Sida 2 av 18
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 08 sep 2019 12:55
av taliz
Pontus skrev:
Lite OT: Vad är den snabbaste 4 dörrars vätgasbilen runt ringen?
Hmm

där sa du nått.
Skulle gissa att den förste som tar ett varv också blir snabbast. Nästan så man skulle försöka låna en...

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 08 sep 2019 17:00
av vigge50
taliz skrev:Pontus skrev:
Lite OT: Vad är den snabbaste 4 dörrars vätgasbilen runt ringen?
Hmm

där sa du nått.
Skulle gissa att den förste som tar ett varv också blir snabbast. Nästan så man skulle försöka låna en...

Då det diskuteras snabbaste elbilen och inte snabbaste batteribilen så tror jag faktiskt de går under samma kategori. Skulle dock kanske inte vara omöjligt att dela upp det i snabbaste batteribilen och snabbaste vätgasbilen.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 08 sep 2019 22:44
av dd88
jpetters skrev:Förare löst.
Om Elon inte ens hade en förare (eller bokad bantid) så undrar man ju hur säker han kan vara på att komma ut som vinnare.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 08 sep 2019 23:05
av helix
Kan det inte i vanlig ordning bara handla om en övertolkning av Elons tweets?
Han har skrivit kort och koncist
"Model S on Nurburgring next week". Det finns ingenstans nämnt att det ska göras något rekordförsök, att de ska utmana Taycan eller något annat som antyder en tävling eller officiell tidtagning. Det är väl mest media som blåst igång hela den cirkusen och inte Elon/Tesla?
Tesla har begränsad erfarenhet av NBR och en alternativ tolkning av Musks tweet är att de ska dit och reka läget och göra interna tester av bilen för att sedan på längre sikt ge sig in i matchen. De måste börja någonstans och hittils har de ytterst lite kännedom om NBR till skillnad mot Porsche. Tesla skickar kanske dit några ingenjörer som testkör banan och ser hur bilen uppför sig samt testar en variant av track-mode och kanske någon ny hårdvara. Resultaten behåller man internt på Tesla.
Om några dagar/veckor så vet vi förhoppningsvis mer och jag hoppas såklart min gissning är helt fel

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 00:06
av helix
Ser ut som att det blir interna tester:
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/
"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."
"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 05:54
av Pontus
Dom har ena foten inne, nu gäller det bara att få lov att bryta lite regler eller få någon form av undantag...
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 09:01
av Svenssons
Pontus skrev:Dom har ena foten inne, nu gäller det bara att få lov att bryta lite regler eller få någon form av undantag...
Brukar det inte vara att man kör vissa partier av slingan efter genomgång hur man ska köra just det där partiet. De får då data på hur de optimalt ska köra varje del och sedan kan de simulera genom att sätta ihop de olika delarna. Därefter blir det att tweaka och finjustera bilen så att den är färdig för ett rekordförsök när de bokar banan. Tesla brukar kunna vara kvicka på att justera bilen efter tester men i detta fall får de inte göra ett rekordförsök samma dag utan får boka och komma tillbaka.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 09:09
av kontakten2
Pr syftet är uppnått.
Men tesla behöver inte banbilar för att göra pengar. Det ligger inte i deras affärsplan att plöja pengar på detta.
Det räcker att låna ut bilen några dagar till en ickeelbilskund, helst en familj, så blir dom helt hooked.
Mina 2 cent

