Re: Teslas överlägsna affärsmodell.
Postat: 03 sep 2019 00:03
Framgår det vad kinesiska myndigheter vill ha i utbyte.
Min spekulation är att tippingpiont är vid ca 30% elbilar.Fredrik j skrev:Framgår det vad kinesiska myndigheter vill ha i utbyte.
https://techcrunch.com/2017/03/28/tesla ... nvestment/Tencent, Asia’s second highest valued tech firm, has bought a five percent share in Tesla .
According to a filing, the Chinese firm scooped up 8,167,544 shares for around $1.7 billion to become one of Tesla’s largest shareholders.
Jag misstänker att det är full insyn i produktionen och delägarskap i fabriken. Normalt måste det var minst 50% ägarskap men i detta fall är det nog lite mindre.Fredrik j skrev:Framgår det vad kinesiska myndigheter vill ha i utbyte.
Teslas mål är:Svenssons skrev:Jag misstänker att det är full insyn i produktionen och delägarskap i fabriken. Normalt måste det var minst 50% ägarskap men i detta fall är det nog lite mindre.Fredrik j skrev:Framgår det vad kinesiska myndigheter vill ha i utbyte.
Kina ser säkert möjlighet att kunna lära sig lite.
Elbilsproduktion är inte väsensskild från tillverkning av fossilbilar. Man behöver ingen speciell, omställd fabrik. Det går tekniskt utmärkt att bygga 70% fossil och 30% el i samma fabrik.Zalman3 skrev:
Min spekulation är att tippingpiont är vid ca 30% elbilar.
Då produceras ca 70% fossilbilar, om en fossilbilsbilfabrik har en nyttjandegrad på 70%
då går den med förlust, valet är då, lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
https://www.krdo.com/lifestyle/automoti ... 1116342817Elon Musk visited China and won a tax break for Tesla
Chinese authorities announced on Friday that Tesla has won an exemption from a 10% purchase tax, which will reduce the price that customers will have to pay for a Model 3, Model S or Model X.
The deal is significant in part because of how the US-China trade war has escalated. Beijing announced last month that it plans to resume tariffs of 25% on US imports of automobiles and 5% automobile parts in December.
http://www.chinadaily.com.cn/a/201901/1 ... e4456.htmlFuture of Volkswagen lies with China, says executive
Volkswagen AG expects China, which accounts for around 40 percent of its annual sales, to play an even more important role as cars are becoming smart, electric and connected, saying the country will replace Europe as the source of its technologies.
"The future of Volkswagen will be decided and determined here in China," CEO Herbert Diess said last week in Beijing.
The company has set a target of selling 400,000 new energy vehicles in China in 2020 and 1.5 million in 2025.
Kan tänka mig att de gör det redan precis som resten av världen.Zalman3 skrev:
Skulle inte bli förvånad om Tesla snart säljer fler elbilar än VW i Kina.
Det är en ganska rejäl omställning från att gjuta stora metallblock till att laminera ihop tunna batterilager. Skulle säga att det är få konstruktörer som hänger med på den övergången.Fredrik j skrev:Elbilsproduktion är inte väsensskild från tillverkning av fossilbilar. Man behöver ingen speciell, omställd fabrik. Det går tekniskt utmärkt att bygga 70% fossil och 30% el i samma fabrik.Zalman3 skrev:
Min spekulation är att tippingpiont är vid ca 30% elbilar.
Då produceras ca 70% fossilbilar, om en fossilbilsbilfabrik har en nyttjandegrad på 70%
då går den med förlust, valet är då, lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Kineserna har full insyn i allt som tillverkas i landet. Det ser deras omfattande certifieringsprocess till som egentligen är ett gigantiskt industrispionage.
Man gjuter ju normalt inte motorblock i sammansättningsfabriker. Dom flesta konstruktörer hos en biltillverkare sysslar med komponenter som inte varierar med drivlinan.LarsL skrev:Det är en ganska rejäl omställning från att gjuta stora metallblock till att laminera ihop tunna batterilager. Skulle säga att det är få konstruktörer som hänger med på den övergången.Fredrik j skrev:Elbilsproduktion är inte väsensskild från tillverkning av fossilbilar. Man behöver ingen speciell, omställd fabrik. Det går tekniskt utmärkt att bygga 70% fossil och 30% el i samma fabrik.Zalman3 skrev:
Min spekulation är att tippingpiont är vid ca 30% elbilar.
