Funderar på att bli teslaägare.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Funderar på att bli teslaägare.

Inlägg av Verdi »

Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Snabbladdarnätverket har byggts ut ordentligt i Norrland det senaste året så du behöver inte åka till Krokom för att ladda.
Kolla på PlugShare eller https://abetterrouteplanner.com/
Finns väll inga tesla suc mellan Krokom och Lycksele. Betvivlar att det ens finns en stackars 50kwh laddare. Så ska jag ta mig till Östersund/Åre så måste bilen fixa 31 mil även i dåliga scenarior. Vill inte behöva panikhyra en bil bara för att det kom en köldknäpp.

Du klarar 31 mil med en Model S LR Raven även på snöig vägbana i -30 grader. Startar du med 100% så bör du ha 11% kvar i Krokom.

Edit: Behövs bara 9 minuters laddning i Krokom för att nå Åre med 10% kvar. Inte så långt från en dieselkärra. :)
lyckseleåre.png
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Snabbladdarnätverket har byggts ut ordentligt i Norrland det senaste året så du behöver inte åka till Krokom för att ladda.
Finns väll inga tesla suc mellan Krokom och Lycksele. Betvivlar att det ens finns en stackars 50kwh laddare. Så ska jag ta mig till Östersund/Åre så måste bilen fixa 31 mil även i dåliga scenarior. Vill inte behöva panikhyra en bil bara för att det kom en köldknäpp.
50kW (Bee) i Åsele är klar, men ännu ej startad. Händer vilken dag som helst. För min del blir det CCS-konvertering nu inför vintern. Inlandet, here I come!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ville väll ändå tro att 610k i inbyte för en 3 år gammal M-S90D 6000mil är realistiskt idag. Vilket är det som jag skulle behöva få för en M-SLR om tre år för att kalkylen ska gå ihop mot audin. Hur mycket lägger tesla på egentligen på inbytespriset! Köpte du för två år sedan så har väll du haft oturen att råka ut för teslas egen prisdumpning.
Men det är klart mycket som man inte kan förutspå kan ju hända på tre år. Som tex höjd ränta och en ny modell S eller facelift plus en hel hop av bra konkurrerande bra elbilar med ett väl utbyggt laddnätverk. Vilket i och för sig också är ganska troligt. Och då kommer nog min kalkyl krasha rejält.
Ja, kopplingen till Teslas prisdumpning är naturligtvis uppenbar i mitt fall. Jag fick ganska så prick 60% efter två år och 4000 mil. Norska bilhandlaren som köpte bilen av mig blev av med den så sent som förra veckan, 7 månader efter att han har köpt den av mig. Jag hade alltså ändå tur måste jag säga. Fast själv tyckte han tydligen inte att det var så konstigt.
Jag ville bara uttrycka att det är omöjligt att förutse hur priserna kommer att utvecklas. Jag har blivit än mer försiktig efter det som hände i våras.
Men en Tesla köper man väl inte i första hand för att kalkylen ska gå ihop (dvs utan glädjekalkyl) utan snarare för att man vill ha den. Eller?
Nej min kalkyl går mest ut på vart jag får mest för pengarna. 8-9 hundra tusen är egentligen lite för mycket för mig men är det egentligen så stor skillnad i kostnad mot en 500k Audi om man tittar på sista raden. Jag är definitivt inte teslafrälst. Vänder mig mest till detta forum för att ni vet överlägset mest om elbilar.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Robertrimmevik
elbilist

Verdi skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:

Du klarar 31 mil med en Model S LR Raven även på snöig vägbana i -30 grader. Startar du med 100% så bör du ha 11% kvar i Krokom.

