Peugeot 208 e svenska priser

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

jakobt skrev:
Jag har beställt en e-208 GT-line, blir bra som andrabil tillsammans med vår Model S Long Range.
Provkörde bensinaren för att få känsla för bilen, och jag är övertygad om att den blir klockren med eldriften. 0-100 på 8,1, så hyggligt rapp också. Sen har jag ett hjärta för Peugeot sen tidigare, först bilen var en 205 Gti. Så lite back-to-the-roots ändå... :)

Återstår att se när den kan levereras. Planerad produktionsstart är i mars.

/Jakob
Grattis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

I Tyskland så börjar annonser i www.mobile.de dyka upp på Peugeot e-208.

Peugeot e-208 Active
24.490 € (Brutto)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 85aa30fb12
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4182
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
I Tyskland så börjar annonser i http://www.mobile.de dyka upp på Peugeot e-208.

Peugeot e-208 Active
24.490 € (Brutto)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 85aa30fb12
Så med moms 25 % och omväxling till SEK så blir det 321 tusen, 22 tusen dyrare än i Sverige ?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
I Tyskland så börjar annonser i http://www.mobile.de dyka upp på Peugeot e-208.

Peugeot e-208 Active
24.490 € (Brutto)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 85aa30fb12
Så med moms 25 % och omväxling till SEK så blir det 321 tusen, 22 tusen dyrare än i Sverige ?
Antingen väntar man 6 månader och tar in den som begagnad.

Eller så drar man bort 19% tysk moms och lägger på 25% svensk moms, och tar in den som ny bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Leo »

Vagnskadegaranti? Lite sämre restvärde om vill sälja den? Garantiåtaganden som landets egen generalagent står för? (utöver fabriksgaranti). Ev skillnad i utrustning? Kostnader för registrering? Kostnaden för själva importen resor, boende mm? Ev skillnad i försäkringskostnader?

Ja ja. Var och en får ju räkna hur de själva vill.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4182
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Tellus »

Leo skrev:
Vagnskadegaranti? Lite sämre restvärde om vill sälja den? Garantiåtaganden som landets egen generalagent står för? (utöver fabriksgaranti). Ev skillnad i utrustning? Kostnader för registrering? Kostnaden för själva importen resor, boende mm? Ev skillnad i försäkringskostnader?

Ja ja. Var och en får ju räkna hur de själva vill.
Som sagt, billigare i Sverige :)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Walker »

Tellus skrev:
Leo skrev:
Vagnskadegaranti? Lite sämre restvärde om vill sälja den? Garantiåtaganden som landets egen generalagent står för? (utöver fabriksgaranti). Ev skillnad i utrustning? Kostnader för registrering? Kostnaden för själva importen resor, boende mm? Ev skillnad i försäkringskostnader?

Ja ja. Var och en får ju räkna hur de själva vill.
Som sagt, billigare i Sverige :)
Inte i Zalmans verklighet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
I Tyskland så börjar annonser i http://www.mobile.de dyka upp på Peugeot e-208.

Peugeot e-208 Active
24.490 € (Brutto)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 85aa30fb12
Italien verkar vara ett bra land att köpa elbil i.
PEUGEOT 208-e
€22,500
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 0de9c6c5b1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

Priserna är nere på 19.000 euro för en
e-208.

https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Priserna är nere på 19.000 euro för en
e-208.

https://www.autoscout24.se/erbjudanden/ ... c=listPage
Vad beror de enorma prisskillnaderna mellan Sverige och Tyskland på?

Skulle man använda sig av t.ex. "importbil.se" för att importera denna bil, dvs få all byråkrati etc fixad och bilen levererad till dörren, så skulle man hamna på c:a 241.000:-.

Listpriset hos svenska Peugeot för denna bil är 387.800:-, dvs c:a 146.800:- eller 60% högre. :o

Även om man drar av en del från "vinsten" för vagnskadegaranti, ev lägre andrahandsvärde, etc, så känns det som en extremt bra deal.

Vad är det jag missar? Känns ju rätt lockande att ta en road-trip till Berlin med dottern och hämta hem en liten citybil... :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av fth »

P.S. hur fungerar det med miljöbilspremie om man importerar, får man fortfarande 60.000:-?

