Om det är ett "kap" eller inte är ju subjektivt. Jag skulle nog betala 20k extra för en P3D stealth. Tar hellre 19 istället för 20 " och sänkning och större bromsok klarar jag mig utan. Har kontaktat Tesla och frågat om det nu går att köpa performance minus PUP, och vad avdraget i så fall är.MDurante skrev:Hur kan detta ens vara ett ”kap” med solid svart färg?
P3D stealth/P3D- i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Performance 19”
Model 3 performance, #teamwhite
Re: Performance 19”
Vad är det du vill ha med bromsarna? Röd färg eller möjligheten till fler hårda inbromsningar på rad (ska du köra bana?).Stolpskott skrev:En Performance med svart-vit inredning (som min också är) går på 720 180 kr inkl avgifter (förvisso med 20" istället för 19"). Så i princip 20 000 kr mindre för 19" vs 20", inte bättre bromsar, inte sänkt och ingen spoiler och inga aluminiumpedaler. För mig personligen så känner jag att bromsarna är "värst" att vara utan, frugan hade som sagt inte gått med på lägre fjädring sen hade jag inte velat haft spoiler ändå (desto mer stealth vs sportbil desto roligare vid rödljusetJeppe_E skrev:Nu förstår jag inte.. Du har alltså gett 700.000 kr för en LR AWD med Performance prestanda. Inga 20" hjul, inte bättre bromsar, inte sänkt och ingen spoiler?Stolpskott skrev:697 530 kr för originalbeställningen vs 721 150 kr för Performance, då var båda med 18" odubbade vinterdäck samt att originalbeställningen även hade dragkrok. Så 23 620 kr för att få bilen tidigare med Performance-prestanda minus dragkrok.HenricL skrev:Hur mycket extra kostade det att få denna typ av Performance version jmf med den LR AWD du först hade beställt?Stolpskott skrev:Fanns tre M3 LR Performance utan performance-paketet, vit, svart och silver. Jag beställde den vita. Hade beställt en LR med okänd leveransdatum och jag har dåligt tålamod. Preliminär leverans 21-28 aug och bilen ska tydligen lämnat SF 13'e juli.
Dessa bilar är som sagt med performance-prestandan utan 20"-fälgar, performance-bromsar, kolfiberspoiler, sänkt fjädring samt aluminiumpedaler. Du köper i princip en LR med lite kortare räckvidd fast snabbare acceleration. På detaljer eller beställningsavtalet står standard Autopilot inte med och varken leveransavdelningen eller Tesla i Täby var säkra på om det följer med, men Täby skulle skapa ett ärende så att om det inte är med så kommer det finnas med då den enkla autopiloten ska följa med alla M3'or.
Det gick även bra att beställa med vinterhjul, för den som undrar så går det att ha 18"-fälgar på dessa även om de är performance då bilen inte har performance-bromsarna.
Jag valde att byta min beställning dels för att jag är otålig, men att få erbjudandet att få en performance tidigare i den uppsättningen jag ville samt att frugan var emot lägre fjädring så känner jag att mellanskillnaden var värt det.
/Henric
Det är ju precis vad en Performance med performancepaketet kostar?). Då jag även som best case scenario såg min förra beställning levereras som bäst i slutet på september så låg det personligen ett värde att få bilen tidigare så jag hinner förbereda den för vår underbara svenska vinter.
Så nej, inte det ekonomiska smarta beslutet, men personligt rätt för mig.
Model 3 performance, #teamwhite
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
Re: Performance 19”
Ja nej nej, enda jag tänker är att det är klart att man gärna vill ha så pass bra bromsar som möjligt om man nu skulle hamna i en sån situation där man behöver tvärnita. Kommer inte bli någon bankörning här (även om Trackmode tydligen ska ingå). Och som sagt, det är väl det jag känner att jag mest skulle sakna i performance-paketet men absolut ingenting jag måste ha.xp2002 skrev:Vad är det du vill ha med bromsarna? Röd färg eller möjligheten till fler hårda inbromsningar på rad (ska du köra bana?).