Edit: Behövs bara 9 minuters laddning i Krokom för att nå Åre med 10% kvar. Inte så långt från en dieselkärra. :)
Nu snackar vi! Då fixar man kanske till och med en takbox en vårvinterdag såvida det inte är 5cm snömodd.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

En S Raven Long Range klarar dig till Krokom med 15% kvar om du laddar till 100% i Lycksele, när det är -30 grader. Nu är väl inte Abetterrouteplanner så exakt men hyfsat nära skulle jag tro. 6 minuter i Krokom sedan så är det lugnt till Åre. Takbox kanske blir lite tajt vid -30 men om det är -5 tar du dig till Åre utan laddning.

Umeå Energi/Bee har för övrigt också en laddare i Lycksele.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Kolla på PlugShare varje orange prick här är n snabbladdare där du får 50 kW om du har en Model 3 eller en CCS adapter till S/X alt en Chademoadapter. Det finns alltså hyfsat med snabbladdare även i Norrland, det måste inte vara Superchargers för att det ska fungera.

Jag vet alla har räckviddsångest innan de köper elbil, även jag hade det. Men man klarar sig förvånansvärt bra ändå när man väl börjar köra.
Robertrimmevik
elbilist

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:
Kolla på PlugShare varje orange prick här är n snabbladdare där du får 50 kW om du har en Model 3 eller en CCS adapter till S/X alt en Chademoadapter. Det finns alltså hyfsat med snabbladdare även i Norrland, det måste inte vara Superchargers för att det ska fungera.

Jag vet alla har räckviddsångest innan de köper elbil, även jag hade det. Men man klarar sig förvånansvärt bra ändå när man väl börjar köra.
Nu kommer jag säkert att trampa någon på tårna men att stanna och segladda i Åsele, Dorotea, Hoting eller Strömsund är inget alternativ. Dorotea har dock ett väldigt trevligt kondis men då förutsätter det att laddaren ligger nära. Inte så mycket premiumkänsla att gå 10 min i -30. Fungera är en sak men kvalitet en annan.
Men gott att veta om en 50kw laddare i Strömsund utifall för att ta bort ångesten. Så MSLR är nog det enda alternativet. Hade varit trevligt med drag men jag har en doblo med drag som reserv.
Robertrimmevik
elbilist

B99 skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Varför S? Låter väl snarare som en 3a eller en X är mer lämpligt?
Båda har drag, den ena betydligt billigare än en S och den andra med mer utrymme. Ska du köpa privat så skadar ju inte X höga förmånsvärde. Gissar på att den är betydligt mer eftertraktad beggad också.
Flera här verkar tala för S med mina förutsättningar. Jag är öppen för alla elbilar med bra prestanda och bra komfort. :)

Model S går inte att få med drag. Model 3 får bara dra 900kg så då återstår Model X.

Det verkar ju vara en 50 kW på gång i Åsele (kanske redan finns?) Hursomhelst så får du nog räkna med att stödladda vid typ2-stolpar vissa gånger. Sen får man ju väga den olägenheten på enstaka resor mot fördelarna till vardags.

Kolla TeslaBjörns roadtrips som är några år gamla, dvs som norrlands inland idag.
900kg räcker för mig, har ett litet obromsat släp som jag även kan ta en skoter på. Dock inte till Åre men väl till Hemavan.
Vad för fördelar till vardags? (Jag lägger inte in klimatsmart i min kalkyl.)
Robertrimmevik
elbilist

BrooklynS skrev:
En S Raven Long Range klarar dig till Krokom med 15% kvar om du laddar till 100% i Lycksele, när det är -30 grader. Nu är väl inte Abetterrouteplanner så exakt men hyfsat nära skulle jag tro. 6 minuter i Krokom sedan så är det lugnt till Åre. Takbox kanske blir lite tajt vid -30 men om det är -5 tar du dig till Åre utan laddning.

