Sida 2 av 3

Re: Ladda i Spanien

Postat: 01 dec 2019 11:49
av Fredrik j
Tyskland har väl också krav på vinterdäck sedan några år tillbaka så sommardäck fungerar ju inte.
Förövrigt är det ju riktigt korkat.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 04 dec 2019 22:00
av Mr_Ewing
Svenssons skrev:
Dubbdäck är inte tillåtet i stora delar av Europa som tex Spanien och Tyskland. Går inte heller köra ner till Spanien med dubb eftersom det inte är tillåtet i Tyskland. Visst skulle det vara teoretiskt möjligt om man tog färja från Danmark till Storbritannien då det råder vinterväglag där (vilket inte gör till vanligheterna i december) och sedan kör genom Frankrike i max 90km/h med klisterlapp bak.
Nej verkligen inte - jag råkade testa det för några år sedan det kostade 500 euro att köra med vinterdäck på autobahn...

Re: Ladda i Spanien

Postat: 04 dec 2019 23:37
av M3apan
Åh minns en resa en vinter i mitten på 90-talet. Vi startade i Umeå, självklart med dubbdäck, hela vägen upp på färjan i Skåne. Tänkte inte mer på det... tills vi skulle köra av i Tyskland och det blev tvärstopp. Vi fick en tång på plats och blev ombädda att dra ut varenda dubb.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 05 dec 2019 19:17
av PhR34k
Jag har nu köpt odubbade däck för kommande Spanien resa.
Jag kommer ha min enfas laddare med mig, den blåa typ 2 och min vanliga laddare med cee 31/16A.
Har även en förlängningskabel enfas ifall att, något annat jag bör tänka på?
Jag räknar med att endast ladda på suc.
Enligt gps ska det funka att ta sig ner till Torrevieja, har någon gjort det bara på suc?
Brukar det vara kö i Tyskland och Frankrike på suc?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ladda i Spanien

Postat: 05 dec 2019 19:35
av EnTraktor
PhR34k skrev:
Jag har nu köpt odubbade däck för kommande Spanien resa.
Jag kommer ha min enfas laddare med mig, den blåa typ 2 och min vanliga laddare med cee 31/16A.
Har även en förlängningskabel enfas ifall att, något annat jag bör tänka på?
Jag räknar med att endast ladda på suc.
Enligt gps ska det funka att ta sig ner till Torrevieja, har någon gjort det bara på suc?
Brukar det vara kö i Tyskland och Frankrike på suc?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag har kört Sverige - Spanien så många gånger nu att jag tappat räkningen. Körde ner en X så sent som för en månad sedan. Bara tuta att köra. Laddade på ionity en gång i Danmark bara för at testa, annars SuC. Tänk på att i Tyskland så är dom flesta SuC vid rastplatser/mackar/McD. I Frankrike och Spanien ligger majoriteten däremot vid hotell vilket gör matutbudet mycket mindre. I Tyskland kan man se lite Teslor men knappast kö. I Frankrike och Spanien är man i 90% av fallen ensam vid SuC.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 05 dec 2019 19:47
av EnTraktor
Ödeshög, Sverige
Bild

Greve, Danmark
Bild

Brunde, Tyskland
Bild

Luxemburg (Testade ny rutt första gången, men ingen väg som jag rekommenderar. Navigatorn sa att denna SuC var stängd men det gick ladda på 2 stolpar.)
Bild

Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Bild

Macon, Frankrike
Bild

Valencia, Spanien
Bild

En bit norr om Torrevieja
Bild

Granada, Spanien (statistik)
Bild

Startade i Sthlm Söndag kl 7. Sov utanför Bremen första natten och utanför Montpellier andra natten. Framme i Marbella 23.59 på Tisdagen.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 05 dec 2019 23:30
av M3apan
EnTraktor skrev:
Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Fast det finns en liten lapp på baracken där toan finns, där du kan ringa ett nummer så kommer dom och hämtar dig från en restaurang, skjutsar dig fram och tillbaka! Nästan så att jag hoppade på det erbjudandet i somras! Måste ju testas!

