När ska jag kunna köpa elbil?
Moderator: Redaktion
Re: När ska jag kunna köpa elbil?
Tror man får räkna med att köpa en kinesisk bil om man vill ha en billig elbil. Tror de kommer försöka bryta sig in på den europeiska marknaden med elbilar. Här har de nämligen en möjlighet underbjuda de traditionella tillverkarna rejält då de inte har några fossiler att försvara.
Rätt kan bli rätt eller felWalker skrev:Rätt ska vara rätt, en Superb L&K phev kostar (i Köping i alla fall) 455Knek0 skrev:Skoda tar 499000kr för en Superb laddhybrid så räkna inte med en billig VisionLejonet skrev:Tror tyvärr också att Vision kommer hamna runt halvmiljonen här.Walker skrev:Nu har Zalman fått knas på kristallkulan igen...
Det trådskaparen frågar efter kommer aldrig att ske är min åsikt. Kanske något begagnat om 3-4 år.
Skoda vision för 300K när lilla citigo kostar 265K? Det är ju löjligt om man på allvar tror det.

https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/s ... lningsbar/
Det är i linje med vad som skett med en rad andra produkter, västeuropeiska tillverkare kapitulerar mängdmarknaden till kinesiska tillverkare och försöker fokusera på premiumsegmentet, i tron att det är lättare att tjäna pengar där.LarsL skrev:Tror man får räkna med att köpa en kinesisk bil om man vill ha en billig elbil. Tror de kommer försöka bryta sig in på den europeiska marknaden med elbilar. Här har de nämligen en möjlighet underbjuda de traditionella tillverkarna rejält då de inte har några fossiler att försvara.
Det som händer sedan är att det blir att mängdtillverkarna successivt jobbar sig upp i segmenten till de har både mängden och premiumsegmentet, och inget blir kvar till de västeuropeiska tillverkarna.
Vilket är synd, då det borde finnas smarta lösningar som möjliggör kostnadseffektiv masstillverkning på samma sätt som nu möjliggör för Peugeot, Ford, Opel m.fl. att tjäna pengar på billiga fossilbilar.
Men vill man inte så vill man inte!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Pm’a mig om du är intresserad av en sån för 455K....nek0 skrev:Rätt kan bli rätt eller felWalker skrev:Rätt ska vara rätt, en Superb L&K phev kostar (i Köping i alla fall) 455Knek0 skrev:Skoda tar 499000kr för en Superb laddhybrid så räkna inte med en billig VisionLejonet skrev:Tror tyvärr också att Vision kommer hamna runt halvmiljonen här.Walker skrev:Nu har Zalman fått knas på kristallkulan igen...
Det trådskaparen frågar efter kommer aldrig att ske är min åsikt. Kanske något begagnat om 3-4 år.
Skoda vision för 300K när lilla citigo kostar 265K? Det är ju löjligt om man på allvar tror det.![]()
https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/s ... lningsbar/

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tack men nej tack. Har hängt för mycket på forumet och lärt mig tillräckligt för att aldrig ens tänka tanken om en hybridWalker skrev:nek0 skrev:Pm’a mig om du är intresserad av en sån för 455K....Walker skrev:Nu har Zalman fått knas på kristallkulan igen...
Skoda vision för 300K när lilla citigo kostar 265K? Det är ju löjligt om man på allvar tror det.

Vem vill köpa en avgasbil på ett Tesla forum???https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/s ... lningsbar/
Pm’a mig om du är intresserad av en sån för 455K....![]()
Och vill man verkligen ha en avgasbil, gå in på en tysk sida.
Där hittar du avgasbilar som är 1 år gamla för 50% av nypriset i Sverige.
Skoda Superb 1.6 TDI DSG Ambition
2018
18.450 km
14.000 euro
https://www.autouncle.de/de/d/100103918 ... ch-results#
,
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu får jag inte göra det även om jag skulle vilja. Sjuåringen har fått körkort och det gäller bara elbilarZalman3 skrev:Vem vill köpa en avgasbil på ett Tesla forum???https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/s ... lningsbar/
Pm’a mig om du är intresserad av en sån för 455K....![]()
Och vill man verkligen ha en avgasbil, gå in på en tysk sida.
Där hittar du avgasbilar som är 1 år gamla för 50% av nypriset i Sverige.
Skoda Superb 1.6 TDI DSG Ambition
2018
18.450 km
14.000 euro
https://www.autouncle.de/de/d/100103918 ... ch-results#
,

