Sida 2 av 2
Re:
Postat: 17 sep 2019 10:40
av Xeik
BrooklynS skrev:Sk ”europeiska vinterdäck” är inte gjorda för vinterväglag och minusgrader utan för våt asfalt. En säkerhetshöjning för EU-medborgare som annars kört året runt på samma slitna sommardäck.
I Norden har vi helt andra förhållanden med frost, is och snö. Här gäller ”nordisk typ” vad gäller vinterdäck. Dubbfritt eller dubbat utifrån lokala förhållanden.
Det kan nämnas att dubbdäck givetvis är viktigast i trakter där blankis är vanligt; dvs där temperaturen ofta pendlar kring nollan.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Men ni måste sluta dra hela "Norden" över en kam. Vi som bor i Skåne exempelvis har inte samma klimat som i Norrland...
Jag bor utanför HBG, och här nere är det våta vägar 90% av vintern. (När det inte är torrt då såklart) Antingen pga ingen snö eller pga av att allt saltas. Europeiska vinterdäck har oftast mycket bättre våtgrepp än Nordiska, och när vi kör på det nästan hela tiden så är det inte självklart vad man ska välja.
Jag har själv ingen tydlig favorit, har kört på båda varianterna tidigare (bakhjulsdriven BMW). Men det har varit tydligt att våtgreppet är sämre på de Nordiska, vilket jag själv upplevt. Samtidigt så är de Nordiska bättre på snö, de få ggr det är snö här nere eller när vi varit i fjällen. Och ja, de Nordiska är mer mjuka/svampiga i uppträdandet.
Till vår Model 3 så lutar jag just nu åt de Europeiska. Vi får ta det lite lugnare helt enkelt de ggr det är snö. Och istället ha bra grepp i vardagen med regn och slask. Jag är hellre lite mer på min vakt 10% av körningen, de få ggr det är snö.
Men det är inget självklart val såklart. Och det ska det ju inte vara heller. Hur ens körning/område ser ut får styra.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 11:10
av nek0
Mikael-jkpg skrev:nek0 skrev:
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Jobbade på Saab "uppe på berget" en gång i tiden, var rätt många gånger man fick vända på Hakarpsvägen och ta Ådalsvägen istället, oftast för att någon buss hade stannat i backen men även nån gång för att jag själv inte kom upp, körde en bakhjulsdriven BMW med Hakka friktionsdäck på den tiden.
Får bli nordiska helt enkelt, kör Hakka R3 idag på min Audi A6 och är hyfsat nöjd med dem.
+1
Jobbar själv där och bor "uppe på berget" så jag går till jobbet, men om jag ska köpa mjölk duger inte Tempo och då vill jag ha dubbar på vägen till affären och tillbaka

Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 11:43
av Walker
nek0 skrev:Mikael-jkpg skrev:nek0 skrev:
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Jobbade på Saab "uppe på berget" en gång i tiden, var rätt många gånger man fick vända på Hakarpsvägen och ta Ådalsvägen istället, oftast för att någon buss hade stannat i backen men även nån gång för att jag själv inte kom upp, körde en bakhjulsdriven BMW med Hakka friktionsdäck på den tiden.
Får bli nordiska helt enkelt, kör Hakka R3 idag på min Audi A6 och är hyfsat nöjd med dem.
+1
Jobbar själv där och bor "uppe på berget" så jag går till jobbet, men om jag ska köpa mjölk duger inte Tempo och då vill jag ha dubbar på vägen till affären och tillbaka

Och vad är problemet? Köp dubbat då.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 11:46
av nek0
Walker skrev:nek0 skrev:Mikael-jkpg skrev:nek0 skrev:
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Jobbade på Saab "uppe på berget" en gång i tiden, var rätt många gånger man fick vända på Hakarpsvägen och ta Ådalsvägen istället, oftast för att någon buss hade stannat i backen men även nån gång för att jag själv inte kom upp, körde en bakhjulsdriven BMW med Hakka friktionsdäck på den tiden.
Får bli nordiska helt enkelt, kör Hakka R3 idag på min Audi A6 och är hyfsat nöjd med dem.
+1
Jobbar själv där och bor "uppe på berget" så jag går till jobbet, men om jag ska köpa mjölk duger inte Tempo och då vill jag ha dubbar på vägen till affären och tillbaka

Och vad är problemet? Köp dubbat då.
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 11:51
av Walker
nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 11:55
av nek0
Walker skrev:nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dag

Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 11:58
av Walker
nek0 skrev:Walker skrev:nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dag

Skulle vara kul å testa mina nya Nereus dubbfria ”på berget”
Var ju faktiskt i Nässjö för några veckor sedan, dock dåligt med snö då.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 12:03
av nek0
Walker skrev:nek0 skrev:Walker skrev:nek0 skrev:
Inga problem alls har redan köpt.
Vad är ditt problem i den här frågan?
Inga. Eftersom jag inte bor ”på berget” utan ”i skogen” kör jag nöjt vidare på mina dubbfria.
Hmm alla som kör förbi här bor inte "på berget". En hel del "skogsmänniskor" passerar varje dag