Då produceras ca 70% fossilbilar, om en fossilbilsbilfabrik har en nyttjandegrad på 70%
då går den med förlust, valet är då, lägga ner eller ställa om till elbilsproduktion.
Kineserna har full insyn i allt som tillverkas i landet. Det ser deras omfattande certifieringsprocess till som egentligen är ett gigantiskt industrispionage.
Borde haft det som typ punkt ett i listan jag skrev tidigare, för det är väldigt stort.Svenssons skrev:Jag misstänker att det är full insyn i produktionen och delägarskap i fabriken. Normalt måste det var minst 50% ägarskap men i detta fall är det nog lite mindre.Fredrik j skrev:Framgår det vad kinesiska myndigheter vill ha i utbyte.
Kina ser säkert möjlighet att kunna lära sig lite.
Som sagt, den kinesiska ccc-märkningen som krävs för att sälja bilar på kinesiska marknaden är ett enda stort industrispionageprojekt. Dom behöver inte äga företaget.taliz skrev:Borde haft det som typ punkt ett i listan jag skrev tidigare, för det är väldigt stort.Svenssons skrev:Jag misstänker att det är full insyn i produktionen och delägarskap i fabriken. Normalt måste det var minst 50% ägarskap men i detta fall är det nog lite mindre.Fredrik j skrev:Framgår det vad kinesiska myndigheter vill ha i utbyte.
Kina ser säkert möjlighet att kunna lära sig lite.
Tesla är vad jag förstår den hittills enda utländska tillverkaren som fått etablera sig i Kina UTAN att Kina krävt att de går ihop med ett kinesiskt bolag.
För alla andra märken har Kina krävt att de bildar samägda bolag med en kinesisk tillverkare. Vad är syftet med det? Givetvis att de kinesiska bolagen skall dra lärdom.
Det har också ofta i stora avtal rakt av krävts tekniköverföring till kinesiska bolag, tex gällande tåg, flyg, kärnkraft etc. Det finns nu massvis med fullt lagliga kinesiska kopior av stora västerländska industriprojekt. Kina lockar med så stora pengar att västerländska bolag helt enkelt går med på att "sälja ut sig".
Tesla verkar slippa dessa krav, men ändå få gigantiska fördelar, så något stort måste vara på gång.
Kanske "funding secured" for real?
https://marketrealist.com/2019/09/china ... ump-didnt/China Did for Tesla What Trump Didn’t
Tesla (TSLA) CEO Elon Musk visited China last week to attend the World Artificial Intelligence Conference. He also visited Tesla’s Gigafactory in the country and was very impressed with the progress there. As reported by CNN, he said that the team in China had done a “mind-blowing” job. He added, “I’ve never seen anything built so fast in my life before, to be totally frank. And I’ve seen some crazy things … I really think China is the future.”
Kina har precis nyligen börjat släppa på reglerna som har krävt 50/50 JV med en lokal tillverkare för att sätta upp verksamhet i landet. Vilket har gjort att exempelvis BMW håller på att köpa ut sin "samarbetspartner" i landet för att skaffa sig egen majoritet över sin Kinesiska verksamhet. Att Tesla är först att slippa denna JV-regel är väl helt enkelt för att alla de andra redan har verksamhet i Kina sedan en lång tid tillbaka när reglerna var annorlunda.taliz skrev:Borde haft det som typ punkt ett i listan jag skrev tidigare, för det är väldigt stort.
Tesla är vad jag förstår den hittills enda utländska tillverkaren som fått etablera sig i Kina UTAN att Kina krävt att de går ihop med ett kinesiskt bolag.
För alla andra märken har Kina krävt att de bildar samägda bolag med en kinesisk tillverkare. Vad är syftet med det? Givetvis att de kinesiska bolagen skall dra lärdom.
Det har också ofta i stora avtal rakt av krävts tekniköverföring till kinesiska bolag, tex gällande tåg, flyg, kärnkraft etc. Det finns nu massvis med fullt lagliga kinesiska kopior av stora västerländska industriprojekt. Kina lockar med så stora pengar att västerländska bolag helt enkelt går med på att "sälja ut sig".
Tesla verkar slippa dessa krav, men ändå få gigantiska fördelar, så något stort måste vara på gång.
Kanske "funding secured" for real?