Robertrimmevik skrev:B99 skrev:Robertrimmevik skrev:taliz skrev:Varför S? Låter väl snarare som en 3a eller en X är mer lämpligt?
Båda har drag, den ena betydligt billigare än en S och den andra med mer utrymme. Ska du köpa privat så skadar ju inte X höga förmånsvärde. Gissar på att den är betydligt mer eftertraktad beggad också.
Flera här verkar tala för S med mina förutsättningar. Jag är öppen för alla elbilar med bra prestanda och bra komfort.

Model S går inte att få med drag. Model 3 får bara dra 900kg så då återstår Model X.
Det verkar ju vara en 50 kW på gång i Åsele (kanske redan finns?) Hursomhelst så får du nog räkna med att stödladda vid typ2-stolpar vissa gånger. Sen får man ju väga den olägenheten på enstaka resor mot fördelarna till vardags.
Kolla TeslaBjörns roadtrips som är några år gamla, dvs som norrlands inland idag.
900kg räcker för mig, har ett litet obromsat släp som jag även kan ta en skoter på. Dock inte till Åre men väl till Hemavan.
Vad för fördelar till vardags? (Jag lägger inte in klimatsmart i min kalkyl.)
Fördelarna till vardags varierar väl lite med vem man frågar men jag skulle iaf säga att:
Kunna ladda hemma och/eller på jobbet, dvs alltid full tank utan att någonsin åka till en mack enbart för att fylla på bränsle, sjukt trevligt!

Eldriften helt utan växellåda och supernoggrann kontroll/styrning är verkligen bra på vinterväglag

Löjligt tyst och komfortabelt, iaf i hastigheter uppåt 90km/h (i högre hastigheter så får Teslan stryk av några andra bilar om man tittar på dom bästa).
Startar året runt oavsett temperatur och man behöver aldrig tänka på slitage vid kallstarter på vintern, extra bra om man har många korta körningar (skjutsa barn, handla osv).
Att kunna slå på värme OCH KYLA sommartid i appen på mobilen är riktigt bra, speciellt om man lämnar barn eller djur i bilen.
Sedan finns det säkert fler fördelar som jag inte kom på just nu, men för mig nästan det där med att slippa tanka den största skillnaden till vardags, och ljudnivån såklart

Kostnaden räknar jag inte som fördel egentligen eftersom det hänger mycket på hur mycket man kör, så det blir i sig ingen fördel till vardags...