snittförbrukningen under 250 under de första minuterna, där den tidigare låg uppemot 400. Jag misstänker att förvärmningen av batteriet är en del i detta.