Re: Gigafactory 4 (Europa)
Postat: 13 nov 2019 08:11
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.Jerker skrev:Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.Jerker skrev:Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Jag vet inte. Det jag har hört är ju att tyska industriarbetare är bland världens högst betalda.Henrik Torphammar skrev:Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.Jerker skrev:Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Det har pratats mycket om elbilar ska kräva så mycket färre arbetare och hur många jobb som kommer att försvinna i ex Tyskland pga detta:EnTraktor skrev:Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
EnTraktor skrev:Elon Musk's privatjet landade i Berlin för ganska exakt 2h sedan. Kom ihåg var ni läste det först
Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att få ner tiden från det att material köps in till det att kunden betalar. När jag var på Scania på 90-talet jobbade vi mycket med detta. Mycket pengar var det då.Laban skrev:Det viktigaste är nog att få ner tiden från fabrik till kund. Något som Elon för något år sedan hävdade var extremt viktigt och en stor utgiftspost. Har för mig att han sa något i stil med "den som har kortast tid från fabrik till kund vinner". Nu får de skicka bilar till Europa i batchar där man ex hade få bilar levererade till Norge under oktober, gissningsvis då många i november, december. Blir inte bra för SC heller med ojämn arbetsbelastning, kvartalshets osv.Svenssons skrev:Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Jo, så är det, och det beror på att olika stater har olika momssatser.ChristerSjo skrev:Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?
Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.Zalman3 skrev:Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.
Detta på världens största bilmarknad.
Tesla kommer att få kompetens från hela världen.zyax skrev:Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.Zalman3 skrev:Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.Dagge skrev:Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.
Detta på världens största bilmarknad.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Ligger inte Polen i Europa?EnTraktor skrev:I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.Jerker skrev:Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Är dom? Mer än andra?EnTraktor skrev:Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
När jag väljer Polen kan jag välja en Tesla 3 från 39.500 euro.Daniel R skrev:Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Inga problem att byta land, bara att klicka på flaggan uppe till höger och välja land.Daniel R skrev:Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.EnTraktor skrev:
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.
Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Daniel
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Level 5 självkörandeTeslaspolen skrev:Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?
Det går ju alltid att ångra sig ang det man sagt.Teslaspolen skrev:Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?
Bjelke skrev:Level 5 självkörandeTeslaspolen skrev:Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.Zalman3 skrev:Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.Bjelke skrev:Teslas första "liten" bil på G?
Passar ju bäst i Europa liksom...
Om några år.
Vilket av scenarierna blir det?![]()
![]()
![]()
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.