Sida 2 av 2

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 11:47
av nek0
Zalman3 skrev:
Du måste klara Euro6 avgaskraven.
Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jozonerna/
Min bil klarar det men jag tänker ändå inte åka dit

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 14:52
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Jag svarade på ditt test om att det inte luktar något från dagens renade bilar. Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa. Det är inte dessa som man känner lukten av från en veteranbil och moderna bilar kan släppa ut lika mycket av dessa som en veteranbil.

Att mäta dessa gaser är inget problem alls, det blir också stor skillnad i mätningarna när trafiken av avgasbilar ändras. Att det inte skulle gå att mäta är ju taget ur luften så att säga...

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 15:04
av StefL
Svenssons skrev:
Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa.
Glöm bara inte att koldioxid aldrig kan "renas" bort ur avgaserna eftersom den inte är en förorening per se utan en förbränningsprodukt, dvs ett direkt resultat av att varje kolatom i bränslet förenas med två syreatomer ut luften på samma sätt som varje två väteatomer i bränslet förenas med en syreatom och bildar vattenånga. Koldioxid och vattenånga är alltså de direkta produkterna av förbränningen, själva förutsättningen för utvinning av energi ur bränslet. Enda sättet att reducera koldioxidutsläppen är att minska bränsleförbrukningen. Fast det kanske var det du menade?

Kolmonoxid och diverse kväveoxider är däremot "biprodukter" som uppstår av olika anledningar vid förbränningen och dessa kan i olika hög grad elimineras eller reduceras genom att dels se till att motorn arbetar vid rätt temperatur och med rätt bränsle/luftblandning och dels med hjälp av olika former av avgasrening såsom katalysator, AdBlue etc.

Ett sätt att helt eliminera kväveoxiderna vore förstås att låta motorn suga i sig syrgas från en separat tank istället för luft som innehåller 70% kväve, men det vore inte helt praktiskt...

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 16:30
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Jag svarade på ditt test om att det inte luktar något från dagens renade bilar. Dels renas inte koldioxiden alls (som visst är farlig, dock inte på samma sätt som koloxid utan långsiktigt för klimatet) och dels så är båe koloxid, koldioxid och kväveoxiderna alla luktlösa. Det är inte dessa som man känner lukten av från en veteranbil och moderna bilar kan släppa ut lika mycket av dessa som en veteranbil.

Att mäta dessa gaser är inget problem alls, det blir också stor skillnad i mätningarna när trafiken av avgasbilar ändras. Att det inte skulle gå att mäta är ju taget ur luften så att säga...
En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.

Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 16:34
av Verdi
Fredrik j skrev:

En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.

Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".

Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 16:39
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:

En Euro5 släpper ut lika mycket koldioxider som en Euro6 förutsatt att bränsleförbrukningen är densamma.

Vi får väl se vad som går att mäta inom zonerna. Jag tror effekten kommer bli försumbar. När jag refererade till lukten menade jag avgaser som påverkar mig märkbart. Det är ju rimligen samma beståndsdelar i avgaser som människor tolkar som "dålig luft".

Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
Jag vet. Men "Svenssons" tror det är farligt.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 16:47
av OfarligTesla
Tycker de borde tredubbla trängselskatten i kombination med miljözoner, lär dra ned onödigt bilåkande i storstäderna rejält.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 17:17
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.

Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 18:32
av taliz
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Varför skulle det vara "besvärande"?
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 18:37
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Varför skulle det vara "besvärande"?
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
Besvärande för den som bekämpar ett krig mot privatbilismen på ideologiska grunder.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 18:58
av Svenssons
Fredrik j skrev:


Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
Jag vet. Men "Svenssons" tror det är farligt.[/quote]
"Fredrik j": Känner du till världens första massdöd? Den inträffade på grund av för mycket syre i atmosfären. Massdöderna därefter kan alla kopplas till koldioxid om jag minns rätt. För mycket och för lite skämmer allt. Att koldioxid påverkar klimatet är inget som jag tror som du skriver.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 19:13
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:


Koldioxid är inget gift. Alla däggdjur andas ut koldioxid. Att det bor miljontals människor på liten yta verkar inte vara ett problem för koldioxidhalten i luften. Tror inte bilar är det heller.
Jag vet. Men "Svenssons" tror det är farligt.
"Fredrik j": Känner du till världens första massdöd? Den inträffade på grund av för mycket syre i atmosfären. Massdöderna därefter kan alla kopplas till koldioxid om jag minns rätt. För mycket och för lite skämmer allt. Att koldioxid påverkar klimatet är inget som jag tror som du skriver.[/quote]

Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 19:41
av Svenssons
Fredrik j skrev:

Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.
Nä, ur koldioxid synpunkt spelar det ingen som helst roll om det är Euro5 eller Euro6 eftersom dessa inte alls påverkar koldioxid utan kväveoxider, något som har påverkan i stadsmiljö.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 20:24
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.
Nä, ur koldioxid synpunkt spelar det ingen som helst roll om det är Euro5 eller Euro6 eftersom dessa inte alls påverkar koldioxid utan kväveoxider, något som har påverkan i stadsmiljö.
I teorin. Men vi får väl återkomma i ämnet när försöket utvärderas.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 20:29
av Verdi
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.
Nä, ur koldioxid synpunkt spelar det ingen som helst roll om det är Euro5 eller Euro6 eftersom dessa inte alls påverkar koldioxid utan kväveoxider, något som har påverkan i stadsmiljö.
I teorin. Men vi får väl återkomma i ämnet när försöket utvärderas.
Det handlar såklart inte om att luften ska bli bättre på just den gatan. Det handlar om att sända en signal om att köpa nya renare bilar. Då blir luften bättre i hela staden.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 20:32
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Om bilarna på hornsgatan är euro5 eller euro6 har ingen som helst betydelse i det avseendet. Bara signalpolitik och hat mot privatbilismen.
Nä, ur koldioxid synpunkt spelar det ingen som helst roll om det är Euro5 eller Euro6 eftersom dessa inte alls påverkar koldioxid utan kväveoxider, något som har påverkan i stadsmiljö.
I teorin. Men vi får väl återkomma i ämnet när försöket utvärderas.
Du blandar ihop olika miljöföroreningar och drar in att att lukten avgör hur rent något är samtidigt som du ignorerar att varken CO, CO2 eller några av kväveoxiderna har lukt. Reglerna för Euro5/Euro6 har inget med koldioxidutsläppen att göra utan kväveoxider, något som bevisat påverkar luften i stadsmiljö.

Re: Nu införs miljözoner

Postat: 03 sep 2019 20:49
av Fredrik j
Nej jag blandar inye ihop det. Det var ju du som börjar prata koldioxid.
Jag vet att delar av avgaserna är luktfria tror inte luft är ren bara för att den inte luktar.
Vad jag beskrev var den stank som fanns i stadskärnor tidigare tillsammans med höga halter av luktfria avgaser. Det är inte så länge sedan.
Luften är betydligt renare idag och när halterna har sjunkit så mycket blir det svårt att mäta en förhållandevis liten sänkning som en lokal miljözon skulle utgöra.

Nu införs miljözoner

Postat: 04 sep 2019 00:38
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Det är ju det överskuggande syftet med alltihopa. Att luften i stadskärnorna är renare nu än förr är ju lite besvärande.
Varför skulle det vara "besvärande"?
Luften i våra städer är fortfarande usel pga alla avgaser. Betydligt fler drabbas av tex astma, hjärt och kärlsjukdomar, demens etc i våra städer än de på landsbygden.
Jag själv har drabbats av KOL efter att ha spenderat 8 år i Stockholms innerstad. Största anledningen att jag flyttade därifrån var just den dåliga luften. Nu måste jag inhalera steroider varje dag. Tack för det alla som kör runt i stan och sprider ut avgaser bara för de inte orkar cykla eller åka kollektivt.
Besvärande för den som bekämpar ett krig mot privatbilismen på ideologiska grunder.
Mest besvärade verkar bilkramarna vara. Yxskaften verkar liksom inte förstå att oavsett hur ny avgasbil man köpt så släpper den ut dödliga gifter mitt ibland folk. Det säger sig självt att det skall vara totalförbud på det.