Re: Ladda i Spanien
Postat: 01 dec 2019 11:49
Tyskland har väl också krav på vinterdäck sedan några år tillbaka så sommardäck fungerar ju inte.
Förövrigt är det ju riktigt korkat.
Förövrigt är det ju riktigt korkat.
Nej verkligen inte - jag råkade testa det för några år sedan det kostade 500 euro att köra med vinterdäck på autobahn...Svenssons skrev:Dubbdäck är inte tillåtet i stora delar av Europa som tex Spanien och Tyskland. Går inte heller köra ner till Spanien med dubb eftersom det inte är tillåtet i Tyskland. Visst skulle det vara teoretiskt möjligt om man tog färja från Danmark till Storbritannien då det råder vinterväglag där (vilket inte gör till vanligheterna i december) och sedan kör genom Frankrike i max 90km/h med klisterlapp bak.
Jag har kört Sverige - Spanien så många gånger nu att jag tappat räkningen. Körde ner en X så sent som för en månad sedan. Bara tuta att köra. Laddade på ionity en gång i Danmark bara för at testa, annars SuC. Tänk på att i Tyskland så är dom flesta SuC vid rastplatser/mackar/McD. I Frankrike och Spanien ligger majoriteten däremot vid hotell vilket gör matutbudet mycket mindre. I Tyskland kan man se lite Teslor men knappast kö. I Frankrike och Spanien är man i 90% av fallen ensam vid SuC.PhR34k skrev:Jag har nu köpt odubbade däck för kommande Spanien resa.
Jag kommer ha min enfas laddare med mig, den blåa typ 2 och min vanliga laddare med cee 31/16A.
Har även en förlängningskabel enfas ifall att, något annat jag bör tänka på?
Jag räknar med att endast ladda på suc.
Enligt gps ska det funka att ta sig ner till Torrevieja, har någon gjort det bara på suc?
Brukar det vara kö i Tyskland och Frankrike på suc?
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Fast det finns en liten lapp på baracken där toan finns, där du kan ringa ett nummer så kommer dom och hämtar dig från en restaurang, skjutsar dig fram och tillbaka! Nästan så att jag hoppade på det erbjudandet i somras! Måste ju testas!EnTraktor skrev:Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Shit vad nice. Hoppas det förblir så i framtiden också.EnTraktor skrev:Ödeshög, Sverige
Greve, Danmark
Brunde, Tyskland
Luxemburg (Testade ny rutt första gången, men ingen väg som jag rekommenderar. Navigatorn sa att denna SuC var stängd men det gick ladda på 2 stolpar.)
Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Macon, Frankrike
Valencia, Spanien
En bit norr om Torrevieja
Granada, Spanien (statistik)
Startade i Sthlm Söndag kl 7. Sov utanför Bremen första natten och utanför Montpellier andra natten. Framme i Marbella 23.59 på Tisdagen.
M3apan skrev:Fast det finns en liten lapp på baracken där toan finns, där du kan ringa ett nummer så kommer dom och hämtar dig från en restaurang, skjutsar dig fram och tillbaka! Nästan så att jag hoppade på det erbjudandet i somras! Måste ju testas!EnTraktor skrev:Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Jo fast det är inget alternativ om man bara vill ladda 20-25 min. Hade jag haft 45 minuter på mig hade jag ändå tvekat med tanke på fransmännens engelskakunskaper.M3apan skrev:Fast det finns en liten lapp på baracken där toan finns, där du kan ringa ett nummer så kommer dom och hämtar dig från en restaurang, skjutsar dig fram och tillbaka! Nästan så att jag hoppade på det erbjudandet i somras! Måste ju testas!EnTraktor skrev:Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Den är fin, jag har skrivit om den tidigare, "Tesla-lounge" av fransk modell:PhR34k skrev:Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Jag har kört Tesla i 5 år och tycker inte beläggningen på SuC har ökat under den tiden. Så länge som Tesla fortsätter bygga SuC en bit utanför storstäder så kommer det fungera. Däremot när det kommer en SuC nära citykärna så blir det kaos direkt. Sollentuna är ett exmempel på detta, och Lier utanför Oslo samma sak. Fullt från 07 på morgoen till sent på kvällen med lokalbor som vardagsladdar. Andra exempel i Europa på laddare som ligger för centralt och därmed används mest för vardagsladdning vilket ofta innebär köer är Zurich, Wien, Graz, Poznan i Polen, Getafe i Madrid, Sant Cugat i Barcelona, samt delvis Köge utanför Köpenhamn.PhR34k skrev:Shit vad nice. Hoppas det förblir så i framtiden också.
Känns som att inom några år kommer samtliga suc se ut som den i Sollentuna, köa 25 min för att få ladda 80% på 1 timme.
Känns som att Elon behöver besöka Europa, den i Kalifornien var fet!fth skrev:Tesla-lounger i världen: /fth
Planera i ABRP så får du en mer reallistisk bild, Tesla GPS är mycket försiktig och lägger in alldeles för långa laddstopp.PhR34k skrev:Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar
Tack för tipset, var en jäkla skillnad på uträckningen dessutom väljer den Röby färjan vilket inte Teslan valde.fth skrev:Planera i ABRP så får du en mer reallistisk bild, Tesla GPS är mycket försiktig och lägger in alldeles för långa laddstopp.PhR34k skrev:Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar
Jag får 39.5h Stockholm-Torrevieja med min bil (X90).
/fth
Jag kör alltid landvägen över broarna, jag tycker det är behagligare och det känns mer miljövänligt. Skaffa transponder och/eller abonnemang på broarna så blir det väldigt smidigt och hyfsat billigt också.perre skrev:Jag får 33 timmar och 3549 km till Carthagena. Då har den valt att åka över Jylland. Väljer jag färjan så blir det drygt 100 km kortare men några minuter långsammare.
Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag ska ta än. Har en känsla av att jag inte hinner sova mycket på färjan.
Ni som har åkt tidigare, vilken väg brukar ni välja?
EDIT: Glömde ju att lägga på laddtiden så då blir det runt 40 timmar totalt. Kanske några timmars sömn också. Har drygt två dygn tillgodo så det ska nog fungera.
Mena mera att jag behöver full räckvidd på hemmaplan så om jag ska ut på långresor så varvar jag gärna suc med andra laddare för att om möjligt vara lite snällare mot batterietEnTraktor skrev:Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.