Sida 2 av 6

Re: Dragkrok

Postat: 14 mar 2020 22:15
av LarsL
1451 kg dragvikt enligt den artikeln, det är ju lovande.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 06:18
av Zalman3
LarsL skrev:
1451 kg dragvikt enligt den artikeln, det är ju lovande.
Den ha möjlighet till elektriska bromsar vilket är ett krav för tyngre släp i USA.
1451kg kan ju komma att avrundas till 1500kg.
Man avrundade ju upp till 1000kg för Tesla modell 3.

Konkurrenterna Volvo XC40 och Polestar 2
ligger väl på 1500kg.

Skoda Enyaq, Audi Q4 och VW ID4 ligger väl på 1600kg i dragvikt.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 08:22
av mati
Mycket bra.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 08:31
av Jerker
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 08:34
av Mickep
Jag förstår att något som uttryckligen inte går att beställa inte är något man skall förvänta sig.
Vill man ha dragkrok bör man vänta med att beställa.
Påmodel3 är det tydligen o,ika typgodkänningat, så att eftermontera är inte lagligt.
Hoppas tesla ändrar sig där och gör som man förväntar sig att bilar skall fungera;nämligen att eftermontera och. Använda tredjepartsprodukter skall vara möjligt. Motorn och chassit bör klara av det.1500 är en lämplig nivå. Som alla bilar krävs det att mjukvara laddas in men det bör gå att göra ota (till rimlig kostnad)

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 10:28
av mati
Jerker skrev:
Då kanske Y blir din näsa bil, Mati?
Det är inte omöjligt, men som jag skrev i en annan tråd, det krävs många pusselbitar för att jag skulle våga ta ett sådant steg.
Rent principiellt ser det ut som att MY kommer funka för mina behov, och det är ju bra. Men för det första verkar den bli rätt dyr, och det är inte alls säkert att jag har den nödvändiga ekonomin framöver.
Sen är det ju servicen också. Så länge Tesla har nuvarande servicenivå med ett fåtal service center i Sverige tror jag inte att jag har lust att ge mig in i detta igen. Det var ju därför jag valde bort Tesla, och läget har väl knappast förbättras sedan förra året.
Allt annat får vi se. Jag vet inte än. Allt är tänkbart, till och med en laddhybrid utesluter jag inte längre.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 10:32
av LarsL
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 10:48
av jonas
Alla nya Model 3 (inte P kanke) är ju typade men trots det får man inte eftermontera drag för Tesla :-(

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 10:55
av Kubi
LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 10:59
av LarsL
Kubi skrev:
LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Nej, priser i Sverige finns redan på beställningssidan för Model Y. Sedan vet man ju inte om de blir lägre när tex Giga Berlin kommer igång.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 11:03
av Kubi
LarsL skrev:
Kubi skrev:
LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Kommer väl högst antagligen inte att se någon Model Y i EU innan Giga Berlin står klart så då vet man ju aldrig vad priset kommer landa på minus import kostnader m.m.
64.400€ i Finland, förhoppningsvis trillar den ner under 60 iaf.
Sedan har vi bara incitament för under 50k här. Det kanske också hinner se en ändring tills Model Y levereras till Norden.
Nej, priser i Sverige finns redan på beställningssidan för Model Y. Sedan vet man ju inte om de blir lägre när tex Giga Berlin kommer igång.
Det sa jag inget om att det inte finns.
Sa bara att priserna som står nu, hoppas jag inte blir samma med Giga Berlin och med informationen som finns(spekulation) så lär det inte komma några Model Y innan Giga Berlin.
Då man kan ta bort import osv.
Samma sak hände i Kina.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 11:06
av LarsL
Tror det är fullt möjligt att det kommer skeppas bilar från USA till EU, det görs ju redan med Model 3. Jag antar också att de kanske kommer justera priserna när Giga Berlin är uppe och rullar.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 11:08
av mati
LarsL skrev:
Håller med Model Y har blivit lite för dyr, jag skulle vilja se 100kkr mindre i pris typ.

Mati måste så klart ha service säkerställd innan han köper en ny Tesla. Sen kan ju det lösas med ett ServiceCenter i Skövde eller en ranger som utgår från Göteborg. Jag hoppas på det första, för det känns mest bekant och tryggt.
Ja, ett SC i Skövde hade ju varit nåt. Eller varför inte i min hemkommun? :lol:
Oavsett vilket så tror jag att det är tämligen uteslutet att det händer.
Men en fungerande Ranger Service som inte bara opererar inom ett fåtal mils radie runt ett befintligt SC skulle duga för mig. En enda gång fick jag faktiskt besök av en sk valet-driver från Tesla som hämtade upp (och lämnade tillbaka) min bil när den hade gått sönder för femtioelfte gången och jag började bli smått irriterad över att behöva pendla till Mölndal titt som tätt. Det var faktiskt riktigt smidigt, och skulle Tesla bygga ut en sådan service hade det varit riktigt bra. Det känns ju inte olösbart. Och nånting måste de ju göra.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 11:28
av LarsL
Ja, Skövde lär ta ett tag ligger väl på 15 plats ungefär i storlek, om man räknar bort orter som ligger nära varandra. Sååå om 10 ServiceCenter så kan Skövde vara aktuellt :)

Det är alltså troligare att de får upp en ranger service i Skaraborg istället. Men då måste Tesla och Elon tycka att det är värt det. Kommer de sälja tillräckligt med bilar för att motivera en sådan utbyggnad? Det kanske säljer mer om man fokuserar på storstads områden i Europa?