Umeå Energi/Bee har för övrigt också en laddare i Lycksele.
Då borde väll nästan en M3LR fixa det också? Jo jag har sett den. Oftast inparkerad av inskränkta elbilshatande Frassegäster. Men jag behöver inte den då jag kommer ladda hemma eller på jobbet.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:

Är du säker att den inte är långt ifrån dieselkärra? I -30 ska man vara glad om dieseln startar överhuvudtaget och om den ändå startar så kan du räkna motorvarven utan varvräknare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Hemmaladdning är enligt mig den klart största fördelen med elbil. Det är så himla skönt att aldrig behöva åka och tanka bilen. Den är alltid laddad och redo. Jag har just nu en låne-Q7 istället för min e-tron och idag ska jag åka till en kund. Men soppan är slut, märkte jag igår kväll. Nu får jag alltså ta en omväg, fylla på med stinkande sörja, och dessutom betala multum för det. Det kan låta löjligt eftersom att tanka är vardag för alla som har en bil. Men har man långt till närmaste mack är det väldigt skönt att slippa det. En sak mindre att komma ihåg. Och bränslepriserna är ingenting man behöver bry sig om heller.
Andra fördelen är den tysta och mjuka gången hos en elbil. Som sagt, jag kör Q7 diesel just nu, och de första kilometrarna tror jag alltid att det är nåt fel på bilen. Jag vågar knappt trycka på gasen. Det är en väldigt udda känsla får jag säga. Det är ju ingen dålig eller billig bil direkt. Man kan alltså inte skylla på det. Fast det är kanske individuellt. Sambon tycker att den är lika tyst som vår e-tron. Hon märker ingen skillnad säger hon. Hon menar på att jag inbillar mig allting bara eftersom jag vet att det är en diesel. Men så är det inte.
Tredje fördelen är det omedelbara vridmomentet hos en elbil. Inget segt växlande, inga ryck, ingen fördröjning. Plattan i mattan och den sticker iväg. En elbil är väldigt lättkörd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Robertrimmevik skrev:
B99 skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Varför S? Låter väl snarare som en 3a eller en X är mer lämpligt?
Båda har drag, den ena betydligt billigare än en S och den andra med mer utrymme. Ska du köpa privat så skadar ju inte X höga förmånsvärde. Gissar på att den är betydligt mer eftertraktad beggad också.
Flera här verkar tala för S med mina förutsättningar. Jag är öppen för alla elbilar med bra prestanda och bra komfort. :)

Model S går inte att få med drag. Model 3 får bara dra 900kg så då återstår Model X.

Det verkar ju vara en 50 kW på gång i Åsele (kanske redan finns?) Hursomhelst så får du nog räkna med att stödladda vid typ2-stolpar vissa gånger. Sen får man ju väga den olägenheten på enstaka resor mot fördelarna till vardags.

Kolla TeslaBjörns roadtrips som är några år gamla, dvs som norrlands inland idag.
900kg räcker för mig, har ett litet obromsat släp som jag även kan ta en skoter på. Dock inte till Åre men väl till Hemavan.
Fördelarna till vardags varierar väl lite med vem man frågar men jag skulle iaf säga att:

Kunna ladda hemma och/eller på jobbet, dvs alltid full tank utan att någonsin åka till en mack enbart för att fylla på bränsle, sjukt trevligt! :)
Eldriften helt utan växellåda och supernoggrann kontroll/styrning är verkligen bra på vinterväglag :)
Löjligt tyst och komfortabelt, iaf i hastigheter uppåt 90km/h (i högre hastigheter så får Teslan stryk av några andra bilar om man tittar på dom bästa).
Startar året runt oavsett temperatur och man behöver aldrig tänka på slitage vid kallstarter på vintern, extra bra om man har många korta körningar (skjutsa barn, handla osv).
Att kunna slå på värme OCH KYLA sommartid i appen på mobilen är riktigt bra, speciellt om man lämnar barn eller djur i bilen.

