Sida 2 av 9

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 nov 2019 08:11
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 nov 2019 08:15
av Jerker
Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Ja, som sagt förut, frakt och tull försvinner. Men frågan är vad det kostar att tillverka i Tyskland?
Mer in i Fremont lär väl inte vara troligt.
Jag vet inte. Det jag har hört är ju att tyska industriarbetare är bland världens högst betalda.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 nov 2019 08:17
av EnTraktor
Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 nov 2019 08:55
av Laban
EnTraktor skrev:
Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
Det har pratats mycket om elbilar ska kräva så mycket färre arbetare och hur många jobb som kommer att försvinna i ex Tyskland pga detta:

https://www.reuters.com/article/us-germ ... SKCN1J115L

OBS att ovanstående förutsätter att 25% av bilarna som säljs 2030 är elbilar, 15% hybrider och 60% bensin/dieselbilar. Tror att de flesta här tror/hoppas att det ska vara närmare 100% elbilar 2030, åtminstone i Tyskland/Europa.

Så det är nog inte bara Tesla fabriker utan elbilar rent allmänt. I teorin i alla fall.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 nov 2019 09:18
av FredrikR
EnTraktor skrev:
Elon Musk's privatjet landade i Berlin för ganska exakt 2h sedan. Kom ihåg var ni läste det först :D

Oerhört imponerande! :shock:
Lite förvånande att den inte hamnade nära Kiel/Hamburg/Bremen.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 13 nov 2019 09:44
av Jan-Erik Sebestyen
Laban skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
Troligen ingen större skillnad mot idag. Visst, en del mindre frakt och tull men troligen lite högre tillverkningskostnader.
Det viktigaste är nog att få ner tiden från fabrik till kund. Något som Elon för något år sedan hävdade var extremt viktigt och en stor utgiftspost. Har för mig att han sa något i stil med "den som har kortast tid från fabrik till kund vinner". Nu får de skicka bilar till Europa i batchar där man ex hade få bilar levererade till Norge under oktober, gissningsvis då många i november, december. Blir inte bra för SC heller med ojämn arbetsbelastning, kvartalshets osv.
Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att få ner tiden från det att material köps in till det att kunden betalar. När jag var på Scania på 90-talet jobbade vi mycket med detta. Mycket pengar var det då.

På tal om löner så är det bättre att betala höga löner till personal som kan bygga många bra bilar på kort tid, än låga löner till personal som bygger få och sunkiga bilar.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 13:11
av Dagge
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 13:55
av ChristerSjo
Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 14:01
av Zalman3
Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.

Detta på världens största bilmarknad.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 14:57
av Jerker
ChristerSjo skrev:
Är inte USA priserna exklusive VAT (deras moms)?
Jo, så är det, och det beror på att olika stater har olika momssatser.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 15:06
av zyax
Zalman3 skrev:
Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.

Detta på världens största bilmarknad.
Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 15:42
av Zalman3
zyax skrev:
Zalman3 skrev:
Dagge skrev:
Jag är också nyfiken på hur mycket priset kommer sänkas nu när de börjar producera bilarna i Berlin om de nu kommer sänkas alls. Nu kostar en Model Y long range 47 700$ i USA och här i Sverge får vi betala hela 200.000kr mer, 679 000kr. Man kan ju verkligen hoppas priset sjunker lite iaf. Någon som vet hur många procent priset sjönk för kinerserna nu när Gigafactory 3 börjar tillverka bilar där?
Kinatillverkade Teslor är lite billigare än Usa tillverkade.
Dock är de väldigt mycket billigare att tillverka i Kina.
Så Kinafabriken är rena sedelpressen för Tesla.
De Europeiska och Amerikanska biltillverkarna är väldigt avundsjuka på Tesla.
Eftersom Tesla har kultstatus i Kina och den enda utländska biltillverkare som inte har en kinesisk samarbetspartner som är majoritetsägare.

Detta på världens största bilmarknad.
Tänkte också på det där och hur det blir med Europa. Jag tror inte att Tesla har bestämt sig för allt handlar om tillgång och efterfrågan. Blir fabriken inte större än att de kan sälja maximalt antal bilar trots att priset inte sjunkit så sjunker inte priset, sedan kommer det sjunka om efterfrågan minskar eller kapaciteten ökar så att man inte kan sälja allt.
Tesla kommer att få kompetens från hela världen.
IT från USA, traditionell bilbyggande från Tyskland och svinbillig tillverkning i Kina.

