Sida 2 av 2
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Postat: 17 jun 2020 20:26
av fth
Svenssons skrev:fth skrev:Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.
/fth
Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?
Jo, men jag trodde du menade att man måste ha en jfb i 32/16-adaptern, jag menar bara att det skall redan finnas en jfb före CEE-uttaget oavsett effekt.
Adaptern måste alltså ha 16A-säkring, men ingen jfb.
/fth
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Postat: 17 jun 2020 20:31
av Svenssons
fth skrev:Svenssons skrev:fth skrev:Svenssons skrev:Det finns övergång från 32A till 16A men det är inte helt OK att använda om det inte uttaget avsäkras till 16A samt har jordfelsbrytare tror jag.
Avsäkra 32A-16A bör/måste man göra, men jfb ska redan finnas, annars har man en felaktig installation även utan adapter.
/fth
Har väl inte alltid varit krav på JFB till CEE trefas?
Jo, men jag trodde du menade att man måste ha en jfb i 32/16-adaptern, jag menar bara att det skall redan finnas en jfb före CEE-uttaget oavsett effekt.
Adaptern måste alltså ha 16A-säkring, men ingen jfb.
/fth
Det jag menar är att det fasta 32A-uttaget inte måste ha en JFB bakom sig. Det är visserligen starkt rekommenderat, särskilt om man tänker ladda bilen via det regelbundet.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Postat: 18 jun 2020 08:59
av Splfredde
Nyfiken, du skriver 3,5h laddtid. Då förutsätter det ju 22kW laddare(i bilen) på din S70 som inte är så vanliga.
I tråden gissar jag att man pratar 16A/11kW och då tar det lite längre tid
TheJonas skrev:Hoglund skrev:Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko:
https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Någon får rätta mig om jag har fel men har du en trefas och en adapter för trefas till din tesla laddare så har du bästa set-up för hemmaladdning av bilen.
Laddar själv med trefas - fulltank på 3,5h.
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Postat: 18 jun 2020 09:07
av Svenssons
Kanske så laddas bilen inte från 0% till 100% utan från kanske 40% till 90% vilket är mer en normal daglig laddning.
(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)
Re: 3-fas-adapter: har någon testat?
Postat: 18 jun 2020 17:38
av Splfredde
Jo, det kan man ju misstänka men vissa menar kanske daglig laddning som 20-80% andra 40-90%
och om man är så specifik att man skriver 3,5h kan det kanske lätt tolkas som 0-100% .....
Tänkte bara förtydliga för dom som kanske inte har superkoll
Svenssons skrev:Kanske så laddas bilen inte från 0% till 100% utan från kanske 40% till 90% vilket är mer en normal daglig laddning.
(Ja, jag tycker procent är mycket bättre att använda än fuzzy-km...)