Sedan finns det säkert fler fördelar som jag inte kom på just nu, men för mig nästan det där med att slippa tanka den största skillnaden till vardags, och ljudnivån såklart :)
Kostnaden räknar jag inte som fördel egentligen eftersom det hänger mycket på hur mycket man kör, så det blir i sig ingen fördel till vardags...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Är det -30 kan det finnas risk för is på körbanan så man kanske inte vill köra i maxhastighet även ifall det är möjligt utifrån bilens räckvidd. Att sänka lite på topphastighet gör att man får ut mer räckvidd.

Man ska inte stirra sig blind på inköpspriset utan det är totalkostnaden som är det som avgör hur mycket det egentligen kostar. Ta en titt på https://www.teslakalkylen.com/ så får du en mer korrekt beräkning på kostnaderna för dina parametrar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Funderar på att bli teslaägare.

Inlägg av themax »

Vi gick från Audi till Model 3 LR i mars och har nu kört ungefär 3000 mil sedan dess. Jag var beredd på omställning, men den har varit mindre än jag trodde. Som många redan skrivit är ABC (Always Be Charging) något som snabbt blir en vana. Du stannar där det finns laddmöjlighet - snabbt eller långsamt. Vi körde närmare 38 mil i somras från Bergnäs mellan Storuman och Lycksele till Grong i Norge via Stekenjokk. Vi hade kunnat köra ännu längre... https://abetterrouteplanner.com/index.h ... 09b0d639b8

Nu kommer vi nog inte köra så mycket i minus 30 eftersom vi bor i Stockholm, däremot blir det säkert några resor på dåligt plogad E4 till Hälsingland, och det drar mer än kyla. Ett kort stopp i Gävle (där vi oftast stannar på Max eftersom vi är trött på Gävle Bro) och vi kommer klara det även i vinter. Nu – med optimala förutsättningar – går det 80% batteri på de 32 mil vi har mellan hem och torp (i motorvägshastighet). Det innebär att stoppet i Gävle går från att vara 15 minuter "nice to have" till 15 minuter "need to have" i vinter. Det är ingenting jag skulle ange som skäl att *inte* gå över till elbil.

Du kan säkert kontakta någon ägare i din närhet som kan göra någon lämplig test i vinter om du tvekar. Men den samlade erfarenheten bland ägare här i forumet är att om du bara har laddning hemma så löser sig resten av sig själv.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:

Nu kommer jag säkert att trampa någon på tårna men att stanna och segladda i Åsele, Dorotea, Hoting eller Strömsund är inget alternativ. Dorotea har dock ett väldigt trevligt kondis men då förutsätter det att laddaren ligger nära. Inte så mycket premiumkänsla att gå 10 min i -30. Fungera är en sak men kvalitet en annan.
Men gott att veta om en 50kw laddare i Strömsund utifall för att ta bort ångesten. Så MSLR är nog det enda alternativet. Hade varit trevligt med drag men jag har en doblo med drag som reserv.
Det låter nästan som att du letar argument att inte bli teslaägare.. 50kW är kanske inte riktigt 'segladdning' (även om man i framtiden säkert kommer anse det så) utan snarare något som du sa i första posten att du räknade med, om jag får påminna:
Robertrimmevik skrev:
Är det lönt att ens fundera på det när man bor i Västerbottens inland och inte vill göra några uppoffringar utom att tanka el i 40min istället för diesel i 5min.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

-30 är väl mest ett problem vid start? Sedan blir batteriet varmare och då är det nog mest värmehållningen som drar lite extra. Modd är troligen ett större problem, likt det är för alla bilar...
Tesla Y LR -22 EAP
Robertrimmevik
elbilist

samuelsu skrev:
Robertrimmevik skrev:
LarsL skrev:

Det låter nästan som att du letar argument att inte bli teslaägare.. 50kW är kanske inte riktigt 'segladdning' (även om man i framtiden säkert kommer anse det så) utan snarare något som du sa i första posten att du räknade med, om jag får påminna:
Robertrimmevik skrev:
Är det lönt att ens fundera på det när man bor i Västerbottens inland och inte vill göra några uppoffringar utom att tanka el i 40min istället för diesel i 5min.
Nog letar jag argument för att inte köpa. Ganska riskfyllt för en familj med medelinkomst att köpa bil för en mille. Betydligt billigare att behålla min bil efter fyra år när den gjort sitt stora tapp man ack så tråkigt. Men hittar jag inte nog med argument mot så köper jag. Men en 50kw laddare i Strömsund och Åsele är nog det som krävs för att jag ska känna mig lugn inför en resa till Östersund. Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
En annan positiv aspekt. Dom är så gott som aldrig upptagna i denna elbilsskeptiska byggd.
Robertrimmevik
elbilist

BrooklynS skrev:
-30 är väl mest ett problem vid start? Sedan blir batteriet varmare och då är det nog mest värmehållningen som drar lite extra. Modd är troligen ett större problem, likt det är för alla bilar...
Intressant. Så +2 och snömodd drar ner räckvidden mer än -30 och plogad väg? För man är väll inte dummare än att man förvärmer batteri och kupé.
Så en M3LR eller MXLR kanske också fixar Lycksele- Östersund en iskall dag bara vägen är fin?
Fader J
elbilist

Inlägg av Fader J »

Snömodd är döden. Jag och hustrun har tvågånger på 6000 mil i en Ioniq drabbats av rejäl batteritorsk. En gång på grund av laddarhaveri i Stöde, en gång pga 15 cm snö på sunkig grusväg här i Jämtland, med temperaturen runt nollan. I första fallet blev det bärgning, i andra fallet kunde en vänlig främling med motorvärmaruttag rädda dagen. Snömodd är extremt krävande.

I övrigt så är Norrlands inland suveränt utrustat för elbilar - alla har motorvärmaruttag!
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Robertrimmevik skrev:
BrooklynS skrev:
Intressant. Så +2 och snömodd drar ner räckvidden mer än -30 och plogad väg? För man är väll inte dummare än att man förvärmer batteri och kupé.
Så en M3LR eller MXLR kanske också fixar Lycksele- Östersund en iskall dag bara vägen är fin?
Lycksele-Östersund i -30 funkar med M3LR och 11% kvar. https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... e5a714a830

OBS att det inte är EXAKTA värden utan en hyfsat bra uppskattning...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Robertrimmevik skrev:
Nog letar jag argument för att inte köpa. Ganska riskfyllt för en familj med medelinkomst att köpa bil för en mille. Betydligt billigare att behålla min bil efter fyra år när den gjort sitt stora tapp man ack så tråkigt. Men hittar jag inte nog med argument mot så köper jag. Men en 50kw laddare i Strömsund och Åsele är nog det som krävs för att jag ska känna mig lugn inför en resa till Östersund. Man har väll en ganska bra fingervisning efter 22 mil om man fixar dom sista 9 milen eller ej? Kan också tänka att det räcker med typ en 15 min laddning på en sådan laddare för att få 4-5 mil extra och känna sig trygg hem.
En annan positiv aspekt. Dom är så gott som aldrig upptagna i denna elbilsskeptiska byggd.
Grejen är att räckviddsångesten gör att du tittar på en bil för 1 miljon istället för 550 kkr.

Bot mot räckviddsångest?
Tänk på att du alltid kan ha fullt i batteriet varje morgon.
Tänk på att bilens navigator kommer tala om för dig var du ska ladda och hur mycket laddning du har när du kommer fram.
Tänk på att om du ska 31 mil men det fattas 5 mil så behöver du bara ladda dessa 5 mil. 5 mil á 2kWh ger 10 kWh det få man laddat på 12 min från en 50 kW laddare.
Och tänk på hur ofta du egentligen gör dessa långa svåra resor i kallt väder. Är det verkligen så farligt att stanna och ladda en liten stund på en resa som görs en gång om året? Är det verkligen värt 3-400 kkr att slippa det stoppet?
Robertrimmevik
elbilist

LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Grejen är att räckviddsångesten gör att du tittar på en bil för 1 miljon istället för 550 kkr.