TS har ju krasst sett de sämsta förutsättningar för elbil man kan ha:
1. Bor i glest befolkad region = behöver lång räckvidd
2. Bor i iskallt klimat = tappar mycket räckvidd på vintern
3. Vill ha 4-hjulsdrift = alla billiga bilar går bort
4. Behöver bagageutrymme = model 3 går bort
1. + 2. = Behöver ett jättebatteri
3. + 4. = SUV
En stor SUV med jättebatteri uppfyller kraven. När TS kan hitta en sådan bil för 300 tkr innebär det att utbudet av elbilar täcker nästan allas behov i hela landet och dieseln är död.
3. + 4. = SUV
En stor SUV med jättebatteri uppfyller kraven. När TS kan hitta en sådan bil för 300 tkr innebär det att utbudet av elbilar täcker nästan allas behov i hela landet och dieseln är död.
Problemet är att han tvingas flytta mycket snart.HenrikC skrev:TS har ju krasst sett de sämsta förutsättningar för elbil man kan ha:
3. + 4. = SUV
För hittar har ingen elbil som passar, är en fossilbil heller inget alternativ.
För 3 år sedan när jag som resande körde fossilbil i Norrland fick jag allt oftare räckviddsångest.
För de små tankställen jag hittade på GPSen visade sig allt oftare vara stängda.
Rubriker som att man får åka 18 mil bara för att tanka bensin,
blir allt vanligare.
Trasig bensinpump – tvingas resa nio mil enkel väg för att tanka
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Å andra sidan brukar det vara enkelt att hitta parkeringsplats för en andrabil i glesare befolkade delar av landet, och försäkringar brukar vara billigare, så det kan vara en möjlighet att ha en elbil som används för att sluka milen till/från jobbet, och ett dieselmonster med 4-hjulsdrift när man behöver ha med hunden och forcera snödrivor, dra skotersläp etc.
Fördelen med en liten elbil som jobb- och skolfraktare är att den har snabb värme och kan laddas många mil på en natt med bara modest ström.
Fördelen med en liten elbil som jobb- och skolfraktare är att den har snabb värme och kan laddas många mil på en natt med bara modest ström.
-
Den traditionella förklaringen till att gamla företag misslyckas ta till sig ny teknik är motstånd mot förändringar. Men nu är det ju så att de tyska biltillverkarna har misslyckats med att ta fram de rena dieslar ledningen högljutt lovat de senaste 20 åren. Och det ska ju vara deras paradgren. Om de nu inte klarat detta, varför skulle de klara av att tillverka elbilar?tor-ake skrev:Det är i linje med vad som skett med en rad andra produkter, västeuropeiska tillverkare kapitulerar mängdmarknaden till kinesiska tillverkare och försöker fokusera på premiumsegmentet, i tron att det är lättare att tjäna pengar där.LarsL skrev:Tror man får räkna med att köpa en kinesisk bil om man vill ha en billig elbil. Tror de kommer försöka bryta sig in på den europeiska marknaden med elbilar. Här har de nämligen en möjlighet underbjuda de traditionella tillverkarna rejält då de inte har några fossiler att försvara.
Det som händer sedan är att det blir att mängdtillverkarna successivt jobbar sig upp i segmenten till de har både mängden och premiumsegmentet, och inget blir kvar till de västeuropeiska tillverkarna.
Vilket är synd, då det borde finnas smarta lösningar som möjliggör kostnadseffektiv masstillverkning på samma sätt som nu möjliggör för Peugeot, Ford, Opel m.fl. att tjäna pengar på billiga fossilbilar.
Kanske har The Guardian en poäng i denna artikel.
https://www.theguardian.com/commentisfr ... regulation
Ett företags misstag visar inte att det är fel på hela kapitalistiska systemet. Boeings misstag kommer leda till att andra företag kommer att kunna ta plats på samma sätt som att vissa avgasbilsmärkens misstag gör att Tesla kan komma fram och ta plats. I ett rent kommunistiskt system skulle det aldrig bli fallet. Systemet i Kina är inte heller att föredra och har främst fungerat genom att ha kraftig expansion med följd av bubblor i kreditmarknad och bostadsmarknad som inte tillåts spricka.Jan-Erik Sebestyen skrev:Den traditionella förklaringen till att gamla företag misslyckas ta till sig ny teknik är motstånd mot förändringar. Men nu är det ju så att de tyska biltillverkarna har misslyckats med att ta fram de rena dieslar ledningen högljutt lovat de senaste 20 åren. Och det ska ju vara deras paradgren. Om de nu inte klarat detta, varför skulle de klara av att tillverka elbilar?tor-ake skrev:Det är i linje med vad som skett med en rad andra produkter, västeuropeiska tillverkare kapitulerar mängdmarknaden till kinesiska tillverkare och försöker fokusera på premiumsegmentet, i tron att det är lättare att tjäna pengar där.LarsL skrev:Tror man får räkna med att köpa en kinesisk bil om man vill ha en billig elbil. Tror de kommer försöka bryta sig in på den europeiska marknaden med elbilar. Här har de nämligen en möjlighet underbjuda de traditionella tillverkarna rejält då de inte har några fossiler att försvara.
Kanske har The Guardian en poäng i denna artikel.
https://www.theguardian.com/commentisfr ... regulation
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är lite att ta i, att skylla på kapitalismen tycker jag. Förklaringen ligger snarare på ett lägre plan, det är svårt att driva stora företag, och ju större företag, desto svårare är det. Eller rättare sagt, det är lätt så länge inte förutsättningarna ändras. Man har byggt upp en ledningsstruktur så att allt bara rullar på, VD och styrelse behöver bara och sitta och ta emot rapporter och finjustera lite här och där.
Men så kommer en förändring och de som ser och förstår förändringen måste tränga igenom lager efter lager av mellanchefer för att kunna kasta om kursen. Enligt min förståelse så hamnar alla framgångsrika företag här efter en tid. Även Tesla kommer hamna här. Och så kommer nya företag och organisationer och växer upp och tränger ut de gamla, och så rullar det på. Det finns undantag förstås, men jag kan inte komma på något bra sådant på rak arm.
Men så kommer en förändring och de som ser och förstår förändringen måste tränga igenom lager efter lager av mellanchefer för att kunna kasta om kursen. Enligt min förståelse så hamnar alla framgångsrika företag här efter en tid. Även Tesla kommer hamna här. Och så kommer nya företag och organisationer och växer upp och tränger ut de gamla, och så rullar det på. Det finns undantag förstås, men jag kan inte komma på något bra sådant på rak arm.
Det är kanske en viss skillnad på ägarfamiljer/dynastier och företagen i sig, men den vanliga cykeln är denna: Den första generationen bygger upp, den andra förvaltar och den tredje bryter ned. Det finns det otaliga exempel på i historien ända från Machiavelli. Det finns ett lysande undantag och det är Wallenbergarna. Jag vet inte exakt vilken generation de är inne på nu men det är väl åtminstone 4 eller 5? Nu har de ju ägt och förvaltat en rad olika företag och inte själva varit innovatörerna eller stått mitt i själva produktionen och dessutom har de faktiskt misslyckats med flera olika företag men de är fortfarande väldigt framgångsrika totalt sett. SAAB misslyckades de ju med och Scania slarvade de bort och förlorade makten över. Men deras maktbolag Investor står kvar och lever i högsta välmåga.tor-ake skrev:Det finns undantag förstås, men jag kan inte komma på något bra sådant på rak arm.
Så slog det mig att Bonnier också är ett välmående företag som lyckats väl med att anpassa sig efter nya tider och också har levat kvar i flera generationer inom ägarfamiljen.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Jag håller inte med. Saab är ett av Sveriges största företag. Saab är det företag som genomfört Sveriges största enskilda exportaffär genom alla tider.Jerker skrev:
SAAB misslyckades de ju med...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Sorry, SAAB Automobil, eller vad det hette. SAAB flygmotor har det gått betydligt bättre för!slugger75 skrev:Jag håller inte med. Saab är ett av Sveriges största företag. Saab är det företag som genomfört Sveriges största enskilda exportaffär genom alla tider.Jerker skrev:
SAAB misslyckades de ju med...