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 06:50
av PhR34k
EnTraktor skrev:
Ödeshög, Sverige
Bild

Greve, Danmark
Bild

Brunde, Tyskland
Bild

Luxemburg (Testade ny rutt första gången, men ingen väg som jag rekommenderar. Navigatorn sa att denna SuC var stängd men det gick ladda på 2 stolpar.)
Bild

Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Bild

Macon, Frankrike
Bild

Valencia, Spanien
Bild

En bit norr om Torrevieja
Bild

Granada, Spanien (statistik)
Bild

Startade i Sthlm Söndag kl 7. Sov utanför Bremen första natten och utanför Montpellier andra natten. Framme i Marbella 23.59 på Tisdagen.
Shit vad nice. Hoppas det förblir så i framtiden också.
Känns som att inom några år kommer samtliga suc se ut som den i Sollentuna, köa 25 min för att få ladda 80% på 1 timme.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 06:53
av Bjelke
M3apan skrev:
EnTraktor skrev:
Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Fast det finns en liten lapp på baracken där toan finns, där du kan ringa ett nummer så kommer dom och hämtar dig från en restaurang, skjutsar dig fram och tillbaka! Nästan så att jag hoppade på det erbjudandet i somras! Måste ju testas!
:lol: Det var ju en ny variant...
(är man inte skitnödig så får man också vara hungrig till nästa laddstopp)

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 08:27
av EnTraktor
M3apan skrev:
EnTraktor skrev:
Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Fast det finns en liten lapp på baracken där toan finns, där du kan ringa ett nummer så kommer dom och hämtar dig från en restaurang, skjutsar dig fram och tillbaka! Nästan så att jag hoppade på det erbjudandet i somras! Måste ju testas!
Jo fast det är inget alternativ om man bara vill ladda 20-25 min. Hade jag haft 45 minuter på mig hade jag ändå tvekat med tanke på fransmännens engelskakunskaper.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 08:35
av fth
PhR34k skrev:
Val-de-Meuse, Frankrike (Skummaste SuC som jag besökt. 16 stolpar mitt ute i ingenstans. Ingen affär, ingen mat, inget hotell, absolut ingenting. Bara en åker och en container där man kan uträtta sina behov.)
Den är fin, jag har skrivit om den tidigare, "Tesla-lounge" av fransk modell:
IMG_8510.JPG
:roll: :roll:
SuC i Frankrike är överlag rätt sunkiga, oftast vid lågprishotell typ Ibis, som servererar mat typ en halvtimme om dagen.

/fth

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 08:38
av EnTraktor
PhR34k skrev:
Shit vad nice. Hoppas det förblir så i framtiden också.
Känns som att inom några år kommer samtliga suc se ut som den i Sollentuna, köa 25 min för att få ladda 80% på 1 timme.
Jag har kört Tesla i 5 år och tycker inte beläggningen på SuC har ökat under den tiden. Så länge som Tesla fortsätter bygga SuC en bit utanför storstäder så kommer det fungera. Däremot när det kommer en SuC nära citykärna så blir det kaos direkt. Sollentuna är ett exmempel på detta, och Lier utanför Oslo samma sak. Fullt från 07 på morgoen till sent på kvällen med lokalbor som vardagsladdar. Andra exempel i Europa på laddare som ligger för centralt och därmed används mest för vardagsladdning vilket ofta innebär köer är Zurich, Wien, Graz, Poznan i Polen, Getafe i Madrid, Sant Cugat i Barcelona, samt delvis Köge utanför Köpenhamn.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 08:50
av fth
Tesla-lounger i världen :D :
lounge.jpg
/fth

Re: Ladda i Spanien

Postat: 06 dec 2019 09:57
av PhR34k
fth skrev:
Tesla-lounger i världen :D :
lounge.jpg
/fth
Känns som att Elon behöver besöka Europa, den i Kalifornien var fet!

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ladda i Spanien

Postat: 12 dec 2019 17:03
av PhR34k
Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ladda i Spanien

Postat: 12 dec 2019 17:58
av fth
PhR34k skrev:
Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar
Planera i ABRP så får du en mer reallistisk bild, Tesla GPS är mycket försiktig och lägger in alldeles för långa laddstopp.

Jag får 39.5h Stockholm-Torrevieja med min bil (X90).