I så fall är ju prisnivån på denna optimal ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
P.S. hur fungerar det med miljöbilspremie om man importerar, får man fortfarande 60.000:-?

I så fall är ju prisnivån på denna optimal ;)

/fth
Tyska priset är inräknat deras stöd. Lättast är att vänta 6 mån och 600 mil så den blir begagnad. Då är det enkelt att ta in den.



Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Tyska priset är inräknat deras stöd. Lättast är att vänta 6 mån och 600 mil så den blir begagnad. Då är det enkelt att ta in den.
Denna är ju ny hos en bilhandlare, känns kanske inte som att den kommer att stå i sex månader till det priset?

Innebär detta att man på en ny bil skall betala tillbaka tyska incitament för att få den svenska miljöbilspremien? Hur stor är deras miljöbilspremie i så fall?

Jag antar att om man väntar sex månader för att bilen skall bli "gammal" så får man inte heller den svenska premien?

Det optimala vore förstås att få behålla tysk moms och få svensk miljöbilspremie, men det antar jag är omöjligt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av fth »

Den här bilen verkar för övrigt väldigt trevlig, mina föräldrar har bensin-varianten och är mycket nöjda, alla reviews jag har sett av e-208 är väldigt positiva.

Det svenska priset tycker jag är alldeles för högt, men när det börjar gå ned mot 240.000:- känns den väldigt prisvärd.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av SwedenEvGuru »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Tyska priset är inräknat deras stöd. Lättast är att vänta 6 mån och 600 mil så den blir begagnad. Då är det enkelt att ta in den.
Denna är ju ny hos en bilhandlare, känns kanske inte som att den kommer att stå i sex månader till det priset?

Innebär detta att man på en ny bil skall betala tillbaka tyska incitament för att få den svenska miljöbilspremien? Hur stor är deras miljöbilspremie i så fall?

Jag antar att om man väntar sex månader för att bilen skall bli "gammal" så får man inte heller den svenska premien?

Det optimala vore förstås att få behålla tysk moms och få svensk miljöbilspremie, men det antar jag är omöjligt?

/fth
Tyska premien är 6100 Euro om priset är under 40 000 Euro och sedan har dom 19% Vat vs 25% Vat i Sverige så självklart är bilarna billigare där.

Dock antar jag att du måste vara bosatt där för att få deras premie och moms sats på nya bilar men det låter jag vara osagt innan någon kollat upp detta grundligt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av fth »

SwedenEvGuru skrev:
Tyska premien är 6100 Euro om priset är under 40 000 Euro och sedan har dom 19% Vat vs 25% Vat i Sverige så självklart är bilarna billigare där.

Dock antar jag att du måste vara bosatt där för att få deras premie och moms sats på nya bilar men det låter jag vara osagt innan någon kollat upp detta grundligt.
Så priset som visas är efter att Tysk miljöbilspremien har dragits, i så fall är det ju inte alls lika fördelaktigt, är vi säkra på det?

Dras premien direkt i Tyskland, ingen "karenstid"?

Momsen spelar ju mindre roll, det gör ju bara 5% på slutpriset, får man dra halva momsen som förmånsbil så är det bara 2.7% skillnad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av SwedenEvGuru »

fth skrev:
SwedenEvGuru skrev:
Tyska premien är 6100 Euro om priset är under 40 000 Euro och sedan har dom 19% Vat vs 25% Vat i Sverige så självklart är bilarna billigare där.

Dock antar jag att du måste vara bosatt där för att få deras premie och moms sats på nya bilar men det låter jag vara osagt innan någon kollat upp detta grundligt.
Så priset som visas är efter att Tysk miljöbilspremien har dragits, i så fall är det ju inte alls lika fördelaktigt, är vi säkra på det?

Dras premien direkt i Tyskland, ingen "karenstid"?

Momsen spelar ju mindre roll, det gör ju bara 5% på slutpriset, får man dra halva momsen som förmånsbil så är det bara 2.7% skillnad.

/fth
Företagen jag sett annonser på nya bilar anger alltid priset efter premien för att det ska låta lägre.