Re: Performance 19”
Av det jag läst mig till så är det ingen skillnad på bromsverkan mellan de olika bromsarna. De större överhettas dock inte lika snabbt, dvs du kan göra fler kraftiga inbromsningar innan de överhettas och tappar bromsverkan. Du kommer alltså inte att märka någon skillnad på bromssträckan vid en vanlig tvärnit.Stolpskott skrev:Ja nej nej, enda jag tänker är att det är klart att man gärna vill ha så pass bra bromsar som möjligt om man nu skulle hamna i en sån situation där man behöver tvärnita. Kommer inte bli någon bankörning här (även om Trackmode tydligen ska ingå). Och som sagt, det är väl det jag känner att jag mest skulle sakna i performance-paketet men absolut ingenting jag måste ha.xp2002 skrev:Vad är det du vill ha med bromsarna? Röd färg eller möjligheten till fler hårda inbromsningar på rad (ska du köra bana?).
Model 3 performance, #teamwhite
Re: Performance 19”
Större skivor och bromsok ger såklart ökad bromskraft. Så det lär definitivt märkas på bromssträckan.xp2002 skrev:Av det jag läst mig till så är det ingen skillnad på bromsverkan mellan de olika bromsarna. De större överhettas dock inte lika snabbt, dvs du kan göra fler kraftiga inbromsningar innan de överhettas och tappar bromsverkan. Du kommer alltså inte att märka någon skillnad på bromssträckan vid en vanlig tvärnit.Stolpskott skrev:Ja nej nej, enda jag tänker är att det är klart att man gärna vill ha så pass bra bromsar som möjligt om man nu skulle hamna i en sån situation där man behöver tvärnita. Kommer inte bli någon bankörning här (även om Trackmode tydligen ska ingå). Och som sagt, det är väl det jag känner att jag mest skulle sakna i performance-paketet men absolut ingenting jag måste ha.xp2002 skrev:Vad är det du vill ha med bromsarna? Röd färg eller möjligheten till fler hårda inbromsningar på rad (ska du köra bana?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Performance 19”
Sedan lär inte motorn vara i samma
kvalite om det är en long range motor.
Musk varit tydlig med att P motorerna har
valts ut för dem är skarpare.
Så framtida uppdateringar med ännu
snabbare kraftigare speed lär bara komma
till P modellen orginal!
kvalite om det är en long range motor.
Musk varit tydlig med att P motorerna har
valts ut för dem är skarpare.
Så framtida uppdateringar med ännu
snabbare kraftigare speed lär bara komma
till P modellen orginal!
Re: Performance 19”
Länka gärna test som visar detta, jag har inte hittat något. Har bara hittat info som säger tvärt om.taliz skrev:Större skivor och bromsok ger såklart ökad bromskraft. Så det lär definitivt märkas på bromssträckan.xp2002 skrev:Av det jag läst mig till så är det ingen skillnad på bromsverkan mellan de olika bromsarna. De större överhettas dock inte lika snabbt, dvs du kan göra fler kraftiga inbromsningar innan de överhettas och tappar bromsverkan. Du kommer alltså inte att märka någon skillnad på bromssträckan vid en vanlig tvärnit.Stolpskott skrev:Ja nej nej, enda jag tänker är att det är klart att man gärna vill ha så pass bra bromsar som möjligt om man nu skulle hamna i en sån situation där man behöver tvärnita. Kommer inte bli någon bankörning här (även om Trackmode tydligen ska ingå). Och som sagt, det är väl det jag känner att jag mest skulle sakna i performance-paketet men absolut ingenting jag måste ha.xp2002 skrev:Vad är det du vill ha med bromsarna? Röd färg eller möjligheten till fler hårda inbromsningar på rad (ska du köra bana?).
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... es.143818/
Vill du verkligen djupdyka i ämnet kan du läsa denna gamla artikel:
http://www.scirocco.org/faq/brakes/pulp ... page1.html
Model 3 performance, #teamwhite
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
Re: Performance 19”
Hm, jag har tolkat att dessa bilar byggs som performance bilar men att man exkluderar vissa saker, inte tvärtom att det skulle vara LR-versioner som man har "uppgraderat". Detta baserat på artiklar som denna. Men jag har ingen bekräftelse på detta.mrmuscle skrev:Sedan lär inte motorn vara i samma
kvalite om det är en long range motor.
