Gigafactory 4 (Europa)

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.
Jag vet inte. Det jag har hört är ju att tyska industriarbetare är bland världens högst betalda.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av EnTraktor »

Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Laban »

EnTraktor skrev:
Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
Det har pratats mycket om elbilar ska kräva så mycket färre arbetare och hur många jobb som kommer att försvinna i ex Tyskland pga detta:

https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1J115L

OBS att ovanstående förutsätter att 25% av bilarna som säljs 2030 är elbilar, 15% hybrider och 60% bensin/dieselbilar. Tror att de flesta här tror/hoppas att det ska vara närmare 100% elbilar 2030, åtminstone i Tyskland/Europa.

Så det är nog inte bara Tesla fabriker utan elbilar rent allmänt. I teorin i alla fall.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
FredrikR
elbilist
Inlägg: 433
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av FredrikR »

EnTraktor skrev:
Elon Musk's privatjet landade i Berlin för ganska exakt 2h sedan. Kom ihåg var ni läste det först :D

Oerhört imponerande! :shock:
Lite förvånande att den inte hamnade nära Kiel/Hamburg/Bremen.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Jan-Erik Sebestyen
Inlägg: 69
Blev medlem: 16 maj 2018 10:43

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.
Det viktigaste är nog att få ner tiden från fabrik till kund. Något som Elon för något år sedan hävdade var extremt viktigt och en stor utgiftspost. Har för mig att han sa något i stil med "den som har kortast tid från fabrik till kund vinner". Nu får de skicka bilar till Europa i batchar där man ex hade få bilar levererade till Norge under oktober, gissningsvis då många i november, december. Blir inte bra för SC heller med ojämn arbetsbelastning, kvartalshets osv.
Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att få ner tiden från det att material köps in till det att kunden betalar. När jag var på Scania på 90-talet jobbade vi mycket med detta. Mycket pengar var det då.

På tal om löner så är det bättre att betala höga löner till personal som kan bygga många bra bilar på kort tid, än låga löner till personal som bygger få och sunkiga bilar.
Dagge
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 nov 2019 12:50

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Dagge »

Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av ChristerSjo »

Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.

Detta på världens största bilmarknad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Jerker »

ChristerSjo skrev:
Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?
Jo, så är det, och det beror på att olika stater har olika momssatser.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av zyax »

Zalman3 skrev:
Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.

Detta på världens största bilmarknad.
Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

zyax skrev:
Zalman3 skrev:
Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.

Detta på världens största bilmarknad.
Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.
Tesla kommer att få kompetens från hela världen.
IT från USA, traditionell bilbyggande från Tyskland och svinbillig tillverkning i Kina.

Få konkurrenter är stora på alla dessa marknader.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Daniel R »

EnTraktor skrev:

I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av ChristerSjo »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Ligger inte Polen i Europa? ;)

Skämt och sido, Tesla har väll som policy att bilarna skall kosta lika mycket innan skatt och transport var de än säljer bilarna eller har man börjat tumma på den regeln? Övriga biltillverkare sätter ju priset efter marknadens köpkraft.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Fredrik j »

EnTraktor skrev:
Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
Är dom? Mer än andra?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Daniel R skrev:
EnTraktor skrev:

I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.

Daniel
När jag väljer Polen kan jag välja en Tesla 3 från 39.500 euro.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Svenssons »

Daniel R skrev:
EnTraktor skrev:

I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.

Daniel
Inga problem att byta land, bara att klicka på flaggan uppe till höger och välja land.

Som sagt så är ju priserna i USA utan moms och de i Sverige med 25% moms. Andra skillnader är att vi i Sverige har vagnskadegaranti inbakat. Det som kan leda till lägre pris är tull och frakt. Dock kan tillverkningskostnaden vara lite högre så det kanske väger upp?
Poland.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av vigge50 »

Nu har lite mer information läckt ut i tysk media, det verkar som att Tesla planerar ha fyra olika byggnader för bilproduktion och det står att Tesla tänker producera Model 3, Model Y och kommande modeller.

Bild

Vad tror ni detta kan bli för modeller?

Jag tror inte marknaden här i Europa är tillräcklig stor för Cybertruck men en europeisk variant av Semi skulle vara logiskt.
Är marknaden tillräcklig stor för Tesla Roadster att även produceras här?
Kan det bli en kommande modell mer anpassad för den europeiska marknaden?
Eller hoppas de kanske bara på att marknaden för Model 3 eller Model Y är så stor så de behöver dubbla produktionslinjer i Europa för att klara efterfrågan?

https://electrek.co/2020/01/06/tesla-pl ... w-details/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Bjelke »

Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 510
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av tor »

Skulle ju kunna vara semi också eller den mindre cybertruck som ev. ska komma.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Level 5 självkörande :lol: :lol: :lol:
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Det går ju alltid att ångra sig ang det man sagt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Inlägg av Teslaspolen »

Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Level 5 självkörande :lol: :lol: :lol:
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.

Jo jag känner själv att det är bra mer sannolikt med en billigare bil än att bilar plötsligt är helt självkörande. Men samma person har i alla fall gjort båda uttalandena och de krockar bestämt med varandra. Och Tesla satsar stort på autonomi, det är helt klart fokusen över lite billig elbil.
Skriv svar