SwedenEvGuru skrev:Billigaste Eldrivna bil i Sverige är Seat Mi alternativ Skoda Citigo iv beroende på kampanjer mellan 240-268 000 kr har dessa kostat.
Sedan ska man tänka driftskostnader på drivmedel diesel vs El som är markant.
Man måste alltid räkna totala ägarkostnaden ej enbart inköpspris.
Min familj består av 4 pers som alla är fullvuxna, däribland en 13åring på just nu 180cm - han slutar nog på strax över 240cm som det verkar

.. Citigo etc är således inte aktuellt.
Men sedan listar du bara bilar som enligt uppgift "kommer att komma" sedan. (Lite som Peugeoten iofs

)
För mig kommer drivmedelskostnadsskillnaden att vara ca 10000-12000 kr per år, alltså inte alls så himla signifikant i totalkostnaden; räknat på 1800 mil per år.
Visar lite snabbt min enkelt uppstolpade TCO. Miljöbilspremie samt en omgång SoV-däck inräknad (samt att elbilarna ALDRIG strular på 10 år). Inkluderar inklusive *hålleruppfingretiluftenförsäljningspris* TCO inom parentes.
Totalkostnad efter 5 resp 10 år:
Nuvarande bil (med reparationer för 13k/år):
175kSEK resp 340kSEK
(174,9kSEK resp 339,9kSEK)
TM3 SR+:
565kSEK resp 595kSEK
(212kSEK resp 375kSEK)
e208 (i minsta laget, har samma storlek på bil idag):
410kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 340kSEK)
eKona: (sannolikt i minsta laget, kort leveranstid)
475kSEK resp 540kSEK
(235kSEK resp 410kSEK)
eNiro: (låång leveranstid)
515kSEK resp 580kSEK
(235kSEK resp 420 kSEK)
Ioniq: (batteri i minsta laget / laddar långsamt, kort leveranstid)
400kSEK resp 450kSEK
(195kSEK resp 345kSEK)
..
Ford Focus 1liters bensin: (tyst, trevlig att köra, finns i lager)
350kSEK resp 460kSEK
(265kSEK resp 420 kSEK)
edit: Totaltkostnaden hamnar i stort sett på samma
Alla beräkningar är gjorda med förutsättningen att inga lån tas. Skillnaden är ju i första punktinsatsen ekonomiskt.
Leasing är jag inte jättesugen på, även om det sannolikt är lättaste steget att ta. Blivit ansatt av en hyrfirma som ville ha x antal tusen för bucklor/repor efter en hyrbilshelg. Hade lyckligtvis fotat allt innan, men förtroendet för hyr-varianten är lite sargat.. Vad är "normalt slitage" efter 3 år, liksom? Vad kommer kosta extra, etc. Hur mycket dyrare blir det om jag trampar över 2k-milsgränsen, osv.