Musk varit tydlig med att P motorerna har
valts ut för dem är skarpare.
Så framtida uppdateringar med ännu
snabbare kraftigare speed lär bara komma
till P modellen orginal!
Re: Performance 19”
Vad jag förstår är detta performancebilar utan kosmetikan. Så ingen skillnad där (om det nu finns någon).mrmuscle skrev:Sedan lär inte motorn vara i samma
kvalite om det är en long range motor.
Musk varit tydlig med att P motorerna har
valts ut för dem är skarpare.
Så framtida uppdateringar med ännu
snabbare kraftigare speed lär bara komma
till P modellen orginal!
Model 3 performance, #teamwhite
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Det är inte vad jag fick höra av den säljare jag pratade med, det var LR AWD ”lagerbilar” som man uppgraderade och gick inte att beställa från fabrik. Tror inte det är mer än mjukvara som görs.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Då borde man kunna få en P med dragkrok också då?OfarligTesla skrev:Det är inte vad jag fick höra av den säljare jag pratade med, det var LR AWD ”lagerbilar” som man uppgraderade och gick inte att beställa från fabrik. Tror inte det är mer än mjukvara som görs.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Vad jag vet har det aldrig bekräftats att det är någon skillnad hårdvarumässigt på motorerna i lr AWD och P3D (förutom Elons kryptiska tweets). Mycket talar för att det är exakt samma men såklart gynnar det Tesla att säga att P3D har bättre motorer.OfarligTesla skrev:Det är inte vad jag fick höra av den säljare jag pratade med, det var LR AWD ”lagerbilar” som man uppgraderade och gick inte att beställa från fabrik. Tror inte det är mer än mjukvara som görs.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
Model 3 performance, #teamwhite
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Musk säger också mycket saker som inte har med verkligheten att göra.xp2002 skrev:Vad jag vet har det aldrig bekräftats att det är någon skillnad hårdvarumässigt på motorerna i lr AWD och P3D (förutom Elons kryptiska tweets). Mycket talar för att det är exakt samma men såklart gynnar det Tesla att säga att P3D har bättre motorer.OfarligTesla skrev:Det är inte vad jag fick höra av den säljare jag pratade med, det var LR AWD ”lagerbilar” som man uppgraderade och gick inte att beställa från fabrik. Tror inte det är mer än mjukvara som görs.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Musks tweets var väl från början av produktionen dock? Kan säkert varit så att de ”binnade” motorer i början men i takt med att produktionen blivit bättre så kommer mer eller mindre alla motorer upp till den nivån. Är ju ungefär vad som sker inom det mesta som tillverkas idag.xp2002 skrev:Vad jag vet har det aldrig bekräftats att det är någon skillnad hårdvarumässigt på motorerna i lr AWD och P3D (förutom Elons kryptiska tweets). Mycket talar för att det är exakt samma men såklart gynnar det Tesla att säga att P3D har bättre motorer.OfarligTesla skrev:Det är inte vad jag fick höra av den säljare jag pratade med, det var LR AWD ”lagerbilar” som man uppgraderade och gick inte att beställa från fabrik. Tror inte det är mer än mjukvara som görs.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
Ingen aning om de säljer den kombon faktiskt så det får du fråga dem.Verdi skrev:Då borde man kunna få en P med dragkrok också då?OfarligTesla skrev:Det är inte vad jag fick höra av den säljare jag pratade med, det var LR AWD ”lagerbilar” som man uppgraderade och gick inte att beställa från fabrik. Tror inte det är mer än mjukvara som görs.