Bot mot räckviddsångest?
Tänk på att du alltid kan ha fullt i batteriet varje morgon.
Tänk på att bilens navigator kommer tala om för dig var du ska ladda och hur mycket laddning du har när du kommer fram.
Tänk på att om du ska 31 mil men det fattas 5 mil så behöver du bara ladda dessa 5 mil. 5 mil á 2kWh ger 10 kWh det få man laddat på 12 min från en 50 kW laddare.
Och tänk på hur ofta du egentligen gör dessa långa svåra resor i kallt väder. Är det verkligen så farligt att stanna och ladda en liten stund på en resa som görs en gång om året? Är det verkligen värt 3-400 kkr att slippa det stoppet?
3-400 kkr är inte bara räckvidden. Anser att M3 ligger en bra bit efter Audi a6 allroad i både premiumkänsla och inte minst storlek. Sen håller jag med dig om att det är inte hela världen att nödladda i 10 min. Men jag åker långresor ganska ofta. Skulle uppskatta 1000 mil om året. Ofta på vintern också. Men lång räckvidd skulle hjälpa mycket på sommaren också då det ibland är kö på suc. klarar jag mig på ett laddstopp till Stockholm/Dalarna så har jag 3 suc att välja på. Är det fullt på första är det bara att åka vidare till nästa osv.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:
3-400 kkr är inte bara räckvidden. Anser att M3 ligger en bra bit efter Audi a6 allroad i både premiumkänsla och inte minst storlek. Sen håller jag med dig om att det är inte hela världen att nödladda i 10 min. Men jag åker långresor ganska ofta. Skulle uppskatta 1000 mil om året. Ofta på vintern också. Men lång räckvidd skulle hjälpa mycket på sommaren också då det ibland är kö på suc. klarar jag mig på ett laddstopp till Stockholm/Dalarna så har jag 3 suc att välja på. Är det fullt på första är det bara att åka vidare till nästa osv.
Ja, Model 3 och Audi A6 är väl inte bilarna som ska jämföras. Det är Audi A4 och Model 3 som är mer jämförbara. Om du är ute på många långresor så är ju en elbil från Tesla att föredra framför avgasbil. Blir mycket behagligare resa och det krävs inte längre planering på samma sätt som för några år sedan så länge det är körning i västra Europa. Östra Europa kan kräva lite mer planering men det dröjer troligen inte länge innan det är löst. Räckvidden lär inte vara något problem ens den kallaste dag. -30 är som sagt var inget problem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare

Inlägg av binsell-gerdin »

Kör S75D och bor i Jämtland. Kör mycket till fjälls i både kallt och snöigt väder. Ingen räckviddsångest hittills trots att jag nojade en del mellan 75 eller 100D av just den anledningen. Fantastisk fyrhjulsdrift, kör dubbfritt för första gången och har inte ångrat mig. Underbart att alltid komma ut till en varm bil med snöfria rutor efter smidig förvärmning. Om du utrymmesmässigt klarar dig på en 3LR så skulle jag gått för den, den laddar snabbare och går snålare=ännu bättre på långkörning.

Lycka till!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Robertrimmevik skrev:
Så tänkte jag lite förut, men mer "premiumkänsla" än Tesla är svårt att hitta med tanke på hela konceptet. Nu pratar vi inte om ev känsla i blinkersspaken utan hela inredningen som känns som att komma in i en exklusiv inredningsbutik för dansk/finsk design, där Audin snarare motsvarar svarvade ekmöbler...

Och Audi har ju dessutom knappast imponerat med kvalitet - de rasar på löpande band och har både mekaniska och elektroniska fel (alltid dyra dessutom) en masse.

Tesla är ingen amerikansk bil på det där kassa billiga Detroitviset.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar