Sida 2 av 2

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 10:09
av Leo
”Förlänger” innebär normalt att man låter det rulla på med samma månadsinbetalning. Dvs ingen ny specifik tid. Kan göras ner till restskulden är 10% av startvärdet om jag förstått det rätt. Dock är jag osäker om man haft tex ”superlåg ränta” att den fortsätter gälla eller om förlängningen innebär att det blir deras default std-ränta.

Sen kan man ”starta upp en ny” leasing och då är det just ett nytt avtal med nya förutsättningar osv. Vet dock inte hur sugen tex DNB/Tesla är på att hjälpa till där, eller vilka villkor man kan få. Det blir ju lite som att leasa en begagnad bil som man köper.

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 11:51
av Verdi
Zalman3 skrev:
Jag beställde min S75D den 15 september 2016 och fick den levererad den 20 mars 2017.

Om jag beställer en ny Tesla S idag, kan jag kräva att jag ska få den levererad den 20 mars 2020 då mitt leasingavtal går ut.

Om jag istället förlänger mitt leasingavtal, sjunker min månadskostnad med ca 20% då?

Ni som förlängt ert leasingavtal, gör ni det på 1 eller 3 år då?
Man fortsätter väl bara med samma månadskostnad. Man har ju ofta betalat ca 30% via månadsavbetalningarna under de första 3 åren. Fortsätter man likadant i 3 år till har man restvärde på ca 20% när bilen är 6 år. Efter totalt ca 7 år borde man alltså vara nere på gränsen 10%.

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 12:27
av McMagnus
Teslaspolen skrev:
Det som känns saknat är ju det stora gapet mellan S/X och 3 vad gällande laddning, i och med att 3:an tar CCS och väldigt mycket högre effekt.

Hade varit konstigt om det inte åtgärdas snart.
Jag är inte helt säker på det. Dom har ju bytt batterier (alltså de små runda AA-liknande battericellerna) till M3 och det är därför de kan ladda snabbare. De batterierna är lite högre än de gamla och får inte plats utan att göra betydande ändringar för att få plats med dom.

Jag tror man kommer vänta med snabba upp laddning för X/S tills man är färdig med att få in Maxwells batteriteknologi (superkondensatorer), men innan man gör det tror jag man vill börja med Maxwells batteritillverkningsmetod, som ska snabba upp tillverkningen. Summa summarum tror jag faktiskt inte vi kommer se nån större batterirevolution för X/S på ett tag. Men vid refreshen 2020 är det kanske dax med några 10-tals kWh?

(jag drar det här lite ur minnet just nu, så det kanske inte är helt rätt överallt.)

Förresten @Teslaspolen, "Like a bolt from the blue", är det en Rush-referens? 8-)

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 13:06
av deffe
Jag köpte en P100DL precis nyligen, den är verkligen perfekt.

Svårt att tro att jag kommer vilja uppgradera när nästa "uppdatering" kommer. Mycket nöjd, hoppas så förblir :)

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 16:12
av Bjelke
SR-71-BlackBird skrev:
Jag slog till på min fjärde S nu i juni, med dom senaste uppdateringarna samt prisjusteringarna så känns det bra, tror även att kräftgången för vår kära valuta kommer att fortsätta. Köp du!
Så det blev en ny till slut, kul! :)

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 18:23
av e5m1r
Den största problemet idag ör service organisationen så länge du inte behöver dem så ör det grönt
Hoppas de får ordning på den med.

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 21:19
av GreenMachine
Det beror väl på om man tror att nästa kvartal blir ännu värre?

0,49% ränta, fri SUC (forever) och dom lägsta priser någonsin på både S o X?

För mig bar det i alla fall inget svårt val och givet beställning.

Re: Hög risk med att köpa just nu?

Postat: 03 aug 2019 22:15
av Bjelke
GreenMachine skrev:
Det beror väl på om man tror att nästa kvartal blir ännu värre?

0,49% ränta, fri SUC (forever) och dom lägsta priser någonsin på både S o X?

För mig bar det i alla fall inget svårt val och givet beställning.
Inte illa alls :)