Så skulle räkna att så är fallet.

Hur detta sköts vet jag faktiskt inte då deras nya premie infördes för 3-4 veckor sedan så väldigt nytt även där.

Detta gjordes för att gynna Inhemska bilindustrin som ställer om till Bev i större utsträckning.

Bilar över 40K ska även ge mer bidrag och glömt bort hur mycket. Men därför att det är Tyska staten upp till 40K Euro antar jag att det är en viss fördröjning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

Ny finansiering:

Högst 6670 € för elbilar under € 40 000 netto baspris, över € 40 000 är det 5575 €

Sammansättning för mindre än 40 000 €:

3570 € tillverkare (3000 € netto)

3000 € federal andel som kan begäras från Bafa.

100 € för AVAS (konstgjord körbrus upp till 30 km / h) om det finns tillgängligt

Totalt 6670 €

Sammansättning med över 40 000 €:

2975 € (2500 € netto) Tillverkare Share

Federal andel på 2500 € som kan begäras från Bafa.

100 € för AVAS (konstgjord körbrus upp till 30 km / h) om det finns tillgängligt

Totalt 5575 €
https://www.ludego.com/informationen-zu ... weltbonus/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av fth »

SwedenEvGuru skrev:
Företagen jag sett annonser på nya bilar anger alltid priset efter premien för att det ska låta lägre.

Så skulle räkna att så är fallet.

Hur detta sköts vet jag faktiskt inte då deras nya premie infördes för 3-4 veckor sedan så väldigt nytt även där.
Jo, det är väl så, om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det.

Det verkade iofs från en annan sida som att man i Tyskland ansöker om miljöbilspremien själv efter köp, det talar ju mot att priset skulle vara efter premie?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att 208-e kan komma med ett mindre batteri för att kunna konkurrera med VW e-Up.
Om Peugeot 208-e kommer med ett 40kWh batteri och ett pris nära en VW e-Up, så kan den bli en vinnare.
In the immediate future, the e-208 and its Peugeot e-2008 SUV sibling will only be offered with the existing 50kWh battery, which delivers 211 and 193-mile ranges respectively in those cars. But a lower-range model offering some 150 miles' range (25% less than the existing model) could drop the starting price of the e-208 to around £22,000 or less.

That would make the car a much closer rival for the likes of the Volkswagen e-up!, Skoda Citigoᵉ iV and SEAT Mii electric, while still keeping it very much in contention with short-range alternatives such as the Honda e and MINI Electric.
https://www.drivingelectric.com/peugeot ... tery-model
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Laban skrev:
Man måste alltså betala 399k för att få backkamera (GT-Line). Och den ska så småningom då kosta 460k. Håller nog med Walker där, galet mycket pengar för en bil i Polo klassen. e-Up är dock 3.5m lång , 208-e 4m så den jämförelsen haltar lite.
Eller full-LED.
Heeeeeeeeelt galen prissättning.
Nu är nuvarande bilfan på väg att kapsejsa helt så det börjar bli lite halvkris. Jag är ute efter en (familje-)elbil, men det kommer nog inte hända pga priserna.
Kostar batteri+drivlina+mjukvara så pass mycket mer än en förbränningsmotor fortfarande? En elmotor är ju egentligen ganska basic på komponentnivå, och är sannolikt ganska billig att installera/bygga/montera.
Batteriet är typ 239432st 18650-batterier (förvisso dyra) i parallell/serie-koppling med viss mjukvara för batterihantering och strömleverans till motorerna.
edit: ok jag förenklar och överdriver i övermåttan för att få fram min poäng, men ändå.

En förbränningsmotor innehåller förutom en ganska redig mängd metall, 23948723 olika delar som ska testköras, monteras, testköras, transporteras, smörjas, etc; katalysatorer med platina utspritt så att det får en yta motsvarande en fotbollsplan. Det forskas i sinne på att göra allt för att minska utsläpp från bilar; det ska till turboaggregat etc. Kardan, ljuddämpare, tank. Bränslepump. Insprutningstjofräs, tändspolar.

