Är inte dylika "fordon" försäkringsjuridiskt att jämställa med gräsklippare, eller bandyklubbor?
Nej. Mer som en moped. Vårdnadshavaren är ansvarig.
Men en moped är ett trafikförsäkringsbart fordon. Detta är väl ingenting eller vadsomhelst? Att vårdnadshavaren är ansvarig, det håller jag med om, på samma sätt som hen varit om barnet svingat en bandyklubba i plåten. Eller gäller andra regler när tinget som träffat bilen har en motor för framdrivning?
Om fordonet har förbränningsmotor kan det aldrig räknas som lekfordon, enligt Konsumentverket (KOVFS 2011:5). Det finns idag flera produkter som felaktigt uppfattas som lekfordon, exempelvis pocketbike, minimoto, barnsnöskoter eller barnfyrhjuling.
Den som kör ett fordon som inte är godkänt för användning i trafik utanför inhägnat område får böta. Detta gäller till exempel de produkter som listas ovan. En vårdnadshavare eller annan vuxen som tillåter ett barn att köra kan dömas för tillåtande av olovlig körning.
Straffet för den vuxne är dagsböter. Det kan också medföra konsekvenser för körkortet. Även barnets framtida möjligheter att få körkortstillstånd påverkas. Om barnet fyllt 15 år kan det dessutom dömas till dagsböter för olovlig körning.
Dessa fordon räknas inte som lekfordon:
Pocketbike
Minimoto
Barnsnöskoter
Barnfyrhjuling
Knattecross
Tack, men jag menade försäkringsmässigt. Jag gissar att om jag tvålar jag till en bil med en oreggad gokart eller en golfklubba är det jag samma sak som gäller: jag får själv betala skadorna. Möjligen täcker Trafikförsäkringsföreningen upp om jag skulle sakna tillgångar och skadan åsamkats med en motorfarkost? Att varken barn eller vuxna får brassa runt med oreggade fartvidunder hursomhelst hoppas jag att de flesta känner till.
Jo, men tyvärr är det ju undantagen som märks.
LEMs ifrågavarande grannar verkar redan befinna sig på kollisionskurs, så att säga ...
Men vad säger föräldrarna då? Personligen hade jag anmält kanske börjat i den änden samtidigt som jag anmält skadan till försäkringsbolaget.
Relationen är lite ansträngd sedan mammans son 8-10 år gick in och stal vår iPhone mobil. Vid återlämnandet var den trasig och vi har fått köpa en ny. Efterföljande dialog har varit mycket högljud och jag har inte fått gehör för att beslagta hans fyrhjuling som möjliggör stöldturnéerna hos oss och grannarna. Polis är inblandad. Mamman har enligt ratsit förenklade upplysning betalningsanmärkning och noll i inkomst. Det blir nog en lång historia av detta....
Protektor har svarat att de skall infordra motpartens skadeanmälan och att självrisken är
17438kr.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Fast då vill du väl jättegärna anmäla denna skada till polisen också eftersom de framför ett fordon som kräver körkort olovligt? Är nog bästa sättet att bli av med fyrhjulingen.
Enligt er anmälan är det motparten som är ansvarig till händelsen.
Eftersom motparten inte är ett trafikpliktigt fordon har vi ingen möjlighet att kräva tillbaka era kostnader för exempelvis självrisk och ni får därför vända er direkt till motparten med era krav.
Jag anser svaret är åt h-e. Fordonet är trafikförsäkringspliktigt som jag ser det!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Eftersom motparten inte är ett trafikpliktigt fordon har vi ingen möjlighet att kräva tillbaka era kostnader för exempelvis självrisk och ni får därför vända er direkt till motparten med era krav.
Jag anser svaret är åt h-e. Fordonet är trafikförsäkringspliktigt som jag ser det!
Har du pratat med Trafikförsäkringsföreningen? Dom har blykoll på vilka fordon som är ”pliktiga” eller ej.
Om nu så inte är fallet så är det ju bara att ta det med föräldrarna först på ett snällt och trevligt sätt och försöka komma överens. Om det sen inte går, så tar du det bara via fogden och till sist tingsrätten.
Att dra ett case till tingsrätten för en sådan här grej är ju tämligen riskfritt och okomplicerad sak.
Definitivt ett trafikförsäkringspliktigt fordon. Om det var en vuxen som satt på en oreggad fyrhjuling, hade de resonerat likadant då?
Pratade med trafikförsäkringsföreningen. Solklara besked: det är trafikförsäkringspliktigt fordon och de driver saken (men behöver givetvis en anmälan).
Av alla företag/Org man INTE vill ha efter sig är TFF nog de tuffaste. Vi får se. Nu skall jag skriva anmälan!
Protector har fel! TFF tyckte de agerade märkligt...
Hälsningar
Lars
Håller delvis med om att det lättaste är att laga själv och slippa allt skit. Vitt är ju jättelätt att fixa till och även en riktigt klumpig lagning kommer inte synas efter polering.
Självklart är detta fordon trafikförsäkringsskykdigt! Detta är en eldrivenfyrhjuling inget lekfordon (som det nedgraderas till tidigare). En trafikförsäkring för dessa fordon är billiga och bör alltid införskaffas, upplys grannen om det. Jag har ett antal sådana fordon typ gräsklippare, småtraktorer och grävmaskiner alla är trafikförsäkade så att jag är skyddad emot skadestånd kostar mig typ mindre än 1000kr/år totalt.
Frågan är nog snarare om du kan bevisa att det var fyrhjulingen som körde in i din bil.
En trafikförsäkring för dessa fordon är billiga och bör alltid införskaffas, upplys grannen om det. Jag har ett antal sådana fordon typ gräsklippare, småtraktorer och grävmaskiner alla är trafikförsäkade så att jag är skyddad emot skadestånd kostar mig typ mindre än 1000kr/år totalt.
Åh fan! Jag trodde inte det gick att trafikförsäkra vadsomhelst. Hur sätter de pris på trafikförsäkringen på en grej de inte vet just något om?
En trafikförsäkring för dessa fordon är billiga och bör alltid införskaffas, upplys grannen om det. Jag har ett antal sådana fordon typ gräsklippare, småtraktorer och grävmaskiner alla är trafikförsäkade så att jag är skyddad emot skadestånd kostar mig typ mindre än 1000kr/år totalt.
Åh fan! Jag trodde inte det gick att trafikförsäkra vadsomhelst. Hur sätter de pris på trafikförsäkringen på en grej de inte vet just något om?
Tror det har någon slags schablon. Har det inte i huvudet nu men tex grävaren tror jag kostar 150kr/år, ar en ”drulle”på den också vilket är betydligt större del. Den körs ju nästan aldrig på vägen men ibland måste man larva över en väg och då kan ju olyckan vara framme.