Svar till TS (ber om ursäkt till alla som deltar i OT-diskussionen):
Om du sparar pengar till en elbil så kommer ditt utgiftstak och elbilarnas prislappar sakta men säkert närma sig varandra, och till sist mötas.
Det är i alla fall min erfarenhet från ett par år tillbaka.
Så huvudsaken är att inte lägga några större summor på någon ny bil som inte är eldriven... typ.
Om du sparar pengar till en elbil så kommer ditt utgiftstak och elbilarnas prislappar sakta men säkert närma sig varandra, och till sist mötas.
Det är i alla fall min erfarenhet från ett par år tillbaka.
Så huvudsaken är att inte lägga några större summor på någon ny bil som inte är eldriven... typ.
Det stämmer för alla marknader där det inte finns några stora hinder för att komma in på marknaden. Exempel på hinder kan vara krocksäkerhet för bilar: Det tar lång tid att bygga upp det kunnande som krävs för att kunna bygga tillräcklig säkra bilar. Det är något som Elon Musk också kommenterade kring när man tog fram första Roadstern. Det är inte oöverstigligt, ett fåtal företag har lyckats, som Tesla, men det krävs mycket. Nu hjälper inte det biltillverkarna nämnvärt, eftersom konkurrensen ändå är hård. Dessutom är övergångsbestämmelserna tidsbegränsade, så man kan inte fortsätta sälja gamla modeller i evig tid.Svenssons skrev:
Ett företags misstag visar inte att det är fel på hela kapitalistiska systemet. Boeings misstag kommer leda till att andra företag kommer att kunna ta plats på samma sätt som att vissa avgasbilsmärkens misstag gör att Tesla kan komma fram och ta plats. I ett rent kommunistiskt system skulle det aldrig bli fallet. Systemet i Kina är inte heller att föredra och har främst fungerat genom att ha kraftig expansion med följd av bubblor i kreditmarknad och bostadsmarknad som inte tillåts spricka.
Men på flygsidan är det annorlunda: Kraven ställs på flygplanen när de certifieras och gäller för all framtid, undantaget bullerkraven. Kraven skärps allt eftersom, men det behöver inte de flygplan som redan tillverkas uppfylla. Resultatet blir en extremt hög inträdesbarriär, med bara två bolag på marknaden. Att andra bolag skulle kunna ta Boeings plats är faktiskt osannolikt. Den enda privata aktören som varit nära att lyckas, Bombardier, fick kapitulera och sälja sin nya modell till Airbus för en symbolisk summa. De som försöker ta sig in på markanden för trafikflygplan idag har staten i ryggen och är raka motsatsen till marknadekonomi.