Hur fan kan en exakt likadan bil, fast i elbilsformat, kosta 200 000 kronor mer?

edit: efter att ha kollat på prislistan så skiljer det 235 000kr i ordinarie pris mellan billigaste bensinaren och billigaste eldrivna.... 130% mer får man betala för eldrivet..
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av SwedenEvGuru »

Billigaste Eldrivna bil i Sverige är Seat Mi alternativ Skoda Citigo iv beroende på kampanjer mellan 240-268 000 kr har dessa kostat.

60 000 kr miljöpremie.

Men med Covid19 läget har det varit många kampanjer på inköp och Leasing.

Så hur detta utvecklar sig lär det fortsätta och som alltid kan man förhandla priset har aldrig i mitt liv betalt utsatt pris förhandlar alltid.

Nissan Leaf 40 Kwh 2995-3295 kr/mån på 24 mån leasing med 1500 mil/är har jag sett ett tag nu.

Detta är lägre en värde minskningen på min 3 år gamla V70 D4 momentum jag ägde under 1 års tid sedan tillkommer service och delar.

Sedan ska man tänka driftskostnader på drivmedel diesel vs El som är markant.

Man måste alltid räkna totala ägarkostnaden ej enbart inköpspris.

Aiways U5 65 Kwh blir som en Volvo Xc60 i storlek ca 35000 Euro start pris medans en MG ZS Ev startar på 29900 Euro i samma storlek men mindre batteri till lägre pris en Peugeot E 208 med bättre utrustning som standard.

Volkswagen id 3 börjar på 29900 Euro som blir Golf klasen på utsidan men som en passat på insidan pga motorn tar ingen plats med större axelavstånd.

Meb plattform byggd från grunden som Elbilar.

MG 5 Estate Ev ska även bli ännu billigare i Skoda Superb storlek slutet av 2020 i Europa. Rykte runt 24990 Euro

2021 kommer Dacia Spring runt 15000 Euro om du är ute efter en liten och prisvärd City bil.

Kina jobbar hårt på att få hit sina prisvärda alternativ liknande som smartphone marknaden där dom är ledande i detta segment
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av mastodontfilmsmats »

SwedenEvGuru skrev:
Billigaste Eldrivna bil i Sverige är Seat Mi alternativ Skoda Citigo iv beroende på kampanjer mellan 240-268 000 kr har dessa kostat.
Sedan ska man tänka driftskostnader på drivmedel diesel vs El som är markant.

Man måste alltid räkna totala ägarkostnaden ej enbart inköpspris.
Min familj består av 4 pers som alla är fullvuxna, däribland en 13åring på just nu 180cm - han slutar nog på strax över 240cm som det verkar :D .. Citigo etc är således inte aktuellt.
Men sedan listar du bara bilar som enligt uppgift "kommer att komma" sedan. (Lite som Peugeoten iofs :D )

För mig kommer drivmedelskostnadsskillnaden att vara ca 10000-12000 kr per år, alltså inte alls så himla signifikant i totalkostnaden; räknat på 1800 mil per år.
Visar lite snabbt min enkelt uppstolpade TCO. Miljöbilspremie samt en omgång SoV-däck inräknad (samt att elbilarna ALDRIG strular på 10 år). Inkluderar inklusive *hålleruppfingretiluftenförsäljningspris* TCO inom parentes.

Totalkostnad efter 5 resp 10 år:

Nuvarande bil (med reparationer för 13k/år):
175kSEK resp 340kSEK
(174,9kSEK resp 339,9kSEK)

TM3 SR+:
565kSEK resp 595kSEK
(212kSEK resp 375kSEK)

e208 (i minsta laget, har samma storlek på bil idag):
410kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 340kSEK)

eKona: (sannolikt i minsta laget, kort leveranstid)
475kSEK resp 540kSEK
(235kSEK resp 410kSEK)

eNiro: (låång leveranstid)
515kSEK resp 580kSEK
(235kSEK resp 420 kSEK)

Ioniq: (batteri i minsta laget / laddar långsamt, kort leveranstid)
400kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 345kSEK)

..
Ford Focus 1liters bensin: (tyst, trevlig att köra, finns i lager)
350kSEK resp 460kSEK
(265kSEK resp 420 kSEK)


edit: Totaltkostnaden hamnar i stort sett på samma
Alla beräkningar är gjorda med förutsättningen att inga lån tas. Skillnaden är ju i första punktinsatsen ekonomiskt.

