Sida 2 av 3
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 10:51
av lator
Niclas skrev:Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Givetvis avgör mätmetoden mycket, speciellt när det gäller så låga siffror som för P85D. Skillnaden mellan 0-60 mph (96,5 km/h) och 0-100 km/h kan dock rimligen inte bli så mycket som 0,2 sek. Om man antar att accelerationen är linjär (vilket den givetvis inte är) skulle intervallet 96,5-100 vara 3,5/100 av 3,3 sek = 0,1155 sek. Startögonblicket är ju givet det som tar mest tid , också därför man väljer att mäta med "rollout" för att minska starttiden, så i praktiken tar intervallet 96,5-100 lite mindre tid än i exemplet ovan...
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 10:56
av vigge50
lator skrev:Niclas skrev:Rullande start, sk 1-foot rollout används av de flesta biltillverkare och testare som start vid sk 0-60 mph och 0-100 kmh.
Tidigare använde inte Tesla detta mått, utan använde riktig stillastående 0-100 tider.
Skillnaden är ca 0,2 s.
Skillnaden mellan 0-60 mph och 0-100 kmh är också ca 0,2s
Givetvis avgör mätmetoden mycket, speciellt när det gäller så låga siffror som för P85D. Skillnaden mellan 0-60 mph (96,5 km/h) och 0-100 km/h kan dock rimligen inte bli så mycket som 0,2 sek. Om man antar att accelerationen är linjär (vilket den givetvis inte är) skulle intervallet 96,5-100 vara 3,5/100 av 3,3 sek = 0,1155 sek. Startögonblicket är ju givet det som tar mest tid , också därför man väljer att mäta med "rollout" för att minska starttiden, så i praktiken tar intervallet 96,5-100 lite mindre tid än i exemplet ovan...
Brukar många inte säga att det är runt 30 km/h som acceleration är väldigt kraftig men vid 70-90 km/h så är acceleration inte så imponerande jämfört med andra bilar. Detta borde ju betyda att från 96,5-100 så är det längre än genomsnittet vilket betyder att om man avrundar så kan det mycket väl vara 0,2 sekunder eller tänker jag helt fel nu?
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 11:59
av lator
För att kunna svara säkert så behövs det att man har tillgång till data på effekt och vridmoment vid de olika varvtalen men jag kom just på att jag faktiskt struntar i detta. Det går fort nog och när jag har min Tesla så kommer jag inte att bry mig om det tar 3,2 eller 3,3 sek att ta sig till 100 km/h...

Fort går det i vilket fall! Dessutom så tror jag inte att jag kommer att välja en P85D även om jag inte behöver bry mig om kostnaden. Häftigt? Ja! Men det avtar med tiden... Alltså åren, inte sekunderna...

Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 20:28
av Bow
Håller med, det går fort nog!! speciellt upp till 80-90 har haft några passagerare som ville Provåka och allt jag hörde var åhh fan jävlar det är inte normalt vad händer.....
Och då är detta en S 85

Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 20:42
av danni
Är det någon som jämfört S85D med gamla P85? På pappret ska de ju ha ganska snarlik prestanda. Jag tänker att det kanske är lite av en tröst för mig som går och lurar på att köpa en S85D, att visst, priserna har gått upp, men det är ungefär samma pris som för gamla P85 och liknande prestanda.
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 20:59
av Niclas
85D
428hk, 0-100 på 4,6s (1-foot rollout)
Ngt tyngre, bättre grepp på vintern, sämre styrkänsla pga AWD, liten frunk
P85+
476hk, 0-100 på 4,4s (stillastående, motsvarar 4,2s med 1-foot rollout)
Lättare, inte lika bra grepp på vintern men bättre styrning pga RWD, styvare hjulupphängning, staggered hjul och spoiler etc (performance)
85D idag är 100kkr dyrare än P85 var för ett år sedan, i grundutförande.
Båda har samma räckvidd, 502km NEDC.
Re: Acceleration S85D
Postat: 30 jun 2015 22:45
av danni
Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Re: Acceleration S85D
Postat: 01 jul 2015 06:30
av Sofie
danni skrev:Är det någon som jämfört S85D med gamla P85? På pappret ska de ju ha ganska snarlik prestanda. Jag tänker att det kanske är lite av en tröst för mig som går och lurar på att köpa en S85D, att visst, priserna har gått upp, men det är ungefär samma pris som för gamla P85 och liknande prestanda.
Jag skulle också vilja veta skillnaden, jag tror personligen att det endast är under optimala förhållanden som P85 är piggare. Det vore intressant med test på kall/fuktig asfalt.
Re: Acceleration S85D
Postat: 01 aug 2015 20:03
av Niclas
danni skrev:Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Nu har jag kört 85D! Tack Fredrik!
Äger själv P85+. Har kört 85 och P85D också.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd att jag har P85+!
P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen. Nackdelen är dock att bakhjulen spinner loss lite från helt stillastående.
I motorvägsfart måste jag dock säga att 85, 85D, P85 och P85D är ganska lika.
Som jag tidigare märkt har D en helt annan känsla i styrningen än RWD.
P85 hade från början 421 hk, vilket senare ändrades till 476 hk. Den är bänkad till 430 hk på bakhjulen, vilket stämmer bra med 476 från motorn minus 10% förluster.
85D har 428 hk tror jag.
Re: Acceleration S85D
Postat: 01 aug 2015 20:37
av danni
Niclas skrev:danni skrev:Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Nu har jag kört 85D! Tack Fredrik!
Äger själv P85+. Har kört 85 och P85D också.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd att jag har P85+!
P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen. Nackdelen är dock att bakhjulen spinner loss lite från helt stillastående.
I motorvägsfart måste jag dock säga att 85, 85D, P85 och P85D är ganska lika.
Som jag tidigare märkt har D en helt annan känsla i styrningen än RWD.
P85 hade från början 421 hk, vilket senare ändrades till 476 hk. Den är bänkad till 430 hk på bakhjulen, vilket stämmer bra med 476 från motorn minus 10% förluster.
85D har 428 hk tror jag.
Alright, tack för feedbacken. Jag har kört P85 två gånger och den har ju oerhört mycket mer acceleration än jag någonsin kunde behöva. Andra gången så skrek jag till ofrivilligt under maxacceleration