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 11:56
av Fredrik j
Förstår inte varför man inte erbjuder redan existerande verkstäder att också representera Tesla. Tror det skulle bli betydligt billigare än att slå upp servicecenter som ju får lite ryckig efterfrågan då man inte kan leva på förebyggande underhåll av bilarna. Verksamheten blir ju en kostnad för tesla. Man behöver en verkstadspartner som helt eller delvis har sin inkomst säkrad på annat håll.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 12:39
av LarsL
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.

Re: Dragkrok

Postat: 15 mar 2020 12:40
av mati
I t.ex. Tyskland finns det numera rätt många verkstäder som kan fixa teslabilar. Utanför eller efter garantin såklart. Och de erbjuder även tjänster där de går igenom bilarna innan garantin går ut osv. Tesla själva tycker nog inte alls om detta, de ser ju hellre att bilarna går sönder efter garantin så de kan ta ordentligt betalt sen. För de fria verkstäder ligger såklart på en helt annan prisnivå.
Här i Sverige är det ju kanske inte så vanligt med sådana tjänster. Fast varför egentligen? Det finns ju gott om Teslor.

Re: Dragkrok

Postat: 17 mar 2020 11:32
av hakon18
LarsL skrev:
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.

"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/

Re: Dragkrok

Postat: 17 mar 2020 11:48
av bylund
hakon18 skrev:
LarsL skrev:
Ja, Tesla borde ska en möjlighet till auktoriserade verkstäder. Men detta går helt tvärs emot Elons plan för Tesla och dess slutna integrering.
Werksta verkar vara "auktoriserad" för Tesla i Sverige.

"Werksta är auktoriserad verkstadskedja för Tesla Elfordon i Sverige."
https://www.werksta.se/tjanster/el-och- ... eparation/
Ja, skadeverkstad, men de ägnar sig inte åt service o s v.

Re: Dragkrok

Postat: 21 mar 2020 19:29
av B99
i1 Tesla öppnar luckan som möjligen döljer fäste för dragkrok på sin nya Y


Re: Dragkrok

Postat: 21 mar 2020 19:58
av HelectriC
Det var ju en besvikelse. Helt tomt bakom liksom :o Men vad är luckan till för och varför har den så asymmetrisk clipsfördelning? Det måste nästan vara så att det var planerat att den skulle ha krok, lucka och allt designat för det, men så av någon anledning hann dom inte helt färdigt eftersom de snabbt skulle pusha ut bilar. Min förhoppning är att det finns när bilar väl börjar levereras till Europa.

Re: Dragkrok

Postat: 21 mar 2020 20:07
av B99
HelectriC skrev:
Det var ju en besvikelse. Helt tomt bakom liksom :o Men vad är luckan till för och varför har den så asymmetrisk clipsfördelning? Det måste nästan vara så att det var planerat att den skulle ha krok, lucka och allt designat för det, men så av någon anledning hann dom inte helt färdigt eftersom de snabbt skulle pusha ut bilar. Min förhoppning är att det finns när bilar väl börjar levereras till Europa.
Ja, varför är luckan där? Samtidigt är det ju en performance men att öppna luckan på detta sätt är ju ingen lösning för vanligt bruk. Skumt.

Re: Dragkrok

Postat: 21 mar 2020 21:11
av Jerker
Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.

Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.

Re: Dragkrok

Postat: 21 mar 2020 23:03
av HelectriC
Jerker skrev:
Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.

Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Luckan är antagligen inte tänkt att vara på samma sätt om det blir monterat en krok. Då kommer antagligen en ersättningslucka med hål i mitten eller nåt.

Re: Dragkrok

Postat: 21 mar 2020 23:10
av heldiggrisen
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Det är ju helt klart förberett för en krok. Fästena sitter ju längre ut på sidorna isåfall och inte rakt innanför luckan. Men en konstig lucka. Så kan den ju inte vara om man ska ta loss den ofta och montera krok. Men de skulle ju aldrig ha gjort en lucka där om de inte har tänkt krok.

Intressant att höra att han är missnöjd med att 3:an inte har krok i USA. Kanske får Tesla tänka om på den punkten.
Luckan är antagligen inte tänkt att vara på samma sätt om det blir monterat en krok. Då kommer antagligen en ersättningslucka med hål i mitten eller nåt.
Men tar bort luckan och sätter dit hela enheten med eldosa, krok, motor och ny automatisk lucka, bara min gissning.
Så får vi se om den kommer till Europa med eller utan krok, och om den går att eftermontera.