Få konkurrenter är stora på alla dessa marknader.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 18:24
av Daniel R
EnTraktor skrev:

I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.

Daniel

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 18:35
av ChristerSjo
EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Ska bli verkligt intressant att se vad Teslorna kommer att kosta i EU i framtiden!
I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Ligger inte Polen i Europa? ;)

Skämt och sido, Tesla har väll som policy att bilarna skall kosta lika mycket innan skatt och transport var de än säljer bilarna eller har man börjat tumma på den regeln? Övriga biltillverkare sätter ju priset efter marknadens köpkraft.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 19:25
av Fredrik j
EnTraktor skrev:
Fast Tesla's fabriker är ju väldigt automatiserade och lär kräva ganska lite personal.
Är dom? Mer än andra?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 19:36
av Zalman3
Daniel R skrev:
EnTraktor skrev:

I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.

Daniel
När jag väljer Polen kan jag välja en Tesla 3 från 39.500 euro.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 29 nov 2019 19:36
av Svenssons
Daniel R skrev:
EnTraktor skrev:

I Polen kan man beställa Tesla till lägre pris än i Europa, men det finns en hake - 1 år+ leveranstid, när fabriken i Europa öppnat.

Så nog kommer priset kunna pressas lite.
Någon som vet priset i Polen? Försökte byta land på tesla.com, men det fungerade inte. Vore intressant att jämföra pris (utan moms) mellan Sverige och Polen.

Daniel
Inga problem att byta land, bara att klicka på flaggan uppe till höger och välja land.

Som sagt så är ju priserna i USA utan moms och de i Sverige med 25% moms. Andra skillnader är att vi i Sverige har vagnskadegaranti inbakat. Det som kan leda till lägre pris är tull och frakt. Dock kan tillverkningskostnaden vara lite högre så det kanske väger upp?
Poland.png

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 06 jan 2020 20:05
av vigge50
Nu har lite mer information läckt ut i tysk media, det verkar som att Tesla planerar ha fyra olika byggnader för bilproduktion och det står att Tesla tänker producera Model 3, Model Y och kommande modeller.

Bild

Vad tror ni detta kan bli för modeller?

Jag tror inte marknaden här i Europa är tillräcklig stor för Cybertruck men en europeisk variant av Semi skulle vara logiskt.
Är marknaden tillräcklig stor för Tesla Roadster att även produceras här?
Kan det bli en kommande modell mer anpassad för den europeiska marknaden?
Eller hoppas de kanske bara på att marknaden för Model 3 eller Model Y är så stor så de behöver dubbla produktionslinjer i Europa för att klara efterfrågan?

https://electrek.co/2020/01/06/tesla-pl ... w-details/

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 06 jan 2020 20:56
av Bjelke
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 06 jan 2020 21:20
av Zalman3
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 06 jan 2020 23:15
av tor
Skulle ju kunna vara semi också eller den mindre cybertruck som ev. ska komma.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 06 jan 2020 23:27
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 07 jan 2020 06:09
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Level 5 självkörande :lol: :lol: :lol:
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 07 jan 2020 12:31
av Henrik Torphammar
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Det går ju alltid att ångra sig ang det man sagt.

Re: Gigafactory 4 (Europa)

Postat: 07 jan 2020 14:37
av Teslaspolen
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Teslas första "liten" bil på G? :)
Passar ju bäst i Europa liksom...
Elon har ju pratat om en mindre 25.000 dollars bil.
Om några år.
Och samtidigt har man pratat om att bilar blir MYCKET dyrare om man vill köpa loss en privat istället för att bara hyra en självkörande bil.

Vilket av scenarierna blir det?
Level 5 självkörande :lol: :lol: :lol:
Jo det kommer säkert snart.... Den enda hyrbil jag kommer att hitta dom närmaste 10 åren lär vara på OKQ8 mfl... Och på speciellt utvalda gator i California.

Jo jag känner själv att det är bra mer sannolikt med en billigare bil än att bilar plötsligt är helt självkörande. Men samma person har i alla fall gjort båda uttalandena och de krockar bestämt med varandra. Och Tesla satsar stort på autonomi, det är helt klart fokusen över lite billig elbil.