P85D var ju uppenbarligen strået vassare. Men jag misstänker att jag inte kommer bli besviken över 85D även om den är lite långsammare. Det snabbaste jag har haft var 300 hk och 5,7 sekunder på pappret, och då var den nog inte lika bra som Model S på att faktiskt nå de siffrorna i verkligheten. Och det var mer än snabbt nog!
Re: Acceleration S85D
Postat: 01 aug 2015 20:45
av Niclas
Nej, besviken på 85D blir du garanterat inte! P85D har mer acceleration, skulle nog säga att P85 ligger ganska mitt emellan 85D och P85D.
Re: Acceleration S85D
Postat: 01 aug 2015 21:21
av +46
danni skrev:Niclas skrev:danni skrev:Tack, men siffrorna har jag också. Undrade mer om det finns någon med praktiska erfarenheter av bägge bilarna, hur man upplever accelerationen och känslan i dem.
Nu har jag kört 85D! Tack Fredrik!
Äger själv P85+. Har kört 85 och P85D också.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd att jag har P85+!
P85+ har ett märkbart bättre tryck i accelerationen. Nackdelen är dock att bakhjulen spinner loss lite från helt stillastående.
I motorvägsfart måste jag dock säga att 85, 85D, P85 och P85D är ganska lika.
Som jag tidigare märkt har D en helt annan känsla i styrningen än RWD.
P85 hade från början 421 hk, vilket senare ändrades till 476 hk. Den är bänkad till 430 hk på bakhjulen, vilket stämmer bra med 476 från motorn minus 10% förluster.
85D har 428 hk tror jag.
Alright, tack för feedbacken. Jag har kört P85 två gånger och den har ju oerhört mycket mer acceleration än jag någonsin kunde behöva. Andra gången så skrek jag till ofrivilligt under maxacceleration

P85D var ju uppenbarligen strået vassare. Men jag misstänker att jag inte kommer bli besviken över 85D även om den är lite långsammare. Det snabbaste jag har haft var 300 hk och 5,7 sekunder på pappret, och då var den nog inte lika bra som Model S på att faktiskt nå de siffrorna i verkligheten. Och det var mer än snabbt nog
Re: Acceleration S85D
Postat: 02 aug 2015 08:23
av Stefan T
De fina med elbilen är att du har alltid rätt växel och rätt vartal på motorn
Inget hack, ingen turbo kick, ingen kick down, inget host, bara ett jätte ryck
Re: Acceleration S85D
Postat: 02 aug 2015 10:28
av LarsL
Räkna procent när ni jämnför accelerationer. 1 sekund snabbare märks mer om bilen innan gjorde 0-100 på 4 sekunder än om den gjorde det på 10.
Re: Acceleration S85D
Postat: 02 aug 2015 11:12
av Niclas
Jag använder bara min butt-dyno.
Re: Acceleration S85D
Postat: 02 aug 2015 13:35
av Pontus
När jag accar med min 85D så står mätaren konstant på 320 kW vilket borde vara 435 hk. Vad står det i alla andra modeller under full acceleration?
Re: Acceleration S85D
Postat: 02 aug 2015 13:43
av SR-71-BlackBird
Vid vilken SOC? På min S85 har jag genom VT utläst 331 kw vid drygt 90%
Re: Acceleration S85D
Postat: 02 aug 2015 13:57
av Lessmog
Pontus skrev:När jag accar med min 85D så står mätaren konstant på 320 kW vilket borde vara 435 hk. Vad står det i alla andra modeller under full acceleration?
På min 85D tror jag mätaren toppar i 320 kW. Akta så inte nålen böjer sig
Påminns om barndomens 60-tal när man kikade in i olika Oplar, Amazoner osv och kollade hastighetsmätaren: "Oj, den här går i 140!"