/fth

Re: Ladda i Spanien

Postat: 12 dec 2019 18:36
av PhR34k
fth skrev:
PhR34k skrev:
Hur långt tid tar det att bila till Torrevieja? Jag brukar göra det på 35 timmar utan elbil inkl ca 4 timmar bila plus en timme fika stop..gpsen i Teslan säger nu nästan 44 timmar
Planera i ABRP så får du en mer reallistisk bild, Tesla GPS är mycket försiktig och lägger in alldeles för långa laddstopp.

Jag får 39.5h Stockholm-Torrevieja med min bil (X90).

/fth
Tack för tipset, var en jäkla skillnad på uträckningen dessutom väljer den Röby färjan vilket inte Teslan valde. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Re: Ladda i Spanien

Postat: 12 dec 2019 21:30
av EnTraktor
Jag kör Sthlm-Marbella 4000km på 3 dagar med ca 15 timmars körning om dagen. Torrevieja är väl ca 500 km närmare så det borde gå köra på ca 40h.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 16 dec 2019 22:59
av perre
Jag får 33 timmar och 3549 km till Carthagena. Då har den valt att åka över Jylland. Väljer jag färjan så blir det drygt 100 km kortare men några minuter långsammare.
Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag ska ta än. Har en känsla av att jag inte hinner sova mycket på färjan.

Ni som har åkt tidigare, vilken väg brukar ni välja?

EDIT: Glömde ju att lägga på laddtiden så då blir det runt 40 timmar totalt. Kanske några timmars sömn också. Har drygt två dygn tillgodo så det ska nog fungera.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 17 dec 2019 00:30
av fth
perre skrev:
Jag får 33 timmar och 3549 km till Carthagena. Då har den valt att åka över Jylland. Väljer jag färjan så blir det drygt 100 km kortare men några minuter långsammare.
Jag har inte bestämt mig för vilken väg jag ska ta än. Har en känsla av att jag inte hinner sova mycket på färjan.

Ni som har åkt tidigare, vilken väg brukar ni välja?

EDIT: Glömde ju att lägga på laddtiden så då blir det runt 40 timmar totalt. Kanske några timmars sömn också. Har drygt två dygn tillgodo så det ska nog fungera.
Jag kör alltid landvägen över broarna, jag tycker det är behagligare och det känns mer miljövänligt. Skaffa transponder och/eller abonnemang på broarna så blir det väldigt smidigt och hyfsat billigt också.

Dom gånger jag har tagit färja har det varit nattfärja med sovhytt, Trelleborg-Travemünde, då sparar man ju en hotellnatt och körsträcka.

/fth

Re: Ladda i Spanien

Postat: 17 dec 2019 08:57
av EnTraktor
Jag tycker att Rödby-Puttgarden är väldigt, väldigt dyr, ca 900 SEK senast jag kollade, så jag åker hellre runt.
Trelleborg-Rostock/Travemunde kan däremot vara ett alternativ om man åker på natten.

Ladda i Spanien

Postat: 17 dec 2019 09:41
av taliz
Färja är ju mest för avgasbilar. Med elbil blir det billigare att köra över broarna.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 17 dec 2019 13:17
av vibrationsfri
någon som har utnyttjat andra nätverk än Tesla suc mycket i Europa? Vad finns det för andra alternativ bortsett från Ionity och funkar det utan stora besvär och vad använder man för tjänst för att hitta dom?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en sr+ och åker till landställe jakt etc där räckvidden oftast precis räcker. Så vill vara snäll mot batteriet och om möjligt inte alltid ladda med full kw .

Re: Ladda i Spanien

Postat: 17 dec 2019 15:00
av EnTraktor
Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.

Re: Ladda i Spanien

Postat: 17 dec 2019 15:43
av vibrationsfri
EnTraktor skrev:
Jag kör ofta förbi 2-3 ibland 4 laddare när jag kör med stora batteriet så jag ser inga problem med att ta sig runt med en SR+ och stanna lite oftare.
Jag personligen skulle hellre sänka hastigheten med 5km/h än försöka få igång krångliga laddare på främmande språk som kräver speciallösingar för aktivering.
Mena mera att jag behöver full räckvidd på hemmaplan så om jag ska ut på långresor så varvar jag gärna suc med andra laddare för att om möjligt vara lite snällare mot batteriet