För övrigt är det denna 3a som jag tycker känns mest intressant.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Performance 19”
Större bromsar kommer ge mer bromskraft ställt mot pedaltrycket. En större broms bör alltså snabbare kunna ge bromskraft för att låsa hjulet (ABS). Tänker man till vardags och elbil så kan det även vara så att den större bromsen snabbare kan ge dig bromskraft för att låsa hjulet med tanke på att skivorna kanske har smuts/rost/beläggning på sig eftersom dom används mindre än hos bilar utan regenerering.xp2002 skrev:Länka gärna test som visar detta, jag har inte hittat något. Har bara hittat info som säger tvärt om.taliz skrev:Större skivor och bromsok ger såklart ökad bromskraft. Så det lär definitivt märkas på bromssträckan.xp2002 skrev:Av det jag läst mig till så är det ingen skillnad på bromsverkan mellan de olika bromsarna. De större överhettas dock inte lika snabbt, dvs du kan göra fler kraftiga inbromsningar innan de överhettas och tappar bromsverkan. Du kommer alltså inte att märka någon skillnad på bromssträckan vid en vanlig tvärnit.Stolpskott skrev:Ja nej nej, enda jag tänker är att det är klart att man gärna vill ha så pass bra bromsar som möjligt om man nu skulle hamna i en sån situation där man behöver tvärnita. Kommer inte bli någon bankörning här (även om Trackmode tydligen ska ingå). Och som sagt, det är väl det jag känner att jag mest skulle sakna i performance-paketet men absolut ingenting jag måste ha.xp2002 skrev:Vad är det du vill ha med bromsarna? Röd färg eller möjligheten till fler hårda inbromsningar på rad (ska du köra bana?).
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... es.143818/
Vill du verkligen djupdyka i ämnet kan du läsa denna gamla artikel:
http://www.scirocco.org/faq/brakes/pulp ... page1.html
Även skillnader i fjädringen påverkar hur hårt bilen kan bromsa med tanke på viktförskjutning
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Performance 19”
Tror fortfarande inte det är någon skillnad i bromssträcka. Men det är ju bra för Tesla att det är fler som tror att de behöver de större bromsarna vid normal körning.Större bromsar kommer ge mer bromskraft ställt mot pedaltrycket. En större broms bör alltså snabbare kunna ge bromskraft för att låsa hjulet (ABS). Tänker man till vardags och elbil så kan det även vara så att den större bromsen snabbare kan ge dig bromskraft för att låsa hjulet med tanke på att skivorna kanske har smuts/rost/beläggning på sig eftersom dom används mindre än hos bilar utan regenerering.
Även skillnader i fjädringen påverkar hur hårt bilen kan bromsa med tanke på viktförskjutning

Model 3 performance, #teamwhite
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Snabbast bromsar man antagligen utan bromsar alls då. 

I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Om man accar fort och ofta så bör man också kunna bromsa fort och ofta IMO.xp2002 skrev:Tror fortfarande inte det är någon skillnad i bromssträcka. Men det är ju bra för Tesla att det är fler som tror att de behöver de större bromsarna vid normal körning.Större bromsar kommer ge mer bromskraft ställt mot pedaltrycket. En större broms bör alltså snabbare kunna ge bromskraft för att låsa hjulet (ABS). Tänker man till vardags och elbil så kan det även vara så att den större bromsen snabbare kan ge dig bromskraft för att låsa hjulet med tanke på att skivorna kanske har smuts/rost/beläggning på sig eftersom dom används mindre än hos bilar utan regenerering.
Även skillnader i fjädringen påverkar hur hårt bilen kan bromsa med tanke på viktförskjutningFinns hur många diskussioner/artiklar som helst på nätet om huruvida större bromsar påverkar bromssträckan så den behöver vi inte ta här.
Jag valde en P dels för att den kändes som absolut mest bang for the buck, men också för att jag ville kunna ha roligt med den ungefär som jag hade med min hoj.
Att knixa runt småvägar i Skåne är sjukt roligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Håller med, vid aktiv körning motsvarande bana är de större bromsarna säkert bättre för allt utom körkortet
Har 20” klarat sig bra på småvägarna? Kör du Teslas 20” för vinter också?

Har 20” klarat sig bra på småvägarna? Kör du Teslas 20” för vinter också?