Leasing är jag inte jättesugen på, även om det sannolikt är lättaste steget att ta. Blivit ansatt av en hyrfirma som ville ha x antal tusen för bucklor/repor efter en hyrbilshelg. Hade lyckligtvis fotat allt innan, men förtroendet för hyr-varianten är lite sargat.. Vad är "normalt slitage" efter 3 år, liksom? Vad kommer kosta extra, etc. Hur mycket dyrare blir det om jag trampar över 2k-milsgränsen, osv.
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av SwedenEvGuru »

mastodontfilmsmats skrev:
SwedenEvGuru skrev:
Billigaste Eldrivna bil i Sverige är Seat Mi alternativ Skoda Citigo iv beroende på kampanjer mellan 240-268 000 kr har dessa kostat.
Sedan ska man tänka driftskostnader på drivmedel diesel vs El som är markant.

Man måste alltid räkna totala ägarkostnaden ej enbart inköpspris.
Min familj består av 4 pers som alla är fullvuxna, däribland en 13åring på just nu 180cm - han slutar nog på strax över 240cm som det verkar :D .. Citigo etc är således inte aktuellt.
Men sedan listar du bara bilar som enligt uppgift "kommer att komma" sedan. (Lite som Peugeoten iofs :D )

För mig kommer drivmedelskostnadsskillnaden att vara ca 10000-12000 kr per år, alltså inte alls så himla signifikant i totalkostnaden; räknat på 1800 mil per år.
Visar lite snabbt min enkelt uppstolpade TCO. Miljöbilspremie samt en omgång SoV-däck inräknad (samt att elbilarna ALDRIG strular på 10 år). Inkluderar inklusive *hålleruppfingretiluftenförsäljningspris* TCO inom parentes.

Totalkostnad efter 5 resp 10 år:

Nuvarande bil (med reparationer för 13k/år):
175kSEK resp 340kSEK
(174,9kSEK resp 339,9kSEK)

TM3 SR+:
565kSEK resp 595kSEK
(212kSEK resp 375kSEK)

e208 (i minsta laget, har samma storlek på bil idag):
410kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 340kSEK)

eKona: (sannolikt i minsta laget, kort leveranstid)
475kSEK resp 540kSEK
(235kSEK resp 410kSEK)

eNiro: (låång leveranstid)
515kSEK resp 580kSEK
(235kSEK resp 420 kSEK)

Ioniq: (batteri i minsta laget / laddar långsamt, kort leveranstid)
400kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 345kSEK)

..
Ford Focus 1liters bensin: (tyst, trevlig att köra, finns i lager)
350kSEK resp 460kSEK
(265kSEK resp 420 kSEK)


edit: Totaltkostnaden hamnar i stort sett på samma
Alla beräkningar är gjorda med förutsättningen att inga lån tas. Skillnaden är ju i första punktinsatsen ekonomiskt.

Leasing är jag inte jättesugen på, även om det sannolikt är lättaste steget att ta. Blivit ansatt av en hyrfirma som ville ha x antal tusen för bucklor/repor efter en hyrbilshelg. Hade lyckligtvis fotat allt innan, men förtroendet för hyr-varianten är lite sargat.. Vad är "normalt slitage" efter 3 år, liksom? Vad kommer kosta extra, etc. Hur mycket dyrare blir det om jag trampar över 2k-milsgränsen, osv.
MG ZS EV 44.5 Kwh finns redan i UK, Norge och kommer till Danmark i Juni. Senaste svaret jag fick tidigt detta året är 2020 för Sverige så borde komma hit snart kan man tycka.
https://mgmotor.eu/request-test-drive

Aiways U5 65 Kwh 2020 Augusti enligt sista uttalandet och kommer säljas via Euronics Elkedja som återförsäljare så rekommenderat att kontakta dom om du är intresserad av denna.
https://www.ai-ways.eu/

Volkswagen Id 3 kommer vara tillgänglig att boka via återförsäljare och få priser den 17 Juni enligt ledningen hos Volkswagen så knappt en månad bort.
https://www.volkswagen.se/sv.html

Dessa är enligt mig dom mest intressant bilarna som innehåller Vätskekylning på batteripacket, CCS Laddning har stöd för App och funktioner som är bra och funktionella.