Skulle vara kul å testa mina nya Nereus dubbfria ”på berget”
Var ju faktiskt i Nässjö för några veckor sedan, dock dåligt med snö då.
Inga problem kom till vintern och testa. Jag bjuder på pizza och fika.
Vill du testa nu jo då får du åka åt andra hållet
https://www.expressen.se/gt/har-vraker- ... ordtidigt/
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 13:22
av trippo
Lugn nu
Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.
Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock
Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Re:
Postat: 17 sep 2019 13:38
av nek0
trippo skrev:Lugn nu
Jag har kört dubbfritt på ”berget” i många år - förvisso på fyrhjulsdriven Audi. Senaste bilen är dock en Volvo V70 och den hade jag inte velat ha annat än dubbar på.
Det är sällan hakarpsbacken inte är saltad så för den sakens skull behövs ju knappast dubbar. Backen vid ebbesvägen är ju en annan sak dock
Jag är dock lite nyfiken på hur den ökade vikten påverkar grepp och bromssträcka (om den gör det).
Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 13:47
av trippo
nek0 skrev:Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Jag kör (som nämnt tidigare) den backen nästan varje dag - och har bott här uppe i 10 år nu. Jag har aldrig haft problem varken med dubbar eller utan. Dock alltid kört på däck avsett för nordiskt klimat.
Osäker på om du propsar på däck med dubbar eller däck avsett för nordiskt klimat. Om det senare så är jag helt med dig. Anser dock inte att det krävs dubbar för att klara sig bra här uppe.
Visst är det några få gånger per år då jag säkert har fördel av att köra på däck med dubbar - men de andra dagarna är dubbarna istället en nackdel på egentligen alla sätt.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 13:49
av Walker
Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 14:49
av nek0
Walker skrev:Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Skrev jag någonstans att man ska ha dubbdäck? Jag har dubbdäck men många som jag känner kör på riktiga odubbade däck utan problem.
Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 14:52
av nek0
trippo skrev:nek0 skrev:Förra året var det stora problem i backen. Ett annat problem er de skit bussarna 15 och 35 som har problem även på sommaren. Får man stanna bakom bussen är det bara till och backa om man inte har bra vinterdäck.
Jag kör (som nämnt tidigare) den backen nästan varje dag - och har bott här uppe i 10 år nu. Jag har aldrig haft problem varken med dubbar eller utan. Dock alltid kört på däck avsett för nordiskt klimat.
Osäker på om du propsar på däck med dubbar eller däck avsett för nordiskt klimat. Om det senare så är jag helt med dig. Anser dock inte att det krävs dubbar för att klara sig bra här uppe.
Visst är det några få gånger per år då jag säkert har fördel av att köra på däck med dubbar - men de andra dagarna är dubbarna istället en nackdel på egentligen alla sätt.
Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 15:00
av trippo
nek0 skrev:Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Då är vi helt överens. Jag skulle heller inte rekommendera att köra på annat än vinterdäck avsett för nordiskt klimat här.

Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 15:03
av nek0
trippo skrev:nek0 skrev:Nej menar inte dubbdäck utan riktiga nordiska vinterdäck
Då är vi helt överens. Jag skulle heller inte rekommendera att köra på annat än vinterdäck avsett för nordiskt klimat här.

Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt

Kör du en röd M3?
Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 15:04
av trippo
nek0 skrev:Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt

Kör du en röd M3?
Nej jag kör inte Tesla alls, än.
Om knappt två veckor kör jag dock en vit M3 LR AWD. Det är nästan så att jag räknar timmarna.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 15:07
av Jeppe_E
Walker skrev:Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Å skåningar kör på "Europeiska" vinterdäck.
Vän av ordning undrar då vad det är för skillnad på "Europeiska" vinterdäck och Europeiska vinterdäck..

Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 15:08
av nek0
trippo skrev:nek0 skrev:Nej precis, man har ju testat när man var lite fattigare och det var inte roligt

Kör du en röd M3?
Nej jag kör inte Tesla alls, än.
Om knappt två veckor kör jag dock en vit M3 LR AWD. Det är nästan så att jag räknar timmarna.
Grattis då.
Det finns en röd som snurrar runt Stensholms skolan , därför frågade jag

Re: Re:
Postat: 17 sep 2019 15:10
av trippo
nek0 skrev:Grattis då.
Det finns en röd som snurrar runt Stensholms skolan , därför frågade jag

Tack!
Inte alltför långt ifrån där jag bor, så var väl inte en dum gissning. Tycker mig se fler och fler Tesla åkandes i backen.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 17 sep 2019 16:05
av Walker
Jeppe_E skrev:Walker skrev:Om vi ska ta och summera tråden åt TS så är det väl så här:
Om du ska åka ”på berget”, samma rutt som buss 15 och 35 i Nässjötrakten så bör du ha MINST fulldubbat (gärna rallydäck) i öfvrigt så funkar nog dubbfritt. Allt norr om Gävle dock bara nordiska.
Å skåningar kör på "Europeiska" vinterdäck.
Vän av ordning undrar då vad det är för skillnad på "Europeiska" vinterdäck och Europeiska vinterdäck..

” ”
Re: "Europeiska" vinterdäck
Postat: 24 sep 2019 00:05
av NiklasTesla
Största problemet är att folk inte anpassar hastighet efter rådande omständigheter.
Håll ner hastigheten och öka avstånd till framförvarande bil (speciellt vintertid
) så kommer du fram säkert, slitagefritt och tyst med centraleuropeiska vinterdäck (bor i Stockholm och kört med denna typ av vinterdäck i nästan 10års tid utan problem även lite norr om Dalälven).
Åker du till fjällen/norrland några ggr per vinter kanske Nokian R3 är att rekommendera. Bor du i Norrland och kör mest där och i fjällen kanske dubbdäck är att rekommendera.
MVH