Model 3 performance, #teamwhite
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Hade ju varit intressant i förmånsvärdesfrågan om man kunde köpa till performance till AWad för typ 30-50 kkr. Det skulle ge en ökning på 500 till 850 kr per månad på förmånsvärdet. Tror många leasingtagare skulle kunna svälja det. Jag skulle helt klart överväga det själv, typ 4500 kr i förmånsvärde för en bil med performance prestanda 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Inte haft några problem med 20". Men klart man får ha det i bakhuvudet att det är lågprofil man kör på.
Å andrasidan är ju inte 40 eller 45 så enormt mkt mer än 35 heller. På Volvon hade jag 55 och 60....
Inte köpt vinterdäck än men lutar åt megahjul eller liknande.
Å andrasidan är ju inte 40 eller 45 så enormt mkt mer än 35 heller. På Volvon hade jag 55 och 60....
Inte köpt vinterdäck än men lutar åt megahjul eller liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Profilen är procent av bredden och inte höjden. Så 35-profil på breda däck är högre än 35 på smalare. Visserligen är det väl inte så väldigt breda däck på Model 3 heller.taliz skrev:Inte haft några problem med 20". Men klart man får ha det i bakhuvudet att det är lågprofil man kör på.
Å andrasidan är ju inte 40 eller 45 så enormt mkt mer än 35 heller. På Volvon hade jag 55 och 60....
Inte köpt vinterdäck än men lutar åt megahjul eller liknande.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Samma bredd på alla om inte jag minns fel. 235 på 18, 19 & 20.Verdi skrev:Profilen är procent av bredden och inte höjden. Så 35-profil på breda däck är högre än 35 på smalare. Visserligen är det väl inte så väldigt breda däck på Model 3 heller.taliz skrev:Inte haft några problem med 20". Men klart man får ha det i bakhuvudet att det är lågprofil man kör på.
Å andrasidan är ju inte 40 eller 45 så enormt mkt mer än 35 heller. På Volvon hade jag 55 och 60....
Inte köpt vinterdäck än men lutar åt megahjul eller liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
På det Amerikanska forumet diskuteras huruvida det verkligen är samma motor bak på AWD och P3D.
De nytillverkade AWD har en ”990” motor och de äldre AWD samt alla P3D inkl P3D- har en ”980” motor.
Det kan betyda att det är olika motorer och därmed så kanske det inte går att mjukvaruuppdatera alternativt att de bara bytt beteckning till ”990”. Men ingen har ännu upptäckt en ”990” motor i en P3D eller P3D- i den lilla poll man har i den tråden.
Jag har en ”990” motor i min AWD LR (med krok).
”We have yet to see a P3D with a 990 motor. We have motor photos for a couple of the P3D- that arrived as AWDs and were flashed to P, and they are 980”
Man kan se beteckningen bakom hjulet på förarsidan.
Bilden visar en ”980” motor (inte min alltså)
De nytillverkade AWD har en ”990” motor och de äldre AWD samt alla P3D inkl P3D- har en ”980” motor.
Det kan betyda att det är olika motorer och därmed så kanske det inte går att mjukvaruuppdatera alternativt att de bara bytt beteckning till ”990”. Men ingen har ännu upptäckt en ”990” motor i en P3D eller P3D- i den lilla poll man har i den tråden.
Jag har en ”990” motor i min AWD LR (med krok).
”We have yet to see a P3D with a 990 motor. We have motor photos for a couple of the P3D- that arrived as AWDs and were flashed to P, and they are 980”
Man kan se beteckningen bakom hjulet på förarsidan.
Bilden visar en ”980” motor (inte min alltså)
Senast redigerad av PeteAstro, redigerad totalt 1 gånger.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
Re: P3D stealth/P3D- i Sverige
Jag har fått ett preliminärt leveransdatum till sista veckan i aug så kan kolla vad för motornummer jag har på min stealth P. Misstänker dock att jag har en lite äldre motor då VIN-numret är 32xxxx (även om det sägs att de har slutat med att tilldela nummer i följd).