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 09:15
av Niklas Z
Håller med dig kontakten2
Det är ju ytterst få bilköpare som bryr sig om tider på Nürburgring. Bland bilentusiaster är det fler naturligtvis, men de är rätt få.
BMW är ju ett märke som profilerat sig som sportigt, men när jag körde på BMW Sport Clubs banträffar var det i allmänhet inte mer än några dussin gatbilar som deltog. Och då hörde nog ändå BMW Sport Club till de mer aktiva märkesklubbarna.
Men det är ju kul för oss bilnördar med Nürburgringtider.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 09:43
av dd88
Niklas Z skrev:Håller med dig kontakten2
Det är ju ytterst få bilköpare som bryr sig om tider på Nürburgring. Bland bilentusiaster är det fler naturligtvis, men de är rätt få.
BMW är ju ett märke som profilerat sig som sportigt, men när jag körde på BMW Sport Clubs banträffar var det i allmänhet inte mer än några dussin gatbilar som deltog. Och då hörde nog ändå BMW Sport Club till de mer aktiva märkesklubbarna.
Men det är ju kul för oss bilnördar med Nürburgringtider.
Skulle vilja påstå att "några dussin" är extremt bra på en banträff i Sverige. Har nog aldrig varit på en träff med mer än 20-30 bilar.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 09 sep 2019 10:34
av taliz
På tal om bankörning kan man ju tycka det borde bli lättare med elbilar.
Stora problemet för många banor idag är ju bullernivåer, och de minskar ju rejält.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 16:49
av dd88
Nu har Model S tydligen satt rekord för fyradörrars bilar på Laguna Seca. Elon påstår att film ska komma imorgon. Här är lite referenstider
https://fastestlaps.com/tracks/laguna-seca-post-1988
Elon påstår även att inget rekordförsök kommer göras på ringen då bilen inte är redo.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 16:55
av Verdi
Under 1:39.68? Eller har jag missat nån modell igen?

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:00
av dd88
Yes, samma bil. Jaguar XE SV Project 8 - 1:37.5, vet dock inte om det är ett godkänt rekord.
Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:05
av taliz
Verdi skrev:
Under 1:39.68? Eller har jag missat nån modell igen?

CTS-V på plats 61.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:06
av dstr
Jag är sjukt nyfiken på hur många motorer det sitter på bakaxeln. Och vad står det på batteriet?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:07
av jeppe_sthlm
Du tänker att det är en roadster 2 i mula?
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:07
av dstr
jeppe_sthlm skrev:Du tänker att det är en roadster 2 i mula?
Inte helt, men prefekt läge att testa drivlinan.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:20
av kangru
Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:22
av dstr
kangru skrev:Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Porsche satte inte sin bil med en serieproducerad version.
För att kompensera för en försenad roadster så kanske vi får en Model S R/T i höst.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:28
av Legato
kangru skrev:Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Tror/hoppas man lanserar uppgradering och/eller track package i samma veva

Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:30
av dd88
dstr skrev:kangru skrev:Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Porsche satte inte sin bil med en serieproducerad version.
För att kompensera för en försenad roadster så kanske vi får en Model S R/T i höst.
Porsche satte rekordet med en förproduktionsbil men dom har en lång historia av att oberoende testare kan matcha rekordet med en bil från massproduktionen så där har nog många ett visst förtroende.
Tesla däremot har allt att bevisa, om Elon inte är transparent så har han något att dölja, och jag tror inte han är så dum så han kör en modifierad bil och påstår att den är standard.
Gick ju bra för Alfa Romeo, dom satte banrekord och fick direkt en massa skit pga modifikationer. Ett par månader senare så kom dom tillbaka med en produktionsbil och fullkomligt slaktade rekordet.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:32
av dd88
Legato skrev:kangru skrev:Är det inte ett problem om man sätter en tid i vad man påstår är en stock-S med eventuellt ny SW om ingen Raven kommer i närheten av det sen? Bättre att antingen köra en test-bil med det statmentet eller en Raven med SW som är sådant som skulle kunna komma som track-mode, IMHO.
Tror/hoppas man lanserar uppgradering och/eller track package i samma veva

Hoppas det med, för då får man svart på vitt vad en modifierad bil gör med 0-100, laddhastighet, räckvidd osv. Blir en mer rättvis jämförelse mot Taycan då med.
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:34
av Legato
Jag som inte hänger med i fossilvärlden längre hade ingen aning om att det fanns så snabba dieslar...
4. Audi R10 TDI unknown 1:11.17 659 / 925
Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 11 sep 2019 17:45
av Hok
Legato skrev:Jag som inte hänger med i fossilvärlden längre hade ingen aning om att det fanns så snabba dieslar...
4. Audi R10 TDI unknown 1:11.17 659 / 925
Det är en ren racerbil.
Hoppas att de hyrt in Randy Pobst som chaufför.