Därför Nissan Leaf 40 Kwh reas mer ofta är passivt batteri med högre degradering pga av Överhettning + Chademo DC laddning som båda är föråldrar teknik och ej bra i längden.

Därför hade jag själv valt bort Nissan Leaf pga dessa faktorer om man ska köpa bilen iallafall om man leasar den 24 mån så spelar det ingen roll alls egentligen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Peugeot 208 e svenska priser

Inlägg av Walker »

mastodontfilmsmats skrev:
SwedenEvGuru skrev:
Billigaste Eldrivna bil i Sverige är Seat Mi alternativ Skoda Citigo iv beroende på kampanjer mellan 240-268 000 kr har dessa kostat.
Sedan ska man tänka driftskostnader på drivmedel diesel vs El som är markant.

Man måste alltid räkna totala ägarkostnaden ej enbart inköpspris.
Min familj består av 4 pers som alla är fullvuxna, däribland en 13åring på just nu 180cm - han slutar nog på strax över 240cm som det verkar :D .. Citigo etc är således inte aktuellt.
Men sedan listar du bara bilar som enligt uppgift "kommer att komma" sedan. (Lite som Peugeoten iofs :D )

För mig kommer drivmedelskostnadsskillnaden att vara ca 10000-12000 kr per år, alltså inte alls så himla signifikant i totalkostnaden; räknat på 1800 mil per år.
Visar lite snabbt min enkelt uppstolpade TCO. Miljöbilspremie samt en omgång SoV-däck inräknad (samt att elbilarna ALDRIG strular på 10 år). Inkluderar inklusive *hålleruppfingretiluftenförsäljningspris* TCO inom parentes.

Totalkostnad efter 5 resp 10 år:

Nuvarande bil (med reparationer för 13k/år):
175kSEK resp 340kSEK
(174,9kSEK resp 339,9kSEK)

TM3 SR+:
565kSEK resp 595kSEK
(212kSEK resp 375kSEK)

e208 (i minsta laget, har samma storlek på bil idag):
410kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 340kSEK)

eKona: (sannolikt i minsta laget, kort leveranstid)
475kSEK resp 540kSEK
(235kSEK resp 410kSEK)

eNiro: (låång leveranstid)
515kSEK resp 580kSEK
(235kSEK resp 420 kSEK)

Ioniq: (batteri i minsta laget / laddar långsamt, kort leveranstid)
400kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 345kSEK)

..
Ford Focus 1liters bensin: (tyst, trevlig att köra, finns i lager)
350kSEK resp 460kSEK
(265kSEK resp 420 kSEK)


edit: Totaltkostnaden hamnar i stort sett på samma
Alla beräkningar är gjorda med förutsättningen att inga lån tas. Skillnaden är ju i första punktinsatsen ekonomiskt.

Leasing är jag inte jättesugen på, även om det sannolikt är lättaste steget att ta. Blivit ansatt av en hyrfirma som ville ha x antal tusen för bucklor/repor efter en hyrbilshelg. Hade lyckligtvis fotat allt innan, men förtroendet för hyr-varianten är lite sargat.. Vad är "normalt slitage" efter 3 år, liksom? Vad kommer kosta extra, etc. Hur mycket dyrare blir det om jag trampar över 2k-milsgränsen, osv.
Det känns som om du gjort din hemläxa ordentligt. Jag tror du hittat helt rätt i TCO. Svaret du fick var ju återigen en radda bilar som ”ska komma”. Dessutom märken som är helt oetablerade/okända för oss här i landet (vilket med all sannolikhet kommer att synas i andrahandsvärde och möjlighet till service och underhåll)
Med din sammanställning är valet (imo) glasklart: SR+ alla dagar i veckan. Merkostnaden från att fortsätta köra en gammal häck och ta klivet till framtiden i en ny Tesla är (återigen imo) försumbart.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar